Aquest és el títol de la conferència realitzada per Joan Portell Rifà (pedagog, escriptor, assessor i crític de literatura infantil i juvenil) a la Jornada de Biblioteques Escolars a les Terres de l’Ebre el passat dilluns 28 de juny a Tortosa.
Com a responsable de l’elaboració de l’estudi dels hàbits de lectura dels infants i joves en els anys 2005 i 2009, realitzat pel Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (CLIJCAT) va destacar:
-La millora de la implicació de la família i dels pares en la lectura dels seus fills.
-L’augment espectacular dels llibres i la lectura dins la xarxa social i la xarxa d’amistats com a prescriptores de les lectures. La lectura com a identificadora del grup i com a bé de consum cultural entre els joves, amb tendències i estils, a imatge i semblança de la música o de la roba.
Com a col·laborador del Departament d’Educació en el programa del gust per la lectura i amb el Programa Puntedu de Biblioteques Escolars en l’elaboració del Pla de Lectura de Centre va indicar els dos camins lectors:
-la via curricular de la lectura, amb el camí oficial de formació del lector literari com a tasca de tots els agents implicats i on la Biblioteca Escolar és un reforç pel centre i per l’aula.
-la via no curricular de la lectura que ha de generar:
.pràctiques que animin a llegir per plaer i desenvolupar el gust per la lectura
.pràctiques que ampliïn la lectura i que la vinculin a altres experiències
.oportunitats lectores noves relacionades amb els interessos de la xarxa social
Com a promotor de plans de lectura municipals va exposar el programa de motivació a la lectura “Municipi lector”, entre d’altres projectes en marxa dins la xarxa de biblioteques escolars i biblioteques públiques i les entitats de l’entorn que promocionen la lectura, com són:
-Escoles de pares
-Plans d’entorn
-Nascuts per llegir
![]() |
A més de donar-nos algunes estratègies per on començar i fer camí per a que la Biblioteca Escolar:
-Assumeixi el rol del futur: la gestió del coneixement
-Dinamitzi l’entorn, en clara cooperació amb la biblioteca pública i la societat.
-Siguin la columna vertebral del centre educatiu i de l’educació global.
TOTHOM HI ÉS IMPLICAT !