La pervivència dels personatges de Narracions de Mites Clàssics

A continuació, us hem preparat una presentació en la qual hi apareixen tots els mites (i la seva pervivència) que es troben inclosos dins del llibre de Narracions de Mites Clàssics.

Coneixeu un equip de fútbol anomenat com el déu de l’Olimp? Una jove que apareix als dibuixos animats amb el nom de la nimfa que és transformada en llorer? I el nom d’un restaurant , que rep el nom de la vella reina que es venjà juntament amb els seus dos fills després d’haver estat una esclava?

 

Imad Tmara i Sergio Fernández

2n Batxillerat

Grec i Llatí

Publicat dins de Amor carnal, Amor conjugal, Càstig, Déus, Herois, Pervivència publicitat, Rapte d'amor, Venjança | Etiquetat com a , , | 3 comentaris

L’extensa pervivència dels mites en l’art

Juntament amb la fi d’aquest curs tan ple de coses a fer, ve (de la mà) la tercera part de les Narracions de mites clàssics. Aquest trimestre precisament ha coincidit amb què alguns alumnes de 4t d’ESO ens vam anar cinc dies a Londinium (que, per cert, també m’agradaria comentar en un futur els seus antecedents clàssics!) i allà no vaig poder resistir-me a la temptació de comprar-me el llibre Gods and Heroes in Art, un volum complet sobre la pervivència dels déus, dels herois i dels mites a l’art. D’aquí, llavors, aprofito per poder construir aquest apunt. Comencem!

El primer mite que surt al llibre és el de Medusa. Recordeu-la, era un monstre femení la mirada de la qual convertia la gent en pedra i que va ser destruïda al final gràcies a Perseu i les ajudes de Mercuri i Minerva.

L’artista Peter Paul Rubens (pintor barroc més reconegut de l’escola flamenca), va fer el quadre Head of Medusa (que podeu veure’l al museu de Viena), on està el cap de Medusa un cop destruït pels déus.

Recordeu, a més, el que deia Ovidi, que quan Perseu va deixar el cap de Medusa damunt d’un llit de fulles i de tiges de plantes submarines per rentar-se les mans amb l’aigua, aquestes van absorbir en la seva medul·la la força del monstre, pel que van endurir-se. A les nimfes, que els hi va agradar molt aquella metamorfosi, van llençar a les aigües les llavors d’aquelles plantes endurides, i d’aquí va sortir el corall, que fora de l’aigua es torna dur com una pedra.

L’altre que surt, també, és el mite d’Escil·la i Glauc, que a més surt a la portada del meu llibre. A aquest mite, a més, jo li tinc agafada molt d’estima, no sé perquè, però li tinc molt d’afecte. Si feu memoria, parla d’Escil·la, que té un ventre negre envoltat de gossos ferotges i cara de donzella, ja que en un altre temps va ser una donzella amb molts pretendents al seu voltant. Un dia, Escil·la estava caminant despullada per la sorra i, quan Glauc va aparèixer en forma de divinitat marina i la va veure, es va inflamar de desig i va voler seduir-la, però ella el va refusar. Glauc, llavors, va demanar a Circe, una fetillera, que li fes un encanteri per poder enamorar-la, però aquesta, que estava perdudament enamorada d’ell, li va donar un encanteri que no li beneficiaria massa: va fer que els flancs de la pobra Escil·la es transformessin en monstres lladradors. Glauc, en veure-la, es va posar molt trist i va defugir d’unir-se amb Circe, perquè havia utilitzat de manera molt incorrecta el seu poder amb les herbes.

Aquesta obra ha estat feta per Laurent de La Hyre (pintor barroc francès), i s’anomena Glaucus and Scylla.

Bé, aquests són els dos quadres de la tercera part que surten al meu llibre. Us agraden? Voleu veure cap altre mite representat en l’art? Feu recerca i comenteu!

Noelia Nistal García, 4t. C. Optativa 3.

Publicat dins de Amor no correspost, General, Monstres, Pervivència, Pervivència en l'art | Etiquetat com a , | 5 comentaris

Orfeu, més pervivència

Continuant amb la pervivència del mite d’Orfeu. Aquí us porto un poema de Rainer Maria Rilke, poeta austríac en llengua alemanya del segle XX. Com que no hi ha molts poemes en català, he escollit aquesta traducció de Joan Vinyoli del poema “No erigiu cap estela”. Relacionat amb aquest poema he trobat l’òpera de Monteverdi anomenada Rosa del ciel.

