COM HO FEM?

METODOLOGIA

Els grups han estat formats pels mateixos mestres de manera heterogènia per tal de compensar habilitats i competències. Han estat formats per membres de  4 -5 alumnes.

Segons la iniciativa de cada alumne, juntament amb el consens dels mestres, s’ha adaptat el rol més adequat de cada alumne dins del grup amb la finalitat de gestionar satisfactòriament la dinàmica del mateix.

Una vegada que estava la informació repartida, havien de fer una recerca  a casa. Cal destacar la gran implicació de les famílies a l’hora de buscar informació amb els seus fills i filles.

Un cop cada grup tenia la informació recollida, l’havien de classificar i organitzar per extreure’n la part més important i començaven a elaborar de manera consensuada el format, que prèviament havien decidit entre tots els membres del grup (lapbook, mural, línia del temps, llibre desplegable…) per fer la seva exposició. Tots els dubtes que els anaven sorgint s’autogestionaven dins del grup amb la orientació dels mestres.

 

3, 2, 1… COMENCEM!!

PLANIFICACIÓ

Primer, es va fer una pluja d’idees on els alumnes exposaven diferents temes d’allò que volien treballar. Una vegada es van apuntar a la pissarra, es van fer les votacions a mà alçada. El tema guanyador amb majoria absoluta va ser “El cinema i la televisió”.

A la següent sessió, els alumnes van escriure de forma individual i en un paper els coneixements previs sobre el tema (què sabien). El mestre, va escriure totes les aportacions a la pissarra. A continuació, es va fer una reflexió de què volien saber sobre el tema. A partir, d’aquí van sortir una vintena de qüestions; què volien aprendre sobre el cinema i la televisió.

Després, es van fer cinc grups, el mestre va repartir tres o quatre preguntes d’allò que volien saber i els diferents grups havien d’escollir una i dir les raons de per què havien escollit aquesta. En total, cada grup havia d’investigar sobre una pregunta.

Un altre dia, cada grup va portar informació sobre el seu tema i va exposar a la resta de companys allò què havia portat. Cada grup, es va coordinar per tal d’exposar la recerca.

Properament, es van fer canvis de grups, de preguntes i d’informació investigada. Una vegada fets els grups, cadascun va decidir com fer el seu projecte:

  • La història del cinema: línia del temps.
  • La història dels dibuixos animats: línia del temps.
  • La primera pel·lícula de la història: còmic.
  • Doblatge i càmeres: mural.
  • Efectes especials: mural, còmic i còmic manga.

A partir d’aquí, va començar el desenvolupament del projecte: cada grup es va organitzar i coordinar per tal de fer la seva investigació.

PLANIFIQUEM EL PROJECTE

 

  1. QUÈ FAREM?

Un projecte! L’objectiu d’aquest projecte és que sigueu capaços de planificar una sortida d’un dia.

D’entre tots els projectes, alumnes i professors, triarem la proposta que més hagi agradat. I, si és possible, la implementarem el curs que ve!!

 

El temps dedicat al projecte és de 15 hores, distribuïdes en les tres hores després  del pati del 23 de maig fins al 29 de maig, ambdós inclosos.

El material necessari per fer el projecte seran els estris habituals de l’estudiant i l’ordinador o tauleta.

 

  1. EN QUÈ CONSISTEIX UN LLOC PER DESCOBRIR?

El projecte ha de respondre aquestes preguntes, tenint en compte:

PREGUNTES A TENIR EN COMPTE
QUAN? Sortida d’un dia, de 8 del matí a 6 de la tarda.
QUÈ? El tipus de sortida pot ser:

 

●        Lúdica recreativa: Activitats amb finalitat de lleure en un entorn on poder realitzar activitats físiques variades.

●        Cultural o científica: Activitats culturals com visites a museus, edificis històrics o emblemàtics, ciutats o viles amb encant.

●        Paratges i Parcs: Llocs envoltats de natura amb especial encant.

●        Proposta mixta: Plantejar una sortida que pot ser una barreja de les anteriors.

ON? Catalunya, cal tenir en compte l’horari de la sortida

(més lluny, menys activitats; més a prop, més activitats).

COM? Mitjans de transport: Autocar, Tren, a peu…..
QUANT? Pressupost ajustat al que la majoria de famílies puguin assumir.

Què inclou el preu: Transport, activitats, entrades, àpats, etc..

