Metodologia: Una balena morta a Montgat

Primerament, tot el grup va donar idees sobre quines podien ser les causes de la noticia i què es volia investigar.

Un cop decidit el tema, cada grup classe s’ha organitzat utilitzant el grup cooperatiu com a eina metodològica, tot i que han hagut alumnes que van decidir repartir-se les tasques en parelles, per agilitzar la feina a fer.

En algunes sessions ha calgut fer regulacions sobre el punt en el que es trobaven i què calia per seguir tirant endavant el projecte.

Hi ha hagut llibertat a l’hora de triar el grup de treball i l’aspecte a investigar. El paper del mestre ha estat més com a guia o acompanyament d’aquest procés.

 

Els misteris de l’origen de l’Univers al Cicle Superior

En el projecte d’enguany  de la Xarxa som les mestres de   2on de Cicle Superior  i l’especialista de Música amb col.laboració de l’especialista d’Anglès)

Els misteris de l’origen de l’Univers, és el tema escollit. El volem relacionar amb un altre  projecte que és CANTANIA, Aquest any el contingut de la Cantata “Partícules” va sobre l’origen de l’Univers i la vida. CANTANIA és un projecte que desenvolupa el servei educatiu de l’Auditòri de Catalunya que culmina amb un concert d’una cantata on hi participen uns 700-800 alumnes de diferents escoles a la sala gran de l’Auditòri. La nostra escola ja fa anys que hi participa i aquest any engeguem el projecte cantània dins de la programació de 6è.

Volem relacionar  en la mesura que sigui possible el món científic i el món poètic on es desenvolupa l’obra musical .

Una de les dificultats amb què ens trobem quan planifiquem el projecte és com fer-ho de la manera més experimental possible i trobar models entenedors per entendre aquest conceptes tant poc propers al nostres alumnat .Hem començat a fer maquetes del Sistema Solar .

De ben segur pensen  també , que aquest tema és molt motivador i això pot facilitar la feina del desenvolupament del projecte.

 

1, 2, 3 Splash!!!

Per poder dur a terme el projecte, vam veure la necessitat de dedicar una hora setmanal, dins de l’assignatura de Medi.

Al ser 3 classes hem pogut organitzar-nos de manera que els tutors ens podíem reforçar per aconseguir que sempre hi hagués 2 tutors a l’aula durant aquesta sessió.

A partir de la primera sessió, ens vam reunir per comprovar com a partir d’un punt de sortida, cada grup s’ha decantat per investigar diferents aspectes:

  • 3r A, el tema central va ser la contaminació mediambiental.
  • 3r B, s’han centrat més en la contaminació causada pels plàstics.
  • 3r C, s’ha investigat les característiques d’aquests animals marins i el seu ecosistema.

Producte final: Com és el nostre barri

L’objectiu final de la recollida d’informació i de tota la tasca feta serà l’elaboració d’un “Lapbook” de manera individual. En aquest hi haurà diferents parts relacionades de la informació apresa del barri:

  • Indrets del barri
  • Senyals de transit treballades
  • Camí de casa a l’escola (itinerari)
  • Mapa del recorregut
  • Façana de casa seva.

Farem un exposició pública dels productes i una mostra representativa a la comunitat educativa.

Acabada l’exposició i presentació oral del seu projecte, cada alumne s’endurà el producte final a casa.

 

Una balena morta a la platja de Montgat

Aquest projecte s’ha realitzat amb els alumnes de 3r de l’escola La Carpa. A partir d’una noticia sobre una balena apareguda morta a la platja de Montgat, els alumnes van voler investigar sobre diferents aspectes relacionats amb aquest aconteixement.

Una de les activitats per poder complementar la investigació que hem fet, ha estat la visita al CRAM del Prat de Llobregat.

Implementació Com és el nostre barri?

La resposta inicial serà molt variable en funció de la demanda que els alumnes fan, si bé els objectius inicials és trobar la resposta personal de cadascú ( és a dir, saber el recorregut a casa de cada nen)

Al principi la informació ve una mica dirigida pel mestre. Els alumnes exposen les coses que voldrien saber i a partir d’aquí s’inicien una successió d’activitats. Per exemple comenten que als carrers hi ha senyals de trànsit, doncs cerquem i ens informem del què són i quins tipus hi ha. Reben la visita de la guàrdia urbana que ens explicar com caminar pel carrer i les normes bàsiques del civisme.

