Segona experiència

Som un grup de professors de l’Institut Thos i Codina, procedents dels diversos equips docents de l’ESO i de diversos departaments, que seguim amb la feina dins la Xarxa de Competències bàsiques que vam iniciar l’any passat.

L’any passat vam començar 10 professors dins del grup i vam dur a terme un projecte globalitzat a 2n i 3r d’ESO. Ara som 22 professors del claustre implicats i pretenem dur a terme un projecte per a cada nivell de l’ESO, aprofitant l’experiència de la feina feta l’any passat.

En el bloc descriurem la metodologia de treball i de quina manera anem implementant cada projecte en els diferents nivells.

Com ho fem nosaltres?

Seguint les directrius que marca la Diputació sobre el projecte Cueme:

  • Fase de constitució,
  • Fase de producció,
  • Fase de venda,

A l’escola Camí del Mig l’adaptem a les característiques de l’Aprenentatge cooperatiu i altres tècniques  de treball que li donen un caire personalitzat.

COM ENS ORGANITZEM:

Per departaments: Equip Directiu / Comunicació , Informàtica / Fotografia, Màrqueting / Material i Comptabilitat. A cadascun d’ells hi ha un membre de cada Equip Base, que ha estat escollit en funció de les seves habilitats i interessos.

L’Scrum: és una eina empresarial que ajuda a organitzar les tasques de cada departament de manera més autònoma. És un espai dins l’aula dividit en tres columnes: per fer, en procés i fet. Aquí cada departament enganxa els seus  post-its, d’un color determinat, amb les activitats a realitzar i els van canviant de columna depenent de l’evolució de la tasca.

Assemblees: és un espai de reflexió i decisió, els socis i sòcies poden opinar i reflexionar sobre el tema que s’ha de tractar. Estan dirigides per l’equip directiu. L’objectiu és arribar a una decisió final mitjançant el vot o el consens.

Estatuts: són les normes que necessita una cooperativa per funcionar i aquestes estan escrites i pactades en assemblea per tots els socis i sòcies.

Famílies: estan presents en les tres fases del procés: oferint formació, ajudant en la fabricació o donant suport logístic el dia de la venda gràcies a la dinàmica cooperativa: les pàgines grogues, on els familiars escriuen a l’inici del projecte les seves habilitats, disponibilitat i contacte, per tal que els socis i sòcies les tinguin recollides a la classe i puguin utilitzar aquest recurs de forma autònoma.

 

 

QUI SOM?

Som un institut molt gran amb llarga tradició a la ciutat. Veiem la necessitat d’innovar, i és per això que estem implicats en diferents projectes: alguns d’ells al voltant del plurilingüisme (projectes CLIL i Batxibac) però també d’altres (Tots Dansen, Mostra de Teatre Juvenil,…) i des del curs 2016-17, en la XCB.

El curs passat, amb molt d’esforç i cautela, vam dissenyar un projecte sobre l’aigua per a un grup de 1r d’ESO. Malgrat les dificultats, ens vam engrescar i vam demanar un assessorament de centre per a poder, enguany, dissenyar tres projectes més i millorar el projecte del curs passat.

Confiem que aquest camí ens ajudi a fer xarxa dins el centre i sigui l’excusa per introduir metodologies a la nostra pràctica docent que facilitin l’aprenentatge de l’alumnat.

L’Emprenedoria al Camí del Mig

A l’escola Camí del Mig portem quatre anys realitzant el projecte d’Emprenedoria (CUEME). Aquest projecte ve donat per la Diputació de Barcelona i el seu objectiu és que els alumnes de cicle superior creïn i gestionin una cooperativa treballant diferents habilitats i coneixements que els ajudaran a desenvolupar les competències bàsiques pròpies de l’etapa. D’aquesta manera, els alumnes esdevenen socis i sòcies amb el propòsit de conèixer el funcionament d’una cooperativa per dins i vendre productes artesanals que han elaborat.

