Amb motiu de la celebració dels 10 anys de la fundació de Lacenet, en Ramon Barlam, docent i amic, va proposar-me de fer una xerrada sobre un tema d’actualitat educativa que pogués interessar un col·lectiu tan singular i potent com el que gira a l’entorn dels projectes col·laboratius i telemàtics de Lacenet.
Incapaç d’oferir lliçons, vaig optar per compartir deu notes per a la reflexió sobre un dels temes centrals de l’educació: l’aprenentatge. Amagat darrera les polèmiques educatives, els debats sobre les TIC o els nous currículums basats en competències, l’acte d’aprendre queda massa sovint implícit, ocult, pressuposat a l’escola. I això fa difícil reflexionar sobre la seva naturalesa i abordar-lo en la seva justa dimensió pedagògica.
Una xerrada en tres parts: una primera exposició personal, una re-exposició col·lectiva (Vía pepet) i un torn obert de respostes . Sobre què consistiria cada part en tinc una idea pensada, però les coses que fem amb els altres mai no són com hem previst si estem disposats a escoltar, ja que el producte final sempre és una creació col·lectiva. I jo penso anar a Callús a dialogar, és a dir, a escoltar i a aprendre.
En Ramon m’ha comentat que molts són mestres i amb idees personals. Així que penso dir-ne alguna de gruixuda i espero comptar amb la seva participació activa. En tornar, ho explico tot…