Investigadors catalans creen un model informàtic per avançar en la vacuna contra la tuberculosi

tuberEl programa informàtic, únic al món, permet fer nous avanços cap a la consecució d’una vacuna contra la tuberculosi feta a partir d’anticossos, una solució encara inexistent. El programari imita el comportament inicial de la infecció des que el bacteri entra al cos fins que comença a afectar el teixit pulmonar. Cada any moren dos milions de persones al món a causa de la tuberculosi.

Les primeres setmanes d’evolució de la infecció de la tuberculosi en un organisme viu podrien ser el període clau per actuar per eliminar qualsevol rastre de la infecció a través d’una vacuna. Aquesta és la hipòtesi amb la qual un grup de científics catalans de l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona i Can Ruti, juntament amb la Universitat Complutense de Madrid, han elaborat el primer model informàtic que descriu i reprodueix l’inici de la infecció de la tuberculosi, és a dir, el comportament del teixit pulmonar en les primeres setmanes després d’haver-se infectat amb el bacil de la tuberculosi. En concret, es tracta d’un programari pioner que engloba el resultat de quatre anys de feina interdisciplinària i que podria ser clau en la lluita contra la tuberculosi.

(Continua llegint l’article…)

mamoros8

Quant a mamoros8

Sóc Llicenciada en Ciències Geològiques (UB) i, actualment, professora de Biologia i Geologia a l'INS Julio Antonio de Móra d'Ebre des del setembre del 2014. Abans, he estat cinc cursos a l'INS Terra Alta. També he treballat al Berguedà, Barcelonès, Anoia, Osona i Baix Camp. He estat sis cursos exercint de professora de Tecnologia en diversos instituts del Baix Llobregat. En total són uns 30 anys d'experiència en diversos llocs i disciplines. El 2010 vam crear el Blog Rosalind Franklin des del Departament de Ciències de l'INS Terra Alta i, actualment, està "en custòdia compartida" entre Ins Terra Alta i Ins Julio Antonio. Allí s'hi exposen tot de materials de Física, Química, Biologia i Geologia que treballem amb els alumnes o altres notícies d'interès relacionades amb les ciències. A més, per continuar la divulgació i l'apropament amb els alumnes, el 2013 es va crear la pàgina de Facebook Geologia 4t d'ESO, i més tard la pàgina Rosalind Franklin Blog per la divulgació de la Biologia. També ens trobareu a Instagram RFranklinBloc i X/Twitter (RFranklinblog i Geologia 4t ESO), i també a Bluesky (@rfranklinbloc.bsky.social i @geologia4teso.bsky.social). "Qui s'atreveix a ensenyar mai pot deixar d'aprendre" [J. Cotton]
Aquest article s'ha publicat dins de Biologia, Ciències per al món contemporani i etiquetat amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *