XV Edició de Dixeland a Tarragona

Festival Dixies TarragonaDel 11 al 16 de Març es celebra a Tarragona el XV Festival de Dixies on la veu es converteix en l’element conductor d’aquesta edició. Des les arrels més africanes amb la Diva negre de Paris (Dee Dee Bridgewater) , als sentiments més profunds del Gospel , amb la cantant catalana de Big Mama i la coral dels Esclat Gospel Singers. Des l’scat de Cab Callowey revisada per l’agrupació argentina (Porteña Jazz Band) a les Divines que ens traslladen als anys 40. I participen un total de 27 formacions de nou països participants, cent cinc activitats al llarg de 6 dies  i de 193 músics i cantants. Les actuacions tenen lloc des els locals convencionals “Teatre Metropol“, auditori de “la Caixa “i la Fundació de “la Caixa de Tarragona“, així com espectacles de carrer i places com el mateix mercat, sales de cafès , cerveseries i bars animen la nit Tarragonina. Els restaurants ofereixen espectacles en directe, per primer cop la Biblioteca pública participa descobrint-nos el seu fons d’enregistraments i publicacions, incloent el cnetre Penitenciari que obre les seves portes als ritmes del Jazz.  Les barriades també participen d’aquesta activitat cívica. Els artístes participants aquesta edició són els txecs Brass Band Rakovnik, els francesos Les Zauto Stompers, D’ixie et d’Ailleurs i Five in Orbit, els portuguesos Cottas Club Jazz Band, els canaris Alabama Dixieland Jazz Band, els valencians La Nova Dixieland Band, els grups catalans Rino Dixie Band, Ron en la Sonda, i Boogaloo Stompers Sextet, a més de fins a deu formacions del Camp de Tarragona. A nivell educatiu, els nostres alumnes de Primer d’ESO de l’IES Martí i Franqués , han assistit i participat a l’acutació realitzada al Teatre Metropol del dia 13 de Març , amb la formació Valenciana “La Nova Dixeland Band“, on conegueren la història de Jazz, origens , arrels i evolució de forma lúdica i participativa , creant-se una comunicació directa i significativa entre la formació i el públic assistent.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/luvNIOIgQ1U" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

“Peter and the Wolf ” oscar al millor curt d’animació

Caràtula DVD Aquest és el curtmetratge guanyador de l’edició 2008 dels Oscars, obra de Suzie Templeton, guanyadora tant de crítica com de públic en l’última edició del festival d’animació d’Annency. La història explica l’aventura d’un nen que no té por i ajuda a un ocell tocat del bolet , intenta caçar a un llop que té atemorits als ànecs. L’obra és una barreja de diferents tipus d’animació , dibuix animats i tècniques en 3 D . El curt ha triomfat per allí on ha passat . La llista de candidatures ha posat cara la decisió, aquests són els rivals als quals ha guanyat. Even Pigeons Go To Heaven (Meme Les Pigeons Vont Au Paradis), de Samuel Tourneux . How To Hook Up Your Home Theatre, Disney, de Kevin Deters i Stevie Wermers-Skelton (suposa el retorn de Goofy al cinema amb els seus problemes per instal·lar un Home Cinema, dels nous projectes de curtmetratges animats en 2D de la Disney, i de l’apostament des aquest sentit realitzat per John Lasseter i Ed Catmull).  I Met The Walrus, de Josh Raskin.  Jeu, NFB, de Gerorges Schwizgebel. Madame Tutli-Putli, NFB, de Chris Lavis y Maclek Szczerbowski (barreja de stop-motion i trets humans, l’efecte amb els ulls és dels que deix sense paraules).My Love (Moya Lyubov), de Aleksandr Petrov. The Pearce Sisters, Aardman, de Luis Cook . Peter and The Wolf, Breakthru Films, de Suzi Templeton. 

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/VEvGs-GpTXg" width="243" height="200" wmode="transparent" /] 

XIV Marxa de la Solidaritat a Tarragona

Mans UnidesEl Dia 13 de Febrer, 1000 alumnes de secundària i els seus professors van fer un recorregut a peu d’uns 20 Km aproximadament , per tal de recaptar fons per a financiar un projecte de desenvolupament al Congo. La Marxa en la seva XIV edició esdevé una oportunitat per aconseguir dues línies de treball per a Mans Unides:  a) La sensibilització dels més joves , amb la lectura de diferents manifests sobre temes tant importants com la fam , la pau , la justicia, la solidaritat i la pobresa. b) El finançament de “la construcció d’una maternitat i dispensari ” amb un presupost de 37.000 Euros. Cada participant ha buscat patrocinadors entre els seus amics i familiars per aportar una qantitat per Km recorregut. Aquests diners van integrament al projecte d’enguany. Hi han participat 10 Centres educatius de secundària de Tarragona: Joan XIII, IES Martí i Franquès, Col·legi Aura, Sant Pau, Roig, Sagrat Cor, Teresianes , Mare de Déu del Carme i Sant Domenech. Essent com des fa molts anys, l’IES Martí i Franquès , l’únic Centre Públic que participa solidariament des la primera edició. A la tarda , des la plaça de l’Ajuntament s’ha donat per finlitzat l’acte amb unes paraules d’agraïment per part de la Delegada de Mans Unides , que ha donat gràcies als responsables dels centres , al professorat i als alumnes per la seva participació.  

[kml_flashembed movie="http://widgets.clearspring.com/o/46928cc51133af17/47d2eeb37deed171" width="345" height="200"/]

El Rostre de Bach

Pintura de BachL’antropòloga Caroline Wilkinson ha reconstruït digitalment el rostre de J. S. Bach, gràcies a les tècniques forenses d’imatge , el rostre del compositor s’ha fet per la petició de la casa museu Bach d’Eisenach , ciutat on va nèixer el músic Alemany. Cal esmentar amb igual força la iniciativa de la creació del joc impulsat per l’orquestra Filarmònica de Berlin , “Cello Challenge” (el pots trobar a la Wiki – jocs) , on pots executar el pas de l’arquet d’un cello amb l’obraRostre Antropòloga de Saint-Saëns , _el Cigne_ del “Carnaval dels animals“, de tal manera que pots aconseguir els punts suficients per a guanyar una entrada al proper concert de l’orquestra. Gran iniciativa, i molt creativa, així com a sorprenent.

Rostre de Bach 

So i acústica

La caixaEls alumnes de Segon d’ESO de l’IES Martí i Franqués, han participat la setmana del 3 al 7 de Març al Taller de “So i Acústica“, patrocinada per la Fundació “La Caixa” i que prové de “Cosmocaixa“. Hem pogut treballar el fenòmen del so amb diferents experimentacions pràctiques i algunes d’espectaculars pels aparells emprats . Treballaren conceptes com: el de freqüència , sonometre, ones estacionaries, la distribució del so pel medi i diferents medis, la ressonància, l’enregistrament del nivell sonor i l’escala de decibels. La valoració de l’activitat ha estat molt positiva, tant per part de l’alumnat com del professorat. Us transmeto un vídeo amb imatges elaborades al taller, així com fotos de l’escenari propi de la creació d’aquest.

[kml_flashembed movie="http://widgets.clearspring.com/o/46928cc51133af17/47cfe91f3cba4b59" width="345" height="200"/]

Aprendre , fent.

Robert SchankEn època d’avaluacions trimestrals, és quan més apareixen els dubtes d’aprenentatge, moments pràcticament terapèutics col·lectius, on els grups didàctics posen en comú les seves experiències de grups – classe, de coneixements adquirits o no i la paraula que més suscita l’interès del col·lectiu és : “actitud“, juntament amb esforç. No es tenen en compte altres termes com: Autonomia , aptituds, reflexió, … Avui proposo atenció a la figura de Robert Schank, amb l’entrevista que li va elaborar Eduard Punset amb la temàtica : ” Com s’aprèn?, Com s’ensenya?”. Reflexiona moltíssim en la cadena d’aprenetatge i de com enfocar els coneixements significatius per tal de que siguin això mateix.  Sembla curiós que els professionals que haurien d’estar més sensibilitzats en aquesta temàtica, com són els professors de llengua, són els que més impediments posen el la pràctica que exposa Robert Schank.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/tw1VVjvMF9k " width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Treballem l’slidecast ?

SlideshareAls alumnes de quart d’ESO , us proposo cercar la vostra creativitat amb l’elaboració dels “slidecast“, aprofitant que en el crèdit de síntesi estem treballant “les noves tecnologies en música“, en el taller de creació de música per mòbil, així com l’audició del concert de “Theremin“, objecte musical que funciona amb les ones electromagnètiques ; ara cercarem les eines informàtiques que tenim a l’abast per tal de potenciar productes o tant sols la necessitat del seu ús amb petites projeccions fetes per vosaltres i que puguem observar-les i avaluar-ne el seu contingut . Recorda els nombrosos anuncis que la música per sí sola és significativa sense cap ajut del text o paraula (exemple de l’espot publicitari del Ford Focus,…..). Per tal d’elaborar aquest treball , necessitaràs aquest tutorial on t’aconsella crear un compte a “Slideshare” i penjar un audío a qualsevol dels hostes que trobaràs a la wiki (ex: goear , snipe , boomp3, Skreemr…) . Per tal d’elaborar la imatge, t’aconsello un servidor per penjar-les tipus “flickr” , “picasa“, “Picknic” i molta imaginació per a crear el teu muntatge amb l’audio. Un consell, localitza primer la música , després l’argument o producte i finalment desenvolupa tot el treball ( serà per grups de 3 o 4 persones). SORT I QUE LA FORÇA T’ACOMPANYI.[slideshare id=82836&doc=slidecasting-1013073&w=200]. Fixa’t en aquest exemple creatiu on la cuina té un paper molt important. [slideshare id=273950&doc=arte-culinario-1203530926121444-4&w=200]

Una altra reforma educativa, que hi farem!

