Descobrint la història de les Escletxes del Palpiol

El dimecres 15 de març els nois del centre d’acollida que viuen provisionalment a la casa de colònies de Can Santoi han descobert la formació de les escletxes del Papiol amb nosaltres.8
A les 10h del matí ja estaven dins de les dues furgonetes que ens han portat fins a l’esplanada prop de la bòbila de Papiol.
Un cop allà han escoltat atentament que els dos materials que veien des d’allà ens donarien la resposta de la formació de les escletxes.
Han picat, amassat, han fet reaccionar la roca amb l’àcid clorhídric en els dos materials. Han vist la diferència i han pogut saber com es diuen en castellà i en el seu idioma.
Després han mesurat la profunditat i l’amplada de 4 de les escletxes a més de l’orientació i la inclinació.
Un cop recollides les dades de camp han fet les mitjanes i han vist que les 4 escletxes tenen una orientació i inclinació similar.
Per acabar han ordenat els dibuixos de la història geològica i han descobert que s’han originat degut a que quan plou les argiles amarades d’aigua fan relliscar les calcàrees que tenen al damunt.
Ha estat un grup molt treballador, àgil i eficient!
Agrair l’entusiasme del Salva i la col·laboració del Alim que ha fet de traductor i així els nois han pogut seguir el fil de les explicacions.
1

Tant de bo compartim una altra aventura plegats!

 

Els alumnes de l’Escola Fàsia-Sarrià han fet d’exploradors

El dimarts 14 de març, 10 alumnes d’aquesta escola de Barcelona es van endinsar en el bosc de la Serra de Collserola per descobrir i identificar plantes, roques, minerals i petjades.8
Per un preciós recorregut seguint la riera de Vallvidrera, anaven trobant números que els hi indicaven que s’havien d’aturar i observar el seu voltant. Així, mica en mica, dividits en tres grups i amb l’ajuda d’unes fitxes han anat identificant: el llentiscle, el bruc, el quars i la pissarra. També han identificat tot comptant el nombre de dits i ungles les petjades de: guineu, porc senglar i teixó.
El recorregut l’han acabat a la riera i han pogut observar diferents invertebrats que hi viuen com: l’espiadimonis, la gambeta, l’efímera i la mosca negra.
Pels professionals del Camp ha estat una experiència molt enriquidora, hem après molt de l’entusiasme que veiem en les seves expressions i també del gran treball que han fet els seus mestres i educadors.
img_9565També s’han relacionat d’allò més bé amb alguns nois del centre que provisionalment viuen a la casa de colònies de Can Santoi.
Volem agrair al Pare del Roger, que també ens ha acompanyat a la sortida, el super pastís que ha portat i que estava superbó i que gràcies a la seva ajuda i al Marc (el mestre) en Joan ha pogut gaudir de la sortida.

Moltes felicitats Rogeró!!

111

Us esperem el curs vinent!!!

 

 

 

Pràctiques d’ecologia forestal amb l’Institut de Corbera de Llobregat

img_20170310_115611_brEl passat 10 de març, un grup reduït d’alumnes de 2n de Batxillerat d’aquest institut, acompanyats de les seves professores, van portar a terme un treball d’ecologia de camp que tenia per finalitat caracteritzar l’estat actual d’un bosc de pi blanc i elaborar propostes per a dur-hi a terme una gestió forestal adequada. Això va implicar:

  • Classificar els arbres en classes diamètriques (concepte més o menys equivalent a les seves edats) i analitzar la seva freqüència.
  • Calcular la biomassa del bosc (kg/ha)
  • Calcular la producció (kg/ha/any).

Vam escollir una parcel·la de bosc propera al Camp d’Aprenentatge. Els alumnes van mesurar la seva àrea mitjançant tècniques de cartografia digital.
Es van distribuir la totalitat d’arbres presents entre els diferents grups d’alumnes. Per a calcular la biomassa de cada arbre havien de mesurar el seu diàmetre (mitjançant una cinta π) i la seva alçada (mitjançant càlculs trigonomètrics i l’ajut d’un clinòmetre).

Per a calcular la producció els calia conèixer la biomassa que tenien els arbres un cert temps enrere, és a dir, el seu diàmetre i la seva alçada d’aquell moment. Per a calcular-la van mesurar els diàmetres a partir de mostres d’anells de creixement dels arbres (extretes amb barrines de Pressler, o amb mostres de “llesques” de pins de la zona) i les alçades a partir d’una equació de creixement dels arbres (obtinguda a partir de les dades reals d’alçades actuals).

classes_diametriquesEls resultats obtinguts ens van sorprendre una mica ja que només hi havia arbres  o bé molt joves o bé molt vells. La interpretació no era fàcil però van sorgir diverses possibles explicacions entre els alumnes

Va ser un grup amb un gran nivell de comprensió de tota la metodologia emprada i amb molta capacitat analítica. Felicitats!

Dones i Homes del temps de Sant Feliu de Llobregat

Els dies 6 i 7 de març van venir a visitar-nos uns alumnes especialment motivats, els nois i noies de 5è de primària de l’Escola Miquel Martí i Pol.
13Amb ells vam realitzar diverses activitats per introduir-los al món de la meteorologia. Vam dur a terme una divertida gimcana en la qual a poc a poc anaven coneixent els diferents aparells meteorològics com: el termòmetre d’aigua, l’anemòmetre, el pluviòmetre, l’higròmetre, etc.
23

També, amb una bona participació de tots ells, van aprendre a fer de “homes i dones del temps” a través de la interpretació de mapes meteorològics reals de l’endemà. Finalment, teníem preparada una activitat sorpresa, que va consistir a predir les temperatures del dia i en la interpretació de les dades meteorològiques de la nostra caseta de meteorologia.
Esperem que les prediccions hagin estat encertades!
Fins al proper curs nois i noies!

L’Escola Roda investiga la Riera

Els alumnes de 4t d’aquesta escola de Terrassa van fer l’activitat al voltant de la riera de Vallvidrera per esbrinar la qualitat de la seva aigua.

5Utilitzant termòmetres i  pots de vidre van analitzar algunes propietats de l’aigua, com la temperatura, el color, l’olor i la terbolesa. També van identificar la vegetació de ribera i van veure com comencen a créixer les cues de cavall com podeu veure a la foto.2

Finalment van capturar mostres significatives dels animals que viuen a la riera i que segons els seu color de qualitat  donen  informació del grau de contaminació de l’aigua de la riera.

Els nens han pogut comprovar que l’aigua, tot i semblar neta, no és potable i per tant no la podem beure.

Us esperem el curs vinent!!

Els alumnes de 5è de l’Escola Joan Juncadella fan de meteoròlegs

5Els nens i les nenes d’aquesta escola de Sant Vicenç dels Horts van poder experimentar de primera mà una aproximació a com és la feina habitual dels meteoròlegs i de les meteoròlogues.

Van fer una descoberta dels aparells de meteorologia en forma de gimcana; van experimentar sensacions de temperatura amb el seu propi cos i van comprovar com aquestes sensacions poden variar en funció de diversos factors (exposició al sol, refredament per vent…); van registrar dades a l’estació meteorològica del Camp d’Aprenentatge; i, és clar, van fer prediccions (reals) del temps per al dia següent mitjançant una simulació de programa del temps per a televisió. Les prediccions van ser gravades i es troben penjades al youtube a disposició del professorat de l’escola, en mode de reproducció privada.

Felicitats, meteoròlegs i meteoròlogues! Ho vàreu fer molt bé!

