Com creixen les plantes?

El grup de P4 A es mostrava interessat en el món de les plantes. La seva mestra volia començar un projecte al voltant d’aquesta temàtica i estava pensant com presentar-lo als infants.

Després de vacances de Setmana Santa, un nen de la classe va portar una planta aromàtica que li ha regalat el seu avi, la hierbabuena (Mentha spicata).

Els infants fan prediccions sobre què hi haurà sota la manta…Al final descobreixen la planta!

Ben aviat es crea interès per olorar, tocar i observar la planta. Tots els nens i nenes paren atenció i sorgeix una conversa molt enriquidora, que serveix a la mestra de punt de partida del projecte d’investigació sobre les plantes. Durant la conversa s’anomenen les parts de la planta i es responen preguntes tals com:

  • Què podem fer amb la planta?
  • On la podem plantar?
  • Què necessita per créixer?

 

A continuació la dibuixen amb retoladors cadascú assenyalant  els detalls que més el criden l’atenció.

I així és com ja s’estan endinsant en una investigació per a saber “Com creixen les plantes?”

Metodologia

El nostre centre dedica de 7 a 10 dies, segons la planificació del projecte.

Els alumnes plantegen una pregunta i partir d’aquí el professorat dissenya la planificació de les activitats i l’organització del projecte.

Durant el període dedicat a l’ABP els professors estan organitzats per nivells i només entren al curs assignat i en el que han participat en la seva planificació.  Els professors de cada nivell es coordinen en reunions quinzenals i a través del google drive, omplint i proposant les activitats i el producte final que hauran d’elaborar els alumnes. Dintre de l’equip impulsor, que està gaire bé tot el professorat hi un grup coordinador de l’equip impulsor que es reuneix cada setmana.

A l’aula els alumnes s’organitzen en grups naturals de treball, tenen flexibilitat de moviment, poden proposar sortides fora del centre si ho creuen necessari, a més de les proposades per l’equip de professors.

En quant a la metodologia durant el projecte:

Els alumnes fan una reflexió inicial i final que registren a un full del projecte en general.

Cada dia han de fer una reflexió  inicial i final dels objectius i de com s’organitzen la feina.

Els professors registren el treball diari dels alumnes en una graella

Quan van finalitzant les evidències es dedica una sessió per posar-ho en comú i que la resta de grups i companys puguin fer aportacions per tal d’ajudar a millorar la feina feta de cada grup. després tenen un temps per fer canvis si ho necessiten

Al final del projecte els alumnes han de fer una mostra del producte final i una presentació del procés. Des del primer dia tenen una  rúbrica guia que després servirà per la co-avaluació amb tot el grup classe.

Després fan una auto-avaluació i una co-avaluació del grup de treball.

Posteriorment l’equip docent del nivell es reuneix per valorar i fer propostes de millora. També es fa l’avaluació conjunta dels alumnes, tenint en compte les diferents graelles i l’assoliment de competències. la nota de cada projecte serà un 10% de la nota final de cada matèria, ja que cada departament proposa activitats on els alumnes treballen continguts claus de les competències que es pretén que els alumnes assoleixin.

Albert Poveda i Begoña Garcia

Institut Apel·les Mestres

Planificació projectes “Mans a l’hort”

L’Escola Màrius Torres porta  a terme el projecte de “Mans a l’hort” a partir de quatre treballs que realitzaran els diferents cicles amb un caràcter integrador.

Com es pot observar serà un projecte que durarà tot el curs escolar.

El títol del projecte és “Mans a l’hort” que van decidir els alumnes a partir d’unes fotografies realitzades del nostre hort.

El grup impulsor va informar i engrescar la resta del claustre sobre el projecte i es va demanar col·laboració per portar-lo a terme.

Planificació projecte de 2n ESO del 3r trimestre

El novembre vam fer una dinàmica grup consistent en una negociació per tal que els alumnes es posessin d’acord en la pregunta del projecte que treballarien en el tercer trimestre. El tema que van escollir els alumnes de 2n de la ESO del nostre centre pel projecte del 3r trimestre va ser:

                  Per què existeixen els estereotips?

A partir d’aquesta pregunta que es van fer els nostres alumnes, l’equip impulsor de segon ens vam posar a treballar per intentar encabir els continguts de les diferents matèries en les activitats i en el producte final que demanaríem a l’alumnat. Vam demanar els alumnes propostes d’activitats i finalment vam decidir que faríem uns stop-motions de per informar i educar sobre els diferents estereotips fent difusió a través de la web i els bloc del centre, i mostrar-lo a tota la comunitat educativa.

Aquest curs vam decidir que estaria tot penjat al drive en els documents compartits de la nostra plataforma, i que sempre que sigues possible penjarien les evidències també allà, així com les reflexions inicials i finals (carpetes d’aprenentatges)

Aquesta va ser la planificació que vam fer i vam lliurar als nostres alumnes:

FAREU UNA REFLEXIÓ INICIAL DE TOT EL GRUP:

– APUNTAREU OBJECTIUS QUE VOLEU ACONSEGUIR

– REPARTIREU ELS ROLS: A CADA EQUIP HAURÀ D’HAVER-HI:

UN SECRETARI  que regularà el to de veu i omplirà els fulls de la carpeta de l’equip

UN COORDINADOR. que sabrà el QUE i COM s’ha de fer i s’assegurarà que es segueixin els passos de l’estructura.

UN INTENDENT: prepararà el lloc de treball, distribuirà el material i tindrà cura, mantindrà l’ordre…

UN AJUDANT I PORTAVEU: substitueix un company/a absent  en les seves funcions del càrrec i ajuda a qui ho necessiti. Parla en nom de l’equip. En els equips de 5 membres aquests càrrecs van separats.

-PENSAREU EN TOT EL QUE HAUREU DE FER (SORTIDES, EXPERIMENTS, RECOLLIDA D’INFORMACIÓ, MAQUETES, ELABORACIÓ DEL PRODUCTE, PREPARACIÓ DE L’EXPOSICIÓ..)

-APUNTAREU LA TEMPORALITZACIÓ: PENSAREU L’ORDRE EN EL QUE FAREU LES COSES I EL TEMPS QUE TENIU PER FER-LES.

A L’INICI DEL DIA :

– FIXAREU UNS OBJECTIUS A FER

– REPARTIREU LES TASQUES QUE PENSEU QUE HEU DE FER

– DESCARREGAREU EL FULL DE SEGUIMENT D’OBJECTIUS DEL WEERAS I REGISTRAREU A LA GRAELLA.

AL FINAL DEL DIA:

-PENSAREU EN EL QUE US HAVÍEU PROPOSAT I SI HO HEU ACONSEGUIT I HO ANOTAREU AL DOCUMENT DE SEGUIMENT:  ESCRIUREU SI US HEU TROBAT AMB DIFICULTATS, SI HEU DECIDIT MODIFICAR QUELCOM DEL PROCÉS I LES TASQUE QUE US HAN QUEDAT PENDENTS PER DEMÀ.

– ELS ULTIMS 20 MINUTS ES FARÀ UNA REFLEXIÓ ORAL I CONJUNTA AMB TOTA LA CLASSE DIRIGIDA PEL PROFESSOR/A.

– FINALMENT  PENJAREU A LA CARPETA DE L’ABP DEL VOSTRE NIVELL AL WEERAS EL FULL DE SEGUIMENT

Hi HAURÀ UNA NOTA PER L’ACTITUD I EL TREBALL QUE HEU FET CADA HORA (PROFESSORS)

EXPOSICIÓ FINAL:

EL DIMECRES 21 DESPRÉS DEL PATI. PRIMER ES FA UN SIMULACRE PER A PRACTICAR.

FAREU L’AVALUACIÓ INDIVIDUAL I GRUPAL DEL PROJECTE. FAREU UNA REFLEXIÓ OMPLINT LES DIFERENTS GRAELLES QUE SERVIRÀ PER POSAR LA NOTA FINAL.

-ANOTAREU SI HEU COMPLERT ELS VOSTRES OBJECTIUS

-VALORAREU EL TREBALL DEL GRUP

-VALORAREU EL PROPI TREBALL

-VALORAREU EL TREBALL DEL COMPANY

Després del pati:   SIMULACRE D’EXPOSICIONS.

EL DIMECRES 21 (DOS ÚLTIMES HORES)

FAREU LES EXPOSICIONS FINALS A LA SALA D’ACTES DIRIGIDA ALS VOSTRES COMPANYS DE 2N: EXPLICAREU EL VOSTRE PRODUCTE FINAL I COM HO HEU FET. TAMBÉ EXPLICAREU QUE HEU APRÈS(PODEU FER SERVIR PP, PREZZI, MAQUETES, VÍDEOS…). COAVALUACIÓ DE L’EXPOSICIÓ (GRAELLA ADJUNTA)

DIJOUS 22 ÚLTIMA HORA: PASSE DE PRODUCTES FINALS A LA SALA D’ACTES DE 1R I 2N ESO. LES VOSTRES FAMÍLIES ESTARAN CONVIDADES

HAUREU DE FER SABER ALS PROFESSORS SI NECESSITEU:

  • SORTIR FORA DEL CENTRE.
  • TRUCAR.
  • UN ESPAI ALTERNATIU A LA CLASSE (PATI,GIMNÀS…).
  • MATERIALS QUE US PUGUI FACILITAR EL CENTRE

LES CASES. MANS A L’OBRA!!

TREBALLEM PLEGATS!!

  • Lectura del conte Cases del món.
  • Conversa dels materials. S’engresquen en la construcció d’una casa i es plantegen quins són els materials que tenen a l’abast per fer-ho.
  • Construccions. Es divideixen en grups segons els interessos. Després de cada sessió es fa una conversa per a recollir tant el procés de construcció com la gestió de grup.

