Concurs de Podcast “Sentits en 2 Minuts”

 El Departament d’Educació ha convocat un concurs de Podcast – “Sentits en 2 minuts” – per a tot l’alumnat dels centres educatius que vulguin presentar creacions d’àudio on mostrin les seves sensacions , imaginacions o inquietuds amb la paraula, sons o música amb un màxim de dos minuts. Hi ha 3 categories i tres premis atorgats per un jurat qualificat i tres premis de votació popular , els treballs acceptats es difondran per Radio 4 . Les inscripcions tenen un termini fins el dia 28 de febrer de 2009 , aquestes son les bases del concurs , i aquesta la inscripció del concurs. El Podcast és un arxiu d’àudio digital (normalment en mp3) al que s’accedeix de forma automàtica . Els continguts poden ser diversos : programes de conversa , música, sons ambientals , discursos, comentaris especialitzats de temàtica diversa, novel·la històrica, classes d’idiomesImatge podcast Qualsevol persona es pot subscriure o baixar el contingut d’àudio amb podcast (Podcast = MP3 + RSS) . La seva elaboració pot ser molt variada , la més automatitzada és la que es fa amb clickcaster ( aquest és el tutorial ) , tot i que el més freqüent és amb un programa gravador com Audacity + un micròfon – tutorial introductori – on gravarem el contingut del nostre post , després barrejarem música o sons ambientals per a donar forma i consistència al nostre treball fins aconseguir efectes fins i tot d’espant . El resultat el guardarem amb MP3 – recorda que alhora de grabar has de tenir en compte si graves veu , codifica a 48 K – 56 K (mono) o veu i música a 64 K ( Stereo ) – aquest és el tutorial d’ajut d’Audacity -. Ara has d’editar el MP3 amb ID3 que pots fer amb el mateix Audacity o etiquetar-ho amb ID3 tag . Per acabar hem de upload a un servidor de internet per a tal de donar-nos una URL emprant el protocol HTTP per tal que l’oient pugui accedir al teu post . L’hostatge més emprat és Goear , però de segur que en pots trobar molts altres com splicemusic …. Per a tal de poder inspirar-te amb altre podscast , et deixo exemples . Si necessites més informació com elaborar un podacast pots consultar aquest tutorial . Per a comprendre millor que significa el Podcast , et deixo aquest vídeo. Si t’animes , participa tú també. Aquest Cmap t’ajudarà a solucionar tots els teus dubtes possibles.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/y-MSL42NV3c" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Google Chrome , nova utilitat de google

 Vaig trobar el cap de setmana una noticia a bloog , un dels espais educatius de consulta , la noticia de la versió oficial de Google Chrome , versió 15 que ha corregit problemes apareguts en versions Beta com la millora de la velocitat en l’execució de vídeos i JavaScript (motor V8 augmentat 1.4 respecte la versió inicial) així com l’estabilitat del motor. La utilitat d’aquesta eina cercadora de informació és , l’incorporació de marcadors bookmarking que permet la importació i exportació cap a altres navegadors a més d’unificar la informació per a tal de facilitar la tasca de cerca i efectivitat d’aquesta amb un disseny de navegador minimalista  . Altres millores són les pestanyes independents,  accessos directes a aplicacions, pestanyes dinàmiques, control de falles, mode incògnit, navegació segura, marcadors instantanis, importació de configuració … Encara que millorarà el Google Chrome per a Linux i Mac en poc temps . Fonts : Google Chrome breaks out of beta (CNET News) i Google Chrome (Google Blog).   Per a tal de provar aquesta utilitat , cal descarregar i instal·lar el programa amb aquest enllaç , podem descobrir la seva història en aquest vídeo que ens fa cinc centims del seu naixement .

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/JGmO7Oximw8" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Keyboardr i Screencast

Zonat Tic Voldria presentar aquestes dues aplicacions que vaig descobrir gràcies a l’amic Xavier Sunyer , formador del Centre de recursos “CRP” de Tarragona en el seu portal ZonaTic . Els professors de secundària agraïm moltíssim les iniciatives proposades des els centres de recursos per tal d’afavorir i dinamitzar la nostra tasca docent, potser el repte d’un centre de recursos del segle XXI és com ajudar al professorat ? , bé sigui formant-nos o aportant l’ajut necessari per auto-gestionar l’aprenentatge ( aquest és el que ens ocupa ).  La gran demanda de formació de professorat als centres de recursos els pot arribar a desbordar , per la qual cosa la imaginació i iniciativa d’aquests per atendre al màxim les demandes complica la seva feina,  el Crp de Tarragona va crear els”micro-tallers” Webside screentoaster ( tot i que s’agraeixen els presencials o cursos amb més extensió ). Amb aquesta introducció voldria centrar-me en el Keyboardr i Screentoaster, la primera és una eina (Keyboardr) que ens estalviarà molt de temps de cerca de informació, ja que unifica en una sola pàgina els resultats de Google,   Wikipedia i Youtube , alhora que es pot fer totes les cerques amb el teclats ( sense el ratolí ) , obrint finestres noves de cada una de les pàgines consultades , sota trobareu un tutorial ( és fantàstica ) Imatge Keyboardr sembla ser que l’autor vol incorporar altres serveis com friendfeed, delicious, flickr, googledocs (serà extraordinari), la segona ( Screentoaster ) és una altre aplicació en línia que ens permet enregistrar una seqüència de pantalla en format de vídeo , clicant el botó de inici de gravació ens proposa unes tecles per començar i acabar , poden afegir textos guia o narració de pas per a construir els nostres vídeo-tutorials desant-los directament al propi servei sense tenir que carregar-los, sols cal recollir la URL o el EMBED i posar-los al nostre espai (substitueix a programes com : camstudio o Wink)

keyboardr.com from Julius Eckert on Vimeo.

Pagagnini , el desconcert d’Yllana

 Avui dia 3 de Desembre de 2008 , el quartet de corda “Pagagnini” actuen al “Teatre Metropol” en el cicle de concerts i espectacles de Tardor 2008/09 a Tarragona .  Pagagnini és un grup humorístic de virtuosisme instrumental de corda dirigits per “Ara Malikian” , violinista d’origen Libanès de família armènia i coproduït per “Yllana“, companya de teatre d’humor gestual . La clau de volta d’aquest espectacle es basa en la fusió d’estils musicals combinat amb el virtuosisme dels seus membres,que a part d’Ara Malikian ,trobem a Thomas Potiron , Pagagnni Eduardo Ortega i Gartxot Ortiz , aconseguint la reinterpretació nova dels recitals que tenen una duració d’una hora i mitja captivant l’atenció de qualsevol tipus de públic amb una mirada diferent dels paisatges musicals. Per  tal de fer un tast abans de l’espectacle que gaudirem avui a les 21:30 al “Teatre Metropol” , enllaço un vídeo del espectacle en la Gala de Presentació Teatral. De segur que el vídeo us animarà a venir a Tarragona si en sou propers aquesta ciutat .

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/EumtR1rKQNk" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Madrigal Tour , viatge per Europa

Brueghel - el oïdo El Madrigal fou la forma vocal profana més important del renaixement . En una època on el humanisme és el corrent filosòfic que situa l’home en el interès per la ciència, la natura i l’art en totes les seves manifestacions (mecenes) , la música renaixentista col·labora d’aquesta joia amb les seves produccions vocals ( religioses i profanes) i instrumentals . Les característiques musicals melòdiques continuen amb el model anterior medieval , melodies conjuntes, d’àmbit reduït, les escales comencen aparèixer les tonals ( aparició d’alteracions), les característiques rítmiques es centren amb el “tactusMusics Renaxement i novetats com les figures semblants a les nostres actuals, harmònicament s’alternen els acords consonants i dissonants, en quant a la textura, la majoria són polifòniques on el compositor combina l’homofònica amb la contrapuntística ( imitacions, eco , pluricoralitat). La música vocal religiosa estarà condicionada per la reforma protestant , la contrareforma catòlica, els mestres de capella, misses i motets i la figura de G. P. Palestrina i el seu deixeble T. L. de Victoria. La música vocal Profana s’explica des l’origen on tractem el tipus de Madrigal ,  la qual intenta descriure situacions diverses com batalles , imitacions d’ocells amb sons vocals, cançons d’amor, ambients pastorils, jocs de taula , reproduccions de canvis atmosfèrics, després d’un àpat… Podríem assimilar que el renaixentistes son els percussors del “scat” . la òpera El tour comença amb el Madrigal anglès on destaca el “fa-la-la” que era una imitació del “Balletto” italià, amb estrofes i tornada que empra aquestes síl·labes (fa, la, la), destaquen T. Morley, J. Dowland ,T. Weelkes, W. Bird. Passem el canal i arribem a França amb la “Chanson“, descriu amb sons la natura, guerres, batalles, destaquen C. Janaquin. El lloc de màxima producció madrigalista és Itàlia , reconegut pel seu color tímbric, articulació melòdica i riquesa harmònica, els temes són molts amorosos i descriptius (caça…) amb compositors com A. Willaert, C. di Rore, O. di Lasso, L. Marenzio , C. G. da Venosa . El darrer Madrigal és l’espanyol que conrea el villancet i la “ensalada” amb personatges com Joan Brudieu, J. de Encina, Juan Vàsquez que recullen les seves obres en Cançoners , com el Cancionero de Colombina, Cancionero de Palacio , Cancioner d’Uppsala. Josquin Desprez El gran compositor d’ensalades del Renaixement és Mateu Fletxa – el vell – d’origen de la Vil·la de Prades , fou qui va potenciar aquest gènere que com diu el seu títol , barreja harmonies , textures, idiomes, ritmes… Dossier: a) Cerca informació de la teoria musical del Renaixement ( sistema d’escriptura, notació, ritme, textura…). b) Observa la partitura de “la bomba” i cerca el tipus de textura que correspon al text “dindirindin” (compàs 188) ,la del fragment “esas gúme nas cortad porqué sea maine la verdad” ( compàs 33) i ” Oh que està tan bravo el mar , que todos pereceremos” (compàs 49). Indica també les variants de compàs (3/2, 2/4…)  c) Investiga les curiositats del Madrigal Italià, francès, anglès i espanyol amb els vídeos proposats. d) Segueix amb aquest “slide” els llocs que va conèixer Matheu Fletxa el Vell i cerca informació dels instruments renaixentistes que apareixen al vídeo de la Capella Reial de Catalunya amb Jordi Savall, també cerca informació d’aquests executants de l’amanida – La bomba –

                         

“Diagon” , nova manufactura dels germans Puerta

Il·lustracions Laura Borras Avui , dia 22 de Novembre (Santa Cecília 2008) , es presenta la publicació de  un nou joc – Diagon – , el qual combina les habilitats del Trivial i del Quadrat Màgic, en el primer observem les habilitats de coneixement i en el segon el càlcul numèric de sumes i combinatòria. Aquest treball es fruit de la maduració d’un any i la publicació es presenta a la Biblioteca “Manuel de Pedrolo” de Sant Pere de Ribes, localitat on viuen i treballen els creadors d’aquest original joc , David i Bernat Puertas , que ja varem tractar amb iniciatives anteriors com el “Sidoku” – Variant musical del “Sudoku” i “Música encreuada” . Tal i com apareix en els precedents a aquest joc, podem escollir per temàtiques ( junior, olímpic, musical ) i nivells de dificultat , obtenint amb la resolució d’aquests la clau algun enigma proposat ( augmenta la dosi d’adrenalina ). icona Cal donar la més cordial enhorabona , reconeixement i agraïment pel treball d’aquests dos creatius , que per  tal de millorar les habilitats superiors dels nostres alumnes amb originalitat i gaudi en l’aprenentatge ens sorprenen tot sovint amb novetats al mercat educatiu . Us enllaço el vídeo promocional del joc “Diagon“. Per a tal de contactar amb els creadors ,  el seu correu és : diagon@diagon.es .

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/6PPMPsI1BWM" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Santa Cecília , l’aniversari del bloc

Martir Cec?lia Per Santa Cecília , els músics celebrem la nostra patrona , aquest any , a més , fem el primer aniversari del bloc coincidint amb la festa . Santa Cecília (any 177 aproximadament) fou una de les màrtirs més venerades en el món cristià (patrona dels músics, poetes i els cecs), la tradició deia que provenia d’una família noble romana i que vestia una túnica molt aspre per a consagrar la seva virginitat a Deu. Els Pares de Cecília la van comprometre en matrimoni a Valerià, durant la boda , Cecília es va posar a cantar acompanyada dels musics per a tal d’encomanar-se i demanar ajut a Déu . El cas és que la Santa va convèncer a Valerià que respectes la seva virginitat i a més el va convertir al cristianisme amb l’ajut del Bisbe Urbà i d’un àngel de la guarda molt convincent, que es va mostrar a Valerià col·locant una corona de roses i lliris, Escultura poc després també es va convertir Tiburci (germà de Valerià). A partir de les hores , els dos germans es varen dedicar a enterrar els cossos dels màrtirs, pel que foren retinguts i martiritzats pels romans  fins a la mort , per a tal de renunciar al cristianisme i abraçar de nou el paganisme . Cecília els va sepultar  , pel que fou cridada per abjurar de la seva fe i que pel contrari , va convertir al cristianisme als seus interlocutors. L’activitat s’incrementa pel contacte amb el Papa Urbà, al final és presa i condemnada a morir sufocada al seu propi bany, però la tortura no va funcionar , i tot que alimentaren amb molta llenya el foc, la santa va passar un dia i una nit sense efectes del patiment, però després,  un prefecte romà va voler decapitar-la, va assistir-li tres cops al coll i aquesta es va debatre tres dies entre la vida i la mort , durant aquest període , va tenir gran afluència de peregrinació fins la visita d’Urbà , al qual li confià les seves possessions. En morir , fou sepultada junt a la cripta pontifícia ,en la catacumba Calixtina (Via Appia Antica).  L’audició proposada és “L’himne a Santa Cecília” de B. Britten , un dels molts compositors inspirats per la figura de Santa Cecília com Haendel , Purcell , Gounod… L’elecció és motivada ja què , aquest curs actuem en el programa educatiu “d’Òpera a Secundària” ( al gran teatre del Liceu de Barcelona ) amb l’obra ” El petit escura -xemeneies” de B. Britten.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/cep178cpgLc" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

