M’he alegrat de retrobar aquesta sèrie de vídeos subtitulats en castellà, que varen passar per TVE-2 l’any 1990 després reposats els DVD pel Canal Plus en la col·lecció de 9 DVD’s que es pot trobar en venta per internet (Amazon o E-bay). Originalment elaborada als anys 58- 73 per a la televisió Nord-Americana , Leoard Bernstein treballa aquestes classes per a joves amb la Filharmònica de Nova – York . Aquestes 15 lliçons prenen un caire tant important que posteriorment és editada en llibre per l’editorial “Siruela”
. Els 15 Concerts transcrits en aquest llibre són : 1. Què significa la música? 2. Què fa que la música soni “Americana”? 3. Què és l’orquestració ? 4. Com es fa la música Simfònica? 5. Què és la música clàssic ? 6. El sentit del humor en la música clàssica ? 7. Què és el concert ? 8. Música folklòrica en la sala de Concerts? 9. Què és el impressionisme ? 10. Què és la melodia? 11. Què és la forma sonata ? 12. Un homenatge a Sibelius ? 13. Àtoms musicals : un estudi dels intervals. 14. Què és un mode ? 15. E viatge de Berlioz. Els capítols 1, 5 i 10 aprenem termes més conceptuals, el 8, 9, 11 observem estilística musical, i el 13 i 14 són de termes prou tècnics com son els intervals, modes , escales…
.
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/mdMJBpZ09eQ" width="300" height="247" wmode="transparent" /] Gràcies Marian per la teva dedicació."Què signifca la música?"
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/C57o_yv05aE " width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és la melodia ?"
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/sMzFs295UN4" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és un Concerto?"
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/THEzYoqukbI" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és el impressionisme?"
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Gz7HCGpRZDM" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és l'orquestració ?"
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/NRV-nZGhTTI" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "La música folclòrica en les sales de concerts"
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/57Zuh3hq2vE" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és la música americana ? "[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/oxadkbuCf4E" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Stravinski"[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/mNuNF8BzzRY" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "El bon humor en la música"[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/pmeOPAwMtqE" width="300" height="247" wmode="transparent" /] "Què és la música clàssica ? "
El proper 16 d’Abril es realitzarà la XIV mostra de Corals de Secundària de Catalunya on de forma continuada el nostre institut ha assistit tant en l’apartat vocal com en l’aportació instrumental. La trobada de corals preten fomentar i difondre la creació musical que es realitzen en els centres d’Educació Secundària de Catlunya. La jornada consta de dues fases , en la primera , les corals faran un concert de forma individual en indrets diferents amb dues obres per centre ( el nostre institut ho farà al “Col·legi Sagrada Família“), la segona fase tindrà lloc un concert comú de cloenda que es realitzarà a “la fira Sabadell“, amb el següent repertori:
El passat divendres 28 de Març, varen venir a Valls el quartet de corda conduit per
El passat 20 de Març de 2008 ,
Fréderic Chopin va néixer a Varsovia el 10 de Març de 1810, pràcticament totes les composicions són per a piano, la gran passió de Frédéric, tot i que la segona fixació del genial compositor fou la seva pàtria , Polònia, país desfet per les guerres, pel que es convertí en un apatrida a París. La seva música reflexa el folklore i ritmes polonesos característics amb les seves masurques , les poloneses destaquen el caràcter heroic del poble polonès. Va rebre influències operístiques de compositors com Vincenzo Bellini destacables en les seves melodies. Balades, scherzos i estudis reflexen la dificultat tècnica del piano. La seva música és lírica, dolça, de refinades harmonies , els ritmes delicats i de bellesa poètica. Va influir sobre altres compositors com Franz Liszt o C. Debussy.
Als 19 anys feia els primers concerts com a virtuós a Viena on va viure 2 anys, a partir dels 21 i amb breus intermedis va viure a Paris. En 1837 v mantenir una relació amb l’escriptora francesa “George Sand“. Degut a la tuberculosi , en 1838 va passar “un hivern a Valldemosa”, lloc on empitjorà la seva salut. Varen mantenir disputes la parella fins que trencaren definitivament l’any 1847 , l’any 1849 va morir de Tuberculosi. Dossier Pedagògic: Investiga quina fou la
A partir del dia 28 de Març i durant tot el cap de setmana fins el dia 30 de Març de 2008 , celebrem el 10è. aniversari de la formació de l’orquestra del nostre institut, la qual ha participat activament en trobades de corals, activitats locals d’altres ciutats , tant catalanes com de l’estranger, també volem rememorar els nombrosos concerts realitzats als diferents països on ha participat de cicles de concerts com d’intercanvi cultural, països de naturalesa tant diferent com Anglaterra, França, Itàlia, Portugal, Alemanya… Remarcar el resultat satisfactori de la nostra tasca docent amb els diferents premis i mencions que han aconseguit els nostres alumnes arreu de la seva participació . Premi Baldiri Reixach, commènius, menció a Orleans al dia de la música, pinzellades musicals de Tarragona, …. Per a tot això us convidem a gaudir del sopar de retrobament dels integrants de l’orquestra en el transcurs d’aquests 10 anys, així com el concert de cloenda d’activitats del dia 30 a les 19.00 al Teatre Metropol de Tarragona, hi esteu tots convidats, bona festa !.
Aquesta obra es va estrenar com a preàmbul a les representacions teatrals de Shakespeare, anys més tard Mendelssohn i afegí varies peces per a diversos recitatius de l’obra, titulant aquests fragments com “música incidental“, ja que la música cobria determinades escenes de teatre , però no en tota la seva extensió. Existeixen moltes
Quan parlem dels Oratoris de J. Haydn recorrem a “la Creació” i “les Estacions“, però també va tenir un encàrrec de la Capella de la Santa Cova de Cadis (1798) per acompanyar la meditació d’un acte solemne celebrat cada divendres Sant, en aquesta celebració es recitaven les frases que Jesús va dir des la Creu abans de morir. Aquest encàrrec el va titular “les Set últimes paraules de Crist a la Creu“, i va tenir un procés d’elaboració invers als demés oratoris, ja què primer va crear les parts instrumentals abans de les corals, consta de “set adagios successius , cadascun de deu minuts que no vol cansar a l’oient”, cosa que era prou dificultosa, al final ho va aconseguir amb l’ús intel·ligent de solistes, cor i de tots els colors de l’orquestra, tal i com esmenta el propi Haydn en els seus apunts. L’obra té molta energia , malgrat que són meditacions, al final sona dramàtic com una Passió en el Terratrèmol final, busca exagerar les accentuacions del llenguatge amb el idioma alemany molt clar ( exemple “Mutter Jesu”- final tercer número). Haydn va fer versions d’aquesta obra per a quartet immediatament acabada la versió coral, així com per a piano i per a cor i orgue. La versió que pots escoltar és el últim cor – “El terratrèmol” , també et proposo la comparació amb el últim cor de l’Oratori de la Creació (Schöpfung – Singt dem Herren alle Stimen) De Haydn per observar diferències i similituds entre ambdues obres corals. Ampliació : Investiga la
La passió és el gènere vocal – instrumental religiós més expressiu de la literatura religiosa, musicalment té el format d’oratori amb àries, recitatius, fragments instrumentals , grans cors van seqüènciant la mort i passió de crist. Tota l’acció és centrada en la figura de crist i relatada pels evangelistes , apareixent personatges com els apòstols, maria magdalena, poble … Aquest gènere musical respon als grans compositors en època de maduresa, i sobresurt la figura de
(tant sols ens arriben dues , la de Sant Joan i Sant Mateu). En la passió de Sant Mateu, sorprèn el format orquestral ( dues orquestres i dos cors), la diferències entre les dues passions és potser observar que la de Sant Joan empra un llenguatge experimental i plena de fantasies i toccates per a clave, cosa que en la de sant Mateu imposa solidesa i grandiositat , hi ha una cerca de més intensitat mística i espiritualitat , l’ària amb solo de violí és un diàleg entre l’ànima i l’estimat. El text i la música es fusionen en un tot per a comprendre la naturalesa humana, de com l’home es capaç de patir i morir per la pròpia naturalesa humana, observem els passatges de la negació per tres vegades de Pere abans el cant del gall, o la força dramàtica de la multitud aclamant la mort de Jesús per alliberar a Barrabàs , o el suplici del turment i dolor del poble davant el patiment del via crucis…
No seria just deixar al marge a tants i tants compositors que han tractat l’essència de la naturalesa humana per mitjà de la