L’Estiu , Temps de Formació

L’Estiu , Temps de Formació

 

 Durant el més de Juliol , la majoria o una gran quantitat de professors i mestres tant de Secundària com Primària ens trobem en els diferents cursos i cursets per a millorar la nostra formació Professional. Aquest estiu he participat en un curs intensiu d’idiomes (Anglès) a EOI i també la meva formació musical participant en la cinquena escola d’Estiu de l’AEMCat que es va realitzar a Tortosa , l’oferta ha estat molt variada ( oferta , clica aquí ) i gratificant en un entorn calorós però igual de càlid en acolliment com és la ciutat de Tortosa , que ens han tractat fantàsticament.  La rebuda ha estat enguany molt original i oportuna , sense parlaments buits de continguts per part de polítics que ignoren i menys preuen l’activitat docent musical generalista com passa tot sovint en altres trobades , enguany ens ha rebut “lo Arturo Gaya” amb corrandes i Jotes , molt original i participatiu ( prometia el millor de bon començament ). Hem treballat Cant coral amb una Cantata d’Antoni Miralpeix ( conegut pel seu treball del “Calaix de Músic” de la Ramón Llull ), sempre tant eufòric , sempre tant poètic. Una descoberta gratificant ha estat la de Lluís Garcia que ens ha mostrat com motivar amb el cos qualsevol projecte musical amb performances i organitzant espectacles escènics de creativitats tant subrealistes com la traça de la pròpia signatura. Hem ballat jotes , construït tamborins i hem après a tocar i motivar la docència de la pràctica del Flabiol . Les noves tecnologies han tingut el seu espai amb la confecció d’activitats de la PDI amb la Gènia Caselles ( centrats en la pissarra “SMART”) , Direcció de tècnica Coral amb la Montse Rios, també hi hagut espai pel treball d’aspectes metodològics amb l’experiència de Josep Lluís Zaragozà (el docent afectiu-efectiu) o la reflexió de les competències bàsiques ( un viatge a Itàca ). La dansa i el moviment han tingut el seu espai amb la Violant Olivares i l’Eugènia Arús ( dansa que dansaràs , la rítmica conductora educativa a traves del treball espontani). La formació es complementa amb els concerts realitzats pel grup coral “Fulmine” i el del grup Attak , així com el concert de la Cantata de Miralpeix a l’Auditori Felip Pedrell , de la qual correspon el vídeo promocional de l’escola que us presento al final . Per completar aquesta fantàstica experiència , no voldria acomiadar-me sense fer la referència a la fantàstica piscina al aire lliure amb vistes al Mont Caro , “mana” del cel en una època tant calorosa .

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/m1rEl_RtfOQ" width="300" height="247" wmode="transparent" /]

REFLEXIÓ DELS RESULTATS DE LES PROVES PAU- ARTÍSTIC ESCÈNIC-

REFLEXIÓ RESULTATS PROVES PAU- ARTÍSTIC ESCÈNIC-

 

 Els Resultats Proves PAU en la matèria de Modalitat “d’Anàlisi Musical” han sortit  avui dia 28 de Juny  de 2010 per internet  en el següent enllaç . Cal esmentar que els resultats mostrats com a mitjana de la matèria d’un 5,15 . Podem interpretar de diferents formes la qualificació , però sempre tindrem una idea aproximada respecte les demes matèries de selectivitat , i observem que és la segona pitjor mitjana de totes (*pàgina 8) . La interpretació posterior és la justificació d’aquests resultats , a  primera instància sabem que és una matèria de nova incorporació i sense previs resultats, la segona seria la poca quantitat (151 alumnes) que han fet la tria de la matèria i potser la tercera seria les ganes d’ ofertar i millorar un producte que l’administració no apostat ni un sol Euro en material ni suport ( sense que cap editorial aposti per alguna proposta de lectura) així com realitzar fins a 4 proves en un sol dia . Seria injust no objectivar inconvenients que han aparegut en les ponderacions de la matèria , en primera instància observar amb la meva humil opinió  que les audicions del tercer punt potser no s’acaben d’adequar concretament al perfil d’alumnat de segon de Batxillerat  artístic / escènic  , amb preguntes com : Quina forma empra el “Pange Lingua”? ( fantàstica seqüència que alterna la mateixa melodia cada dos versos amb la mateixa mètrica en llatí ) , o – Aquesta obra és : una Ària, Recitatiu o Airoso ( resposta . “Airoso”  – forma operística amb un fragment líric acompanyat de baix continu o clavicèmbal )  , com a segon punt potser valorar que la correcció sigui feta com en altres matèries exclusivament per professorat que estiguin cursant aquesta matèria , potser seria una aproximació millor a la realitat de les nostre aules com manifesten els propis alumnes per facebook .  Com a resum de les valoracions fetes  anteriorment és que la matèria d’Anàlisi Musical en comparació amb altres matèries com : Alemany,  història ,  química, llatí … necessita progressar adequadament , potser ha pesat moltíssim el pes curricular de la matèria en el nostre sistema educatiu , potser el professorat necessitem més formació específica , sigui el que sigui i pel bé comú , necessita una aplicació ràpida.

Es publiquen les notes de les PAU

Avaluació a Primer de Batxillerat – Anàlisi I ( II Part)

Avaluació a Primer de Batxillerat – Anàlisi I ( II Part)

 

 Tot treball d’avaluació està sotmès al gaudi de les fites aconseguides ( article anterior ) com a les no realitzades per motius diversos , en quant als poc treballats per manca de temps i l‘acumulació d’exàmens i recuperacions de moltes matèries voldria destacar : audició i comprensió en harmonia de les dominants secundàries i la regió de la subdominant menor , així com el tractament de la sexta napolitana i la dominant substituta ( 6ª augmentada alemanya ) que tenia preparada amb la interpretació d’obres vocals significatives de cadascuna . El Projecte que varem començar però que segur aconseguirem acabar el proper curs és la recreació i gravació d’un Lipdubs ( eina que es propaga des fa un any per quasi tots els centres educatius  ) que en aquest cas necessitava la col·laboració d’altres departaments , com el de plàstica ( per tal de recrear un efecte de colors ) i Educació física (  per la sincronització ordenada de moviments col·lectius ). Degut a la concentració de Flashmobs de Reus , ens varem desviar una mica del projecte inicial per posar coreografia i poder assistir a la concentració . Malauradament i degut als exàmens i recuperacions , així com les dates proposades al final de curs d’aquestes concentracions , no aconseguirem engegar cap dels dos projectes , tot i que barrejarem altres possibilitats com el DanceMob i el Mashup . Com a element inspirador per a recrear aquestes eines no realitzades , aquest vídeo reprodueix de forma molt creativa , l’originalitat del nostre proper projecte .

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/M8QgeESiPZA" width="300" height="247" wmode="transparent" /]

Credit de Síntesi Música a Primer d’ESO

Credit de Síntesi Música a Primer dESO

 Durant la setmana del 7 al 11 de Juny , hem estat de Crèdit de Síntesi amb els alumnes d’ESO , la majoria dels alumnes de Primes i Tercer han estat realitzant activitats al aire lliure i en paratges meravellosos com són “La Costa Brava” – Cala Montjoi ( Roses ) – els alumnes de Primer i “Sort” – Parc Nacional d’aigües Tortes . Els alumnes de Primer que per diversos motius no han realitzat aquestes sortides acadèmiques , hem restat junts al centre , elaborant diverses activitats de totes les matèries que hem treballat aquest Curs . En la matèria de Música vaig pensar en estimular una resposta ràpida i alhora prou interessant per compensar les dues hores que tenim previstes a la setmana. La resposta del crèdit ha estat exitosa , ja què he combinat activitats en xarxa , amb sequenciadors , emuladors , jocs auditius …. amb qüestionaris referents als elements bàsics musicals i instrumentals. Hem elaborat papiroflèxia d’instruments musicals de pàgines angleses molt interessants. Tenint en compte que no és equiparable l’emoció del gaudi al aire lliure exterior , amb el Ciberespai i eines plàstiques , ens hem il·lusionat  amb les nostres tasques. Cal felicitar-nos tots plegats , ja que hem realitzat el nostre crèdit en hores extremes de la tarda , sense decaure l’ interès . Per tal de comprovar la nostra feina , us deixo l’enllaç per a realitzar el crèdit de Música a Primer d’ESO.

[kml_flashembed movie="http://www.box.net/embed/8mf1oaze3i36nzm.swf" width="350" height="300" wmode="transparent" /]

Avaluació d’Anàlisi Musical 1 a Batxillerat

Avaluació d’Anàlisi Musical 1 a Batxillerat

 

 La modalitat  d’Anàlisi Musical  de Primer de Batxillerat Artístic – Escènic Dramàtic Musical i de Dansa  – el cloem amb aquest taller audiovisual d’anàlisi d’una obra escollida lliurement pels alumnes per tal de donar forma i contingut al treball teòric i pràctic realitzat durant tot el Curs , on els alumnes d’enguany han actuat , ballat , interpretat cantant i tocant diversos tipus estilístics de música i fins i tot algun esquetx de Musical . El treball ha estat dur , començament amb l’anàlisi melòdic , harmònic i textural dels lieders de Schubert , passant per l’anàlisi d’intèrprets historicistes d’obres clàssiques i acabant amb aquesta síntesi de coneixements. El recull de treballs es mostren en l’espai de la prestatgeria del “Diari de Música” en l’apartat de “Taller d’Anàlisi Musical”. La Selecció d’obres editades i escollides pels alumnes , majoritàriament fan referència al POP , però aquest curs 2009/10 m’ha sorprès molt gratament amb estilístiques com el RAP , Clàssic , Tradicional de nova creació , … Les Matèries de Modalitat en tinc la impressió personal que han de motivar i estimular a l’estudi i millora de les nomenades matèries comunes , crec no equivocar-me ( o potser sí !!!) dient que aquest curs , el col·lectiu d’alumnes ho han aconseguit amb molt bona nota , tot i amb això , podríem haver millorat mitjanes comunes , però bé , això són bales d’un altre paller. Enhorabona a tots els alumnes de Primer d’enguany que amb la seva energia , força i alegria hem millorat junts i plegats amb imaginació i creativitat , les meves sinceres felicitacions , Sou Fantàstics. Us deixo una representació dels treballs.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/oJpidSwaUlI" width="300" height="247" wmode="transparent" /]

Taller de Creació de Bandes Sonores

 

Taller de Creació de Bandes Sonores

 

 El treball del Sentit de l’oïda ha estat la gran menystinguda en quasi tots els Sistemes educatius del Sud d’Europa, sempre hem donat prioritat a la imatge i els efectes visuals . Potser la tasca més important del professor de música a Secundària , fora d’educar competències bàsiques o estimular la nostra matèria a la comprensió i al gaudi , potser també és l’esforç de observar auditivament el nostre medi i entorn amb les eines més punyents que tenim els músics ( o alguns d’ells – menys els convalidats – ) que és la creativitat i la intuïció . Aquest Curs participarem del taller de la Fundació de la Caixa que vàrem valorar com a molt positives per tots el participants ( Primer “C” d’ESO – enllaç activitat -) . Al Final de Curs vaig proposar als altres companys de Primer (3 grups de 33 alumnes) a realitzar en grups de 2 i 3 persones la mateixa tasca , proporcionant jo mateix 3 vídeos sense so. L’èmfasi en el treball va motivar als propis alumnes a crear els seus propis vídeos ( tipus “APM” o “Vídeos de Primera”) o alguns escolliren les seves sèries de Dibuixos preferides per tal de donar forma a la seva creació. Bé , el resultat del treball dels nois i noies de primer ( menys els que convaliden música per sobreesforç musical ) crec avaluar-lo com a molt satisfactori , motivador i creatiu , alguns m’han sorprès creant veritables mini films personals i elaborant la seva Banda Sonora perfectament adequada i equalitzada a les imatges. Per tal que podeu Seguir els seus treballs , els tinc recollits al nostre “Diari de Música” de la Prestatgeria . En tot cas , aquí sota , poso un exemple realitzat per dues noies de Primer d’ESO “B”.