 

  1. COM HO FAREM?

El projecte el farem en equips, i per a dur-lo a terme cal que es faci:

  • Planificació: tenim el temps molt ajustat, per tant cal planificar bé totes les activitats
  • Recerca d’informació: decidiu vosaltres, per tant haureu de buscar informació de tot tipus per respondre les preguntes
  • Elaboració de la carpeta del projecte: cada grup crearà una carpeta de projecte en la que afegirà tota la recerca informació, descriurà la planificació, anotarà les diferents alternatives i descriurà les decisions finals.
  • Elaboració del diari d’aprenentatge: cadascun de vosaltres tindrà el seu diari personal, en el que cada dia haurà d’anotar els seus aprenentatges.
  • Elaboració d’un tríptic de propaganda: per convèncer als vostres companys i professors haureu de fer un tríptic explicatiu de la sortida on quedi reflexat, de manera atractiva, totes les preguntes que ha de respondre el projecte: quan?, què?, on?, com?, quant?.
  • Presentació de la proposta als companys amb suport audiovisual: l’últim dia fareu la presentació de la vostra sortida als vostres companys i professors.

 

  1. QUINES ACTIVITATS COMPONEN EL PROJECTE?

Activitat 1:          Guia del projecte

Activitat 2:          Formació de grups i determinació de rols

Activitat 3:          Tria del lloc

Activitat 4:          Transport

Activitat 5:          Activitats

Activitat 6:          Àpats

Activitat 7:          Pressupost

Activitat 8:          Tríptic

Activitat 9:          Preparació de l’exposició amb suport visual

9.1.        Creació del suport visual

9.2.        Preparació de l’exposició oral

Activitat 10:        Exposició del projecte

 

 

Dimecres 23 Dijous 24 Divendres 25 Dilluns 28 Dimarts 29
11:30 -12:30 1. Guia del projecte 4. Transport 5. Activitats

 

6. Àpats

 

7.Pressupost

8. Tríptic

 

9.1. Suport visual

9.2. Preparació de l’exposició oral
12:30 – 13:30 2. Formació de grups 5. Activitats

 

6. Àpats

 

7.Pressupost

10. Exposició del projecte
13:30 -14:15 3. Tria del lloc
14:15 – 14:30 Diari aprenentatge Diari aprenentatge Diari aprenentatge Diari aprenentatge Diari aprenentatge

 

COMENCEM A TREBALLAR PER PROJECTES A L’EUGENI D’ORS

COMENCEM A TREBALLAR PER PROJECTES

Som un institut públic de secundària i batxillerat de L’Hospitalet de Llobregat, al barri de Collblanc. Aquest és el primer any que formem part de la Xarxa de Competències Bàsiques, i per a molts dels participants també és la primera vegada que fem una immersió en el treball per projectes, amb l’alumnat de secundària.

El  nostre grup impulsor està format per 17 professors/es, de tots els departaments didàctics. El fet que el grup sigui nombrós, ha dificultat els primers passos, però d’altra banda, ens assegura un èxit a nivell d’implementació de nous projectes de futur, per la gran implicació del claustre. Per realitzar el projecte, hem escollit un grup de 2 ESO, que durant 15 hores al llarg d’una setmana, portarà a terme tota la feina.

 

El projecte  que hem proposat a l’alumnat, és la preparació d’una sortida, amb un producte final,  un tríptic i una presentació  audio- visual, als companys/es.  Hem planificat una sèrie d’activitats diàries, amb la intenció que els permeti  portar aquest primer projecte a bon port.

Ara ja només quedarà portar-ho a terme, SOM-HI!!!!!!

Comencem!

IMPLEMENTACIÓ

Paral·lelament, la mestra d’anglès va treballant de manera comuna els diferents
aspectes de la nutrició. La mestra presenta informació bàsica en anglès a través de
vídeos, contes, textos i cançons. Els nens i nenes fan mapes mentals, activitats
dinàmiques, racons en diferents taules sobre el tema, etc.

A science es realitzen diferents tipus d’experiments sobre la nutrició. S’intenta que aquests aprenentatges siguin el més manipulatius i experimentals possibles.

A continuació, podreu veure dos exemples d’experiments:

El primer es diu “Think before you drink” i té com a objectiu conscienciar els infants de la quantitat de sucres afegits que porten algunes begudes que prenen habitualment.

La següent imatge correspon a l’experiment ” Fats on food“, amb el que vivien de manera molt directa la quantitat i tipus de greixos que hi ha en determinats aliments.

Una altra proposta de treball va ser la creació d’una piràmide alimentària manipulable.

Primer de tot, la van construir i decorar. Cada grup de treball tenia assignat un grup de nutrients i el seu repte consistia en buscar per l’escola aliments del seu propi grup per posteriorment ubicar-los en la franja corresponent de la piràmide.

A través d’aquesta activitat dinàmica i participativa els alumnes van poder posar en pràctica els coneixements adquirits durant la investigació de manera vivencial i significativa.

També es va dur a terme al centre un taller d’alimentació dirigit per dos inspectors de sanitat en el qual es van desenvolupar diferents aspectes sobre l’alimentació. Van iniciar el taller parlant sobre la salut alimentària i fent èmfasi en la detecció de microbis que es troben en els aliments. Per evitar-los, ens van recomanar diversos hàbits higiènics que podíem portar a terme en el nostre dia a dia com també tècniques de conservació d’aliments (congelació, envasat al buit, bullir…). Per finalitzar el taller van proposar al grup un joc de rol en el qual alguns alumnes feien de microbis i d’altres d’aliments i a través de la representació van interioritzar tots els coneixements més teòrics que s’havien presentat durant la sessió.

Els alumnes opinen!

LA VEU DELS ALUMNES

Com a cloenda del projecte i tal i com hem anat fent al llarg de tot el procés, els alumnes han compartit les seves vivències i els seus aprenentatges a través de la conversa que s’ha establert en l’espai de rotllana.

Aquest moment ens ha permès als mestres saber en quin moment del procés d’aprenentatge es trobaven cada un d’ells i detectar les necessitats i interessos dels alumnes. Aquesta detecció ens ha permès guiar-los i facilitar-los aquells coneixements que demandaven durant el seu procés.

El fet de recollir els seus coneixements en una cançó va fer que compartissin entre tots, els aprenentatges que havien anat assolint.

La valoració dels alumnes ha estat positiva, han gaudit i s’han engrescat durant tot el procés i el que més els hi ha agradat ha estat la cerca d’informació a través de diferents suports. També, molts alumnes han remarcat que poder-se autogestionar i autoregular durant tot el procés els hi ha permès saber en quin moment es trobaven i cap a on havien d’anar.

Ens avaluem!

AVALUACIÓ

 L’avaluació que els mestres fem del projecte s’intenta que sigui continua, gratificant, que permeti la metacognició, on l’alumne sigui el protagonista dels seus aprenentatges…

En el dia a dia, la rotllana és una de les eines potents per avaluar. Inicialment ens permet observar i dirigir cap a on aniran els aprenentatges a partir dels seus interessos. Un cop endegat el projecte ens aporta informació sobre els dubtes que sorgeixen i poder així compartir els coneixements.

La rúbrica d’avaluació es presenta a l’inici del projecte i recull els objectius principals del projecte així com l’assoliment dels mateixos. Aquesta després de ser explicada als alumnes queda penjada en el panell de l’aula per tenir-la present durant el projecte i així poder augmentar el seu interès en ampliar els seus coneixements sobre el tema. Aquesta mateixa rúbrica la tenen de manera individualitzada en el dossier de treball. Cada cop que es dona per finalitzada una apartat del projecte, autoavaluen el seu propi aprenentatge.

A Project, la mestra juntament amb els alumnes, van elaborar una rúbrica pròpia de l’àrea per poder-se avaluar.

Els diferents mestres que intervenen i desenvolupen el projecte es reuneixen periòdicament per fer una posada en comú de l’evolució de cada un dels alumnes. D’aquesta manera l’avaluació és més rica, equitativa i objectiva.

Les reunions setmanals amb els coordinadors de cada grup de treball també permeten extreure informació sobre el procés d’aprenentatge en el que es troba cada equip.

Una altra eina d’avaluació han estat activitats individuals en les que es valorava al final del projecte l’aprenentatge global d’aquest.

Un dels productes finals ha estat elaborar una cançó sobre la nutrició a partir dels coneixements que havien adquirit.

Producte final

PRODUCTE FINAL

Des de l’àrea de música i dansa els alumnes han creat una cançó sobre la nutrició. Ho han fet a partir d’una cançó coneguda agafant la seva base instrumental. Primer van haver d’escoltar-la per conèixer la seva estructura. A continuació per grups de treball van crear la lletra en funció del que estaven investigant a l’aula (proteïnes, hidrats de carboni, etc.). Finalment vam ajuntar totes les parts i vam crear la nostra cançó, de manera que tots i totes la vam apendre i interpretar per gravar-la i fer el nostre vídeo.

