Protecció dels menors en el món digital

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya al seu lloc web, ens aconsella sobre la seguretat a Internet i ens dóna eines de protecció dels menors.

A més a més, es persones usuàries dels mitjans audiovisuals poden adreçar-se al Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) per expressar les seves queixes, opinions, suggeriments o consultes. Les quals poden fer-se sobre la programació i la publicitat de qualsevol ràdio o televisió, ja sigui pública o privada.

Emocionari, el diccionari de les emocions

Emocionari, el diccionari d’emocions en català, és una eina perquè el nen (i l’adult) aprengui a identificar les seves pròpies emocions i, així, pugui dir el que realment sent. Descriu, amb senzillesa, quaranta-dos estats emocionals de manera directa i diversos més de manera indirecta a través d’un recorregut natural que va enllaçant un amb un altre.

Rosa Collado Carrascosa, psicòloga i psicoterapeuta, opina que l’Emocionari ofereix una oportunitat integradora a l’ésser humà, des de molt jovenet, perquè li ajuda a conèixer les seves emocions i a dialogar sobre els seus sentiments. D’aquesta manera, podrà gestionar-los adequadament i, així, sentir la seva vida amb tot el seu potencial, sense detriment de cap de les seves capacitats. El diccionari d’emocions és un suport pedagògic elemental.

A la web de projecte ens ofereixen tot un recull de recursos gratuïts:

Aquí en teniu una mostra:

Mètode per aprendre les taules

En quest vídeo Jair Loaiza ens ensenya el mètode Supermente una manera més fàcil d’aprendre les taules de multiplicar.

Primer hem d’ensenyar les fórmules 1 alhora, una cada dia. Primer la del 2 i la del 5 que són molt fàcils si es visualitzen als daus. Després la del 3 i la del 4, després la del 6. Quan s’aprenguin aquestes 5 fórmules de les taules del 2 al 6, només faltaran les 3 associacions mentals (7×7, 7×8 i 8×8), i les operacions (9×7, 9×8 i 9×9) que es resolen amb la fórmula del 9. Les altres operacions són variacions amb els dígits invertits. La pràctica és important per memoritzar les fórmules i els resultats.

Qui fa què ? (1)

Us oferim la primera activitat de la sèrie “Qui fa què ? ” adreçada a l’alumnat de cicle inicial, encara que també es podria introduir a l’últim curs d’Educació Infantil, amb la que podran practicar la comprensió lectora de petites frases, a partir del tema central dels oficis i professions. També hi podran aprendre vocabulari específic sobre el tema.

NOTA: Els alumnes podran realitzar la lectura amb lletra de pal, lligada o d’imprempta.

Ocupacions que es treballen al joc:

  • PALETA
  • MESTRE / MESTRA
  • BOMBER / BOMBERA
  • CUINER / CUINERA
  • LAMPISTA
  • BOTIGUER / BOTIGUERA
  • JARDINER / JARDINERA
  • METGE / METGESSA
  • PERIODISTA
  • PERRUQUER / PERRUQUERA
  • FUTBOLISTA
  • FORNER / FORNERA
  • SABATER / SABATERA
  • BANQUER / BANQUERA
  • ACTOR / ACTRIU

Actualització a Genially:

Captura de pantalla del joc:

Visita el nostre PADLET, per tal de tenir totes les activitats de GENIALLY publicades a mà. Accediu des del menú superior activiGENIALLY o bé clicant a sobre la imatge:

Pictollegim P

Us oferim, a continuació, la primera activitat de la sèrie “Pictollegim” adreçada als primers cursos d’Educació infantil. També funciona molt bé a l’hora de facilitat la lectura en alumnes amb TEA.

És una activitat ideal per treballar tant amb la pissarra digital com amb tot el grup-classe.En aquesta ocasió, es treballen les paraules que tenen vocals + “P”.

Les imatges estan extretes del web ARASAAC i ajuden a facilitar la comunicació a l’alumnat amb algun tipus de dificultat en aquesta àrea.

Els nens i nenes podran triar entre les opcions:

  1. APRÈN: Podran de llegir autònomament i descobrir si han fet bé la lectura, alhora que aprenen el vocabulari.

  2. JUGA1: Hauran de col·locar cada etiqueta a sota de la imatge corresponent, amb el model escrit.

  3. JUGA2: Hauran de col·locar cada etiqueta a sota de la imatge corresponent, sense model escrit.

  4. TRIA1: Hauran de triar l’etiqueta corresponent a cada imatge, amb el model escrit.

  5. TRIA2: Hauran de triar l’etiqueta corresponent a cada imatge, sense model escrit.

Actualització a Genially:

Captura de pantalla del joc:

Visita el nostre PADLET, per tal de tenir totes les activitats de GENIALLY publicades a mà. Accediu des del menú superior activiGENIALLY o bé clicant a sobre la imatge:

Legalitat en Internet

Amb la publicació de la guia “Enseñáles a ser legales en Internet” l’Agència espanyola de Protecció de Dades, en el marc de les seves funcions, vol contribuir a evitar i reduir situacions d’indefensió dels menors, mitjançant actuacions preventives dirigides a informar i sensibilitzar sobre les conseqüències negatives de determinades conductes, educant i formant els menors en privadesa i protecció de dades perquè disposin de recursos que els ajudin a prevenir-les.

Quadrats 4

Us oferim aquesta activitat adreçada als nens i nenes d’Educació infantil, amb la que els alumnes demostraran les seves capacitats d’atenció i d’observació, així com el seu grau d’orientació espacial.

Els alumnes hauran de clicar a sobre dels quadrats de la figura de la dreta, fins a reproduir fidelment el model. Hi ha dues opcions: copiar exactament el model o bé realitzar la seva simetria.

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

L’ànima dels contes

L’Institut Andalús de la Dona publica un nou material dirigit als nivells d’Educació Infantil i Primària, sota el títol “L’Ànima dels Contes“. Els Contes com a Generadors d’Actituds i Comportaments Igualitaris; amb la intenció d’oferir al professorat orientacions que els permetin analitzar, seleccionar i crear cooperativament contes infantils des de la perspectiva de gènere, així com realitzar activitats coeducatives a partir de les quals pugui transmetre a l’alumnat models igualitaris.

10 dones pioneres a la història

L’any 1977 l’ONU va designar el dia 8 de març com el Dia Internacional de la Dona Treballadora. A la història, no poques dones han destacat per la seva tasca en benefici de la societat, amb aquesta infografia de l’agència “europa.press” pretén homenatjar a deu d’aquestes dones.

Clicant a sobre de la I, podreu obtenir més informació.

Fulls de lectura Pictovocals

Com a complement del joc PICTOVOCALS, hem creat aquests fulls de lectura. Els pictogrames ajuden els nostres infants a reconèixer ràpidament les vocals, sobretot si al començament van acompanyats dels sons que es treballem a l’activitat interactiva.

Un cop impresos, els fulls podem servir tant per realitzar la lectura de les vocals, com per assenyalar la vocal que ens indiquen a l’inici.

Aquest material està especialment recomanat per a l’alumnat amb TEA.

Cliqueu a sobre de cada imatge, per tal d’accedir a l’enllaç de descàrrega:

Memòria visual. Vocals + PLT

Us oferim, a continuació, la tercera activitat de la sèrie “Memòria visual. Paraules ” adreçada als primers cursos d’Educació infantil. En aquesta ocasió, es treballen les paraules que tenen vocals + “P”, “L” i “T”, desenvolupant l’atenció, la memòria i ajudant a assolir el vocabulari bàsic.

És una activitat ideal per treballar amb la pissarra digital, amb tot el grup-classe.

NOTA: Per tal de poder jugar en les millors condicions, activeu la tecla de les majúscules.

Els nens i nenes podran triar el nivell a treballar:

  1. APRÈN: Podran aprendre el vocabulari a treballar i observar com s’escriu.
  2. ESCRIU: Hauran d’escriure la paraula corresponent a la imatge desapareguda. En acabar, hauran de clicar a sobre el botó “Comprovar”.

Altres activitats de la sèrie publicades:

    Captura de pantalla del joc:

    Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

Pictovocals

Us oferim aquesta activitat, adreçada als primers cursos d’Educació Infantil, amb la que els nostres alumnes podran descobrir el nom de les vocals, d’una manera fàcil i lúdica.

Els infants podran triar entre cinc nivells d’aprenentatge: aprèn, identifica, tria, llegeix i escriu.

L’activitat també està indicada pels alumnes amb TEA.

COMPLEMENT A AQUEST MATERIAL: Fulls de lectura Pictovocals

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

Cinescola per gaudir i aprendre amb el cinema

Llegim a l’Espai Internet de TV3 que Cinescola és una web catalana que vol ajudar els professors a fer servir les pel•lícules com a eina pedagògica a l’aula. El seu objectiu és que els alumnes aprenguin a estimar el cinema, fomentar-ne la lectura crítica i reflexionar al voltant dels temes que es plantegen en la pantalla.

El projecte va néixer el 2004, i ara se n’acaba de reformar i actualitzar la presentació. Planteja una sèrie de títols, de totes les èpoques i de fàcil accés; dividits en dues grans categories: per a Primària i per a Secundària. En aquest segon cas, a més, troben 16 subdivisions, adreçades a les diferents matèries, com ara Naturals, Matemàtiques o Tecnologia. A Naturals, per exemple, selecciona 12 títols, com ara “King Kong”. De cada pel•lícula en trobem el tràiler i una sinopsi, i l’enllaç a un complet PDF, amb tot un seguit d’informació i de propostes d’activitats docents per fer a l’aula després del visionat.

També hi ha un apartat dedicat a recomanar llibres de cinema que poden ser útils a classe, un recordatori al crític Miquel Porter Moix, i un recull d’enllaços d’interès per la seva temàtica cinematogràfica. A més, a la part inferior de la web, s’hi han afegit quatre gran enllaços: El Rebost de Cinescola, adreçat als professors perquè publiquin les seves pròpies propostes sobre pel•lícules; Llenguatge Cinematogràfic, La Història a través d’Imatges i Didacticolite.

Com els mateixos responsables de la web defineixen, “es tracta de lluitar per trencar amb l’hàbit d’empassar-se pel•lícules sense pensar-les, sense acostar-se tranquil•lament, assossegadament a elles i gaudir de les seves imatges i de les seves propostes visuals, de les seves idees i de les seves advertències. Es tracta de dignificar el fet de veure una pel•lícula i de formar espectadors.”
Cinescola és una web coordinada per Ramon Breu, amb la direcció pedagògica d’Alba Ambròs i la direcció tècnica de Jaume Soriano.

Clica a sobre de la imatge, per tal d’accedir al lloc web:

Jocs per estimular la consciència fonològica

A les aules d’educació infantil es fan un gran nombre d’activitats per augmentar la consciència lingüística de l’alumnat, tot utilitzant la llengua de forma significativa.

Sovint, cercant aquesta significativitat de les paraules, i del discurs en general, podem deixar una mica de banda la consciència dels fonemes. S’ha comprovat que un bon nivell de consciència fonològica a  principis de primària esdevé un potent determinant en l’èxit que els alumnes poden tenir en l’aprenentatge de la lectura.

Us fem a mans un programa d’activitats, seqüenciades de menor a major complexitat, pensades per treballar en forma de jocs la consciència fonològica de l’alumnat de segon cicle d’educació infantil i principis de l’educació primària.

Aquest programa engloba des de la consciència dels sons que ens envolten fins a la noció i l’ordenació de la frase.

Metodològicament, s’ha de concebre com un programa on els reptes fonològics es presenten de forma gradual i on les noves activitats es poden fer en base al que prèviament s’ha introduït i practicat.

Totes les sessions han de ser breus, però constants, i han de seguir l’ordre en què estan presentades.
Aquest programa de jocs ha de divertir els nens, i, a més, mantenir el seu interès i facilitar-los, amb materials que els agradin, que puguin recordar, pensar i repetir allò que han treballat, i que el que aprenguin, pugin generalitzar-ho més enllà del context immediat d’aprenentatge i malgrat el pas del temps.
El recull és una adaptació al català del programa “Phonemics Wareness in Young Children”, de Marylin J. Adams, Barbara R. Foorman, Ingvar Lundeberg i Terri Beeler.

Aquesta adaptació l’ha fet l’Enriqueta Garriga i forma part d’una llicència d’estudis del Departament d’Ensenyament de la Generalitat.

Seqüència d’activitats:

1. Jocs d’escoltar
2. Rimes
3. Paraules i frases
4. Consciència de síl·laba
5. Sons inicials i finals
6. Fonemes
7. Introducció a les lletres i lletreja

>

Copiafitxes

Us oferim aquesta activitat adreçada als nens i nenes d’Educació infantil i Cicle inicial, amb la que els alumnes demostraran les seves capacitats d’atenció i d’observació, així com el seu grau d’orientació espacial.

Els alumnes hauran de fer dos clics a sobre dels punts origen i final de cada recta, fins a reproduir fidelment el model. Si s´equivoquen podran eliminar les línies, clicant-hi a sobre.

En el tercer nivell, podran crear fitxes i reproduir-les.

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

La regla d’en Kiko: mètode contra l’abús sexual

“La Regla d’en Kiko” és una guia senzilla elaborada pel Consell d’Europa per ajudar els pares, mares i educadors a explicar als infants on no han d’intentar tocar-los altres persones, com reaccionar si això passa i a qui dirigir-se per demanar ajuda.

Com és “La Regla d’en Kiko”? És senzilla: els infants no haurien de permetre que altres nens ni cap adult els toquessin les parts del cos que solen estar cobertes per la roba interior. Tampoc no haurien de tocar altres infants ni/o adults en aquestes zones.

Així mateix, ajuda a explicar als nens que el seu cos els pertany, que hi ha secrets bons i secrets dolents, i formes de tocar bones i dolentes.

Cliqueu sobre de la imatge, per obtenir-ne més informació:

Aquí teniu el vídeo promocional de la campanya:

Missatge secret (4)

Us oferim una nova activitat de la sèrie “missatge secret” adreçada a l’alumnat de l’últim curs d’Educació Infantil i de Primer de Primària, amb la que podran practicar l’escriptura i comprensió lectora de petites frases, descobrint un missatge secret.

Els nens i nenes hauran de desxifrar el contingut del missatge, a partir de la icona que representa el seu so, practicant d’aquesta manera la correspondència so-grafia. En una primera fase amb ajut (visualitzant la lletra que s’amaga a sota la icona).

Les frases que ajuden a incorporar el vocabulari bàsic, estan acompanyades d’il·lustracions i escrites en lletra de pal, per facilitar-ne la comprensió.

Altres activitats de la sèrie publicades:

Actualització a Genially:

Captura de pantalla del joc:

Visita el nostre PADLET, per tal de tenir totes les activitats de GENIALLY publicades a mà. Accediu des del menú superior activiGENIALLY o bé clicant a sobre la imatge:

Cançons per treballar la prevenció de la violència de gènere

L’Ajuntament de València ha publicat un material educatiu adreçat als estudiants de totes les edats per treballar la violència de gènere. Les cançons estan classificades i al document s’hi inclou la lletra i l’adreça del vídeo de Youtube on es poden escoltar.

Les cases de joguines s’apunten a la diversitat

Llegim al diari 20 Minutos d’avui que l’empresa LEGO ha creat el seu primer personatge amb cadira de rodes. D’alta banda, l’empresa Mattel ha desenvolupat tres models de nines Barbie que trenquen amb els estereotips de dona de les darreres dècades.

Benvingudes aquestes dues iniciatives !!! 😛

Memòria visual. Vocals + PL

Us oferim, a continuació, la segona activitat de la sèrie “Memòria visual. Paraules ” adreçada als primers cursos d’Educació infantil. En aquesta ocasió, es treballen les paraules que tenen vocals + “P” i “L”, desenvolupant l’atenció, la memòria i ajudant a assolir el vocabulari bàsic.

És una activitat ideal per treballar amb la pissarra digital, amb tot el grup-classe.

NOTA: Per tal de poder jugar en les millors condicions, activeu la tecla de les majúscules.

Els nens i nenes podran triar el nivell a treballar:

  1. APRÈN: Podran aprendre el vocabulari a treballar i observar com s’escriu.
  2. ESCRIU: Hauran d’escriure la paraula corresponent a la imatge desapareguda. En acabar, hauran de clicar a sobre el botó “Comprovar”.

Altres activitats de la sèrie publicades:

    Captura de pantalla del joc:

    Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

Compta dits 5

Us oferim aquesta activitat, adreçada a l’alumnat d’Educació Infantil, amb la que els nostres alumnes hauran de marcar tants cercles com indiquin els dits de la mà (arriben fins el cinc). El joc ajuda a assimilar la direccionalitat esquerra-dreta i a seguir un ordre a l’hora de comptar. També reforça el concepte de la quantitat relacionada amb els dits de la mà.

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

Llibre El Buit

Anna Llenas ens ofereix aquest recursos gratuïts a partir del Llibre El Buit. Un llibre que ens parla de la resiliència o la capacitat de sobreposar-se a l’adversitat i trobar-li sentit.

Cliqueu a sobre de les fotos, per accedir als recursos:

Podem treballar l’emoció del buit de totes les maneres que se’ns acudeixin. Sobretot podem posar èmfasi en què el buit és el motor i espai lliure per a la creativitat: si no fem espai, no pot néixer ni créixer res. Els recursos d’ expressió creativa i de debat i reflexió a casa o a l’aula.poden ésser útils a pares i a mestres.

Us podeu inspirar-vos amb aquest vídeo.

Memòria visual. Vocals + P

Us oferim, a continuació, la primera activitat de la sèrie “Memòria visual. Paraules ” adreçada als primers cursos d’Educació infantil. En aquesta ocasió, es treballen les paraules que tenen vocals + “P”, desenvolupant l’atenció, la memòria i ajudant a assolir el vocabulari bàsic.

És una activitat ideal per treballar amb la pissarra digital, amb tot el grup-classe.

NOTA: Per tal de poder jugar en les millors condicions, activeu la tecla de les majúscules.

Els nens i nenes podran triar el nivell a treballar:

  1. APRÈN: Podran aprendre el vocabulari a treballar i observar com s’escriu.
  2. ESCRIU: Hauran d’escriure la paraula corresponent a la imatge desapareguda. En acabar, hauran de clicar a sobre el botó “Comprovar”.

Captura de pantalla del joc:

Per jugar a pantalla completa, clica aquí.

Calendari de competències bàsiques 2016

Les competències bàsiques són una iniciativa de la comunitat europea amb la finalitat de millorar la qualitat de l’ensenyament impartit als centres educatius europeus i té dos objectius fonamentals:

• Uniformitzar la forma en què els països de la unió avaluem a l’alumnat, aconseguint així una garantia que tots compartim uns continguts comuns i una formació mínima comuna.

• Impulsar que l’aprenentatge a l’escola sigui més pràctic i funcional per a la vida diària. Garantint que l’alumnat aprengui coneixements i destreses que siguin aplicables en la seva vida diària i en la seva vida laboral futura. Es tracta de superar el model d’escola actual on l’objectiu és l’acumulació de coneixement en comptes de la seva posada en pràctica.

Podríem definir les competències com aquells coneixements i habilitats que ens doten de la cultura comuna imprescindible, que ha d’adquirir un ciutadà, i l’alumnat en la seva etapa escolar, per resoldre tasques de la vida real que li facin més culte, lliure i responsable.

Colors – Colores

Hem millorat l’activitat COLORS, ja publicada en aquest blog. En aquest article, també us oferim la seva versió en castellà. Es tracta d’un joc sobre els colors, adreçada a l’alumnat de 3 anys.

Captura d’ìmatge del joc:

Clica aquí, per jugar amb la pantalla completa.