Resum meteorològic: agost 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Temperatura mitjana: 23 ºCnuvols_Collserola_3
Temperatura màxima absoluta: 33,1 ºC el dia 4
Temperatura mínima absoluta: 14 ºC el dia 24
Pluja acumulada: 10 l/m2
Pluja màxima en un dia: 4,4 l/m2 el dia 9
Cop de vent màxim: 53,1 km/h el dia 1
Direcció predominant del vent: E

El mes d’agost ha estat més fresc que el juliol, amb precipitacions minses.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Resum meteorològic: juliol 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Temperatura mitjana: 23,4 ºCnuvols_Collserola_2
Temperatura màxima absoluta: 35,2 ºC el dia 20
Temperatura mínima absoluta: 12,6 ºC el dia 14
Pluja acumulada: 14,2 l/m2
Pluja màxima en un dia: 8,2 l/m2 el dia 14
Cop de vent màxim: 48,3 km/h el dia 9
Direcció predominant del vent: E

Mes de juliol força calorós amb precipitacions escasses però normals per a l’època de l’any.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Trobades de coordinació amb el professorat (curs 16-17)

Amb l’inici del nou curs escolar i, com ja és habitual al Camp d’Aprenentatge, durant les primeres setmanes de setembre dediquem alguns dies a realitzar trobades de coordinació amb el professorat per tal de preparar i organitzar les estades o activitats d’un dia que realitzaran amb els seus alumnes.

L’assistència a les trobades és molt necessària per tal de definir els aspectes competencials, didàctics i metodològics.

Cal que el professorat assistent s’inscrigui a l’entorn de Formació GTAF amb el codi que consta a la següent taula:

Data Trobada de Coordinació Codi Formació GTAF
06/09/16 Coordinació per a centres que faran estada de 2 a 5 dies. Primària 9000610521
07/09/16 Coordinació per a centres que faran estada de 2 a 5 dies. Secundària 9000620521
08/09/16 Coordinació per a activitats d’un dia per a les activitats de Riera i Energia solar 9000630521
09/09/16 Coordinació per a activitats d’un dia per a les activitats de Meteorologia i Comunitats vegetals 9000640521

Resum meteorològic: juny 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Temperatura mitjana: 20,2 ºC

Altocúmuls lenticulars

Altocúmuls lenticulars

Temperatura màxima absoluta: 30,8 ºC el dia 23
Temperatura mínima absoluta: 8,7 ºC el dia 19
Pluja acumulada: 8,2 l/m2
Pluja màxima en un dia: 8 l/m2 el dia 18
Cop de vent màxim: 48,3 km/h el dia 14
Direcció predominant del vent: E

El mes de juny ha estat un mes amb molt poca pluja i unes temperatures normals èr a l’època de l’any, més aviat suaus.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Evaporímetres

Per a què serveixen?
Els evaporímetres són aparells que ens permeten mesurar la quantitat d’aigua que s’evapora en un cert temps i en una superfície determinada (aquest concepte també es coneix com a evaporació potencial).

Conèixer els valors d’evaporació és important per a estudis climatològics i d’agricultura.

La quantitat d’aigua que s’evapora d’una superfície depèn bàsicament de tres factors:

Temperatura Com més elevada és la temperatura més s’evapora l’aigua.
Humitat relativa de l’aire Com més alta sigui la humitat menys s’evapora l’aigua. Si la humitat és del 100% (saturació) no es produeix evaporació.
Velocitat del vent Com més vent fa més s’evapora l’aigua

Hi ha diversos instruments que ens permeten conèixer l’evaporació de l’aigua:

Evaporímetre de Piché

evaporimetreConsisteix en un tub cilíndric de vidre de 25 cm de llarg i 1,5 cm de diàmetre, obert per un extrem i tancat per l’altre, i que té una escala graduada en mm. El tub s’omple amb aigua destil·lada (o millor, aigua de pluja) i es tapa amb un disc de paper de filtre de 30 mm de diàmetre i 0,5 mm de gruix, que queda fixat i mantingut per un ressort. L’aparell es penja invertit de manera que a la part inferior hi queda el disc de paper de filtre que, com que té un diàmetre més gran que el tub, exposa una superfície de paper de filtre mullat d’aigua a l’aire lliure, des d’on s’anirà evaporant. A mesura que l’aigua s’evapora, va baixant el nivell d’aigua del tub. Mesurem cada dia (a la mateixa hora) l’altura d’aigua en el tub. La diferència d’altures entre dos dies consecutius correspon a l’evaporació potencial d’aigua en un dia.

