Metodologia “I un cop aquí, què?” (INS Brugulat)

Per tal de dinamitzar i donar eines a l’alumnat, perquè pugui elaborar el producte final -la confecció d’un llibre de vida d’un migrant-, es porten a terme una sèrie de tasques, xerrades, tallers

  • Formació dels equips de treball cooperatius heterogenis (quatre alumnes per grup).
  • Pacte dels rols i la supervisió de les tasques a cada grup.
  • Reflexió sobre què és un relat de vida (reportatge de TV3 sobre una experiència de relats de vida a Girona, exemples de la promoció anterior…).
  • Planificació per preparar una entrevista.
  • Creació del portafolis digital del grup (espai de reflexió del grup).

Model de portafolis digital

  • Presentació del curs Moodle.

Moodle del projecte

  • Xerrada per part de tres exalumnes com a testimonis significatius del procés migratori des de tres orígens diferents: Hassana Houmani (Marroc), Andrés Bastidas (Colòmbia) i Alassana Diarra (Mali).

Xerrada d’exalumnes

  • Presentació de reportatges sobre el racisme i els prejudicis.
  • Creació d’un pòster o infografia #aixòésracisme, amb un exemple de racisme o de prejudicis en el món de la publicitat, la lletra d’una cançó, el plantejament d’una notícia…
  • Elaboració d’un espot publicitari de conscienciació per trencar prejudicis.
  • Realització d’una xerrada per part de Mostafa Shaimi, professor a la UdG i formador en dinamització comunitària.
  • Realització d’un taller al voltant dels estereotips i l’efecte Pigmalió.

Totes les activitats es dinamitzen i es centralitzen al portafolis de cada grup  i/o al curs Moodle.

Taller d’estereotips i efecte Pigmalíó

Implementació “Un cop aquí, què?” (INS Brugulat)

Aquest projecte es va dur a terme la darrera setmana del segon trimestre i va implicar tot l’equip docent. Es va substituir la docència de les matèries (dues d’elles -socials i tecnologia- encara es van avançar uns dies per preparacions diverses), de manera que pràcticament totes les  hores lectives d’aquella setmana es van dedicar a aquestes tasques.

Per tal d’afavorir la coordinació i l’atenció de l’alumnat, a cada classe intervenia un grup reduït de professors i profesores (tres o quatre, inclosos el tutor/a i cotutor/a).

Treball en equip a l’aula

Avaluació “I un cop aquí, què? (INS Brugulat)

L’avaluació del projecte ha estat contínua i s’ha basat fonamentalment en els punts següents:

  • Observació del treball cooperatiu a l’aula i implicació en el projecte.
  • Valoració de les principals tasques (amb rúbriques):
    • Entrevista
    • Graella de rols del grup
    • Portafolis
    • Infografia #aixòésracisme
    • Espot reinvindicatiu
    • Esborrany del relat de vida

Rúbrica per valorar l’espot

  • Producte final (relat de vida)

Totes les qualificacions han quedat recollides a l’apartat corresponent del curs Moodle. Posteriorment, aquestes qualificacions es van tenir en compte per a l’avaluació de les competències digital i de l’àmbit personal i social.

Exposició de les tasques i el producte final

 

La veu dels alumnes “I un cop aquí, què?” (INS Brugulat)

El paper  de l’alumnat ha estat central en totes les fases del projecte: la tria del testimoni que ha viscut el procés de migració, la selecció de les impressions, la confecció personal del llibre de vida, la presentació als companys i companyes… En definitiva, s’ha donat molta importància a la creativitat i originalitat…

També cal remarcar que la majoria de les activitats comportaven la implicació activa del grup; és a dir, s’han evitat les activitats excessivament guiades i amb un resultat únic.

Un cop finalitzat el projecte, l’alumnat l’ha valorat  de manera individual mitjançant una enquesta realitzada  a través de  Google Forms: preguntes de resposta tancada i tres de resposta oberta on s’han pogut recollir els punts forts i febles del projecte segons la seva visió.

Com a punts positius, han remarcat la reflexió sobre aspectes centrats en la migració que no s’havien plantejat abans, el testimoni emotiu de les xerrades dels exalumnes, el treball en grup, el fet de trencar amb els horaris marcats per les matèries…

Com a punts febles, l’alumnat  ha anotat la necessitat de més coordinació entre el professorat, la manca de temps per realitzar les tasques, els problemes amb la connexió Wifi del centre  que condicionava excessivament la realització de determinades activitats…m

Algunes preguntes del qüestionari de valoració

PRODUCTE FINAL: Concurs amb el Kahoot!

