Els dies 24 i 25 de novembre els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Lluís Vives de Barcelona han portat a terme aquesta activitat d’ecologia de camp.
Han començat amb una petita introducció de situació i explicació del material. Un cop a la riera n’han fet una descripció i, ja per grups, han mesurat la temperatura de l’aigua i la de l’aire que en aquesta època de l’any curiosament l’aigua està uns graus més calenta que l’aire. Amb un pot de vidre han olorat l’aigua, han mirat la seva transparència i han comprovat si feia escuma. Amb una cinta mètrica, un flexòmetre, un tap de suro i un cronòmetre han pres dades per calcular després la velocitat i el cabal de la riera.
A continuació han identificat els vegetals que viuen dins i al voltant de la riera i els han assenyalat tot especificant si eren al·lòctons o autòctons.
La recollida dels invertebrats i vertebrats que viuen a la riera ha estat força bé i entre els dos dies han trobat força espècies diferents: nimfes d’efímeres, espiadimonis i libèl·lules, gambetes d’aigua dolça, larves de mosca negra i díxids, sabaters, barretets, limnees i peixos barbs cua-roja.
Un cop a l’aula, la identificació dels animals ha estat força àgil ja que coneixien molt bé el maneig de la lupa binocular. Un dels dies fins i tot van viure en directe la metamorfosi d’una de les efímeres en animal aeri i que abans d’alliberar vam poder observar-la tots a la lupa connectada al projector.
La suma dels índexs biòtics de contaminació dels invertebrats ens han revelat una vegada més la qualitat mediocre de la riera.
Després han tornat els animalons capturats a la riera, fent parar a l’autobús prop del restaurant Castellví que és per on hi ha una accés a la riera.
De tornada a l’Institut encara els queda feina per fer: calcular el cabal de la riera, completar el quadre amb les característiques de cada animal i elaborar conclusions generals sobre l’estat de salut de la riera.
Fins a la propera!