Lasiommata megera

Nom català: Margenera comuna.
Nom científic: Lasiommata megera.
Família: Nimfàlids.

Mascle

Femella

Papallona de mida mitjana molt abundant a Catalunya. Per l’anvers és marronosa ataronjada amb franges fosques; el mascle té una franja ampla més fosca (androconi) que el diferencia de la femella.

Té un ocel gran amb pupil·la blanca a cada una de les ales anteriors i una fila d’ocels postdiscals a les ales posteriors. Pel revers és més críptica, sobretot quan baixa l’ala anterior i no deixa veure l’ocel; té una fila d’ocels postdiscals a les ales posteriors.

Polivoltina (3 generacions al llarg de tot l’any). Vola des del març.

Festeig

Còpula

Les femelles fan la posta sobre diverses gramínies, fins i tot sobre herbes seques del voltant.

Quan neixen les erugues s’alimenten de les plantes nutrícies. Les erugues fan diverses mudes fins ser prou grans per crisalidar.

Hiberna com a eruga de mitjana edat.

Els adults visiten les flors per libar nèctar.

Els mascles són territorials i de vegades es concentren dalt dels turons.

Mascle vigilant el territori

Mascle

Femella

Descansant al vespre

Còpula

Còpula

Còpula

Còpula

Més informació: CBMS (Catalan Butterfly Monitoring Scheme)

Quant a Ferran

Mestre jubilat, aprenent de naturalista i col·laborador de Biodiversidad Virtual i del CBMS (Catalan Butterfly Monitoring Scheme) a l’itinerari d’Alòs de Balaguer.
Aquest article ha estat publicat en Lasiommata megera, Nimfàlids. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *