Aprendre, deu notes per a la reflexió

Amb motiu de la celebració dels 10 anys de la fundació de Lacenet, en Ramon Barlam, docent i amic, va proposar-me de fer una xerrada sobre un tema d’actualitat educativa que pogués interessar un col·lectiu tan singular i potent com el que gira a l’entorn dels projectes col·laboratius i telemàtics de Lacenet.

Incapaç d’oferir lliçons, vaig optar per compartir deu notes per a la reflexió sobre un dels temes centrals de l’educació: l’aprenentatge. Amagat darrera les polèmiques educatives, els debats sobre les TIC o els nous currículums basats en competències, l’acte d’aprendre queda massa sovint implícit, ocult, pressuposat a l’escola. I això fa difícil reflexionar sobre la seva naturalesa i abordar-lo en la seva justa dimensió pedagògica.

Una xerrada en tres parts: una primera exposició personal, una re-exposició col·lectiva (Vía pepet)  i un torn obert de respostes Sorprès . Sobre què consistiria cada part en tinc una idea pensada, però les coses que fem amb els altres mai no són com hem previst si estem disposats a escoltar, ja que el producte final sempre és una creació col·lectiva. I jo penso anar a Callús a dialogar, és a dir, a escoltar i a aprendre.

En Ramon m’ha comentat que molts són mestres i amb idees personals. Així que penso dir-ne alguna de gruixuda i espero comptar amb la seva participació activa. En tornar, ho explico tot…

Explicit content

Confiança versus avaluació

La desconfiança és la causa profunda de l’actual obsessió per l’avaluació. Es té la ingènua esperança que, mantenint a permanent auditoria al sistema educatiu, es restituirà aquesta confiança perquè es garanteix una major eficàcia i una major qualitat.

La comprensió de les causes, el seu coneixement precís, pot ser que ens ofereixi un diagnòstic una mica més precís de la situació present. Però de l’anàlisi de les causes mai no n’obtindrem la invenció de les solucions. No hi ha un manual d’instruccions al qual acudir ni un llibre de receptes educatives per aplicar. És més que probable que la situació actual necessiti solucions noves.

No necessitem saber què passa sinó què podem fer per a millorar.

És conseqüència, el més raonable seria posar l’èmfasi en la creació de projectes innovadors i no a l’establiment de formes més afinades de control sobre el sistema. Generar confiança entre tots els estaments per poder treballar de forma conjunta i recuperar, amb el temps, la credibilitat de la societat.

Confiança