L’espècie més vella del planeta viu a Formentera

Un equip de recerca del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) ha descobert a Formentera un clon d’alga de vidriers (‘Posidonia oceanica’), una espècie marina endèmica del Mediterrani i que compta amb més de 100.000 anys d’edat. De fet, l’alga de vidriers, que es troba en perill d’extinció, és l’organisme viu més longeu de la biosfera i algunes de les seves extensions tenen més de 200.000 anys d’antiguitat. Els resultats de l’estudi s’han publicat a la revista científica ‘PLoS One‘.

La Posidonia té un creixement clonal, que es basa en la divisió constant dels rizomes que, en connectar-se, generen noves plantes. Els científics han descobert ara que els rizomes ocupen lentament l’espai fins a estendre’s diversos quilòmetres i generar milions de plantes a partir d’un mateix clon.

El científic Carlos Duarte, professor de la Universitat Western Australia i un dels investigadors de l’estudi, explica en declaracions al diari ‘The Telegraph’ que les algues s’han mantingut vives durant tants anys per la capacitat de reproducció asexual que tenen, que els permet general clons d’elles mateixes: “produeixen noves ramificacions contínuament”, subratlla Duarte, i afegeix: “també tenen l’habilitat de conservar els nutrients a les branques”, fet que els permet seguir creixent.

(ves a l’article sencer…)

Aquest article ha estat publicat en Biologia, Ciències de la Terra i del Medi Ambient, Ciències per al món contemporani, Geologia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.