EucaciónLes reformes educatives en aquest país han estat una constant des fa més de 60 anys, i curiosament totes han sorgit per arreglar o desarreglar els mateixos problemes , que d’una manera o altre no han resolt . Potser aquest últim sistema educatiu és un dels pitjors, o no , qui ho sap, ja què en veure documentals com el que proposo al final del article, observem quins motius proposa el ministre Villar Palasí per a ordenar la LGE (llei general d’educació), amb una visió un tant optimista respecte el que va passar a posteriori o potser en alguns aspectes . El que sembla prou clar és que les successives lleis a aquesta no han tingut prou tranquill·itat legislativa per assolir resultats , també és cert que els canvis en l’educació sols es poden avaluar a llarg termini i els canvis puntuals són els més aconsellables per atacar la debilitat del sistema, molt millor que els canvis globals , que l’únic que provoquen es incertesa i intraquil·litat en un sector que necessita temps i tranquil·litat per a dur-los a terme. Un especial record per aquell que enyoren la seva infantesa i justifiquen la seva educació com la millor de totes, aquí els deixo la seva o la nostra realitat, ja què es fa difícil amb tant de canvi, però no per això ens cal tornar-nos amnèsics dels temps que ens va tocar aprendre a aprendre.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Jn54o4wM8B0" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Els Oratoris de finals del XX

DiscEls Oratoris són les grans formes vocals-instrumentals religioses per excel·lència, varen néixer en el Barroc i totes les etapes històriques varen tractar aquesta forma que en la manca de representació escènica , pel seu format manté tota la força dramàtica . La temàtica o material de treball predilecte fou “la Bíblia“, tant el nou com antic testament, encara que en el temps, per estilística evoluciona amb canvis temàtics com és el cas que ens proposa “L’Oratori de Liverpool“, encàrrec de la Filharmònica reial de Liverpool com a  celebració del seu 150 aniversari que va fer a Paul McCartney, membre i líder del grup “The Beatles“. Aquesta obra va tenir força projecció mediàtica pels medis de comunicació, i fou interpretat més d’un centenar de vegades en 20 països des l’any 1991 , any de l’estrena on arribà a esser el número 1 de les llistes d’ Anglaterra i USA. L’estrena fou a la catedral de Liverpool amb l’assistència de Paul McCartney i els cantants Kiri Te Kanawa , Jerry Hadley, Sally Burgues i Willard White. CantantsL’obra està dividida en vuit moviments, i l’oratori tracta la pròpia vida de Paul McCarney sota la figura de Shanty , un personatge que neix l’any 1942 a Livepool, després d’anar a escola, comença a treballar i coneix la seva futura novia, Mary Dee. Després de la mort del seu pare, aquests personatges es casen , pactant tractes per una felicitat marital. La història és complica amb el naixement d’un nadó, baralles i un accident, al final l’últim moviment és la pau. La música és de P. McCartney i Carl Davis.

Dossier Pedagògic: Per a tal de seguir millor l’obra et proposo el final ( Peace = VIII moviment) i pots seguir la lletra , si tens curiositat aquesta ària de la fantàstica Kiri Te Kanawa (“The world you’re coming into“) posa els pels com escàrpies. Per si no pots dormir de la emoció, et proposo aquesta entrevista a Paul McCartney abans de l’estrena amb els medis audiovisuals . Al final et vull fer pensar una mica : a) Quines són les similituds amb l’Oratori Barroc aprés anteriorment? b) Si l’oratori es basa en temàtica religiosa , com fa servir a Shanty que tradueix la seva pròpia vida ? Creus que és posa a l’alçada de Déu ? Un amic seu va tenir problemes a USA per un pensament similar aquest, saps de qui parlo?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/2uw5pshlYP8" width="225" height="185" wmode="transparent" /]

Portes encreuades d’en David

Música encreuadaDes l’any 2004 que m’arribà el llibre “Musica Encreuada”  d’en David Puertas , he anat seguint les idees originals d’aquest músic i periodista que forma part del col·lectiu tant ben tractat de professors de música de secundària al institut “IES Can Puig de Sant Pere de Ribes . Al següent any (2005) ens va sorprendre amb l’edició d’un joc derivat del famós “Sodoku” convertint-lo en un “Sidoku” amb la varietat de descobrir frases melòdiques de temes famosos de la història de la música, creant l’al·licient matemàtic i musical en mateix joc, èxit de qual està rebent actualment els seus fruïts a la seva poderosa imaginació i creativitat.Sidokus Amb un dels dos llibres és motiu suficient per agrair-te la teva dedicació , amb les dues eines de pensament es fa progressiva la nostra satisfacció per gaudir la teva feina. ENHORABONA i gràcies per la teva tasca . Els companys de treball et volem animar i reconeixer el teu esforç. Per tal de conèixer millor  al músic , aquest és el vídeo que es va projectar en el programa Nydia del Canal 33, el Diumenge 24 es projectarà el segon reportatge d’enigmes musicals a partir de les 19:00 hores

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/cTvr86tdy9o " width="225" height="185" wmode="transparent" /][kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/5bA9hqNw74k" width="225" height="185" wmode="transparent" /]