Propostes de millora

Cada dia del projecte hem dedicat els quinze minuts finals del matí a valorar el treball del dia.Hem pensat que seria una bona idea donar als alumnes l’oportunitat de reflexionar sobre el seu aprenentatge i la feina que han anat fent cada dia.

Hem creat un instrument  que hem anomenat  “Propostes de millora”, amb dues preguntes per reflexionar: Què no ha anat bé avui? Què podem millorar demà?

Al final de cada dia, cada equip/grup ha hagut de pensar dues coses que no han anat bé durant el procés de treball i escriure-les. S’han hagut de posar d’acord entre tots per decidir què havien d’escriure.

A l’endemà el primer que hem fet a l’arribar ha estat llegir-les, posar-les en comú i intentar millorar el que han posat.


Avaluació

Quan ens vam plantejar l’avaluació , teníem clar que no volíem avaluar només el producte final . També volíem avaluar tot el procés .És molt important tenir en compte tant el treball individual com el treball en equip.

La qualificació de cada alumne quedarà reflectida dins l’apartat de “treball de síntesi” de les notes de cada alumne , ja que és aquí ho hem portat a terme el treball.

Hem  fet servir diversos instruments d’avaluació. En primer lloc Diari d’observació d’aula : Cada profesor  assignat a cada hora ha anat fent el seguiment diari del grup. Es posa nota individual i nota d’equip/grup

Aquí se’ls assignava una nota numérica (1-10) a cada alumne i també a la feina feta en grup.(foto graella )

 Hem valorat els següents aspectes:

  • Capacitat de prendre acords conjunts.
  • Autonomia en la realització de les tasques . Els van donar una targeta a cada grup amb dos colors : verd i vermell. Si tenien cap dubte havíem de fer servir la targeta pel costat vermell. Si no tenien cap dubte i podien treballar autonomament , la tenien pel costat verd. Això ha estat positiu per crear un millor ambient de treball.(foto )
  • Capacitat per realitzar totes les tasques encomandes fent una bona recerca de la informació necessària.
  • Mostrar interès per aprendre sobre la seva ciutat.
  • Predisposició al treball.
  •          Contribucció personal al treball en grup.
  •  Cura del material.
  •  Revisió del treball realitzat abans de donar-lo per acabat..
  • Bona presentació general
  •   Ajuda prestada als companys.

rúbrica avaluació

Hem avaluat als alumnes mitjançant una rúbrica:

  • Treball escrit: revista 40 punts.
  • Treball diari a classe: 20 punts.
  • Treball en grup: 10 punts.
  • Exposició oral en grup: 20 punts.
  • Exposició oral individual: 10 punts.

En l’exposició oral hem tingut en compte la coherència entre la presentació i l’explicació, la visió conjunta i integrada, les respostes correctes a les preguntes fetes, el vocabulari adient, si la participació estava treballada, seguretat expositiva, la puntualitat, etc.

El treball diari a classe s’ha anat puntuant mitjançant una graella on el professor posava una nota individual i de grup en finalitzar l’hora i es mirava: la participació activa, l’actitud positiva i de treball a classe, la capacitat d’ajuda als membres del grup, autovaloració personal, capacitat de resoldre i de buscar solucions i l’assistència i participació en totes les sortides.

En el treball escrit hem valorat: el llirament puntual, ben treballat, bona presentació, polit, lletra llegible, ortografia correcta i respostes elaborades.

El treball en grup hem mirat si sempre hi ha hagut una bona organització en el grup, si s’han discutit les coses i s’ha arribat a un consens.

 

“Mar, quan ens portaràs les fotos del teu peu?”. Implementació del projecte.

A partir de la curiositat inicial de veure les radiografies del peu operat de la tutora, la mestra proporciona als alumnes radiografies de diferents parts del cos i de diferents membres de la seva família perquè els nens i les nenes observin. Així poden veure els coneixements previs de cada alumne.

Molts nens i nenes de la classe sabien què era una radiografia i què s’hi mostrava. Alguns, fins i tot, sabien identificar quin os era.

Quan se’ls va demanar criteri de classificació per les radiografies van sorgir dos propostes: classificar per persona a la que pertany, o bé per parts del cos (independentment de qui pertanyi). Van fer una votació a mà alçada i és va acordar fer la distribució per parts del cos, tenint un resultat de 15 vots a favor i 6 en contra.

