Ja som inventors

Pel tancament del projecte els nens i nenes de la classe de tercer han realitzat un invent. Estan molt contents amb els resultats i ens han explicat el procés i els materials que han utilitzat. Ara tenen molt clars els conceptes clau del projecte com per exemple; que és un prototip, quines utilitzacions pot tenir un mateix invent i els materials més adients per realitzar-lo en el cas de tenir l’oportunitat de portar-lo a terme en la vida real. Totes les famílies de la classe han ajudat a realitzar els invents i estem molt satisfets de la feina feta.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=WEaWCa-JB3A[/youtube]

AVALUACIÓ

A partir d’aquesta experiència, hem fet una reflexió de l’equip impulsor i hem creat unes bases d’orientació sobre com fer un projecte a infantil i primària per tal de tenir un punt de partida i una guia per implementar-los al curs vinent.

A més, per tal de fer-ho extensiu al claustre, partirem de les entrades del blog per anar explicant què hem fet i consensuar la base d’orientació que hem creat. Alhora, es compartiran experiències d’altres cursos relacionades amb projectes.

AVALUACIÓ

Es va elaborar una prova competencial on els nens havien d’imaginar que despertaven a l’època prehistòrica i havien d’explicar què farien durant aquell dia.

També es va portar a terme una valoració individual de cada alumne on explicaven com s’havien sentit, què havien après, quines dificultats havien trobat,

Una gran exposició!

Els productes finals son el invents de creació pròpia e individual  de cada alumne. La seva creació representa un repte real ja que han de posar-se en la pell dels inventors. Cada alumne ha pogut triar el tipus d’invent i  ha pogut escollir els materials que feien servir. La major part de la classe han triat materials respectuosos amb el medi ambient .

Per comunicar els resultats es va fer una exposició oberta a tota l’escola, companys i famílies, en la que van poder explicar tot el seu procés de creació.

També van fer una fira, on cada alumne intentava vendre el seus invents a la resta de la classe i algunes mestres de l’escola. Era el lloc on exposaven les característiques del seu invent, el procés de creació i el preu de mercat.

Invents per una societat més sostenible

El dia 13 d’abril es va fer una activitat amb els i les alumnes de tercer per treballar i connectar el projecte dels invents amb la sostenibilitat, havien de plasmar en un dibuix com s’imaginaven que haurien de ser les ciutats d’aquí a cinquanta anys per ser sostenibles.

La primera part d’aquesta activitat va consistir en un debat i reflexió sobre el que significa la sostenibilitat, es va parlar de quin model de ciutat tenim actualment: funcionament, organització, impactes sobre el medi. Vam valorar els aspectes positius i els negatius, i a partir d’aquí es van fer propostes de com haurien de ser les ciutats del futur per tal de ser sostenibles. També es va intentar que sortissin propostes noves i creatives a partir del treball previ que s’havia fet sobre els invents.

A la segona part de l’activitat els i les alumnes havien de fer un dibuix, individualment, a on reflectir

totes aquestes idees que s’havien parlat. Quines solucions hi veien ells i elles perquè les ciutats del futur fossin sostenibles? Podien pensar o inventar algun sistema per tal d’aconseguir aquesta fita?

L’ESTRENA!

Per grups d’investigació, es van anar gravant les diferents intervencions de cada nen i nena. Com a escenari, vam utilitzar la cova que vam construir a l’escola. Posteriorment, els mestres vam fer l’edició del documental.

Es va fer una estrena especial on els nens van poder veure el seu documental tots junts. Per tal de donar-ho a conèixer a les famílies, cada nen va elaborar un tiquet de cinema on explicava on trobar a la xarxa aquest documental. Us afegim el link a continuació per a qui vulgui veure-ho:

http://migmartipol.blogspot.com/2018/03/reportatge-la-prehistoria.html

D’altra banda, per fer-lo extensiu a la resta de companys d’altres cursos, es van fer uns cartells publicitaris que es van penjar per l’escola explicant on trobar el documental.

 

Preparació del documental

Els alumnes van assajar a la classe la seva intervenció del documental. Entre tots ells, van anar guiant-se i orientant-se sobre com ho feien, s’anaven regulant entre ells (en funció de la durada del temps, el to de veu, la fluïdesa del diàleg…).

També va sorgir la proposta de confeccionar el micròfon per la gravació del documental. El disseny va ser triat entre les propostes dels mateixos alumnes. Finalment, el micròfon va ser creat amb un ós per a que fos més proper al tema tractat.

Continuem descobrint, anem a la cova!

Vam proposar als alumnes fer una sortida a les coves prehistòriques de l’Espluga de Francolí. La sortida va ser molt adequada perquè vam poder experimentar la sensació d’estar en una cova de veritat. A més, va servir per confirmar allò que havien anat aprenent i descobrir idees noves. Allà ens vam posar en la pell d’un prehistòric fent pintures rupestres dins la mateixa cova i construint una cabana, experimentant amb condicions similars d’aquell moment, com ara la il·luminació.

Experimentem

Paralel·lament a la recerca d’informació, es van anar portant a terme activitats proposades pels mestres:

Primer vam investigar amb quins ingredients naturals pintaven a la prehistòria. Vam demanar material a les famílies, vam experimentar amb aquest material intentant fer la barreja i producció. Vam descobrir que els prehistòrics sabien molt més que nosaltres!

Tot i això, les barreges no acabaven de sortir com nosaltres havíem pensat. També vam provar de pintar esquitxant amb canyes, com els prehistòrics, però va resultar bastant difícil.

Una altra activitat va ser experimentar les pintures rupestres. Després de l’experiència de l’activitat anterior, vam decidir fer-ho amb tempera, utilitzant els colors típics de la prehistòria (vermell, marró i negre). Després d’experimentar, els mestres vam construir una cova a l’escola amb paper de mural on els alumnes van dibuixar el seu element prehistòric.