“Young People’s Concerts ” de Leonard Bernstein

M’he alegrat de retrobar aquesta sèrie de vídeos subtitulats en castellà, que varen passar per TVE-2 l’any 1990  després reposats els DVD pel Canal Plus en la col·lecció de 9 DVD’s que es pot trobar en venta per internet (Amazon o E-bay). Originalment elaborada als anys 58- 73 per a la televisió Nord-Americana , Leoard Bernstein treballa aquestes classes per a joves amb la Filharmònica de Nova – York . Aquestes 15 lliçons prenen un caire tant important que posteriorment és editada en llibre per l’editorial “Siruela . Els 15 Concerts transcrits en aquest llibre són : 1. Què significa la música? 2. Què fa que la música soni “Americana”? 3. Què és l’orquestració ? 4. Com es fa la música Simfònica? 5. Què és la música clàssic ? 6. El sentit del humor en la música clàssica ? 7. Què és el concert ? 8. Música folklòrica en la sala de Concerts? 9. Què és el impressionisme ? 10. Què és la melodia? 11. Què és la forma sonata ? 12. Un homenatge a Sibelius ? 13. Àtoms musicals : un estudi dels intervals. 14. Què és un mode ? 15. E viatge de Berlioz.  Els capítols 1, 5 i 10 aprenem termes més conceptuals, el 8, 9, 11 observem estilística musical, i el 13 i 14 són de termes prou tècnics com son els intervals, modes , escales…  .

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/mdMJBpZ09eQ" width="300" height="247" wmode="transparent" /] Gràcies Marian per la teva dedicació."Què signifca la música?"

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/C57o_yv05aE " width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és la melodia ?"

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/sMzFs295UN4" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és un Concerto?"

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/THEzYoqukbI" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és el impressionisme?"

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Gz7HCGpRZDM" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és l'orquestració ?"

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/NRV-nZGhTTI" width="300" height="247" wmode="transparent" /]  "La música folclòrica en les sales de concerts"

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/57Zuh3hq2vE" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és la música americana ? " [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/oxadkbuCf4E" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Stravinski" [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/mNuNF8BzzRY" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "El bon humor en la música" [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/pmeOPAwMtqE" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és la música clàssica ? "

XIV Trobada de Corals de Secundària

TrobadaEl proper 16 d’Abril es realitzarà la XIV mostra de Corals de Secundària de Catalunya on de forma continuada el nostre institut ha assistit tant en l’apartat vocal com en l’aportació instrumental. La trobada de corals preten fomentar i difondre la creació musical que es realitzen en els centres d’Educació Secundària de Catlunya. La jornada consta de dues fases , en la primera , les corals faran un concert de forma individual en indrets diferents amb dues obres per centre ( el nostre institut ho farà  al “Col·legi Sagrada Família“), la segona fase tindrà lloc un concert comú de cloenda que es realitzarà a “la fira Sabadell“, amb el següent repertori:

·        Va pensiero – Cor de l’òpera “Nabucco” G. Verdi
Sàpigues, company – Text: Pere Quart. Música Josep Vila Casañas
Jo sóc el teu amic – Els Pets
Els Segadors –Himne Nacional de Catalunya Text: E. Guanyavents
El cant de la trobada – Text: J. Prats. Música: C. Sotelo
L’hora dels adéus – Popular escocesa

Per a tal de guiar als pares i mares dels nostres alumnes, aquí teniu el programa d’horaris de la jornada, junt amb la tota la informació que tenim distribuida a la Wiki del Departament i les especificacions de l’entitat creadora de l’activitat de la trobada

Pagagnini, la follia a Valls

PagagniniEl passat divendres 28 de Març, varen venir a Valls el quartet de corda conduit per Ara Malikian, un dels violinistes més expressius i brillants de la nova generació, l’espectacle té el nom de Pagangnini i està produït pel grup d’espectacles “Yllana”. Aquest espectacle fa un repás als moments culminants de la música clàssica fusionats amb altres estils musicals , aconseguint un divertidíssim efecte de “Desconcert” , inventant un nou tipus de recital espectacle, arribant a tot el públic de totes les edats sense desmerèixer el virtuosisme i tècnica dificultosa que mereixen les obres executades. La resposta del públic Vallenc fou d’un unànime i clamorós reconeixement aquesta proposta tant original. Per a més informació d’aquest espectacle que porta des el més d’abril de 2007 , cal clickar aquesta programació dels espectacles Yllana de Madrid.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/EumtR1rKQNk" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

15 anys d’acem , dona nobis pacem.

 El passat 20 de Març de 2008 , l’associació d’escoles de música de Catalunya van celebrar el seu 15 aniversari amb la participació de 4000 alumnes de les seves escoles en una actuació d’una cantata d’Albert Guinovart i sota la direcció de Salvador Brotons ,en el marc del Palau Sant Jordi de Barcelona, el concert va començar a les 18:00 hores amb un preu d’entrada de 15 Euros. El concert va ser tot un èxit de participació i posada en escena dels seus membres que abraçaven una franja d’edat entre 7 i 75 anys, cal donar la més cordial enhorabona a la participació dels seus membres així com l’organització del concert. Per tal que es pugui comprovar la elaboració de la seva tasca , aquest vídeo de presentació de l’acte ens posa al corrent de la gran feina feta. Punt i apart mereix el reconeixement de la música en la nostra societat tant poc artística, ja des la consideració professional docent com concertística, cal esperar que aquests 4000 alumnes siguin els futurs consumidors d’espectacles musicals (???), ja que si no és així, tal i com es tracta la música des les escoles i instituts, està condemnada a un trist final. Aquests nois i noies redueixen el seu horari lectiu escolar per la pràctica instrumental o musical, per la qual cosa distorsiona bastant el interès que puguin tenir ells mateixos així com els seus companys d’escola per la música ( aberrant és el cas d’alumnes de ballet) , hem donat la potestat a nois i noies menors de 16 anys a distribuir-se la seva formació personal en l’horari lectiu escolar . Dona Nobis Pacem !

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/tmBUCagtnG8" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Chopin , el piano polonès més íntim

Chopin Fréderic Chopin va néixer a Varsovia el 10 de Març de 1810, pràcticament totes les composicions són per a piano, la gran passió de Frédéric, tot i que la segona fixació del genial compositor fou la seva pàtria , Polònia, país desfet per les guerres, pel que es convertí  en un apatrida a París.  La seva música reflexa el folklore i ritmes polonesos característics amb les seves masurques , les poloneses destaquen el caràcter heroic del poble polonès. Va rebre influències operístiques de compositors com Vincenzo Bellini destacables en les seves melodies. Balades, scherzos i estudis reflexen la dificultat tècnica del piano. La seva música és lírica, dolça, de refinades harmonies , els ritmes delicats i de bellesa poètica. Va influir sobre altres compositors com Franz Liszt o C. Debussy. RetratAls 19 anys feia els primers concerts com a virtuós a Viena on va viure 2 anys, a partir dels 21 i amb breus intermedis va viure a Paris. En 1837 v mantenir una relació amb l’escriptora francesa “George Sand“. Degut a la tuberculosi , en 1838 va passar “un hivern a Valldemosa”, lloc on empitjorà la seva salut. Varen mantenir disputes la parella fins que trencaren definitivament l’any 1847 , l’any 1849 va morir de Tuberculosi. Dossier Pedagògic: Investiga quina fou la realitat de la pàtria natal de Chopin ?, el 26 de Febrer va realitzar un concert a la famosa sala de concerts Pleyel de Paris, quins famosos músics el van anar a escoltar , establint una amistat duradora? .Quants estudis per a piano va composar portant-lo a la celebritat, així com diguem quin títol té el número 11?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/fc49S_OLIl8" width="225" height="185" wmode="transparent" /]

X Aniversari de l’orquestra de l’institut

Orquetra A partir del dia 28 de Març i durant tot el cap de setmana fins el dia 30 de Març de 2008 , celebrem el 10è. aniversari de la formació de l’orquestra del nostre institut, la qual ha participat activament en trobades de corals, activitats locals d’altres ciutats , tant catalanes com de l’estranger, també volem rememorar els nombrosos concerts realitzats als diferents països on ha participat de cicles de concerts com d’intercanvi cultural, països de naturalesa tant diferent com Anglaterra, França, Itàlia, Portugal, Alemanya… Remarcar el resultat satisfactori de la nostra tasca docent amb els diferents premis i mencions que han aconseguit els nostres alumnes arreu de la seva participació . Premi Baldiri Reixach, commènius, menció a Orleans al dia de la música, pinzellades musicals de Tarragona, …. Per a tot això us convidem a gaudir del sopar de retrobament dels integrants de l’orquestra  en el transcurs d’aquests 10 anys, així com el concert de cloenda d’activitats del dia 30 a les 19.00 al Teatre Metropol de Tarragona, hi esteu tots convidats, bona festa !.

[kml_flashembed movie="http://widgets.clearspring.com/o/46928cc51133af17/47ed150b2132350a" width="250" height="145"/]

“Good Morning Baltimore”de Hairspray

En el trajecte de viatge d’AVE – Madrid / Barcelona – em varen passar la pel·lícula del musical Hairspray de John Travolta. Coneixia ja la versió cinematogràfica anterior de “Divine“, tot i que aquesta última és molt divertida pel personatge protagonista, la versió de Travolta no deix indiferent . La curiositat m’ha dut a muntar passatges del musical a l’aula de quart, i per aquest motiu us proposo el Karaoke d’un dels passatges interessants del musical, el qual dona començament al film – “Good morning Baltimore” , cal remarcar una balada en el desenllaç de la pel·lícula molt interessant per treballar “Without love“.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/4ihCpDeePTM" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/WotzQuaGXUk" width="250" height="206" wmode="transparent" /]

Música incidental de Mendelssohn

Obrero i Titania “El Somni d’una nit d’estiu ” de William Shakespeare, fou traduït a començaments del Segle XIX per tota Europa per poetes com Tieck i Schlegel a Alemanya o Victor Hugo a França, Mendelssohn va quedar captivat als 17 anys per aquesta obra i en feu una versió per a 2 pianos , presentat per ell i la seva germana Fanny en un dels concerts dominicals que feien a casa seva. Sis mesos més tard va dirigir l’obertura en forma orquestra a Stettin. La música capta l’essència de l’obra i tradueix el regne encantat de Titània, Obreró i la cort de fades i follets multiformes. L’obra té l’ànim inquiet, lluminós i ocorrent, refinada la seva orquestra amb molta delicadesa i distinció, en aquesta obra , Mendelssohn plasma el lirisme poètic de la comèdia fantàstica de Shakespeare en la forma sonora de la música pura. Disc del Somni d'una nit d'estiuAquesta obra es va estrenar com a preàmbul a les representacions teatrals de Shakespeare, anys més tard Mendelssohn i afegí varies peces per a diversos recitatius de l’obra, titulant aquests fragments com “música incidental“, ja que la música cobria determinades escenes de teatre , però no en tota la seva extensió. Existeixen moltes versions d’aquesta obra , però la conduïda per Seiji Ozawa amb la Boston Symphony Orchestra , ha quedat com una de les millors . Dossier Treball: Investiga trets biogràfics ( quants anys va viure , quan , amistats, entorn Social, transcendència de la seva obra, influències, relació amb la figura de Bach, viatges i obres inspirades en aquests) : Quins trets musicals d’influència clàssica observes en aquesta obra ?: Creus que és significativa la melodia i ritmes en aquesta fantasia de Shakespeare ? : Personatges identificats amb diferents melodies com a preludi del “leitmotiv“, coneixes els diferents personatges, alguns d’ells mitològics – Fes un llistat dels personatges amb les seves característiques-: Investiga les diferents parts de l’obra i n’hi ha alguna que et soni moltíssim : Ordena en un quadre cronològic aquests compositors : Wagner , Schumann, Berlioz, Chopin, Mendelssohn, Liszt, Brahms, Schubert, Rossini, Donitzetti, Verdi, Bruckner, Puccini, Bizet, M. Bruch, Offenbach, Saint- Saëns : Investiga que és música incidental.

[kml_flashembed movie="http://static.slideshare.net/swf/ssplayer2.swf?doc=somni-nit-estiu-1206293569367787-5" width="303" height="250"/]

Els Oratoris de J. Haydn

Oratori Quan parlem dels Oratoris de J. Haydn recorrem a “la Creació” i “les Estacions“, però també va tenir un encàrrec de la Capella de la Santa Cova de Cadis (1798) per acompanyar la meditació d’un acte solemne celebrat cada divendres Sant, en aquesta celebració es recitaven les frases que Jesús va dir des la Creu abans de morir. Aquest encàrrec el va titular “les Set últimes paraules de Crist a la Creu“, i va tenir un procés d’elaboració invers als demés oratoris, ja què primer va crear les parts instrumentals abans de les corals, consta de “set adagios successius , cadascun de deu minuts que no vol cansar a l’oient”, cosa que era prou dificultosa, al final ho va aconseguir amb l’ús intel·ligent de solistes, cor i de tots els colors de l’orquestra, tal i com esmenta el propi Haydn en els seus apunts. L’obra té molta energia , malgrat que són meditacions, al final sona dramàtic com una Passió en el Terratrèmol final, busca exagerar les accentuacions del llenguatge amb el idioma alemany molt clar ( exemple “Mutter Jesu”- final tercer número). Haydn va fer versions d’aquesta obra per a quartet immediatament acabada la versió coral, així com per a piano i per a cor i orgue. La versió que pots escoltar és el últim cor – “El terratrèmol” , també et proposo la comparació amb el últim cor de l’Oratori de la Creació (Schöpfung – Singt dem Herren alle Stimen) De Haydn per observar diferències i similituds entre ambdues obres corals. Ampliació : Investiga la forma musical de l’oratori. Investiga biografia de Haydn ( al servei de qui estava, quin és el gènere musical que més va practicar, a quins compositors contemporanis i posteriors va influir, 3 característiques musicals identificatives de l’obra de Haydn i 3 personals). Descriu amb les teves paraules i després de reflexionar-hi , quina impressió et produeix l’obra coral de Haydn ( 3 línies).

[kml_flashembed movie="http://static.slideshare.net/swf/ssplayer2.swf?doc=las-siete-ltimas-palabras-de-cristo-en-la-cruz-1206049841546621-4" width="250" height="206"/]"Les set últimes paraules de Crist a la Creu"[kml_flashembed movie="http://static.slideshare.net/swf/ssplayer2.swf?doc=singt-dem-herren-alle-stimmen-1203265578641430-5" width="250" height="206"/]"Singt dem herren alle Stimen"

La passió, el recolliment de l’ànima

PassioLa passió és el gènere vocal – instrumental religiós més expressiu de la literatura religiosa, musicalment té el format d’oratori amb àries, recitatius, fragments instrumentals , grans cors van seqüènciant la mort i passió de crist. Tota l’acció és centrada en la figura de crist i relatada pels evangelistes , apareixent personatges com els apòstols, maria magdalena, poble … Aquest gènere musical respon als grans compositors en època de maduresa, i sobresurt la figura de J. S. Bach a la seva arribada a Leipzig on composa les tres passions Passió(tant sols ens arriben dues , la de Sant Joan i Sant Mateu). En la passió de Sant Mateu, sorprèn el format orquestral ( dues orquestres i dos cors), la diferències entre les dues passions és potser observar que la de Sant Joan empra un llenguatge experimental i plena de fantasies i toccates per a clave, cosa que en la de sant Mateu imposa solidesa i grandiositat , hi ha una cerca de més intensitat mística i espiritualitat , l’ària amb solo de violí és un diàleg entre l’ànima i l’estimat. El text i la música es fusionen en un tot per a comprendre la naturalesa humana, de com l’home es capaç de patir i morir per la pròpia naturalesa humana, observem els passatges de la negació per tres vegades de Pere abans el cant del gall, o la força dramàtica de la multitud aclamant la mort de Jesús per alliberar a Barrabàs , o el suplici del turment i dolor del poble davant el patiment del via crucispassióNo seria just deixar al marge a tants i tants compositors que han tractat l’essència de la naturalesa humana per mitjà de la passió com : O. di Lassus ( Passió de St.MAteu), H. Schütz ( St. Mateu i St. Joan) , Scarlatti (St Joan), Handel ( St. Joan), Telemann ( St. Mateu i St Lluch), Pendereki ( basat amb l’holocaust jueu). El renaixement de la música vocal de Bach es deu gràcies a Félix Mendelssöhn – Bartholdy que el redescobrí al 1829 després de l’oblit més absolut , ajudat per fets com el malbaratament de l’obra de J. S. Bach per part del seu fill gran Wilhelm Friedemann que va perdre gran part de la producció del immortal compositor i ens ha privat irremediablement de gran part d’aquesta. 

[kml_flashembed movie="http://www.dailymotion.com/swf/x1bwa4 " width="250" height="197" /]

So ist mein Jesus nun gefangen & Lasst ihn, haltet, bindet nicht!  (Solistes: ¡Així es fet  pres el meu Jesús! & Coro: ¡Deixeu-lo, deslliureu-lo, no el lligueu!)  Nº 33 Dueto (Soprano, contralto i coro)  Orquestra Barroca i Cor d’ Amsterdam -Ton Koopman

Solistes:

 Així és fet pres el meu Jesús. /La lluna i els estels / s’ han tapat a causa del dolor /ja què el meu Jesús ha estat fet pres. /Ja el porten lligat.

Cor: ¡Deixeu-lo, deslligueu-lo, no el lligueu! /¿Han desaparegut, /els rajos i els trons dels núvols?/ ¡Oh infern, /obre el teu abisme de foc, /destroça, assola, /devora, aniquila  /amb sobtada còlera /al perfid traïdor, /al monstre assassí! 

Dossier de treball: Breu biografia de Bach , Descripció de la passió com a forma, Invesiga quan fou estrenada i per a quina ocasió, Esbrina el tipus de veus dels següents personatges: Evangelistes, Jesús, Esbrina quins dels fragments són del tipus recitatiu sec o acompanyat, Opinió personal de So ist mein Jesus nun gefangen & Lasst ihn, haltet, bindet nicht!