Expressions llatines en l’astronomia

Anima motrix: paraula llatina que vol dir ànima mòbil. Kepler va dir que els planetes eren arrastrats al llarg de la seva òrbita pels rajos d’una força motriu, que emanava del Sol (l’anima motrix). El treball de les tres lleis de Kepler van descriure el moviment dels planetes en les sevs òrbites. A partir de les lleis d’aquest, Newton va establir la llei de la gravitació universal.

Imatge que mostra l’anima motrix

Punctum aequans: L’equant és un punt geomètric important dins el model planetari de Claudi Ptolemeu. És el punt respecte al qual un cos celeste tindria un moviment angular uniforme segons aquest sistema cosmològic. Per això s’anomenà en llatí punctum aequans. Fou introduït per Claudi Ptolemeu per poder adaptar dins el seu model el moviment no uniforme dels planetes quan s’observen des de la Terra, concretament l’equant permet representar el moviment anomalístic dels planetes

Imatge on es pot veure l’equant

Primum mobile: En l’astronomia medieval i del renaixement, el primum mobile és la més exterior de les esferes en el model geocèntric de l’univers. Els astrònoms creien que els set planetes a simple vista, incloent a la Lluna i el Sol, es desplaçaven voltant la Terra seguint òrbites invisibles. Més enllà d’ells es trobava l’esfera de les estrelles fixes i el Primum mobile. El nombre total d’esferes celestes no era fixa. Segons la filosofia medieval, tot aquest sistema es trobava en moviment a causa de Déu, que era el Primum mobile, i això donava lloc a la rotació de totes les esferes, una per una. El moviment era d’est a oest, i es completava el cercle cada dia. Les esferes, de moviment, anaven transmetent el seu moviment a la Terra.  Ve del llatí i vol dir el primer mòbil, és a dir, el que es mou primer.

El primum mobile en el sistema Ptolemaic

Eppur si muove: La llegenda  diu que Galileo Galilei va murmurar l’ Eppur si muove que es traduïx com “I tanmateix, es mou”, després de rebutjar la visió heliocèntrica del món davant el tribunal de la Santa Inquisició. Amb aquesta frase Galileo volia dir que encara que la religió el fés jurar que la Terra no girava al voltant del Sol sinó que era al revés ja que creien que la Terra era el centre de l’univers, la Terra seguiria girant.

Galileo_before_the_Holy_Office.jpg (533×340)

Galileo davant la Santa Inquisició, de Joseph-Nicolas_Robert-Fleury

Aquest article s'ha publicat dins de General i etiquetat amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *