Objectius de la segona unitat i correcció activitat 4

Tal i com vam quedar, us adjunte els objectius de la segona unitat, alguns enllaços i la correcció de l’activitat 5

UNITAT 2. EL CONTROL DE LA CIÈNCIA I LA TECNOLOGIA

OBJECTIUS

  • Justificar que la ciència i la tècnica no són èticament neutres.
  • Justificar la raó de ser d’altres coneixements, en particular del filosòfic, a més del científic i del tècnic.
  • Analitzar la ciència des d’aquestes dues perspectives: la ciència com a saber i la ciència com a activitat.
  • Analitzar des del punt de vista ètic l’activitat científica i tècnica.
  • Definir el concepte de medi tècnic.
  • Definir i analitzar les següents característiques de la tècnica: ambivalència, imprevisibilitat i universalitat.
  • Definir què és l’avaluació de tecnologies.
  • Avaluar algunes tecnologies i algunes pràctiques tecnològiques.

CONTINGUTS
1. Ètica, ciència i tecnologia
1.1 La ciència i la tècnica no són èticament neutres
1.2 El paper necessari de la fi losofi a i d’altres coneixements
1.3 El coneixement fi able i la capacitat transformadora
2. La ciència al servei de la humanitat i del planeta
2.1 La ciència com a saber
2.2 La ciència com a activitat
3. La tecnologia al servei de la humanitat i del planeta
3.1 El medi tècnic
3.2 L’ambivalència i la imprevisibilitat de la tecnologia
3.3 El caràcter universal de la tecnologia
4. Avaluació de tecnologies

Reflexions de la UNESCO sobre ètica, ciència i tècnica. També té un portal específic sobre el mateix tema. En aquesta web trobareu una aproximació general, com a part d’un curs general sobre la relació química/biologia. Al blog Històries de ciència, trobareu un seguit d’interessants article sobre la publicació del llibre Anatomia del fraude científico., altre sobre el rigor en fer ciència i finalment altre que parla del paper de les revistes científiques. Finalment, en aquest post anterior trobareu més enllaços relacionats amb el tema i ací els textos que haureu de comentar la setmana vinent.

També teniu un parell de vídeos, una entrevista a Maria Casado de l’Observatori de Bioètica de la Universitat de Barcelona parlant sobre la frontera entre ciència i ètica i altra a Jonathan Moreno de la Universitat de Pennsilvània parlant sobre cèl·lules mare i fronteres ètiques.

Per exercitar-vos també podeu treballar aquesta webquest sobre clonació i ètica

Pel què respecta a la correcció de l’activitat 4, que no vam poder acabar a l’aula, recordeu que es tractava d’una aproximació general a un balanç de les diferents aportacions de ciència i tècnica. Per tant caldria fer una valoració benefici/perjudici una mica més profunda. Òbviament, algunes són manifestament positives, i en d’altres caldrà matisar i discutir la seva aportació. No són qüestions tancades, i l’objectiu era que us plantejareu el caràcter ambivalent de la tècnica i de la ciència. De les seves aplicacions i d’aquells que les apliquen… persones al cap i a la fi.

correció activitat 4
correció activitat 4


[kml_flashembed movie="http://www.tv3.cat/svp2/svp2.swf" width="450" height="320" wmode="transparent" /]

Published by

Màrius

Màrius

Professor de Ciències a Secundària, amb formació i deformació biològica. Treballe a l'Institut Santa Eulàlia de L'Hospitalet de Llobregat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà