Tercera escola d’estiu d’Educació Musical a Tarrega .Què hi ha avui per tocar ?

Tarrega El passat dia 11 de Juliol de 2008 es va clausurar la tercera edició d’escola d’estiu d’educació musical a Tàrrega, on ens hem trobat els mestres i professors de música de primària i secundària de Catalunya i país Valencià. El curs va començar el 8 de Juliol i es va organitzar per l’AEMCAT en format de tallers , tastets i postres , així com activitats de trobades musicals dels participants ( sorbets ) i Concerts gratuïts a 2/4 d’onze de la nit a la plaça dels comediants per part d’alguns dels formadors dels tallers. Els tallers i tastets dels tres primers dies varen incorporar figures reconegudes en les seves especialitats musicals com: Xabi Lozano (atrapassons TV3) , Ester Bonal, Josep Manel Vega, Oscar Boada , Cristina Fuertes, Pep Gol , Carmen Nájera … els quals treballaren : moviment, cant, instrument, informàtica musical, construcció d’instruments, percussió, … La participació ha sobrepassat els 120 previstos inicialment fins els 152 sense contar les baixes d’última hora, per la qual cosa es pot considerar un èxit per a l’organització , la qual ha estat molt respectuosa en puntualitat i molt satisfactòria en la rebuda, allotjament , dietes alimentàries i distribució d’activitats que s’han realitzat tant a l’escola de música de Tàrrega com en el Ceip Jacint VerdaguerTeatre Ateneu.   Aquest tipus d’escoles d’estiu , no veig tant important el fet d’aprendre habilitats o adquirir nous coneixements com el fet de reconèixer recursos puntuals , noves tendències, intercanvi d’experiències que tenen sortida en les realitats particulars del nostre país .   Bàsicament aprenem a conèixer les realitats educatives del nostre territori i reconèixer la nostra pròpia , des les terres de l’ebre , país Valencià , fins les terres de l’alt Empordà , passant pel Vallès , Anoia o Andorra . Aquestes trobades ens donen força i energia per a començar el curs pel que té d’engrescador el contacte entre participants que tenen i comparteixen destins , alegries i dificultats comunes , pel que sempre cal agrair i disculpar-se pels dies de teràpia col·lectiva que suposa compartir 4 dies conjuntament el gremi de mestres de música tant ben tractats per la Societat de començament del Segle XXI. Voldria mostrar una petita representació auditiva de l’escola : ” Una de les obres del cant comú de les nou del matí” i una de les “audicions” tractades en el taller de les 3 i 1/2 de la tarda del dimecres i dijous .

: Joshua !!!  

: Blip, blip, dub, blip dub……

Aprofundim les obres mestres amb Rafael Esteve

Capçalera

El dimecres i dijous 25 ,26 de Juny  a les 18:00 hores, es clausura el cicle d’audicions comentades pel professor d’història general de la Música del Conservatori Superior del Liceu de Barcelona , Rafael Esteve Alemany . El cicle va començar el més de maig amb els concerts de Brandenburg de J. S. Bach, va continuar el 17 i 18 de Juny amb el Rèquiem de Mozart i es acaba amb els concerts per a piano de L. v. BeethovenMúsica y Palabras Enfocarà la xerrada – audició el gènere instrumental clàssic amb les formes “Simfonia” i “Sonata“, tant importants en l’estil i estructura de molta de la música que arribarà fins al Segle XX inclós. L’autor d’aquestes xerrades el vaig conèixer amb la seva publicació “Música y Palabras” de l’editorial Océano, on tracta personatges històrics de la música per mitjà de les seves epístoles o referents a ells – Bach, Beethoven, Schumann, Tchaikovsky , Vivaldi , Wagner o Brahms – , referents íntims de la seva veu més profunda . Si esteu propers a Tarragona per aquestes dates , assistiu a l’auditori del Centre Social i Cultural de Tarragona  (carrer Cristòfol Colom 2 , al cotat de la font del Centenari) per tal d’educar la ment amb el nostre oïda i amb la història com a camí conductor.

