L’AVALUACIÓ EN GRUP COM A EINA DE REFLEXIÓ

Donat que l’objectiu principal del projecte ha estat un objectiu grupal, en aquesta ocasió s’ha volgut donar més importància a l’avaluació del treball en equip a l’hora de prendre decisions com els conreus escollits, decidir el beneficiari dels fons recaptats, organitzar la botiga i establir els preus… Així, entre tots a classe, a partir d’uns ítems donats pel mestre s’ha fet la valoració d’allò que ha funcionat molt bé i allò que encara es pot millorar o bé aquelles coses que no han funcionat o que no han estat necessàries.

PRODUCTE FINAL: BOTIGUETA SOLIDÀRIA ESJEP

El dia de la festa de Sant Jordi, l’escola va oferir un espectacle obert a les famílies i es va muntar la botiga de l’hort.

Al matí, els alumnes de 4t van fer la collita a l’hort, van preparar les bledes, els espinacs i les faves en bosses de paper, els enciams per parells, van preparar planter per vendre i van afegir uns sacs d’olor  pintats a mà i uns pins per la roba que els alumnes de 3r van elaborar per col·laborar amb la iniciativa. A més, es van establir els torns dels grups d’atenció a la botiga al llarg de tota la tarda ( 5 grups cada 15 minuts).

Al migdia, just abans de començar la festa, es va muntar la botiga i els alumnes van acabar de concretar coreografia, cartelleria… i altres….

A l’inici de la festa, els alumnes de 4t van interpretar la cançó  “Gaspatxo ESJEP” amb tots els pares i mares com a públic de la festa per convidar a comprar i col·laborar amb l’ONG Save The Children.

Al llarg de tota la tarda, els grups van anar passant en ordre per atendre els clients de  la botiga, sempre amb la supervisió de dues mestres encarregades. En acabar la festa de Sant Jordi, es va fer el recompte dels diners, es va notificar als alumnes del grup i també a la resta de la comunitat educativa i es va fer l’abonament a l’ONG Save the Children, en favor de la campanya “Bir i Burbur, l’Ase que sabia llegir”, per tal de poder continuar ajudant als nens i nenes dels món a aprendre a llegir.

Paral·lelament, l’AFA es va encarregar d’organitzar un intercanvi de llibres on es van repartir els punts de llibres elaborats pels alumnes a la biblioteca de l’escola, en favor d’aquesta mateixa campanya solidària.

 

 

IMPLEMENTACIÓ: DEL CAMP AL MERCAT!!!!

La primera tasca que s’havia de realitzar era la tria dels conreus del trimestre. Després de consultar el Calendari del Pagès i altres fonts, com el registre de conreus d’altres cursos, els alumnes van decidir plantar: enciams de diferents tipus, bledes, espinacs i aprofitar la collita de faves i col-i-flors que ja estaven plantades amb anterioritat.

Un cop plantats els diferents conreus, al llarg del trimestre tots els alumnes del centre han anat portant a terme les diferents tasques habituals de l’hort i han anat portant un registre.

Cal remarcar la feina que comporta muntar una botiga i atendre-la, ja que hi ha moltes tasques implícites: domini de l’euro en bitllets i monedes, preus de productes, totals de compte, canvi a tornar als clients…. A més de preparar tota la publicitat de la botiga en llengua anglesa i catalana i preparar una coreografia de presentació i invitació a comprar a la botiga solidària.

Mentrestant, els alumnes de 4t, han portat a terme una recerca per trobar la ONG o associació a la que es volien destinar els diners recaptats.  Donat que es va escollir la ONG Save the Children i que la botiga es va muntar el dia de la festa de Sant Jordi, que és oberta a l’escola, els alumnes del centre van participar en una de les campanyes  que la ONG oferia per col·laborar amb ells: “Burbur, l’ase que sabia llegir” .

Així, tots els alumnes del centre van elaborar punts de llibre per repartir el dia de Sant Jordi amb frases o missatges que animessin als participants de la festa a col·laborar amb l’ONG Save the Children.

EL TREBALL PER PROJECTES

Com sempre que treballem a partir de projectes, els alumnes porten a terme tota una sèrie de treball de recerca d’informació, de síntesi de la informació…. que pensem que és molt útil i necessari pel desenvolupament i aconseguiment de Competències Bàsiques de l’etapa d’educació Primària.

Un cop més en aquest projecte, els alumnes han pogut posar en pràctica habilitats quotidianes com el maneig de bitllets i monedes, ús d’estructures lingüístiques pròpies de la situació de compra-venda…. Així mateix, han pogut comprovar com el seu treball té un objectiu final i l’han pogut aconseguir.

ENS ORGANITZEM A L’AULA

A l’escola tots els alumnes treballen setmanalment a l’hort fent les tasques pròpies d’aquest espai: plantar, escardar la sorra, regar, treure les males herbes…. Normalment, quan hi ha producte per collir, els alumnes se’ls emporten a casa amb el compromís de portar a l’escola una prova d’haver cuinat o menjat els producte que s’han emportat. En aquesta ocasió, els alumnes de 4t han pensat en la possibilitat de fer servir la collita de l’hort del trimestre per crear una botiga.

En un principi, es va plantejar la possibilitat de recaptar fons per autogestionar l’hort de l’escola, però es va fer la reflexió que potser la recaptació es podria dirigir cap a ajudar alguna ONG, fundació… que realment necessités els fons recaptats.

ESCOLA SANT JOSEP – EL PI

QUI SOM?

A l’Escola Sant Josep-El Pi el grup impulsor el formem 8 mestres d’educació infantil i primària, de diferents especialitats. Els projectes com a metodologia de centre són un element habitual al nostre centre on els alumnes són els protagonistes .

