PARLEM I OPINEM

Els alumnes han fet les diferents valoracions en algunes activitats del projecte :

Confèrencia d’Astronomia:

Els va fascinar la seva explicació gràcies a que el conceptes llunyans els va traslladar a nivell  pràctic i visual mitjançant maquetes que es van construir. Hi ha alumnes que de grans volen ser astronòms. Es va fer una valoració individual i després van fer una posada en comú.

OPINIONS DELS NENS I NENES

El fet de recollir els seus coneixements a partir d’unes cançons  va fer que compartissin entre tots, els aprenentatges que havien anat assolint.

La valoració dels alumnes ha estat positiva i han verbalitzat que s’ho han passat d’allò més bé . És un tema molt engrescador però a més ells i  elles han treballat genial d’aquesta manera.

El concert de Cantània ha estat un éxit i ….

L’ Audiovisual   ha estat molt motivador pel fet de triar fotos al google i poder armonitzar-les amb la música i el text.

 

Per què hem d’estalviar aigua? Metodologia

Un cop iniciat el Projecte i aconseguit un grau de motivació necessari per dur a terme la resta de tasques, els alumnes s’organitzen en grups amb la nostra ajuda i planifiquem diferents experiments per tal de comprendre millor les idees que han sorgit a partir de la carta i durant la conversa:

  • Experiment del desglaç
  • Experiment de l’aigua dolça i salada
  • Experiment del cicle de l’aigua

També realitzen un taller sobre l’estalvi de l’aigua dirigit per una biòloga per tal d’aprofundir en el cicle de l’aigua i en els bons hàbits per cuidar aquest recurs. En grups elaboren un sistema de reg amb una ampolla de plàstic.

L’última sessió la utilitzem per a reflexionar sobre tot allò aprés i cadascú pensa un slogan o frase i realitza el seu propi disseny en una gota d’aigua.

Pel que fa a tipus d’agrupaments, es fa servir el treball en gran grup, en petit grup o individual en funció de l’activitat programada. Quant a materials, s’’utilitzen diferents suports audiovisuals o escrits per trobar o descobrir els coneixements, material reciclat, material específic pels experiments, etc. 

Per què hem d’estalviar aigua? Planificació

A partir d’una carta on es presenta un problema relacionat amb l’aigua, ens endinsem i  ens fem preguntes sobre la importància d’aquest recurs. Observem el planeta i descobrim que l’aigua es troba a molts llocs i de diferents formes, però que està patint canvis a causa del canvi climàtic. Entre tots trobem maneres d’ajudar el nostre planeta estalviant aigua i intentem respondre la pregunta que ens hem plantejat.

 

Planificació

A continuació es presenta un document de treball per desenvolupar un projecte interdisciplinar a 1r d’ESO.

Les matèries que participen al projecte són:

-Matemàtiques.

-Ciències Socials.

-Català.

-Castellà.

-Anglès

-Tecnologia.

-Ciències  Naturals.

El projecte consisteix en el disseny, per part dels alumnes, d’un joc de taula. La finalitat del projecte és que l’alumnat treballi continguts de les diferents  matèries implicades durant el disseny del joc  i el seu posterior ús.

Com a tot projecte, es platejarà als estudiants una pregunta la qual hauran de ser capaços de respondre al final de tot el procés.  A més, els alumnes hauran de presentar un producte final on es podrà observar de manera tangible tot el procés d’aprenentatge i l’aplicació de tots els coneixements assolits:

-La pregunta de la qual partirà aquest projecte és:

 És pot aprendre dissenyant un joc de taula?

 -En aquest cas, a causa de la gran quantitat de matèries implicades, s’haurà de presentar 3 productes finals:

 

  1. a) El joc de taula pròpiament dit.
  2. b) Un vídeo instructiu on s’expliqui com es juga al joc.
  3. c) Un vídeo promocional del joc fet amb Anglès.

Per guiar als alumnes en el seu procés d’aprenentatge s’ha dividit  el desenvolupament  del projecte en dos parts.

-La primera part,  es refereix a la creació d’un joc pròpiament dit. S’ha contractat els serveis d’una empresa externa especialista en la consultoria en el desenvolupament dels jocs: LU2

Lu2 s’encarregarà d’assessorar als alumnes en tot allò relacionat amb el mon del joc pròpiament dit. La seua intervenció seguirà aquesta seqüència:

La segona part. Aquesta serà totalment complementaria a la primera, és aquí on els professor de les matèries faran de guia dels alumnes i els orientaran en les qüestions acadèmiques que puden sorgir. Els professors seran els encarregats de planificar tot el procés, de planificar totes les tasques i de guiar als alumnes en el procés de construcció dels productes finals. A més, seran els encarregats d’avaluar totes les tasques del projecte i d’incentivar l’autoavaluació de l’alumnat en tots els aspectes que es considere oportú

 

 

  1. Aplicació de les matèries al projecte

 

-Castellà i Català: A causa de la natura del projecte, les llengües (Castellà, Català) seran les que més pes pràctic tinguen en el desenvolupament del joc, concretament treballant les instruccions.  La seva presencia es desenvoluparà de manera transversal en tot el procés de creació i a la presentació del resultat.  Durant el desenvolupament de les fases del projecte es podrà apreciar de manera pràctica com es treballaran aquestes dues matèries.

 

-Tecnologia: D’una banda, el treball en tecnologia quedarà reflectit en la elaboració física del joc de taula i dels diferents prototips.