“Primer Congrés Nacional d’Internet a l’aula” una nova esperança

logo A l’estiu , els docents de totes les matèries de coneixement , estem convidats a millorar la nostra tasca educativa ,  amb més o menys fortuna segons l’oferta , temps , ganes …. Aquesta activitat – Primer Congrés Nacional d’Internet a l’aula – ,  la vaig considerar de les prioritàries alhora de motivar el meu temps de formació , els motius foren : el format del congrés que es desenvolupa simultàniament en quatre seus (Madrid, Barcelona, Granada y Santander) i estan intercomunicades. Presencial  La temàtica aplicativa de treball on vol conjuntar les noves tecnologies a la vida quotidiana de la classe educativa . La intervenció d’afamats experts en les TICS ,  reconeguts conferenciants com el de la conferència Inaugural amb “Stephen Wozniak” , o la primera taula Rodona “El professorat en el món digital : reptes i canvis” amb tertulians com : Jordi Adell, Ariadna Gewerc, Ramón Barlán , Fernando Hernàndez… Veig interessant aprofitar aquestes oportunitats per a créixer la nostra vocació i encoratjar als nostres alumnes a participar del present tecnològic , jo ho aprofitaré , podeu consultar el programa de mà clicant aquest enllaç . Si us animeu ens trobarem a la seu de Barcelona , hi ha més de 9000 participants , ossia la probabilitat és gran de gaudir -ne tots plegats.

Mr. Mucky Guitar Legend, el minijoc flash del Juny

Jocs Els jocs pertanyen a la naturalesa més sensible de la humanitat, sense aquesta necessitat,  els grans tractats i teoremes que contenen l’esforç com a mètode no tindrien èxit . La motivació d’aquest catalitzador és l’element fonamental de destreses – la curiositat per la millora personal – . Tot en justa mesura , i sense que sigui “la part un tot” , ni “el tot una part”, m’agradaria tractar els minijocs com “element cabdal ” per créixer en coneixement . Queda lluny ( crec ? ) , els dies que s’escollien al  Conservatori  , els alumnes de violoncel segons amb la rapidesa de reflexes que prometien alhora d’agafar un regle deixat en el buit . Els reflexes s’eduquen com tantes habilitats , aquesta és la proposta d’aquest flash, intenta coincidir els cursors i lletres del teclat amb les propostes dels gràfics i amb una música atractiva com la de : Hold you back , The never never i Mackerel fihing , escollint entre tres tipus de guitarres ( com “Hero guitar 3”) – Les Paul, Big Flying V o un banjo – o d’altres sorpreses que no explico. Desitjo que gaudiu del joc i de la música, podeu millorar les vostres habilitats i els reflexes.

 Per a jugar, clicar aquí

Medicina del Cant , lectura obligada per la matèria “Anatomia aplicada”

Medicina del cant Amb la nova incorporació en l’ensenyament de l’especialització artística de Batxillerat d’Arts Escèniques , música i dansa, molts centres d’ensenyament , inclòs en el que exerceixo com a docent , els músics hem de justificar la pobra visualització de la nostra àrea  en el currículum de batxillerat i secundària , arribant a casos fragants de malintenció per part d’àrees de coneixement (?) , que en plenitud de conservadorisme , mantenen una actitud menyspreadora i despectiva vers la tasca docent musical. Avui ,el camp de batalla ha estat l’àrea d’ “Anatomia aplicada“, on de forma clara , el departament de música ha proposat una aportació integradora i aplicada en l’exercici del treball del diafragma, Carreras tècniques de vocalització i treball de la respiració intercostal posterior per a tal d’exercitar potència i ressonàncies als possibles locutors, actors o qualsevol ofici que es reguli amb la veu. La resposta ha estat immediata – “… hasta donde ha llegado el despropósito del sistema educativo para permitir esto” … ( sense voler donar més pistes que el propi llenguatge per veure l’origen de l’observació). Gràcies a que els músics estem prou informats , he pogut descobrir aquesta novetat editorial a OpusMúsica , “la medicina del cant” , dirigit i coordinat per Josep Rumbau Serra , ex cap del Servei mèdic del Gran Teatre del Liceu . Aquest llibre es pot descarregar “online“, i des el pròleg realitzat per Josep Carreres  fins l’índex on participen diferents autors de molta rellevància en el camp mèdic per a tractar des l’anatomia i fisiologia de la veu fins la por escènica . Llibre de capçalera per a professionals de la veu en versió catalana i castellana , esperem que serveixi a tots aquells “lazarillos” que cerquin no sols la picaresca , sinó el utilitarisme de la realitat musical.

Grazie per suo talento , maestro Cervelló.