Els projectes que portarem a terme al llarg del curs seran dos: “SOL LEWIT” per Educació Infantil i “BOTIGUETA SOLIDÀRIA ESJEP” per Educació Primària.

L’objectiu principal que ens plantegem per aquest curs és l’aprofundiment en l’avaluació del treball per projectes, per tal que sigui profitosa i enriquidora, tant pels mestres com pels alumnes.

 

LA VEU DELS ALUMNES

LA VEU DELS ALUMNES

Al finalitzar el projecte els alumnes ens han expressat les seves opinions. Ells mateixos han valorat les diferents tasques que han dut a terme. S’han mostrat molt motivats i engrescats en la realització de totes les activitats del projecte, fins i tot, els alumnes que no s’impliquen tant en algunes tasques, en aquest cas la dinàmica del projecte els ha portat a participar més activament.

Les famílies han participat també de forma molt activa des de casa i s’han mostrat molt interessats en compartir amb nosaltres el producte final i tot el seu procés.

La motivació dels alumnes s’ha mantingut al llarg de tot el curs, donat que el projecte del cinema s’ha complementat amb el projecte Tàndem dels “mitjans de comunicació de l’Hospitalet”, aconseguint així un producte final molt atractiu.

COM AVALUEM?

COM AVALUEM

L’avaluació del projecte s’ha realitzat a partir del producte final.  Les eines emprades han estat bàsicament les rúbriques, confeccionades i consensuades pels mestres i alumnes. Han tingut dos tipus de rúbrica: la individual, on l’alumne s’autoavalua pels ítems establerts, i la col·lectiva que se centra més en el treball de grup i l’exposició final. Durant les exposicions els alumnes han estat partícips de l’avaluació dels seus companys.

Considerem que el fet d’utilitzar rúbriques i pactar-les amb els alumnes fa que ells se sentin protagonistes de l’aprenentatge i que sàpiguen en tot moment quins són els objectius a assolir.

Valorem positivament el fet d’implicar a l’alumnat i no exclusivament el professorat en l’avaluació, sobretot de l’expressió oral i el producte final perquè a part d’incrementar l’atenció durant l’exposició dels companys, aprenen a ser crítics amb el treball realitzat no només del propi treball sinó també dels altres.

Al final de cada exposició han estat els propis companys, els que manifestaven què és el que es podria haver millorat de l’exposició.

 

SORTIM A LA TELEVISIÓ!!

PRODUCTE FINAL

Un cop van decidir quines preguntes treballar, van escollir com desenvolupar i presentar el projecte a la resta de companys (producte final).

Van sortir tres productes finals. En primer lloc, una exposició de materials (murals, línies del temps, còmics…) de tot allò treballat. Seguidament, la gravació del reportatge amb la col·laboració de la Televisió Pública de l’Hospitalet (dins el projecte Tàndem). Finalment, la creació, confecció i gravació del seu propi curtmetratge i finalment, un reportatge.

En primer lloc, van confeccionar els materials per muntar l’exposició al passadís de l’escola.

A continuació, amb la col·laboració dels professionals de la TVL’H, van realitzar 3 sessions per treballar: la modulació de la veu i expressió corporal, l’elaboració del guió i distribució de rols (càmeres, director, presentadors), i la gravació del reportatge a l’escola.

Adjuntem els links del programa “Aula L’H” on podeu veure el producte final del nostre projecte:

http://lhdigital.cat/web/digital-h/televisio/veure-video/-/journal_content/56_INSTANCE_ZrP3/11023/12859962

http://lhdigital.cat/web/digital-h/televisio/veure-video/-/journal_content/56_INSTANCE_ZrP3/11023/12860815

http://lhdigital.cat/web/digital-h/televisio/veure-video/-/journal_content/56_INSTANCE_ZrP3/11023/12860843

Per finalitzar, els i les alumnes van crear per grups el seu propi curtmetratge. En equips de 4 membres, van escriure el guió, van escollir la música, els personatges, el vestuari, la decoració i els espais on realitzar la gravació. Després van compartir les seves decisions amb la resta de companys de classe.

Cal destacar, que les famílies van ser informades mitjançant circulars dels tutors com podien tenir accés a la gravació del reportatge a través de la televisió, ja que aquesta es va emetre públicament al mes d’abril, i es va compartir a la web de l’escola.

 

LLUMS, CÀMERA I ACCIÓ!!

IMPLEMENTACIÓ: “LLUMS, CÀMERA I ACCIÓ”

Els cineastes del Cicle Mitjà de l’escola Frederic Mistral han buscat informació sobre el cinema mitjançant les noves tecnologies, consulta de llibres a la biblioteca de l’escola i fent un treball col·laboratiu de recerca fora de l’escola amb l’ajuda de les famílies.

Considerem rellevant apuntar que tot el nostre alumnat ha adoptat un paper actiu durant el desenvolupament del projecte, convertint-se d’aquesta manera en  transmissors i receptors dels continguts. S’han sentit protagonistes del  procés i aquest fet ha reforçat el seu propi aprenentatge a la vegada que també els ha ajudat a relacionar els coneixements previs amb els nous. Ens ha agradat molt la participació de grups d’experts en televisió amb tècnics especialitzats en imatge i so  que ens han proporcionat diferents activitats que han apropat els nostres alumnes al món del cinema: visita d’un plató de televisió, gravacions a l’escola, entrevistes, etc.

Cada grup d’experts i després de fer la recollida d’informació van explicar a la resta del  grup la informació més rellevant resumint i sistematitzant els nous aprenentatges obtinguts. Els alumnes documenten el seu propi procés de producció elaborant “lapbooks”, murals, còmics, línies del temps, curtmetratges, etc.

Els alumnes s’autoregulen mitjançant una rúbrica que han fet conjuntament  per a què l’alumnat tingui clar quins són els objectius.