Metodología: Com influeixen les plantes en el nostre dia a dia?

El treball de investigación es realitza amb grups cooperatius heterogenis. Tots els grups intercanvien les seves informacions. Amb tota la informació obtinguda s’elabora un power point de cada grup, adjuntem totes les informacions i com a resultat final ens trobem amb l’elaboració d’un power point fet per les investigacions de cadascun dels alumnes.

Durant les sessions de Science els alumnes han investigat sobre el tema ampliant el seu vocabulari en anglès. Confeccionarem un portafoli amb el recull de diferents plantes prèviament analitzades. Dels 6 grups de la classe, es plantaran dues plantes de tres llavors diferents exposades en diferents condicions (una rebent el sol directe i l’altre no) d’aquesta manera es comprovarà com varia el seu creixement segons les condicions ambientals.

Planificació del projecte: Com influeixen les plantes en el nostre dia a dia?

Pensem i parlem. Conversem de manera guiada, a partir d’una seqüència de fotografies, per activar les experiències prèvies sobre el cicle vital de les plantes amb un viatge virtual pel món de les plantes.

Per grups la mestra convida als alumnes a reflexionar i a plantejar-se preguntes sobre les plantes. De les quals destaquen les següents:

  • Què mengen les plantes?
  • Per què els fruits de les plantes tenen llavors?
  • Per què cauen les fulles dels arbres durant la tardor? I per què canvien de color?
  • Per què necessiten terra per viure? I per què no poden alimentar-se d’un líquid que no sigui aigua?
  • Quant dura una planta?
  • Les plantes poden tenir fills?

A partir d’aquí s’inicia el procés d’investigació al llarg de les diferents sessions. Donades les sessions necessàries per poder respondre cadascuna de les preguntes, s’inicia la posada en comú.

Com influeixen les plantes en el nostre dia a dia?

Els alumnes de 5è de l’escola Milagros Consarnau ens hem plantejat  resoldre interrogants i problemes relacionats amb les plantes utilitzant estratègies de cerca tot partint d’unes preguntes inicials provocades pels alumnes. Participarem activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentant les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres. També tindrem contacte directe en tot procés d’una planta: trasplantant plantes, plantant noves llavors, tenint cura d’elles i veient la seva evolució.

 

Ja veiem l’horitzó

A partir de les reaccions del alumnes davant la notícia, vam plantejar-nos com a objectiu principal el treball cooperatiu i fer-los competencials en la recerca d’informació.

Ha estat una avaluació continua realitzada a partir de l’observació de tot el procés i del producte final.

Com a mestres, valorem molt positivament l’assoliment d’aquest objectiu, així com també la motivació que ha mostrat l’alumnat al llarg de tot el projecte.

Implementació: anem descobrint l’esquelet…

Els nens i nenes han obtingut la informació a partir de la observació directa del propi cos. Aquesta informació obtinguda, al final del projecte, s’ha comparat amb la rèplica de l’esquelet humà que tenim a l’escola.

L’alumnat també ha obtingut informació a través de les famílies , mitjançant activitats JCLIC, cançons, làmines…

S’ha anat realitzant un petit dossier per alumne, per anar relacionant i sistematitzant els resultats.

Les àrees implicades en aquest projecte principalment han estat Medi i Català.

Metodologia: El nostre esquelet!

D’entrada, els alumnes van descobrir per ells mateixos com era el seu cos. A través del tacte, van observar que hi havien parts toves, d’altres dures, d’altres toves i dures… Aquesta observació va servir com a punt de partida del projecte per tal de crear interès i motivació de l’alumnat. Vam organitzar l’alumnat en quatre grups formats per sis alumnes. Ells s’havien de comunicar i organitzar de manera que es possessin d’acord en lers diferents tasques. D’aquesta manera promoviem l’autonomia i la cooperació entre iguals.

El paper de les dues mestres ha estat més com a guia i impulsores, per encoratjar, per plantejar dubtes i reflexionar…

Comencem a pensar…

L’objectiu principal del nostre projecte va ser que l’alumnat descobrís l’organització dels ossos (distribució, articulacions…).

Per poder dur a terme el projecte, vam veure la necessitat de dedicar una hora setmanal, dins de l’assignatura de Català, ja que disposàvem de dues mestres (tutora i mestra de reforç).

Primerament, voliem detectar quina imatge tenien els alumnes dels seu propi esquelet. A partir d’aquí, vam poder descobrir els coneixements previs de l’alumnat.

L’evolució del projecte ha estat determinada pel temps i pel que anaven descobrint els i les alumnes.

ESCOLA LA CARPA – COM S’AGUANTA EL NOSTRE COS?

Som una part dels mestres de l’equip impulsor de l’escola La Carpa. És el primer any que formem part de la Xarxa de Competències bàsiques i estem il·lusionats per començar aquesta nova aventura.

Gràcies a aquesta xarxa, ens hem llençat a fer aquest tipus d’aprenentatge per projectes. Una part de l’equip de mestres, ha realitzat el projecte “Com s’aguanta el nostre cos?” amb un grup- classe de 25 alumnes de primer de primària.

Ens llencem a l’aigua!!!

Apartir de la primera sessió es va fer un guió amb els alumnes sobre el què volien investigar. Tot seguit hi van haver vàries sessions d’investigació utilitzant tablets, llibres de la biblioteca del barri i diaris. Amb tots aquests materials van obtenir la informació necessària per poder organitzar-la i estructurar-la en murals, cartells i tríptics. Finalment, com a activitat de cloenda, tots els grups van exposar la seva recerca als companys/es de tercer.

Una de les propostes que va sorgir dels alumnes, va ser organitzar la neteja d’una de les platges durant la sortida al CRAM del Prat del Llobregat.