Foto CD Aquest és l’últim treball del mestre i compositor “Jordi Cervelló” amb la intervenció del pianista José Enrique Bagaría . El disc està editat per Columna música i és dedicada monograficament al compositor Català “Jordi Cervelló” , el títol del treball és “Obres per a piano , piano works” , amb anterioritat té una extensíssima dicografia en obres per a cordes “Divertimento , string works” , “Fantasia concertant per a violí i orquestra”, “Anna Frank , un símbol”… Foto discDona la coincidència que vaig estudiar amb el mestre de violí, ja que aleshores era el professor titular del conservatori de Badalona , compartint espais amb altres celebritats com : Benet Casablanca, Roger Alier, Josep Soler, Eulàlia Soler… , fou un professor escrupolós amb la seva feina , tot i que té una vessant humanística molt propera a l’alumne , els xinesos ho descriuen com un tipus de salsa agria -dolça . D’aquesta forma descric la seva música quan l’escolto , es converteix en el més líric dels contemporanis , com passa a ser el més reaccionari dels lírics. Enhorabona mestre pel seu talent i gràcies per la música.

 Fragment Sonatina IVivo e Grazioso –  Divetimento (String Works)

“Die Zauberflute” màgia pels nois de Primer d’ESO

El crèdit de Síntesi de primer d’ESO s’entornarà aquest any en el conte de “la Flauta Màgica” en la versió per a nens dels Comediants. Per a tal de donar una visió completa d’aquest “Singspiel” , participarem d’activitats de identificació auditiva , plàstica, i comprensiva de l’argument amb una sèrie d’exercicis i activitats variades , des el clic proposat pel departament , fins a la creació de la portada del programa del concert amb el material que cadascun dels alumnes tinguin més presents .

Per a veure a tamany real clicar aquest link. Per al dossier pedagogic en Scribd .

Obre els ulls, escolta el jovent. Crèdit de síntesi pòstum de música

 Degut a la nova ordenació “LOE” , l’àrea de música desapareix en el segon cicle del currículum de secundària , ja què ha de competir amb  assignatures com : Informàtica, Física i química, biologia… . Atenent al ultilitarisme d’elecció d’optativitat , condicionaments i coaccions d’alguna àrea i al fet de que el nostre centre no oferta música a 3er d’ESO, pràcticament es pot assegurar que aquest és un Crèdit de Síntesi Pòstum. Vaig pensar que aquest curs (2007/08) podíem atendre a les noves tecnologies dins l’aula de música , realitzant tallers de “creació de música per a mòbils” amb programes com Sound Foundry , una audició en directe de nous timbres amb “Theremin la veu electromagnètica” i per acabar , el crèdit de síntesi tractaria elements de la web 2.0 , amb “una vídeopresentació” .  Tractaríem transversalment programes informàtics online (movie maker, Studio 8, slideshare, boomslide, google vídeo…) , també es veuria representada l’àrea de visual i plàstica , amb fotografies elaborades pels propis alumnes ( referència dels seus gustos, aficions, ambients , hobbies, …) o dibuixos tractats amb flash player o paint, així com l’àrea de Socials ( participant de l’entorn de Tarragona i rodalies). La música en la seva majoria és de gustos comuns dels grups , tot i que hi ha algun cas creat per ells mateixos i per al treball .  Els paràmetres a treballar eren els de la creativitat , originalitat i significació semàntica dels temes musicals escollits, tot el treball ( que per a qui no està acostumat a treballar online , és bastant complexa) Clara i Anna queda apaivagat per la recompensa del reconeixement dels comentaris editats en els seus portals usuals d’edició dels vídeos ( youtube, google, slide…), motivant un esforç complementari amb la reflexió final del projecte , justificació del treball ; reflexions tècniques d’aquests i explicació de les dificultats que han tingut i editat al “Diari de música” ( espai de la prestatgeria digital). El resultat final el teniu presentat en la “Wiki” del Departament de Música , tot i que els propis alumnes , motivats pel seu esforç, han creat paral·lelament Wikis Filials ( “la taula del delegat“), creant espais d’organització de classe – grup. Us deixo una mostra de diferents tècniques creades , us recomano visiteu l’enllaç de la wiki per a gaudir de la creativitat , alegria i originalitat de l’adolescència en l’estat més pur, és realment addictiuFelicitar als meus alumnes de Quart “A”, “B”, “C”, “D” i “E”, queda el vostre record i la  bona feina a l’únic espai sense fronteres.

