Amb quina dea relaciones la llet Letona?

Letona_Latona

Retall de premsa de Mercè Otero. El Punt Avui 7 de desembre de 2014

Ahir al diari (ElPuntAvui) van sortir una sèrie de imatges de marca que tenen un valor artístic i històric i entre elles hi havia la de la llet Letona. Aquesta marca jo l’havia vista tota la vida perquè la meva àvia i la meva mare van tenir una granja lleteria i jo vaig passar tota la meva infantesa i adolescència voltant i ajudant a la botiga. Veníem la llet de les granges Viader que encara avui tenen una botiga al carrer Xuclà de Barcelona.

Marc Viader Bas fou un industrial català que l’any 1925 va posar en marxa la distribució de llet pasteuritzada i esterilitzada i productes derivats amb la marca Letona. I l’any 1931, el seu fill Joan Viader Roger va crear el Cacaolat que es va convertir en un producte d’èxit…

Em sembla recordar haver sentit a dir que el nom de la marca Letona havia sortir perquè l’esposa del fundador era de Letònia, però en veure al cap dels anys, la imatge originària de la marca, l’he relacionada immediatament amb una figura mitològica i, per això, us l’envio perquè em sembla molt suggerent…

No trobeu que en el logo es veu la influència grega? Amb quina dea la relacioneu? Per què? Potser, si en busquem pervivència trobareu el quid de l’entrellat. Què n’opineu?

Mercè Otero

Professora jubilada de llatí

Publicat dins de Actualitat, Déus, General, Pervivència publicitat | Etiquetat com a , | 3 comentaris

Per què la nedadora catalana és la filla preferida de Posidó?

2014-12-07 17.10.50

Retall de premsa de Mercè Otero. La Vanguardia, 7 de desembre de 2014

Per què el periodista Toni Lòpez titlla Mireia Belmonte de “filla preferida de Posidó“? Curiós, eh!

Mercè Otero Vidal,

Professora jubilada de llatí de l’institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat

Publicat dins de Actualitat, Déus, Premsa | Etiquetat com a , | 6 comentaris

Qui és Medusa?

Medusa és un personatge molt important dins de la mitologia grega. L’única mortal de les tres Gòrgones (filles de Forcis i Ceto). Medusa és la Gòrgona per excel·lència i se li pot dir Gòrgona o Medusa.
Les Gòrgones habitaven a l’extrem Occident, prop del regne dels morts. Els seus caps estaven poblats per serps, tenien ullals de senglar, mans de bronze i unes daurades ales que els permetien volar. Dels seus penetrants ulls sortien espurnes i el mite diu que qui la mirava, es convertia en pedra.

Powered by emaze

Ara que ja coneixeu el mite de medusa.Què us sembla?

Abigail Quiñones
1r Batx. Grec

Publicat dins de General, Monstres, Pervivència | Etiquetat com a | 8 comentaris

La Divina Comèdia i les Nekyies

La Divina Comèdia és l’obra més important del poeta Dante Alighieri de Florència.
El poema tracta sobre el viatge de Dante al món infernal guiat per Virgili (l’autor de l’Eneida) per a trobar-se amb la seva estimada, Beatriu, en el Paradís.

Tota la història gira al voltant dels seu viatge i les persones que va coneixent pel camí (“el camí” està format per l’infern, el Purgatori i el Paradís), en si no és pas una novel·la encara que té característiques pròpies d’ella (molt extensa, evolució del personatge, etc), és un poema dividit en tres parts: Infern, Purgatori i Paradís.

No està centrada en l’acció d’una història, sinó en la filosofia, en aquest aspecte s’assembla molt a les novel·les d’Unamuno, encara que no està centralitzada únicament en els diàlegs.

Dante contemplant els nous residents del Purgatori

La Divina Comèdia té una gran inspiració en el conegut mite d’Orfeu, l’estructura és molt similar, un protagonista (Dante i Orfeu), un  guia (Virgili i Hermes), una estimada (Beatriu i Eurídice) i els dos comparteixen un objectiu similar, trobar-se amb la seva estimada, encara que en el mite d’Orfeu intenta tornar-la a la vida, i en la Divina Comèdia només vol tornar-la a veure, sense desig de revifar-la.

Per altra banda no és estrany que Dante elegís a Virgili com a guia, ja que li tenia un gran respecte i el propi Virgili havia escrit un altre descens, el d’Eneas en l’Eneida.