En iniciar el projecte del món submarí, els alumnes no coneixien encara quin seria el producte final que haurien d’elaborar. A mesura que vam avançar en el coneixement de les característiques de diversos animals van veure que seria bona idea muntar un joc de preguntes i respostes semblant al Trivial, per poder comprovar el grau d’expertesa del món submarí. La mestra els va proposar crear un Kahoot, i d’aquesta manera també farien servir eines TAC.

En acabar el projecte, cada nen i nena va pensar algunes preguntes i respostes i entre tots van elaborar el kahoot. Van convidar a les famílies a venir a l’escola, els hi van explicar el projecte i els van fer jugar al kahoot. S’ho van passar molt bé.

En altres projectes que s’han realitzat a l’escola els productes finals han anat variant: maqueta d’un castell, cotxe elèctric, curtmetratge, lapbook, representació del sistema solar, tríptics… El que estem intentant instaurar és que els nens i nenes puguin explicar el projecte als seus pares, fent una exposició de tot el que han aprés.

Avaluació

L’avaluació de la proposta es realitza en determinats moments del projecte. Convé destacar:

-Avaluació inicial: És el punt de partida de la proposta. Es detecta que l’escola no compta amb cap banda sonora que l’identifica. A partir d’aquest interès inicial per part de l’alumnat es decideix tirar-ho endavant.

-Observació directa: Els docents que han participat en el projecte han anotat en una llibreta de camp totes les percepcions i evolucions a mesura que s’anava avançant.

-Enregistraments amb la gravadora de vídeo i de so: S’ha enregistrat a l’alumnat durant tot el procés d’execució i s’han visualitzat/escoltat conjuntament amb ells/es.

-Rúbrica d’avaluació final: L’alumnat ha realitzat una autoavaluació final tenint present diferents elements, tant a nivell de coneixements com d’actitud i motivació.

-Coavaluació: Ha estat present al llarg del desenvolupament del projecte. L’alumnat ha treballat en grups cooperatius i al finalitzar cada sessió avaluaven la tasca realitzada. S’ha optat per diferents tipologies d’avaluacions: comentari qualitatiu, quantitatiu, exposició oral, concert, etc.

Seguim!

Producte final

El passat dimecres dia 22 de maig els nens i nenes que participen en el projecte (cicle mitjà i cicle superior) van anar a enregistrar l’himne d’escola a un estudi de gravació ubicat a Santa Pau.

Allà, vam descobrir de primera mà la professió d’un music i compositor que està començant la seva carrera professional i vam poder gravar la nostra cançó com si fóssim uns autèntics cantants.

Tal i com s’ha detallat en anteriors publicacions, el procés creatiu de la construcció de l’himne d’escola va acompanyat d’un àlbum musical il·lustrat. Per aquest motiu, la gravació de l’himne apareix en un codi QR a la darrera pàgina de l’àlbum.

A continuació podeu escoltar la melodia de la cançó:

També, podeu visualitzar l’àlbum il·lustrat final:

Ens seguim llegint!

 

Qui som?

L´Institut Joan Triadú és un centre d´educació secundària situat a la comarca del Ripollès, al municipi de Ribes de Freser, un poblet que es troba al vell mig de la vall de Ribes. Som un centre petit, ja que nomès constem d´una línea i arribem fins a 4rt d´ESO. Tenim una línea pedagògica molt ben definida, que ens caracteritza com a centre innovador, intentant fer un bon acompanyament als nostres alumnes, com diu el nostre lema: “Creixem plegats. De la inclusió a l´excel.lència”.

Resultat d'imatges de institut joan triadú

Preparats per fer de directors!

Després d’estudiar el nostre poble analitzant les caques de gos que trobem en una àrea i perímetre concret i després d’informar-nos de llocs amb encant del nostre poble per promocionar i estudiar les distàncies amb km i m de l’escola al lloc, ja estem preparats per començar el guió, la llista d’atrezzo i la gravació.

Això ens ha portat forces sessions però finalment arriba el moment més esperat per tots: fer d’actors i gravar!! Amb ajuda d’altres mestres i pares i ajuntament podem organitzar horaris i acompanyants per sortir a gravar durant vàries sessions.

LA VEU DELS ALUMNES

Hola!

Som la classe de 2nA i 2nB. Hem participat en aquest projecte 54 nens i nenes. Ens ho hem passat molt bé aprenent coses dels animals i de les protectores.

Vam tenir la sort que ens vingués a veure una noia que treballa en una protectora i ens expliqués què feia cada dia… i sabeu què? Tenen moltíssima feina i necessiten molta ajuda.

Entre tots vam col·laborar per poder ajudar-los però vam descobrir una cosa encara més important. La voleu saber?

La millor manera d’ajudar a les protectores és no abandonant els animals i si volem una mascota a casa intentar adoptar-ne de les que hi ha allà.