Alumnes de 4t de primària analitzen l’aigua de la riera

1El dimecres i dijous dies 1i 2 de març aquests alumnes de l’escola Marius Torres d’Hospitalet van fer l’activitat de la riera. Organitzats en equips de treball, van anar a les zones de mostreig conegudes pels noms de: “Font de l’Espinagar” , “L’Avellaner” i “Can Castellví” a realitzar les proves físico-químiques de l’aigua: temperatura, olor, transparència i presència d’escuma. També van mesurar l’amplada i la fondària de la riera.
Després van identificar les plantes que hi havia pel voltant més característiques de la zona de ribera com: l’om, el plàtan, el càrex, créixens i cues de cavall.
Finalment amb els seus salabrets van recollir un munt d’invertebrats que viuen a l’aigua com: sabaters, grills, espiadimonis, libèl·lules, efímeres,mosques negres, limnees, barretets i fins i tot dues larves de salamandres. Després, al laboratori del Camp, van observar els animalons trobats, els van identificar i dibuixar i van anotar el color que li correspon a cada un segons la seva tolerància a la contaminació de l’aigua. Malgrat que el color majoritari era el taronja, van acordar deixar el groc, degut a que havíem trobat tres grocs i 2 verds. El color groc ens indica que l’aigua de la riera està regular i cal que entre tots continuem tenint cura d’aquests espais naturals.

9

Descobrint la geologia que ens envolta

El dimarts 28 de febrer els alumnes de 1r de Batxillerat de l’assignatura de Ciències de la Terra i del Medi Ambient de l’Institut Francesc Macià de Cornellà van fer aquest itinerari geològic al voltant de Santa Creu d’Olorda on vam poder observar roques sedimentàries i metamòrfiques.
Vam quedar a l’estació de Sant Feliu de Llobregat i des d’allà vam anar en cotxe fins l’Esplanada de Santa Creu d’Olorda.
L’Itinerari consta de 8 parades:
La primera parada a la Pedrera dels Ocells on vam observar i deduir la formació de les pissarres bituminoses amb l’ajuda dels panells informatius i l’observació directa.
La segona parada la vam fer al Puig d’Olorda on hi havia una vista espectacular del Delta del Llobregat i de Montserrat. Vam diferenciar la serralada Litoral de la Prelitoral i van analitzar el tipus de roca del cim.6
La tercera parada la vam realitzar a la Cova de l’Or, on només van entrar unes passes per poder observar els processos càrstics que es podien veure entre les escletxes del sostre.
A la quarta parada vam veure la formació de xaragalls a les argiles, allà ens vam trobar una colla d’avis encantadors que ens van regalar espàrrecs acabats de collir per fer-nos una truita al vespre.
La cinquena aturada va ser al fantàstic plec amb encavalcament que ha deixat al descobert els treballs de la cimentera.
En la sisena parada vam poder observar i analitzar el que fa possible la surgència a la font de Can Farrès  i la sisena aturada la v3am fer a la mateixa masia on vam poder observar fòssils de crinoïdeus en les calcàrees del voltant.
Per acabar van tornar a l’esplanada des de la masia de Can Farrès i pel camí van poder veure un model torrencial en miniatura on vam diferenciar la conca de recepció, el canal de desguàs i el con de dejecció produït per les darreres pluges.

Fins la propera!

Resum meteorològic: febrer 2017

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

ametller_florit

Al febrer floreix l’ametller

Temperatura mitjana: 10,1 ºC
Temperatura màxima absoluta: 20,7 ºC el dia 22 
Temperatura mínima absoluta: -1,1 ºC el dia 9
Pluja acumulada: 23,4 l/m2
Pluja màxima en un dia: 11 l/m2 el dia 24 
Cop de vent màxim: 64,4 km/h el dia 5 
Direcció predominant del vent: E

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Els meteoròlegs de l’Institut Lluís de Requesens

Durant sis dies de febrer, els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Lluís de Requesens de Molins de Rei han pujat i baixat a peu fins al Camp d’Aprenentatge en un trajecte per muntanya d’una hora i quart aproximadament (excepte els del darrer dia, que va estar plovent tot el matí), amb la finalitat de posar en pràctica les seves “habilitats meteorològiques”.,

Així, doncs, han pogut veure i utilitzar una gran diversitat d’aparells de meteorologia, com diversos tipus de psicròmetres, el termòmetre de màximes i mínimes, l’evaporímetre, l’anemòmetre, el pluviòmetre, el baròmetre, etc.

img_20170208_105911_brTambé han fet d’homes i de dones del temps en una simulació de programa de televisió de predicció meteorològica a partir de dades reals obtingudes dels mapes isobàrics del web del servei meteorològic britànic. Val a dir que, en general, tots els grups van fer prediccions força encertades.

Felicitats meteoròlegs!