Com serà el nostre futur? Planifiquem el nostre projecte

El tema del nostre projecte va sorgir de la lectura de les normes de l’aula on es prohibia l’ús del mòbils a l’escola. Els alumnes protestaven aquesta norma, ja que molts d’ells consideraven indispensable poder portar el telèfon per tal de comunicar-se amb la seva família. La mestra va comentar que feia poc temps no existien aquests tipus de telèfons i tothom feia una vida normal. D’una pluja d’idees sobre aspectes en què estaven interessats els nens. Es va escollir a través d’una votació entre tots els alumnes.

La majoria de nens volien saber com seria el futur en diferents àmbits. Estaven molt intrigats amb el tema de l’evolució.

Per tal de formular la pregunta del projecte com a punt de partida: Com serà el nostre futur? vam observar que era massa general i que havíem de concretar. Així doncs en una sessió, el tema que va interessar molt era l’evolució dels invents.

Durant les primeres sessions han compartit els objectius a treballar, les preguntes a investigar i la metodologia a seguir. Els invents escollits pels nostres alumnes han estat: La roda, la televisió, l’avió, el mòbil i el cotxe.

PLANIFICACIÓ

PLANIFICACIÓ

Connexió:
El nom del nostre projecte és “Per què en un país és de dia i en un altre és de nit? Per iniciar el projecte i introduir el tema rebrem una visita inesperada.

1. Ens visita a l’escola el meu Nebot (Victor), molt atabalat perquè li ha tocat un viatge en un sorteig i ha d’escollir destinació. Però com és una mica despistat, sempre es fa un embolic amb la roba que ha de portar a la maleta, no sap quina estació és als països que visita i no controla mai els canvis horaris, si arribarà de dia o de nit.
Ens demana ajuda.

2. Preguntem als nens que podem fer per ajudar-lo. El Victor ens dona més informació, el viatge serà al mes de maig i l’avió sortirà a les 9 del matí.
Els nens decideixen preguntar als pares, quina estació de l’any és al mes de maig, en el seus països d’origen i quina diferencia horària hi ha. Gracies a la diversitat cultural de l’aula, podrem aconseguir molta informació, ja que hi ha nens de molts països diferents.
Amb aquesta connexió i la pregunta-guia ja tenim als nens i nenes motivats per començar la investigació, però abans necessitem saber quin és el nostre punt de partida: fem una petita activitat en què explicaran quins són els seus coneixements previs sobre el tema i que volen saber.

IMPLEMENTACIÓ

IMPLEMENTACIÓ

En el nostre projecte hi haurà una única solució possible, ja que és tracta d’un fenomen físic.

La informació per a poder portar a terme tot aquest aprenentatge l’hem obtinguda bàsicament mitjançant la recerca d’Internet fent ús de les noves tecnologies. Els coneixements previs sobre el tema proposat que els alumnes tenien assolits, han estat compartits amb la resta de companys. Es pot afirmar que tots  ens hem enriquit una mica més amb aquestes aportacions.

Els alumnes han documentat el projecte amb el lapbook individualment i amb la creació d’un mapa conceptual i un dossier de treball, col·lectivament. Periòdicament s’han dedicat estones a l’elaboració personal dels aprenentatges que anaven adquirint.

Aquest  projecte ens ha permès desenvolupar altres àmbits curriculars ja que no només incideix en l’àrea de coneixement del medi, sinó que també engloba coneixements i competències relacionades amb altres àrees. Hem utilitzat les sessions de català, per treballar expressió escrita i expressió oral, de matemàtiques per treballar mesures i distàncies i de educació artística per elaborar el lapbook.

L’equip de mestres hem treballat coordinadament i ens hem reunit durant vàries sessions per tal de programar totes les accions a portar a terme abans, durant i després del projecte.  Ens hem distribuït les tasques a realitzar amb l’objectiu d’agilitzar el procés, però som conscients que ens ha mancat temps per a poder analitzar amb calma tots els aspectes relacionats amb el projecte.

Al finalitzar el projecte fem una valoració del funcionament del projecte i reflexionen sobre els aspectes que han funcionat millor i els aspectes millorables.

FOTOS

LA VEU DELS ALUMNES

LA VEU DELS ALUMNES
Al finalitzar el projecte els alumnes ens han expressat les seves opinions. Ells mateixos han valorat les diferents tasques que han fet. S’han mostrat molt motivats i engrescats en la realització de totes les activitats del projecte, (la que més els hi ha agradat ha sigut fer el lapbook). Fins i tot els alumnes que no s’impliquen tant en algunes tasques, han participat activament.
El fet de treballar amb aquesta metodologia fa que els aprenentatges siguin més significatius per a ells i provoca que no siguin espectadors del projecte, sinó els AUTÈNTICS PROTAGONISTES.

AVALUACIÓ

AVALUACIÓ
L’avaluació que hem dut a terme, és una avaluació contínua que té en compte els diferents moments que van sorgint al llarg de tot el projecte.
Les mestres fem servir diferents eines, però la principal és l’observació. Amb graelles que ens elaborem nosaltres mateixes, anem recollint les dades que ens són útils per l’avaluació en funció dels criteris que ens hem marcat.
Amb la RÚBRICA, des del principi de l’activitat els nens i nenes han sabut en tot moment els aspectes que treballaríem i els objectius a assolir, i en finalitzar el procés, de manera individual, han pogut realitzar la seva autoavaluació.
També hem fet posades en comú, converses, on hem pogut conèixer les diferents dinàmiques dels grups i la seva evolució.
I al final de cada exposició els propis companys comenten, el que es pot millorar.

 

La veu dels alumnes

En finalitzar el projecte els alumnes ens han expressat les seves opinions. En acabar l’exposició oral del Treball de Síntesi el professorat els ha preguntat quins aspectes valoraven positivament del treball i quins altres es podien millorar.

Les valoracions han estat molt positives, s’han mostrat molt motivats i engrescats en la realització de totes les activitats del projecte, fins i tot, els alumnes que no s’impliquen tant en algunes tasques, en aquest cas la dinàmica del projecte els ha portat a participar més activament.

S’han esforçat en treballar en equip i  han entès la importància de treballar en col·laboració a altres companys,  com a eina imprescindible per avançar, aprendre i créixer.

 

 

Producte final

El passat dilluns l’alumnat de 1r ESO va realitzar les exposicions orals del projecte que ha desenvolupat durant els dies del Treball de Síntesi.

Cada classe de 1r ha elaborat una revista que porta per nom Benvinguts a L’Hospitalet!. La revista va adreçada a l’alumnat nouvingut que arriba al centre i està formada per quatre grans blocs: cultura i lleure, història i demografia, zones verdes i transports i educació i festes.

Amb les tres revistes que han preparat aquests dies, l’alumnat de l’Aula d’Acollida tindrà una molt bona informació per conèixer i anar descobrint molts aspectes de la seva ciutat.

 

 

Producte Final

Aquest és el producte final del nostre projecte de l’hort.

P4: Caseta dels ocells

  • Decoració i muntatge de la caseta dels ocells.

2n: Mans a l’hort. 

  • Plantació de diferents flors en ampolles individuals
  • Sacs de plantes aromàtiques
  • Carta a l’Ajuntament per demanar un arbre per l’hort.
  • Mural de les eines de l’hort
  • Mural de les èpoques de l’any favorables per la plantació

 

4t: Pintem un mural a l’hort

  • Investigar quines plantes es poden plantar a l’hort
  • Decidir quines plantes pintarem
  • Observar característiques i dibuixar les plantes escollides
  • Treballar el vocabulari de l’hort en català, castellà i anglès
  • Distribuir les plantes a l’espai de la paret
  • Pintar en grups de 4 alumnes seguint la tècnica pictòrica de Van Gogh

 

6è: The garden kids

  • Previ disseny per part dels alumnes de la creació de la caixa organitzativa del llavorer utilitzant material reciclable.
  • Llibre informatiu de les plantes que podem trobar a l’hort realitzat pels alumnes.
  • Realització, disseny i plastificació de les etiquetes identificatives de les plantes pintades al mural.