A la nostra escola desenvolupem aquest projecte a cinquè de primària i integrem l’aprenentatge cooperatiu, que és un dels trets identitaris del nostre centre. Des de fa anys apliquem el programa CA/AC i des del curs passat formem part de la Xarxa Khelidôn.

Si mirem amb perspectiva, ens adonem que el projecte ha anat creixent cada curs, s’ha anat enriquint i ens l’hem fet nostre incorporant el treball globalitzat i l’aprenentatge cooperatiu.

 

 

Qui som – Ajuda’m a ajudar-te – Escola Cirera

 

Qui som? ESCOLA CIRERA

La nostra escola va néixer fruit de la unió de tres escoles: per un costat el Jaume Recoder, l’Escola Thos i Codina i l’Escola Joanot Martorell. Ubicada al barri de Cirera a l’avinguda Corregiment.

Actualment l’escola és de doble línia, tret dels nivells de’Infantil que sols és d’una línia degut a la baixada de la natalitat dels darrers anys.

Tenim la voluntat de tirar endavant projectes interdisciplinaris, motivadors, que sensibilitzin i que, a més, cobreixin aspectes importants per a la formació dels nostres alumnes per a arribar a ser competents.

Volem construir els nostres propis projectes, les nostres pròpies propostes didàctiques, que ens ajudin a innovar des de dins, pensant específicament en les característiques i necessitats de l’alumnat del nostre centre.

Durant la realització del projecte, voldrem que l’alumnat investigui i busqui informació per a passar després a estructurar-la i plasmar-la de la forma més adequada.

Aquesta riquesa de competència serà possible perquè incorporarem en ells alguns components clau com ara el fet de plantejar situacions-problema que cal resoldre o aclarir, incentivar la participació, posar en pràctica una avaluació contínua i dinàmica que portin l’alumnat a dissenyar i concretar accions de solució a les qüestions plantejades i que puguin ser extrapolable a la vida quotidiana per a què en puguin fer-ne ús fora de la seva escola.

Us deixem una imatge de la nostra escola.

 

PROJECTE
L’escola Cirera participa a la Xarxa de Competències Bàsiques des del curs 2016-17, així que enguany és la nostra segona experiència. El fet de participar-hi fa que la nostra organització dels recursos humans estigui formada per un equip de docents que té com a objectiu reflexionar sobre la gestió i l’avaluació del currículum per competències en vistes a la millora de resultats de l’alumnat.

Enguany volem  elaborar instruments d’avaluació que posarem en pràctica a la nostra escola. Tals com rúbriques, Graelles de coavaluació de les exposicions orals , una Base d’orientació: Com elaborar un tríptic informatiu i l’aplicació de les graelles de coavaluació: Com fer una bona exposició oral ( veu en off)

El nostre projecte “Ajuda’m a ajudar-te” el situarem a 6è de primària de l’escola Cirera de Mataró. La classe està integrada per 22 alumnes i dotada amb un equip de 7 mestres que formen part del grup impulsor, entre els quals som: la mestra tutora, la mestra de Castellà, la mestra de religió, mestre de Suport/Reforç, la mestra de música, la mestra d’anglès i la mestra de 2n.

L’aula disposa de dos espais ben diferenciats: un d’ells és com qualsevol aula tradicional amb les taules disposades per poder treballar les matèries per equips formats per integrants on cadascun destaca per les seves habilitats, amb unes funcions acordades i ben delimitades. L’altre espai amb un entarimat on es faran els treballs plàstics,  assajos, assemblees per a la presa de decisió d’acords  i altres afers com la posada en comú dels resultats matemàtics.

 

Diari docent dels projectes

En aquest bloc podreu seguir en directe l’evolució de diferents projectes que desenvolupen les escoles i els instituts del CRP de Mataró que participen a la Xarxa de Competències Bàsiques durant el curs 2017-2018.