“The Beatles” reapareixen al Metropol

Beatles Els propers dies 17 i 18 de Novembre, el grup “Bat Audicions” ens fa reviure la música del famós grup de Liverpool – Els Beatles – dins la programació escolar de “imaginautes “del curs 2008/09. L’Audició està plantejada per conèixer la veu a través d’aquest famós grup de música dels anys 60, aprendrem a discriminar els paràmetres més importants d’audició i conèixer les característiques tècniques del nostre instrument més preuat:  diferents tessitures, tonalitats, timbres i efectes ( glissando, vibrato…). Aprendrem a distingir des les estructures més senzilles – estròfica , bitemàtica – fins les més complexes -les més lliures-. Art amb Beatles Coneixerem el concepte més conegut del grup de Liverpool – “eclecticisme” – varen treballar amb el rock , el pop , Pop-rock amb orquestra simfònica , la música de fusió ( hinduisme), música alternativa … Varen tractar variacions de temes com : l’amor , el record d’infantesa, les drogues, la fama , …  Tot el que fa referència a la seva vida és anecdòtic , des la relació amb les seves parelles , passant amb la relació amb les discogràfiques, els concerts, política ( moviment hippie), els seus amics i rivals , varen ser dels primers que massifiquen el concepte de “fans”, la tragèdia del destí d’alguns d’ells ( mort de “Lenon”, càncer de la dona de McCartney, mort del seu representant “Brian Epstein”…). El mot de “Beatles”, no prové d’escarabat ( “beetles”) sinó de beat (pulsació o ritme) en contraposició a un altre gènere a Anglaterra (anys 60) anomenat “skiffle“. Dossier : Elaborant una tria d’anècdotes , us demanaria cercar informació d’aquests tres casos: 1) En el tema “Lucy in the Sky with Diamonds” , qui era “Lucy” i amb que es varen inspirar per a fer aquest tema musical? 2) Per a quin motiu varen decidir l’any 66 , 29 d’Agost ,no fer més concerts en directe amb públic ? 3) Varen esser nominats “Membres de l’ordre de l’Imperi Britànic“, per quin motiu  va tornar el mèrit John Lenon el 25 de Novembre de 1969 ?. Per tal d’ambientar-te en el seu estil i contestar alguna de les qüestions proposades, pots veure i escoltar “Lucy in the sky with Diamonds“.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/A7F2X3rSSCU " width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Lliçó de Música en PVC – Blue Man Group

  Cercant per la “blogosfera” , vaig trobar aquest grup –Blue man Group – format en els inicis per tres intèrprets Newyorkins : Phil Stanton, Chris Wink i Matt Goldman als anys 80,  es caracteritza per emprar mímica i música amb el semblant dels rostres pintats de blau i caps coberts de làtex del mateix color, així com guants blaus i vestits negres ; són catalogats com “teatre experimental i de creació avantguardista“. Varen ser coneguts per posar música a  la BSO de “Terminator 3 ” entre altres projectes discogràfics com : “The Complex” (Dro) o aparicions teatrals tant espectacular com: “ Drum Bone “, “Megamix” o el vídeo “earth to America“. És un grup de caire molt espectacular com veureu en la projecció d’una lliçó d’elements musicals estructurals com: la melodia, els acords majors i menors, intenció del compositor, matisos d’expressió, la tímbrica instrumental arriben a ser tant espectaculars, que al públic assistent se’ls ha cobert amb plàstics per a tal de no esquitxar-los de substàncies que empren habitualment com pintura , aliment o d’altres. Espero que sigui una bona lliçó per aprendre els elements estructurals de la música, ens acompanya una orquestra japonesa que segueix entre admirada i disciplinada les evolucions del grup. Per a tal d’escoltar la seva música, aquest enllaç ens porta temes seus i la radio LastFM de música seva i semblant .Empren estils tant variats com el rock, pop i electrònic, tot i que la base acostuma a ser la percussió, sorprenen també les guitarres i sintetitzadors.
             

Nightmare before Christmas, el repte d’un musical

 “Nightmare before Christmas” és el repte assolir pel Departament de música de l’IES Martí Franquès de Tarragona amb els nois i noies del “Batxillerat dramàtic i escènic” . L’obra és un musical de la Disney, plena de curiositats i amb música de Danny Elfman, pren força al inici amb el tema “This is Halloween“, consta de 11 números musicals amb el “leitmotiv” anteriorment esmentat del tema de Halloween . Per a tal de millorar l’aprenentatge dels diferents episodis, incorporaré la partitura de la part vocal  i un midi amb l’acompanyament instrumental per assegurar l’afinació. Per entendre millor els fragments musicals ,cal llegir la fitxa tècnica del Film de Tim Burton . Per acabar l’aprenentatge , us poso el Karaoke del fragment escollit i una sorpresa  que us interessarà (Pista: Fes de Papa Nöel).

[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/rP0bFDjT1wQ" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

*Per a tal de practicar la part vocal amb l'acompanyament individualitzat aquí tens el MP3. Ànim i molta sort amb l'afinació.