Treballem llocs públics del barri. Fem una visita a la biblioteca a prenem a fer-nos el carnet, a consultar i llegir llibres i a seguir les normes de silenci. També dibuixem la façana de l’esglèsia del barri com edifici artístic.

Cerquem la informació a les sessions d’informàtica i ho relacionem amb altres àrees segons les competències del document adjunt.

“Com és el nostre barri?”

Fruit de l’arribada d’un alumne nou a l’escola i al barri es planteja el problema d’ensenyar-li el camí de l’escola a casa seva.
Els companys van arribar a la conclusió que li calia conèixer el barri, els llocs on van els nens i saber on viu, com arribar a l’escola i els parcs on poden anar a jugar amb els seus companys per tal de moure’s pel barri.
Aquesta necessitat es va fer extensiva a altres companys. Amb aquest “leit-motiv” va sorgir el títol del nostre projecte “Com és el nostre barri?”
D’aquesta manera van mostrar la inquietud per saber quins serveis hi havia al seu abast: parcs, biblioteques, mercats… ja que no coneixien del tot la seva ubicació. També els va interessar molt el nom dels carrers.
Com a mestres ens vam plantejar diferents possibilitats com ara treballar mapes, els noms dels carrers, el civisme al barri, que podem millorar?,… El tema donava per a molt…
Com a sessió inicial es va fer una posada en comú amb el grup classe sobre què coneixien del barri, quins llocs, quins carrers, quins parcs o places…. i què no coneixien.
En aquest punt els mestres vam acotar els objectius per poder tenir clar quin seria el nostre pla de treball i compartir-lo amb els nostres alumnes.
El següent pas va ser omplir el Pla de treball de l’equip i establir objectius del grups (el què farem, el què aprendrem i el què s’avaluarà) i com ho farem entre altres aspectes.

Metodologia Com és el nostre barri?

Els mestres fèiem la sessió d’idees prèvies, van detectar els alumnes que eren més “experts” en aquest tema per tal de repartir-los en els diferents grups de treball.

El professorat intervé en l’organització dels grups de treball heterogenis. Un cop formats els grups, els propis alumnes s’assignen els diferents rols.

Les diferents tasques dissenyades estan interrelacionades i són per resoldre de manera individual, en parelles, en grups cooperatius i /o en gran grup.

Algunes de les activitats han estat més guiades que d’altres perquè els nens encara tenen molta desconeixença del barri. Això pot comportar derivacions o no segons avanci el projecte.

Totes les diferents tècniques de treball que es van realitzant ( cerca d’informació, posada en comú, exposició) van encaminades a l’objectiu final que és reconèixer i saber descriure el recorregut que realitza cada alumne per arribar de casa a l’escola; ampliant el coneixement als aspectes més importants del ser barri.

LA VEU DELS ALUMNES: QUAN ELLS ORGANITZEN….

Quan són els propis alumnes els que organitzen, s’encarreguen de difondre la informació, veuen la necessitat i l’objectiu últim de la seva feina, tot és molt més àgil i enriquidor per a tots, mestres, famílies i, sobretot, alumnat.

TREBALL EN EQUIP

Des de l’escola, es fomenta el treball equip com a eina imprescindible per avançar, aprendre i créixer. Així, amb aquest projecte, que  va  començar com un projecte a 4t, hem aconseguit acabar treballant amb tots els nivells educatius del centre, ja que tots han participat en major o menor grau de les tasques requerides, ja sigui a l’hort, botiga, punts de llibre…

Aquesta circumstància ha suposat que el dia de la festa de Sant Jordi, en que es va poder mostrar a tothom la feina feta, tots els alumnes del centre eren conscients del perquè de la botiga, el perquè dels punts de llibre i la importància de fer una petita aportació sense que el més important fos la compra, sinó el fet d’estar ajudant a algú de manera desinteressada.