S’acostuma a instal·lar dins la caseta meteorològica, per la qual cosa els valors obtinguts no reflecteixen massa fidelment l’evaporació real d’una superfície de sòl, ja que per exemple es perd l’efecte de la circulació del vent o la insolació directa del Sol.

Tanc d’evaporació

És un recipient metàl·lic circular i obert de 1,21 m de diàmetre i 25 cm d’altura quetanc_evaporacio es situa al terra (perfectament horitzontal) i a l’aire lliure. S’omple d’aigua (si pot ser de pluja) i es controla el nivell de l’aigua cada cert temps (cada dia, per exemple) . A mesura que l’aigua s’evapora el nivell va baixant. Cal tenir en compte les precipitacions (pluja, neu, etc) que omplen el recipient i que cal descomptar.

Els tancs d’evaporació solen estar protegits per una malla per tal que els animals no hi puguin entrar o beure’n l’aigua.

Atmòmetre

atmometreÉs un aparell semblant a l’evaporímetre, però més adaptat a la mesura de l’evaporació real de sòls, especialment utilitzat en agricultura.

També té un dipòsit cilíndric d’aigua, però en aquest cas la superfície d’evaporació és a la part superior; té forma circular i està feta d’una ceràmica porosa especial pintada de color verd, de manera que “imita” una superfície amb vegetació.

 

Referències i enllaços

Resum meteorològic: maig 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

cascada_boira_Collserola

Cascada de boira a Collserola. Imatge d’Alfons Puertas

Temperatura mitjana: 15,4 ºC
Temperatura màxima absoluta: 25,2 ºC el dia 27
Temperatura mínima absoluta: 2,9 ºC el dia 1
Pluja acumulada: 32,8 l/m2
Pluja màxima en un dia: 9,8 l/m2 el dia 10
Cop de vent màxim: 54,7 km/h el dia 29
Direcció predominant del vent: E

Maig ha estat un mes no massa plujós (només 32 l/m2) i amb unes temperatures relativament suaus.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Termini d’inscripció per al curs 2016-17 finalitzat

calendariEl termini per a sol·licitar estades o sortides als Camps d’Aprenentatge per al curs 2016-17 va finalitzar el dia 7 de juny.

Durant la resta del mes de juny elaborem el calendari del curs vinent i assignem les sol·licituds d’estades i de sortides en funció dels nostres recursos humans i de la disponibilitat de dates. A partir de l’1 de juliol els docents del centres educatius, amb autenticació GICAR, podran consultar les adjudicacions i acceptar o rebutjar les sol·licituds a l’aplicació CAMPS. Trobareu més informació a:

Si us ha passat el termini i voleu fer una estada o una activitat d’un dia us podeu inscriure al formulari que trobareu aquí. Entrareu en llista d’espera per si es produeix alguna baixa o renúncia per part dels centres als quals no els van bé les dates assignades. Estigueu alerta la primera quinzena de setembre. Ens posarem en contacte amb vosaltres.