[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/ZnB6vkyUi7o" width="250" height="206" wmode="transparent" /][kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/TwUgena3RTw" width="250" height="206" wmode="transparent" /][kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/B3BADOv9ZAc" width="250" height="206" wmode="transparent" /][kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/74eqD5RnY6k" width="250" height="206" wmode="transparent" /][kml_flashembed movie="http://static.slideshare.net/swf/ssplayer2.swf?doc=treviv-1210794955254115-9" width="250" height="206"/][kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/Aq587D8wzqw" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

“Todos me miran” , un himne a la llibertat

 La setmana passada , uns quants alumnes d’ESO em varen demanar treballar a l’aula una cançó de Gloria Trevi , cantant mexicana , compositora , actriu i dibuixant , coneguda pel seu estil “pop” de les dècades dels 80′ i 90′ ( és nascuda l’any 1968 – wiki -). La cançó en qüestió és “Todos me miran”  del seu àlbum “La Trayectoria” – 2006.  Vaig escoltar la cançó, tant en mp3 com el vídeo promocional, i la realitat musical de la cançó no era excepcional , amb forma estrofica modificada en una forma de tornada a sensació d’estructura binària, així com una instrumentació típica del pop rock dels 90, bastant sintetitzada , però no era el mateix els lyrics de la cançó. Disc Em va sorprendre la manera de tractar el rebuig en la família i l’entorn de la homosexulitat . Vaig començar a cercar informació de l’element motívic de la lletra, i sorpresa, trobo les següents declaracions de la cantant  : …”M’identifico amb la cançó perquè al escriure-la  vaig pensa en la societat que em senyalava “, “ la cançó neix amb un amic que és gai i que em va explicar el rebuig  que va viure en la seva família . Jo sabia que el que era aquell sentiment de rebuig per a qui tu estimes i vaig pensar que aquesta història s’havia d’explicar”  . Va ser en aquest punt de la conversa on les qüestions a incorporar aquesta cançó com un símbol alternatiu es van esvair de totes : …“jo no voldria que cap dels meus fills fos gay ja què sé que es tindrien d’enfrontar a perjudicis socials i perquè m’agradaria esser avia i perquè jo crec que el més feliç és el que Deu va fer, així com perfecte , l’home i la dona com a parella”, i continúa amb … Aquesta no és la realitat, hi han homes que maltracten a les dones o dones que els hi posen les banyes a l’home”, llavors prefereixo un fill feliç a un fill que faci mal. Si tu em dius : “ el teu fill serà un mascle, però farà mal a la seva família, o que serà gay i tindrà una parella i serà feliç , prefereixo això“. Tot confús , només em queda centrar-me en fer feliços als meus alumnes i accedir a les seves peticions de treball de la cançó , ja què tot el demés són faules.

[kml_flashembed movie="http://youtube.com/v/RRwcxi2HARs" width="300" height="247" wmode="transparent" /] Si vols fer el Karaoke tant sols amb la lletra ,aquí tens l’enllaç

www.quedeletras.com

Premi Princep d’Astúries 2008

G.Dudamel L’edició 2008 del Premi Príncep d’Asturies ha anat a parar a les mans de les orquestres infantils i juvenilsSimon Bolivar” de Veneçuela , ja en parlava en aquest bloc el mes de Febrer , la gran tasca educativa i formadora d’aquest projecte iniciat per “Jose Antonio Abreu” i que actualment continua sota la direcció de Gustavo Dudamel . En aquests moments de decisió clau pel futur educatiu a l’estat espanyol i català , es veuen els Sistemes educatius d’altres països que es basen en la música com un valor primordial de l’educació amb molta enveja . Veneçuela , sorgeix en tots els camps del coneixement amb força , energia i gran preparació dels seus professionals, sense perdre de vista encara el gran desequilibri existent entre les classes socials més desafavorides i la gran inseguretat ciutadana , malgrat aquest gran ítem, han entès que la disciplina , ordenació racional del càlcul , teoremes del esforç , dialèctica del llenguatge , rigor científic i curiositat pel desconegut …  són qualitats que es potencien de manera exotèrmica per mitjà de catalitzadors com la música, l’esport , el teatre, i no amb la massificació de  matemàtiques , de  ciències aplicades ( on es practiquen  “quimicefes”) o la sobrealimentació de la sintaxis (no atenent al raonament , sols la forma). La síntesis és que els bons resultats són d’importació , tot i que es valoren els esforços. Potser necessitem més gent que deixi parlar , així com educar més l’oïda per entendre allò que necessitem i no fer callar tant com estem acostumats . “Porqué no te callas?”. Aquest és l’acta del jurat en l’edició 2008 i que coincidia amb la presentació a premi de la tasca del “Palau de la Música Catalana” en l’any del seu centenari . Un petit record al ridícul musical espanyol en l’edició del festival d’Eurovisió 2008 a Belgrad , tot i que sabem el muntatge comercial desplegat per guanyar alguns diners , menyspreuar al proïsme i a professions artístiques és una característica nacional de gran afició – Passa amb SMS .  Gif

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/js0Qzxdrne8" width="300" height="247" wmode="transparent" /]