 

  • Què ha de tenir una casa per fora? Ens adonem que durant el procés de vegades hi ha poca reflexió i decidim aturar-nos per mirar com és una casa per fora i consensuar com la farà el grup.

  • Participació famílies. Ens recolzem amb les famílies per a continuar el projecte. Hi ha materials poc apropiats per a l’ús dels infants i ens volem nodrir de l’experiència i creativitat dels nostres familiars.

  • Representació gràfica. En diferents moments del projecte utilitzem la representació gràfica per fer un recull de les seves experiències. Ens adonem que alguns nens/es comencen a engrescar-se en l’escriptura de manera espontània.

  • Construcció amb taules i cadires. Utilitzant tot l’espai de l’aula construïm diverses cases amb taules i cadires. Això permet als infants treballar en una altra perspectiva i dimensió més propera a la realitat.

TREBALLANT EM CONEIXO!!

  • Busquem a l’administrativa. Fem partícip al personal de l’escola i conscienciem als infants de les funcions de les diferents persones i espais del centre. Li demanem una llista amb les nostres adreces.

  • Street view. Fem ús de les noves tecnologies per a acostar als altres la nostra casa tot adonant-se de la funcionalitat d’aquestes eines tecnològiques.

  • Estadística en quin pis visc. Apliquem les mates d’una manera vivencial.
  • Conversa què ha de tenir una casa per dins i representació. De la mateixa manera que hem conversat sobre com són les cases per fora, també en parlem de com són per dins. Comparem les semblances i diferències d’aquestes. Cadascú la representa de forma lliure. Fem assemblea sobre quin és el lloc preferit de la casa i per què?
  • Representació de cases amb diferents materials.
  • Treballem l’autor Exposem diferents obres on es representen cases i ciutats de diverses maneres i els nens verbalitzen allò que més els hi ha agradat. A partir d’aquí, s’inspiren per a fer la seva pròpia representació.

  • Pel que fa a la teoria de les 5 pells, decidim treballar les tres primeres (epidermis, roba i llar) tot representant cadascuna.
  • Decorem la casa i posem qui hi viu.

LES CASES. COM HO FEM?

  • Conversa amb dos objectius:
    • per assentar les bases del treball a realitzar.
    • per recollir la reflexió i/o d’engegar nous camins a seguir.
  • Construccions de les cases: Al ser un eix més manipulatiu els infants s’han agrupat segons els seus interessos, tenint en compte que el proper curs els projectes ja estan enfocats en el treball grupal, pensem que és una bona oportunitat per fer una prèvia d’aquesta metodologia.
  • Participació de les famílies i personal administratiu del centre.
  • Tasques individuals.
  • Recull de l’experiència fent ús de les TIC.

LES CASES. ENS PLANIFIQUEM

En iniciar el segon trimestre, a les aules d’infantil havíem de començar un projecte lliure. Després d’experiències anteriors, ens vam plantejar iniciar-lo de diferents maneres segons els interessos i dinàmica de les classes: conversa, explicació d’un conte, idees portades pels infants de casa…

El projecte que presentem s’ha realitzat en una aula de P5 on els infants són molt actius amb interessos diversos. Mostren molta curiositat i implicació a les diferents propostes que se’ls hi planteja i treuen conclusions del treball que s’ha realitzat.

Es va iniciar amb l’explicació del conte: Cases del món. En aquest moment la seva curiositat es va diversificar en dos eixos: les construccions de les cases i la pròpia casa. A partir d’aquest moment es van fer propostes tant manipulatives i en grup com individuals.

ESCOLA LA MARINA

Som les mestres de l’equip impulsor de l’Escola La Marina. És el segon any que formem part de la Xarxa de Competències bàsiques, i el nostre claustre s’ha vist renovat en gran part.

Creiem fermament que l’aprenentatge ha de néixer de la motivació de l’alumne. D’aquesta manera els projectes que documentarem han sorgit a Educació Infantil, d’inquietuds que han nascut dels nostres alumnes en el seu dia a dia. A P4 un nen va dur una planta aromàtica a la classe i d’aquí va sorgir la provocació per treballar les plantes. A P5 a causa de l’operació de la tutora va néixer un interès per poder veure les radiografies del seu peu operat, creant un espai adient per poder treballar el cos humà i els ossos.

AQUESTA EXCURSIÓ LA PREPAREM NOSALTRES

El grup de 1r estant fent d’investigadors: entre tots estan preparant l’excursió de final de curs i s’han organitzat per grups on cadascú té un càrrec determinat (encarregat de l’ordre, material, secretaris i portaveu). Estan gaudint moltíssim treballant d’aquesta manera perquè entre tots estan descobrint el que els hi espera a final de curs: una sortida de jocs d’aigua!!!!

Per iniciar el projecte, hem fet una conversa a partir d’aquesta fotografia.Resultat d'imatges de niños jugando con agua

Cada nen ha aportat la seva opinió. Han anat sorgint diferents aspectes a partir de preguntes, fins arribar a parlar sobre la sortida de final de curs.