La idea del descens als inferns s’ha repetit durant tota la història, aquesta idea prové de l’expressió grega  “κατελθόντα ες τ κατώτατα” (descendit ad inferos en llatí), “el que hi ha a baix” en català, fent referència a l’Hades o l’Infern, lloc on les ànimes baixaven després de la mort, depenent de la religió.

 

Representació dels nou crecles de l’infern segons Dante

 

Si busqueu trobareu molts mites relacionats amb viatges a l’Infern, Orfeu en busca d’Eurídice, Dionís baixa per a rescatar la seva mare i portar-la a l’Olimp amb ell, és el començament de l’aventura de Dante, Odisseu (per saber com tornar a Ítaca), Eneas, Hèracles, Teseu etc, també van baixar-hi per motius diversos.

Un exemple de nekya més proper a nosaltres és la de Bernat Metge en la seva obra més coneguda “Lo somni” (El somni), ell mateix baixa a l’infern en un somni on es troba amb Joan I i es troba amb diferents personatges de la mitologia grega, com per exemple Orfeu, el qual li explica la seva anterior experiència a l’Hades, on hi viatja per a rescatar la seva estimada Eurídice amb la “clàusula” que no mirarà enrere en tot el seu viatge, però al final, quan ja veu la sortida, es gira per comprovar que Eurídice no ha fugit o desaparegut, no ho havia fet fins al moment de girar-se. En contemplar com el vent endinsava Eurídice en l’Avern, Orfeu surt per a no estimar mai més a cap dona. Com que rebutjava a totes les que l’estimaven, aquestes van començar a tirar-li pedres, però com ell cantava i les pedres el sentien, les últimes no feien mal a Orfeu. Per a impedir que les pedres escoltessin la seva veu melodiosa, les dones començaren a cridar i les pedres el mataren.

El seu cos caigué al riu Ebre i es convertí en roca i la seva lira en una constel·lació, al final ell tornà a l’infern, on mai no tornaria a perdre Eurídice.

En finalitzar la seva història, Orfeu explica a Bernat com és l’Hades i les diferents tortures que hi trobarà, voltors que es mengen el fetge (Prometeu), pujar una roca a dalt d’una muntanya (Sísif), o per altra banda aguantar-la sobre de les espatlles (un càstig semblant al d’Atles, però ell aguantava el món) per ajudar-lo en el seu viatge.

Tots aquests viatges reben un nom, nekyia, del grec “ νέκυια” o evocació dels morts. El mite més conegut és el d’Odisseu, ja que és el que representa millor la nekyia i els costums de la nigromància, que en aquells temps s’usava per l’endevinació (fent referència a la predicció que va fer Tirèsias a Odisseu per saber com tornar a casa, Ítaca).

Representació de l’Hades en el mite d’Orfeu

Per acabar hi ha un dels descens més conegut i desconegut a la vegada, el de Crist, ja que la gran majoria sabem el fet que va ressuscitar al cap de tres dies però no pensàvem sobre on havia anat els dies anteriors, es diu que va baixar a l’Infern tot castigant els infidels i donant esperances als residents del purgatori.

On vull anar a parar amb tota aquesta llarga introducció? Doncs que us adoneu que l’inframón no va ser només un instrument per a infondre por als creients, també va ser la font de moltes històries i mites, siguin grecs, cristians o d’altres cultures, que han arribat fins a nosaltres, els quals ens hem servit d’elles per a crear-ne de noves, encara que no amb una estructura tan evident com és viatjar a un infern físic, sinó amb un vestit diferent (amb això em refereixo a històries d’un element que cau per un cau de conill o directament a la bogeria personal).

Raül Àlvarez Cuenca

1r de batxillerat Humanístic

Publicat dins de Amor correspost fins a la mort, General, Herois, Pervivència en la Literatura Italiana | Etiquetat com a , | 1 comentari

Criatures de la mitologia grega

Χαιρετε,                                                                                                                                                     En aquest apunt mostraré el meu treball de mitologia, que és una espècie de bestiari de la mitologia grega. Suposo que quedaran encara moltes criatures, però he intentat posar les que considero més rellevants. Aquest bestiari està molt lligat amb la mitologia grega i amb personatges famosos d’aquesta, sobretot déus i herois com Zeus o Hèracles. Si trobeu en falta alguna criatura que considereu important, podeu posar-lo en comentari i. de seguida, l’afegiré.

Carlos Thiriet, alumne de grec de 1r de Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Déus, General, Herois, Monstres | Etiquetat com a , , | 2 comentaris