Va ser una gran experiència, ja que els alumnes primer van haver de treballar l’estructura de la cançó, recordar aquelles coses que en petit grup havien investigat per a poder crear la lletra i finalment interpretar-la i gaudir del seu producte i de veure el resultat final.

Un dels altres treballs realitzats com a producte final ha estat el taller Masterchef aquest consistia en conèixer productes saludables de proximitat, així com també els beneficis i nutrients que ens aporten aquests aliments per la nostra dieta. Després, per grups els alumnes havien de planificar diferents propostes de berenar tenint en compte tot el que havien anat aprenent durant tot el procés del projecte.

De les diferents propostes que cada grup va crear, en van triar dues per cuinar-les i preparar els seus plats. Tot seguit, cada grup va presentar els seus plats als companys i companyes i van explicar-ne les característiques nutricionals. Per últim, tots junts vam sortir al pati a fer un berenar col·lectiu per degustar les diferents propostes culinàries.

Comencem!!

IMPLEMENTACIÓ

Paral·lelament, la mestra d’anglès va treballant de manera comuna els diferents
aspectes de la nutrició. La mestra presenta informació bàsica en anglès a través de
vídeos, contes, textos i cançons. Els nens i nenes fan mapes mentals, activitats
dinàmiques, racons en diferents taules sobre el tema, etc.

A science es realitzen diferents tipus d’experiments sobre la nutrició. S’intenta que aquests aprenentatges siguin el més manipulatius i experimentals possibles.

A continuació, podreu veure dos exemples d’experiments:

El primer es diu “Think before you drink” i té com a objectiu conscienciar els infants de la quantitat de sucres afegits que porten algunes begudes que prenen habitualment.

La següent imatge correspon a l’experiment ” Fats on food“, amb el que vivien de manera molt directa la quantitat i tipus de greixos que hi ha en determinats aliments.

Una altra proposta de treball va ser la creació d’una piràmide alimentària manipulable.

Primer de tot, la van construir i decorar. Cada grup de treball tenia assignat un grup de nutrients i el seu repte consistia en buscar per l’escola aliments del seu propi grup per posteriorment ubicar-los en la franja corresponent de la piràmide.

A través d’aquesta activitat dinàmica i participativa els alumnes van poder posar en pràctica els coneixements adquirits durant la investigació de manera vivencial i significativa.

També es va dur a terme al centre un taller d’alimentació dirigit per dos inspectors de sanitat en el qual es van desenvolupar diferents aspectes sobre l’alimentació. Van iniciar el taller parlant sobre la salut alimentària i fent èmfasi en la detecció de microbis que es troben en els aliments. Per evitar-los, ens van recomanar diversos hàbits higiènics que podíem portar a terme en el nostre dia a dia com també tècniques de conservació d’aliments (congelació, envasat al buit, bullir…). Per finalitzar el taller van proposar al grup un joc de rol en el qual alguns alumnes feien de microbis i d’altres d’aliments i a través de la representació van interioritzar tots els coneixements més teòrics que s’havien presentat durant la sessió.

Com treballem!

METODOLOGIA

El projecte de la nutrició és interdisciplinar, per tant, tots els àmbits hi tenen cabuda i
es compartit entre totes les llengües que conviuen dins de l’escola. Es porta a terme
durant les sessions de teixit d’aula, project i science on juntament amb la mestra
d’anglès els alumnes van realitzant tasques d’investigació i descoberta sobre el món de la nutrició a través dels reptes de treball realitzats per l’equip de mestres, dels llibres de consulta, les noves tecnologies i altres materials manipulatius relacionats amb el tema.

Els diferents reptes es realitzen amb grups cooperatius heterogenis on cada membre té un rol assignat que escull en el moment de creació d’aquest. Els rols que hi ha dins del grup són els següents: coordinador/a, secretari/a, portanveu i assessor/a de material.

Durant el desenvolupament del projecte la tutora manté periòdicament reunions de
coordinació amb els diferents grups per tal de fer un seguiment del seu treball i els
ajustos pertinents en el que calgui. També, es duen a terme trobades setmanals amb els coordinadors i coordinadores de cada grup que tenen el rol de transmetre com va el grup, com està funcionant, quines dificultats se’ls hi presenten i fan un seguiment del punt on es troben del guió de treball. Això els ajuda a situar-se i a prendre consciència del moment en el qual es troben.