El Petit Escura_Xemeneies


El Petit Escura_Xemeneies

Els Dies  4 , 6 i 8 de Maig de 2010 , els alumnes de primer i Segon d’ESO que col·laboren en el Cor del Centre , van participar en dos Concerts i Assaig General de l’Òpera de Secundària “El Petit Escura-Xemeneies”de Benjamin Britten , patrocinat i dirigit pel “Gran Teatre del Liceu” i “la Diputació de Barcelona” dins la Secció de Projectes Educatius . L’escenari per a muntar aquest espectacle va ser el Teatre Auditori de Cornellà , sota la direcció d’ Elisenda Carrasco i interpretació musical de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (secció ). El Concert del dijous dia 6 ens varen acompanyar tots el companys de primer d’ESO del Centre , els quals varem gaudir d’una sessió de tarda (16:00 hores) amb aquest espectacle i precedit d’una matinal a Montserrat amb l’audició de l’escolania de Montserrat i la d’una escolania de Copenhaguen ( Suècia ) amb l’acompanyament del Nou orgue acabat de restaurar. El Concert del dia 8 ens acompanyareu els pares dels joves cantaires de Primer i Segon d’ESO , els quals varen quedar satisfets de l’experiència educativa dels seus fills i nets i gaudiren d’una jornada de dissabte prou memorable i gratificant per tots els participants. A tots els col·lectius  participants , Enhorabona per la vostra feina que heu mostrat amb tanta dedicació amb assajos diaris a les hores del pati , emoció i ànim amb els vostres companys i fills , sens dubte , en sou els màxims beneficiats dels vostres èxits.

El_petit_escura_xemeneies.

Quines son les eines més TIC?

 El debat als centres d’ensenyament Secundari és centrat a decidir i escollir quines són les eines més útils o el programari a seguir per a construir l’aula digital . A territori MEC mostren diversitat d’opcions , però a diferència de Catalunya , són decidides des els Departaments d’Ensenyament de cadascuna de les seves demarcacions territorials . La decisió pot retardar encara més el nostre nivell educatiu respecte la resta de la Península o pel contrari ens podem compensar segons l’opció sigui la correcta. Sembla que les direccions dels centres del Baix Llobregat i ara les nostres comarques , incideixen sobre “La pissarra Digital” , tenint en compte que les opcions d’elecció són múltiples (  blocs , Moodle , llibre Digital , Wikis , Eines Google (e-Google, Google –Sites , gmail , …)). Les pissarres Digitals tenen tants avantatges i deficiències com les altres eines , per la qual cosa he cercat a la xarxa per fer-me’n cinc cèntims de l’eina i les seves aplicacions , així com les condicions òptimes pel millor rendiment . He trobat aquest vídeo del Departament que ha agafat la experiència de IES de Terrassa , Baix Llobregat, i CEIPs de la zona .  La gratificació de l’alumnat entrevistat és màxim així com la del professorat que col·labora en el vídeo , però observant –lo detingudament , he vist que no hi ha classes 1 to 1 , que les classes són amb poc alumnat i les eines de treball són animacions flash , o tipus cloze, mixer o emparellament que ja ens proporcionen eines com el Hot-Potatoes . Desconec si l’experiència de la pissarra Digital funciona en aules de 34 alumnes d’ESO en disposició de classe magistral ( col·locats els alumnes en files de taules observant al professor)  i si la xarxa o red telefònica suportaria 5 línies per curs amb 3 o 4 nivells . Fos com fos , no voldria que la Pissarra Digital sigui el mateix que la pissarra de Guix , però amb enllaços que no sempre funcionen per la red i , més neta , i més bonica , amb programari molt limitat per les característiques del propi programari – Sembla poc professional la asserció -. Us deixo el vídeo de Consulta , és molt grat d’observar i treure’n conclusions. -Cal clicar la imatge jpg.

Taller de PodCast a Primer d’ESO

 El Taller de PodCast a l’aula Digital 1×1 el varem desenvolupar durant el Segon Trimestre als grups de Primer d’ESO per tal de reconèixer les eines de gravació i edició de programes de So , varem treballar en diferents formats , la majoria amb Audacity o d’altres programes gratuïts d’àudio que tenim en la xarxa . Va caldre orientar amb tutorials dels programes per tal de cercar el resultat ( efectes , mixers , creepy…) més proper als guionatges previs que havien confeccionat per a tal de recrear amb temàtica lliure un Podcast interessant . Els resultats d’àudio empraren el propi conversos a mp3 o d’altres per tal de poder passar al següent pas que és emprar un emmagatzemador  online d’àudios com GOEAR, Ivoox… sempre amb el previ pas del etiquetatge amb els ID3 que proporciona el propi Audacity o cercar un etiquetador online per al de poder cercar el Podcast amb identificatiu. Al Final i per tal de tenir una mostra més clara dels treballs de l’alumnat , vaig crear un espai per compartir en el “Diari de Música” on ara podem mostrar i veure la creativitat i tècnica digital d’aquesta habilitat . No caldria recordar que ha estat una experiència col·laborativa eficaç , alhora que molt formadora no sols en la tècnica de gravació i edició d’arxius de so , sinó que el propi guionatge i adequació de sons , música o el recitatiu amb la pròpia veu ha mostrat totes les habilitats competencials que pertoquen a les àrees de música , tecnologia, llengua, … En el portal del Diari de Música podeu consultar els seus resultats , però els més atrevits incorporaren imatge amb Movie Maker o arxius Flash com el que us presento sota aquest article. Enhorabona a tots els nois i gràcies a la paciència dels pares .

Recordant a Eva

Eva era una noia lluitadora , talentosa que el passat dia 16 d’Abril va decidir marcar el Com i Quan havia de deixar-nos el seu etern record. Per respecte a la família no voldria tractar el Perquè arribem a situacions tant extremes , sinó sols em demano tenir el seu record viu. Eva era una noia que vaig conèixer quant ella tenia 12 anys , era una alumna avantatjada de Guitarra ( alumna de la meva dona) , molt talentosa , que no va tenir la vida amb facilitats , als 14 anys va perdre la seva mare i ella va prendre el tiratge de la família , amb valentia , així la recordo . Amb aquest afany i el seu talent va guanyar concursos de guitarra fins assolir un bon nivell tècnic i finalitzar els seus estudis a l’escola de música amb 18 anys. No la vaig tornar a trobar fins passat molt de temps , havia acabat la carrera de magisteri musical – com sortida usual de molts músics – i exercia de mestre en una escola de primària . Era feliç , ja què estava a punt de casar-se , i amb feina estable vaig estar molt content amb el seu retrobament , semblava molt il·lusionada amb els seus nous projectes de vida , això farà 8 anys més o menys . Però sembla que la vida roda capritxosament i de vegades és massa complexa pels sentiments i massa ràpida per la raó . La setmana passada ens va deixar , amb el seu record voldria allargar-li el meu ajut que no vaig saber donar en moments difícils , sols queda això , el record , però per sempre més . Adéu Eva , i gràcies pels moments que compartires amb tots els que t’estimem.

No soc gaire transcendent en qüestions d’esperit , però segur que si existeix el banc comú d’ànimes podria sonar amb aquesta melodia .

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/82L8AaqA-Dc" width="320" height="266" wmode="transparent" /]