El punt de partida és un centre d’interès de l’alumnat: des de tutoria, els alumnes, continuant amb l’activitat d’acollida als alumnes de 1r, plantegen la idea de fer més activitats amb ells.
D’aquest primer centre d’interès, es fa una pluja d’idees en grup i es veu l’oportunitat de transmetre una idea positiva i global sobre la diversitat que hi ha al món i dins les aules.
Les metodologies utilitzades a les diferents etapes del procés han estat:
- Des de tutoria i Cultura i Valors els alumnes proposen, en grup, diferents activitats per tal de conèixer la diversitat del món en diferents àmbits. L’alumnat construeix el seu propi coneixement a través de la formulació de preguntes i fent recerca de nous coneixements.
- Es fan grups heterogenis de treball donant total prioritat al treball cooperatiu.
- Des de les diferents àrees es fan treballs sobre temàtiques relacionades amb el projecte, que van recollint els alumnes per posar-ho en comú dins el seu grup.
- L’alumnat assisteix en grup a diferents xerrades i tallers, així com teatres-debat sobre el tema del projecte. Activitats que han estat programades a partir dels interessos i propostes dels alumnes.
- De totes les activitats que es van fent, cada grup fa un recull en el seu bloc.
- Es fa una aturada de les classes ordinàries i es plantegen 2 dies de treball dedicats exclusivament al projecte. Els alumnes organitzats en els seus grups de treball, es disposen a crear un Producte Final sobre tot el que han treballat i viscut.
- El producte final implica: creació, imaginació, elaboració, investigació, diàleg i processos de construcció en grup per tal de fer un Producte prou interessant i amb un missatge clar per poder fer la Campanya de sensibilització a l’alumnat de 1r d’ESO.
- Exposició del Producte Final creat per cada grup, davant d’un Tribunal de professors que avaluen i validen la seva implementació. L’avaluació es fa mitjançant rúbriques.
- Aturada d’un dia per preparar la Campanya de sensibilització a 1r d’ESO.
- Campanya a 1r d’ESO: els alumnes de 4t duen a terme l’acció planificada amb l’objectiu de transmetre el missatge que han elaborat a partir de tot el procés que s’ha dut a terme durant el Projecte.
- Es fan diferents tallers, portats pels alumnes de 4t, per on passa tot l’alumnat de 1r.
Exemples de murals amb algunes planificacions: