Avaluació del projecte

Educació Visual i plàstica

Instruments per a l’avaluació de l’autoretrat:

Per avaluar el treball en grup (Power-Point) utilitzarem una diana d’autoavaluació.

 

L’avaluació del treball individual de l’autoretrat es farà fent una co-avaluació on hi intervindran tots els companys.

Matemàtiques:

En el quadern cada alumne ha d’haver anotat entre 1 i 3 qüestions.  L’alumne les llegeix en veu alta i es comenta amb tot el grup classe si són o no abordables des del punt de vista estadístic i si responen a l’objectiu de conèixer-nos millor, seleccionant les que siguin més adients i descartant les altres.

El treball realitzat en petit grup s’avaluarà mitjançant una rúbrica que hauran de completar conjuntament.  Cada alumne ha de tenir constància de la feina feta al seu quadern de classe. Hi ha de constar tant la taula de freqüències com el gràfic estadístic elaborats.

Finalment, el gràfic en format pòster també serà avaluat mitjançant una rúbrica.  Cada grup utilitzant com a suport el seu gràfic haurà d’explicar quina pregunta ha analitzat i com ha elaborat aquell gràfic.  També se’n valorarà la presentació.

Imatge: Rúbrica-Treball en grup-Matemàtiques

El grup classe també avalua l’exposició oral dels diferents grups i ho fa mitjançant una rúbrica:

Imatge: Rúbrica-Exposició oral i gràfic-Matemàtiques

Castellà

Rúbrica para evaluar la actividad


Diana

Els resultats

El producte final és una presentació en Power Point.  Es fan tantes presentacions de grup, és a dir 5, cada una d’un invent.

El Power consta de 6 diapositives on es recull la següent informació:

  • Portada
  • Índex
  • Presentació de l’invent
  • Inventor, any i lloc
  • Per a què serveix?
  • Com funciona?
  • Com és en l’actualitat
  • Com ha evolucionat?
  • Com pensem què podrà ser?

Cada diapositiva anirà il·lustrada amb imatges. Durant 7 sessions s’han dedicat a buscar informació per poder documentar Les primeres preguntes (presentació, inventor, utilitat i funcionament).

A través de les entrevistes a la gent gran, s’elabora la conclusió de com han evolucionat els invents.

Mitjançant les enquestes d’opinió obtenim la resposta a la pregunta: Com t’imagines aquest invent en un futur?

Com a punt final del nostre projecte, els nostres alumnes fan una exposició oral a la resta dels alumnes de 6è.

Els resultats

Ens avaluem

L’avaluació contínua i formativa s’ha portat a terme mitjançant el diari de classe on cada grup ompla la rúbrica sobre la tasca feta.  S’han plantejat sessions de grup generals on hem posat en comú les dificultats en les que es hem trobat i la possible solució davant aquestes dificultats. Aquesta actuació ens ha permet redirigir el projecte diverses vegades.

El funcionament del treball cooperatiu s’ha valorat a través de l’observació. La presència de dos mestres a l’aula ens ha permès observar el rol personal de cada alumne dins del grup i de intervenir per proposar la participació de tots els membres del grup. A més a més, individualment cada alumne ha fet la seva valoració del treball en grup i la seva proposta de millora durant el procés.

Pel que fa als continguts apresos cada grup ha presentat el seu “Power Point” i cada alumne ha fet la seva part d’exposició oral final com a síntesi de la feina feta. Per tal de valorar aquesta part s’han preparat unes graelles de coavaluació que ompliran els seus companys i unes graelles d’avaluació que ompliran els mestres.

 

Comencem a investigar com serà el nostre futur?

Cada grup funciona de forma independent de la resta, així que hi haurà múltiples solucions a la pregunta formulada. Han cercat informació en llibres de consulta i Internet, sobre un invent concret (quan es va inventar, qui ho va inventar….). Es recull tota aquesta informació en unes bases d’orientació, per tal de sintetitzar la informació trobada.

Per conèixer el passat de cada un dels invents s’ha confeccionat una entrevista.

En aquesta entrevista es donen pautes generals, per tal de tenir clar els apartats que ha de contenir. En aquest punt cada grup ha formulat les preguntes per saber més coses del seu invent. Aquestes entrevistes es passen als avis per saber com era aquest invent en el passat. Cada nen fa una o dues entrevistes. Es retorna tota la informació obtinguda i es planteja la conclusió de cada una de les preguntes. A partir d’aquesta conclusió els alumnes poden arribar a la teoria de com ha estat l’evolució d’aquest invent fins els nostres dies.

Per tal de conèixer les perspectives de futur de cada invent s’ha plantejat una enquesta entre iguals.

En una sessió general cada grup ha escollit dues preguntes i les han formular en forma de futur. Les dades recollides es transformaran en gràfiques d’opinió per saber com s’imagina la gent que podrà ser aquest invent per extreure una conclusió general.

Els alumnes van documentant els aprenentatges fent un recull en un portafoli. Aquí trobarem els acords presos, les entrevistes, les enquestes, les bases d’orientació utilitzades, el diari d’aula…

En referència al treball de l’equip docent podem dir que ha estat necessària la coordinació sistemàtica de la tutora i la mestra que reforça el projecte a més de les reunions periòdiques amb la resta de mestres del grup impulsor de CS que hi participen també puntualment amb la resta de cicles. Per exemple, per fer el Power Point i la recerca d’informació.

Els de sisè ens organitzem

En funció de les activitats programades utilitzaran diferents metodologies.  L’exposició oral es farà de manera individual, però el producte final (“Power Point”) es farà en grup.

Els grups de treball són heterogenis. S’han organitzat amb la intervenció de la mestra, per tal de garantir la heterogeneïtat, tot i que s’autogestionen ells mateixos.

Els alumnes s’han repartit els rols. Escullen els càrrecs i han establert les normes del grup.

Les tasques han estat dissenyades per tal d’aconseguir els objectius plantejats. La primera tasca és recollir informació (enquestes i entrevistes). A partir d’aquest punt es treballarà l’anàlisi d’aquesta informació, traient conclusions per tal de fer l’exposició final dels resultats.

Els animals a 2on: Avaluació

Avaluem el producte final individual mitjançant una graella d’observació que anirà omplint la mestra al llarg de tot el procés d’implementació del projecte.

El producte d’equip s’avaluarà amb dues graelles: una avaluarà el contingut i la forma i l’altra l’exposició oral.

Al finalitzar el projecte s’autovaloraran tots els aprenentatges que han assolit durant el procés, amb la graella que els hi ha donat durant el procés de planificació del nostre projecte.

Els mateixos objectius els avaluarà el mestre individualment.

La veu dels alumnes

En concloure el projecte hem fet una posada en comú on els alumnes han expressat les seves vivències a l’hora de realitzar-lo.

S’han mostrat molt motivats amb les activitats realitzades per seguir aprenent i cuidant l’hort els propers anys.  Fent aquesta avaluació per part dels  alumnes, els quals han expressat aquelles activitats que els  han agradat més i les que no tant, ens ha ajudat a reflexionar als mestres implicats en el projecte.

PRODUCTE FINAL

PRODUCTE FINAL

Entre tots hem elaborat uns lapbooks que contenen els aspectes més rellevants del procés d’aprenentatge. Cada alumne tindrà el seu propi lapbook.
D’aquesta manera els infants poden sintetitzar els continguts treballats a l’aula de manera molt visual i gràfica i això els facilita la comprensió, l’ estructura i l’organització del projecte.

Amb tota la informació recollida pels nens i treballada a classe, hem fet una presentació amb l’ordinador, que ens servirà de guió per la nostra exposició grupal, davant els companys de primer i de P-5, per poder compartir les descobertes fetes amb altres companys de l’escola.

Quan els alumnes es preparen les exposicions es gestionen entre ells: què diran i en quin ordre ho faran. Farem una gravació per poder-la penjar al blog de l’escola.

METODOLOGIA

METODOLOGIA

Quan iniciem cada sessió es realitza una petita revisió dels objectius i recapitulació dels aprenentatges realitzats en sessions anteriors per donar sentit i continuïtat a les tasques que es realitzaran durant el projecte. Després d’aquesta conversa inicial s’assignen les tasques perquè treballin de manera cooperativa, i tanquem la sessió fent una reflexió final sobre els aspecte treballats.
Es combinarà treball en petit grup amb estones de treball individual i de reflexió en gran grup.
El treball en petit grup serà de caire cooperatiu on cada alumne assumirà un rol: el secretari, l’encarregat de material, el portaveu i el moderador.
Els mestres formarem grups heterogenis en funció de les característiques dels alumnes, dels seus punts forts i febles, per tal d’equilibrar-los i enriquir l’aprenentatge i el coneixement. Els grups estaran formats per 4 alumnes.
El secretari serà l’encarregat de recollir el que decideix el grup, anotar les tasques realitzades cada dia i les que queden pendents per la propera sessió, també omplirà les valoracions del grup quan calgui. El portaveu explica al gran grup les coses que s’han fet i farà els aclariments que calgui, parlarà en nom del grup quan se li demani. L’encarregat de material vetllarà per què tothom porti el material necessari i demanarà ajuda per aconseguir-lo. El moderador és l’encarregat de mantenir un to de veu adequat i mantenir el clima de treball, assumirà el rol d’un altre component del grup en cas d’absència.
La tarda del dijous aprofitarem que tenim l’aula d’informàtica per nosaltres i dividirem la classe. Un grup es quedarà a l’aula fent una activitat i l’altre grup pujarà a informàtica a buscar informació, amb unes preguntes guiades sobre el projecte. I després canviarem els grups.

FOTOS METODOLOGIA