A mida que es desenvolupava cada sessió, la mestra de suport feia un recull de les inquietuds dels nens/es i de les conclusions que s’havien tret,  per tal que a la següent sessió poguéssim continuar el fil conductor del projecte centrat en el seus interessos.

Els alumnes estaven molt involucrats en el projecte i treballaven de manera endreçada respectant els torns de paraula i cooperant activament entre ells/es.

El projecte es documenta amb un recull de les feines i fotos amb explicació de les activitats més manipulatives.

Metodologia del projecte

La base metodològica del projecte ha estat l’observació i l’experimentació directa. L’organització de les diverses activitats ha estat en gran grup, petites agrupacions de dos o tres alumnes i alguna de forma individual.

Les activitats d’organització individual s’han centrat en la detecció dels coneixements tant previs com posteriors al projecte. I el tamany de les agrupacions ha estat determinat per la tipologia de les activitats. Per exemple en el cas de la carta que li vam enviar a la mare del Marc es va realitzar en gran grup perquè entre tots van poder realitzar un bon producte.

La pregunta guia del projecte és “Què passaria si no tinguéssim ossos?” I els objectius que volem treballar en aquests projectes són:

  • Saber per a que serveixen els ossos del cos humà.
  • Quins ossos tenim les persones.

Les activitats que realitzem en l’aula per a assolir aquests objectius les han proposat els nens amb l’ajut del mestre.  I són les següents:

  • Observació i conversa de les radiografies ( grup/individual)
  • Classificació de les radiografies segons la classificació que han escollit els alumnes.
  • Dibuix inicial dels nostres ossos després de l’observació (individual)
  • Escrivim una carta a la família del Marc  per demanar l’ajut per veure ossos d’animals (Grup)
  • Experiència  de que li passa a un pollastre si li trèiem els ossos (grup)
  • Palpació dels nostres ossos i dibuix del que hem palpat (parelles)
  • Feines de les parts del cos

Els participants en el projecte són els  alumnes, els diferent personal docent del centre i les famílies quan hem necessitat el seu ajut.

La veu dels alumnes

Per concloure el projecte van pensar aprofitar la menta que tenien i van decidir fer una aigua refrescant amb menta i llimona. Van convidar als companys i companyes de la classe de les naus espacials a beure el refresc.

Van compartir la recepta amb les famílies per gaudir d’un estiu refrescant.

I fins aquí ha arribat l’experiència d’endinsar-nos en el món de les plantes.

Què hem après?

Per l’avaluació es presenta la seqüència de la germinació d’una planta en imatges. Observen les imatges i les ordenen entre tots.

Aquest material queda a la classe i de manera individual i lliurement ho aniran treballant.

 

Deixant passar uns dies i amb l’ajuda de la nostra memòria van dibuixar una planta. Una vegada dibuixada van comprovar amb una graella si el dibuix era complert.

 

Finalment, s’autoavaluen contestant una altra graella segons la seva participació en les converses col·lectives i en l’observació del procés de creixement de la planta.

Embolic de radiografies. Plantejament del projecte.

Els nens i nenes de P5B sabien que la seva tutora estava operada del peu, i estaven molt encuriosits per veure les radiografies del seu peu. Els hi va dir que un dia els les ensenyaria. Un dia, com sempre li anaven preguntant, vam aprofitar aquest interès per engegar el projecte: “Què passaria si no tinguéssim ossos?”

La tutora va plantejar el problema que se li havien barrejat totes les radiografies de la família, i que necessitava trobar les radiografies del seu peu. Els nens i nenes van agafar les radiografies per observar quina part del cos era, tot descobrint que per fer-ho, necessitaven llum. Els alumnes van anar identificant les diferents parts del cos, mostrant interès per totes, no només per les del peu.

Un dia, va arribar a l’escola directa des de l’ambulatori, i duia una bossa amb les radiografies

Les nostres plantes han crescut!

Després de deixar les llavors en les diferents condicions que cada infant havia triat, dia rera dia els nens i nenes observaven si la seva llavor evolucionava i es transformava en una planta.

Varen poder comprobar que no totes les llavors havien germinat.

 

Mitjançant una conversa confirmen la hipòtesi de què les plantes necessiten : llum, aigua i terra amb adob per créixer.

Van mesurar amb un regle les plantes que havien crescut i les van dibuixar.