Els alumnes de l’Escola Els Pins de Cornellà analitzen a fons la riera

2El dilluns i dimarts dies 6 i 7 de juny aquests alumnes de 5è de primària van fer l’activitat de la riera. Organitzats en equips de treball, van anar a les zones de mostreig conegudes pels noms del “Vern de 12 branques” ,”Font de l’arbre caigut”, “Font de l’Espinagar” i “L’Avellaner” a realitzar les proves físico-químiques de l’aigua: temperatura, olor, transparència i presència d’escuma. També van mesurar l’amplada, la fondària de la riera i la velocitat de l’aigua en el tram on treballaven.
Després van identificar les plantes que hi havia pel voltant més característiques de la zona de ribera com: l’om, l’avellaner, el freixe i el vern.
Finalment amb els seus salabrets van recollir un munt d’invertebrats que viuen a10 l’aigua com es pot veure en la foto. Després, a les aules del Camp, van observar els invertebrats, els van identificar i dibuixar i van anotar el número que li correspon a cada un segons la seva tolerància a la contaminació de l’aigua. Com que la suma dels índex biològics dels invertebrats trobats es troba sempre entre l’interval de 41 a 70  van concloure que la qualitat de l’aigua de la riera és mediocre degut, en part, a algunes deixalles que hi havia i van reflexionat sobre la necessitat de mantenir nets els espais naturals.

Han estat uns grups molt entusiastes. Volem agrair la col·laboració de les mestres: Montse i Marina i molt especialment a la Rosa Dalmau per tots aquest anys que hem compartit junts i  que ara es jubila. Li desitgem molta sort!

18

L’Escola Marta Mata fa estada a Can Santoi

Els alumnes de 5è de l’Escola Marta Mata de Torelló van fer estada al Camp d’Aprenentatge els dies 2 i 3 de juny i van portar a terme diferents activitats relacionades amb la meteorologia i la tecnologia GPS.

El primer dia el van dedicar a fer de meteoròlegs: organitzats sempre en equips, van fer una gimcana en la qual havien d’utilitzar diversos aparells (ter23c06719-1e31-4ff7-9275-ff5f577cd6c4mòmetres, pluviòmetre, higròmetre, penell…); van utilitzar el propi cos com a termòmetre per tal de distingir la temperatura real de la temperatura de sensació; també van realitzar un programa de predicció del temps per a televisió, amb tots els rols necessaris (realitzador, presentadors, càmera, encarregat dels focus, de teleprompter…). Fins i tot les mestres es van animar a fer de presentadores.

El segon dia va estar centrat en la tecnologia GPS com a eina per a preparar i realitzar excursions per la muntanya. En primer lloc van visualitzar en un mapa el recorregut que havien de fer els grups i  també vam comentar les diferents proves que havien de realitzar durant l’itinerari. Desprébeb4fbbc-6d88-4480-ac7b-b605f6e83965s, per tal de familiaritzar-se amb el funcionament del receptor GPS, van fer un joc de recerca del tresor: primer havien d’amagar-lo i marcar la seva posició al GPS i, després d’intercanviar els aparells entre els grups, havien de trobar-lo.
Seguidament vam anar tots plegats cap al punt de sortida de l’excursió que havien de fer els grups tots sols seguint les indicacions del GPS i del mapa. Tots els grups van realitzar l’itinerari correctament i no es va perdre ningú. Felicitats!.
Finalment vam descarregar el track del GPS a l’ordinador i vam poder visualitzar el recorregut sobre el mapa així com altres característiques de l’excursió: distància caminada, velocitat mitjana, temps caminant, etc.

Va ser una estada curta, però intensa. Els nens i les nenes van mostrar molt d’interès en totes les activitats i pensem que van aprendre un munt de coses i s’ho van passar molt bé. Agraïm a les mestres la seva col·laboració i participació en tot moment. Fins a una altra!

Alumnes de 6è de la Sínia a la Colònia Güell

7Aquests alumnes de Molins de Rei van començar el mes de juny fent un viatge en el temps i apropant-se a la vida dels habitants de la Colònia a començaments del segle XX.

Dividits en grups han fet el recorregut de la zona industrial i residencial tot descobrint els espais, edificis i el funcionament d’aquest petit món creat pels interessos d’Eusebi Güell.

En tres torns han anat al Centre d’interpretació on han pogut veure els passos de la formació del22s teixits de la fàbrica (panes i vellutets), han pogut observar la maqueta de la fàbrica i un documental de com era el dia a dia dels obrers de la Colònia.

Per acabar ens hem trobat a l’espectacular Cripta dissenyada per Gaudí.

Han estat uns grups molt implicats.