Resum meteorològic any 2016

Dades obtingudes de l’estació meteorològica automàtica Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge.

El 2016 ha estat un any relativament sec, amb poques precipitacions com el 2015. Pel que fa a temperatures han estat en conjunt una mica més fresques que l’any anterior.

Trobareu més informació meteorològica a la pàgina del temps del web i a “Divulgació” del menú superior.

Resum meteorològic: desembre 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Ha plogut ?

Ha plogut ?

Temperatura mitjana: 7,7 ºC
Temperatura màxima absoluta: 18,9 ºC el dia 9 
Temperatura mínima absoluta: -0,8 ºC el dia 29
Pluja acumulada: 35,1 l/m2
Pluja màxima en un dia: 11,4 l/m2 el dia 16 
Cop de vent màxim: 46,7 km/h el dia 5 
Direcció predominant del vent: E

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Jornades de Camps i Entorns d’Aprenentatge a Flix

A Flix, els dies 9 i 10 de gener els docents dels Camps i Entorns d’Aprenentatge de Catalunya vam fer les 27enes Jornades de CdA i EdA.

Aquestes jornades van ser molt enriquidores, vam  veure in situ on es realitzen les diferents activitats que s’ofereixen des del seu entorn i vam poder recollir fantàstiques idees per aplicar en els nostres projectes.
També vam aprendre molt dels treballs competencials que s’estan realitzant al CdA de l’Empordà, al EdA del Canigó i al CdA Pau Casals en les exposicions que van fer.
Volem felicitar a en Josep per l’organitzacio d’aquestes jornades!

meandre

 

Alumnes de 6è de l’Escola Mercè Rodoreda investiguen la riera.

Els dimarts  5  i 13 de desembre  i el dijous  15 de desembre aquests alumnes de Martorell han fet un treball de camp a diferents trams de la riera de Vallvidrera prop del camp d’Aprenentatge.

9Sempre treballant en  petis  grups i després d’unes breus indicacions han investigat les qualitats fisicoquímiques de l’aigua i els éssers vius que  viuen en aquest ecosistema seguint aquest ordre:

  •  Primer han utilitzat els seus sentits per aprofundir en el descobriment de l’entorn.
  • Després han mesurats temperatures (de l’aire i  de l’aigua), amplada i profunditat de la riera. Amb una brúixola la direcció de l’aigua i amb l’ajuda d’un suro, cronòmetre i cinta mètrica la seva velocitat.
  •  També han identificat les plantes més característiques de ribera i  han agafat molts invertebrats i algun vertebrat que viuen a la riera.

Quan han arribat al laboratori han observat amb detall els macroinvertebrats trobats amb l’ajuda de la lupa binocular i els han identificat utilitzant unes fitxes per poder saber entre d’altres coses l’índex biòtic que té cada animaló.
Al final han sumat els índexs biòtics de tots els invertebrats trobats per esbrinar que el nivell de qualitat de l’aigua de la riera no es prou bo pel consum humà i han reflexionat sobre la necessitat de mantenir els espais naturals nets.6

Han estat uns grups molt implicats!

Fins la propera!

Doble activitat amb l’Escola Mediterrània

El divendres 2 de desembre els alumnes d’aquesta escola de Pineda de Mar van fer de meteoròlegs i de guies de muntanya.

1Els alumnes de 3r van fer l’activitat:“Quin temps fa?” amb l’Ester i l’Engràcia.
Repartits en 3 petits grups van realitzar una gimcana d’instruments, un joc de sensacions i van fer la predicció del temps a la televisió de Can Santoi.

 

 

Els alumnes de 5è dividits en quatre grups van fer l’itinerari de Can Madolell amb la Isabel, la Marta, la Toñi, en Jesús i en Carles.IMG_3981
Amb l’ajuda d’un GPS van fer l’itinerari i van gravar el track del recorregut que van fer. A més van passar les proves que se’ls hi demanava i fins i tot algun grup va arribar a veure la Torre de Collserola i van trobar el seu azimut.

Van ser uns grups molt treballadors.

Fins la propera!

Els alumnes de l’Escola Benviure han fet la predicció del temps

El dimecres 30 de novembre i el dijous 1 de desembre, els alumnes de 3r d’aquesta escola de Sant Boi de Llobregat van exercir de meteoròlegs: és a dir, van fer observacions i mesures de diferents variables meteorològiques i també van fer prediccions de temps per al dia següent; tot fet de manera molt semblant a com ho fan els científics professionals.

122Van fer una gimcana amb diversos aparells de meteorologia (termòmetres d’aire, d’aigua i de terra; pluviòmetre, anemòmetre, penell i higròmetre): organitzats per grups, havien de trobar un conus enumerat on trobaven cada un dels aparells. Després, amb la prova de les sensacions de temperatura, havien d’afinar els seus sentits per tal de percebre la temperatura de l’aire, de l’aigua i del terra i apropar-se el més possible a la seva temperatura real.

img_8334

La predicció la van fer a través d’un programa del temps a la TV de Can Santoi. Abans, però, els nens i les nenes van haver de preparar el guió de la locució dels presentadors i analitzar i interpretar el temps de l’endemà. També es van haver de repartir els rols de director, presentadors, encarregats de focus i de càmera. Quan ja estaven els components del grup situats en el seu lloc, els directors van donar el tret de sortida: 10, 9….1 i acció!!

Van ser un grup molt participatiu.

Fins a una altra!

Resum meteorològic: novembre 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

img_8329

Aprenent a observar el temps…

Temperatura mitjana: 11,2 ºC
Temperatura màxima absoluta: 22,2 ºC el dia 1 
Temperatura mínima absoluta: 1,5 ºC el dia 8
Pluja acumulada: 38,8 l/m2
Pluja màxima en un dia: 15 l/m2 el dia 23 
Cop de vent màxim: 53,1 km/h el dia 9 
Direcció predominant del vent: E

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Tot investigant el bosc…

Un bosc, només és un munt d’arbres junts?

Els nens i les nenes de 3r de l’Escola Agustí Bartra de Terrassa van intentar trobar resposta a aquesta pregunta durant les seves investigacions en un bosc d’alzines els dies 28 i 29 de novembre.

Un gran arbre els va rebre a l’entrada del bosc. Quants anys deu tenir? Està en bon estat de salut? Calia investigar-ho: van calcular la seva alçada i el perímetre del seu tronc; van analitzar les seves parts (fulles, tronc, branques…) i també van fer un calc de la seva escorça.13

Després van utilitzar els seus 5 sentits per descobrir totes les sensacions que ens ofereix el bosc. Primer, però, es van endinsar al seu interior amb els ulls tapats per a potenciar la resta de sentits; després, ja amb els ulls oberts, van anar descobrint els diferents elements del bosc: arbres, arbusts, lianes, molsa, fulles, rastres d’animals…També van copsar que era un lloc molt humit i fresc, amb poca llum. La brúixola els va permetre comprovar que es trobaven al vessant obac de la muntanya.

Finalment, van fer una gimcana per a descobrir les principals plantes de l’alzinar i les seves característiques més destacades.

Amb tots aquests aprenentatges van poder contestar la pregunta inicial.

9

Van ser uns grups molt motivats i treballadors. Fins a una altra!

Estudi de la riera de Vallvidrera a la tardor

Els dies 24 i 25 de novembre els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Lluís Vives de Barcelona han portat a terme aquesta activitat d’ecologia de camp.
img_8259Han començat amb una petita introducció de situació i explicació del material. Un cop a la riera n’han fet una descripció i, ja per grups, han mesurat la temperatura de l’aigua i la de l’aire que en aquesta època de l’any curiosament l’aigua està uns graus més calenta que l’aire. Amb un pot de vidre han olorat l’aigua, han mirat la seva transparència i han comprovat si feia escuma. Amb una cinta mètrica, un flexòmetre, un tap de suro i un cronòmetre han pres dades per calcular després la velocitat i el cabal de la riera.
A continuació han identificat els vegetals que viuen dins i al voltant de la riera i els han assenyalat tot especificant si eren al·lòctons o autòctons.
La recollida dels invertebrats i vertebrats que viuen a la riera ha estat força bé i entre els dos dies han trobat força espècies diferents: nimfes d’efímeres, espiadimonis i libèl·lules, gambetes d’aigua dolça, larves de mosca negra i díxids, sabaters, barretets, limnees i peixos barbs cua-roja.
Un cop a l’aula, la identificació dels animals ha estat força àgil ja que coneixien molt bé el maneig de la lupa binocular. Un dels dies fins i tot van viure en directe la metamorfosi d’una de les efímeres en animal aeri i que abans d’alliberar vam poder observar-la tots a la lupa connectada al projector.
La suma dels índexs biòtics de contaminació dels invertebrats ens han revelat una vegada més la qualitat mediocre de la riera.
img_8266 Després han tornat  els animalons capturats a la riera, fent parar a l’autobús prop del restaurant Castellví que és per on hi ha una accés a la riera.

De tornada a l’Institut encara els queda feina per fer: calcular el cabal de la riera, completar el quadre amb les característiques de cada animal i elaborar conclusions generals sobre l’estat de salut de la riera.

Fins a la propera!

Tot investigant les Escletxes

El passat divendres 18 de novembre, els nens i nenes de 6è del Col·legi Sol de Sabadellimg_8182 van poder comprovar de primera mà el fenomen natural de “les Escletxes“, situades al terme municipal del Papiol. Són unes obertures de diferents amplàries en roca calcària. Algunes són transitables per dins, com aquesta que veieu a la imatge, tot i que també en trobem de més estretes, de menys d’1 m d’amplada.

Com s’han format? Es poden produir esquerdes a les cases o altres riscs a la veïna població del Papiol de manera semblant al que passa a aquestes roques? Us convidem a descobrir-ho amb els vostres alumnes.

Va ser un grup molt treballador i motivat. Fins a una altra!