D’altra banda, l’ús de diferents eines digitals per la elaboració dels vídeos també formen una part pràctica d’aquesta matèria. Aquestes seran algunes de les eines digitals que es podran utilitzar:

 

Per crear un blog:

https://www.youtube.com/watch?v=AEZijX41ZwE&feature=youtu.be

 

Per editar un vídeo en youtube

https://www.youtube.com/watch?v=U2SuXLdy5uQ&feature=youtu.be

 

Com pujar, editar i compartir vídeos en google drive

https://es.slideshare.net/itziarlopez/manual-bsico-de-google-drive

 

Com pujar fotos a pinterest?

https://tecnologia.uncomo.com/articulo/como-subir-fotos-a-pinterest-32583.html

 

 

Metodologia

En aquesta secció us parlarem sobre la metodologia portada a terme per a realitzar el treball de síntesi de 1r d’ESO “Benvinguts a l’Hospitalet”.

FORMACIÓ DELS GRUPS

En cursos anteriors, els grups es formaven per nivells intentant garantir l’equilibri entre els diferents grups. Els desavantatges eren que no tots els alumnes tenien l’afinitat necessària com per a treballar junts i les diferències de nivell o d’hàbits feien que no tots treballessin de la mateixa manera. A més, els grups es formaven amb components de tots els grups-classe.

En aquesta ocasió, els grups es van formar sense barrejar els grups-classe, ja que el producte final era una revista per a cada grup, i es va considerar la possibilitat de crear els grups segons les afinitats de cada alumne. Per això, les tutores van realitzar un sociograma a cada classe i, a partir d’aquest es van crear els grups.

PRESENTACIÓ DEL TREBALL DE SÍNTESI

Una vegada creats els grups, es van utilitzar algunes sessions de tutoria per introduir el projecte.

A la primera, les tutores van explicar la demanda realitzada des de direcció de crear una revista per als nouvinguts i van dir els grups de treball. En una segona sessió, van explicar els canvis d’horari que hi hauria els dies del projecte, així com les sortides a realitzar i el material necessari. Els grups de treball van triar el bloc que volien crear.

AUTOGESTIÓ DELS GRUPS

Com s’ha comentat anteriorment, un aspecte a millorar dels treballs de síntesi d’anys anteriors era la descompensació de feina entre els components de cada grup. Per tal d’intentar garantir l’equilibri en les feines realitzades, el primer dia del treball es van plantejar 4 rols a repartir entre els components dels grups.

Els rols establerts eren els següents:

  • L’escriptor
  • El cercador d’informació
  • L’encarregat del material
  • L’encarregat de l’ordre

Alguns grups van mantenir els rols durant tot el projecte mentre que d’altres van decidir anar rotant el càrrec.

A més a més, per fomentar el bon ambient i evitar el soroll innecessari a les aules, cada grup va rebre una targeta amb doble cara, una vermella i una verda, per tal que el professor sabés si el grup necessitava ajuda o si estaven treballant bé. La targeta havia d’estar en tot moment sobre de la taula i segons si necessitaven ajuda o no, es posava la cara vermella o verda mirant cap amunt.

Així mateix, el dossier constava d’una checklist amb les tasques a realitzar organitzades per dies per tal que ells mateixos poguessin autogestionar el temps que els quedava per complir els objectius.

MATERIALS DE SUPORT

En primer lloc, per tal de guiar als grups en la creació de la seva secció, se’ls va entregar un dossier per grup que incloïa les tasques a realitzar i petites explicacions que permetien a cada grup treballar de manera autònoma i seguint el seu ritme.

En segon lloc, es van entregar uns annexos amb informació sobre els diferents continguts treballats a les tasques.

En tercer lloc, cada grup podia disposar de dos telèfons mòbils o dispositius electrònics per a la recerca d’informació i també van poder utilitzar les aules d’informàtica i la biblioteca en hores assignades.

COMPARTIR LA FEINA

Per tal de compartir la informació, cada grup va fer una exposició davant d’un tribunal composat de dues tutores i de la resta del seu grup-classe. L’exposició oral es va complementar amb la projecció de cadascuna de les seccions de la revista.

 

INS Santa Eulàlia

Qui som?

L’Institut Santa Eulàlia és un centre de tres línies que imparteix ESO i Batxillerat. Està situat al barri de Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat i  enguany ja fa els 60 anys.  L’Institut sempre ha estat molt arrelat al barri.

Aquest curs hem engegat la nostra participació a la Xarxa de Competències Bàsiques a través d’un equip impulsor format per sis professores voluntàries del Claustre.  Som professores de Castellà, Ciències Naturals, Matemàtiques i Educació Visual i Plàstica.

Ens plantegem aquesta iniciativa com una oportunitat per a reflexionar sobre la nostra tasca docent i iniciar-nos en les noves metodologies lligades al treball per projectes.

Aquest curs hem volgut organitzar un projecte per als grups de 1r d’ESO, partint d’una idea del Departament de Català.

Estem molt engrescades tot i que som conscients que anirem trobant problemes i ens aniran sorgint dubtes.

Som-hi!

Experimentem!

Com sempre que treballem a partir de projectes, els alumnes comparteixen els seus coneixements previs a la rotllana, es visualitzen imatges de les obres de l’artista, donant opinions i aportant les seves reflexions sobre el que hem vist i sentit.

Un cop més en aquest projecte, els alumnes han pogut experimentar amb diferents técniques plàstiques, visuals i corporals. A través d’aquest projecte, hem pogut treballar nou vocabulari, noves técniques d’expressió relacionades amb l’art, fomentant l’esperit crític dels nostres alumnes.

Ens ha agradat molt endinsar-nos en el món artístic!!