NO ERIGIU CAP ESTELA

No erigiu cap estela. Que la rosa
floreixi sols en honor seu cada any.
Que ella és Orfeu. Metamorfosi seva,
en això i en allò. No ens hem de basquejar

per altres noms. D’un cop per sempre
tot és Orfeu quan hom canta. Va i ve.
No és ja molt si a la copa de roses
a voltes alguns dies sobreviu?

Oh! Com ha d’esvanir-se perquè el pugueu percebre!
Tot i que ell també temi la dissipació.
Encar que sa paraula superi l’estar aquí,

ell és on ja no té la vostra companyia.
La reixa de la lira les seves mans no força.
I és obeint que ell passa més enllà.

Rainer Maria Rilke

Traducció: Joan Vinyoli

Mariona Cava, 4t C, Llatí, Optativa 3

Publicat dins de Amor correspost fins a la mort, General, Herois, Pervivència, Pervivència literatura alemanya | Etiquetat com a , , | 7 comentaris

Faetont: pervivència

Coneixeu el mite de Faetont? Sabeu qui era el seu pare? Heu sentit a parlar de Hernando de Acuña? El mite de Faetont és un molt utilitzat a l’hora de anunciar cotxes, sabeu per què? 

Faetón

Con tal instancia siempre demandaba  

el gobierno del sol por solo un día,  

que, aunque no convenirle conocía,  

Febo al hijo Faetón se lo otorgaba.  

Ya el carro y los caballos le entregaba

con que la luz al mundo repartía,  

poniéndole delante el mal que habría  

si en el camino o en el gobierno erraba.  

Mas él, de la oriental casa salido,  

fue el orbe y hemisferio traspasando

con furia y con desorden tan extraña,  

que el carro, los caballos y él, perdido,  

sobre el lombardo Po cayó, abrasando  

riberas, aguas, montes y campaña.

HERNANDO DE ACUÑA, Varias Poesías, 1599.

Aquest poema ens transmet la situació en què Faetont perd el control dels cavalls i del carro i acaba caient al riu. Faetont volgué portar el carro del seu pare (Hèlios) per un dia.

Aquesta situació s’explica seguidament amb el quadre:

La caiguda de Faetont, de Van Eyck

 

L’autor d’aquest quadre és Jan van Eyck. Actualment podem gaudir d’aquesta obra Madrid, al Museo del Prado.

El quadre ens il·lustra clarament la història del mite de Faetont, en el moment en què Zeus intervé i llança un llamp sobre el carro. Zeus llança un llamp a Faetont perquè estava devastant la major part d Àfrica amb el carro del seu pare Hèlios. Faetont acaba caient al rei Erídan juntament amb els cavalls. Faetont abans de caure crema la pell dels etíops fins a tornar-la negra. Aquesta història és un exemple de com la gent vol semblar una persona que és o bé què  vol presumir davant d’altres persones, cosa freqüent en la nostra societat.

Imatge en què veiem Hèlios, portant el carro. Hèlios és l’auriga habitual del carro, i per això, els cavalls es descontrolen, perquè van observar que Faetont no era el que habitualment portava el carro. Els cavalls d’Hèlios es van estranyar amb la seva presència.

Què n’opineu?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Aj-jA5orQAw[/youtube]

Hamza Zaanouni, optativa 3 de llatí de 4t d’ESO.

Publicat dins de Abandonament, General, Herois, Pervivència, Pervivència en la literatura espanyola | Etiquetat com a , , | 7 comentaris

Els orígens mitològics de les constel·lacions

Després d’haver fet la recerca de l’origen etimològic i mitològic dels planetes, ha arribat el moment d’esbrinar l’origen mitològic del nom de les constel·lacions.

Quina relació tenen les constel·lacions amb els signes del zodíac? Per què es diuen així?

Ana Maria Falcón Rebeca Barroso
2n Batx. Humanístic

Publicat dins de General, Pervivència | Etiquetat com a | 21 comentaris