Investiguem l’ecosistema de la riera

Els grups de 6è de l’Escola Santa Maria de Cervelló van venir els dies 16 i 17 de novembre a fer un treball de camp al voltant de l’ecosistema de la riera.
Després d’una petita introducció a l’aula on van explicar com ho farien per investigar la riera, van fer l’inventari del material que necessitarien.

img_8169Un cop allà van analitzar algunes  propietats físiques i químiques de l’aigua de la riera com l’olor, el color i la presència d’escuma. També van identificar la vegetació característica de ribera que en aquesta época de l’any té colors característics de tardor.
Després van capturar invertebrats de la riera que un cop al laboratori van estudiar amb deteniment per finalment deduir tot sumant els índexs biològics de cada un d’ells  la qualitat de l’aigua de la riera, que va resultar ser pèssima degut en part a la poca varietat de macroinvertebrats trobats que fan que la suma dels seus índexs sigui més baixa.

111

Han estat uns grups molt treballadors i motivats!

Fins la propera

Fem de meteoròlegs!

Els nens i les nenes de 4t de l’Escola Montserrat de Sant Just Desvern van fer de meteoròlegs en els diferents tallers i activitats que van realitzar el dia 15 de novembre a Can Santoi.

3Van utilitzar diferents aparells, van fer lectures a la caseta meteorològica, van fer un joc de sensacions de temperatura i també van enregistrar un programa de predicció de temps per a televisió tot repartint-se entre els components de cada grup les tasques necessàries per a dur-lo a terme: presentadors, operador de càmera, director, encarregat dels llums, apuntador…

L’escola disposarà d’una còpia de les gravacions com a eina de millora pedagògica a l’aula.

Felicitats, meteoròlegs i meteoròlogues! Ho heu fet molt bé!

Observant les comunitats vegetals de les dos vessants de la vall

Durant els dies 2,4,8,9 i 10 de Novembre ens van visitar els alumnes de 1er d’ESO de l’Institut Olorda per investigar les diferencies entre les comunitats vegetals que hi ha a les dos vessants de la vall de la Rierada.

Els alumnes, prèviament al treballa de camp van realitzar unes hipòtesis sobre les 13característiques de la vegetació i les condicions climatològiques que s’hi esperaven trobar. Per tal de comprovar si les seves hipòtesis eren correctes o no, es van dividir en grups per anar a les dos vessants de la vall. Un cop allà, es van endinsar dins la comunitat vegetal tot observant la vegetació que els envoltava, mesurant i llegint dades dels aparells adequats (termòmetres, anemòmetre, luxòmetre…) i interpretant els resultats. Tota una feina d’investigació que els va portar a l’obtenció d’unes conclusions que es van discutir conjuntament a l’aula, comprovant que les hipòtesis que havien fet a l’inici eren encertades!

A més a més, dimecres 8 vam disposar de la col·laboració dels alumnes d’ESO en el simulacre d’incendi. Moltes gràcies a tots i totes, vau ser molt ràpids!simulacre

Tallers amb l’energia del Sol

El divendres 11 de novembre els alumnes de 4t de l’Escola Pompeu Fabra de Vallirana van realitzar  experiments relacionats amb l’energia solar.

8A l’escola van fer les activitats prèvies sobre els diferents raigs que emet el Sol i la seva utilitat. Aquí a Can Santoi ho van estar recordant i dividits en petits grups, van dur a terme tres tallers: el taller fotovoltaic, el taller amb col·lectors solars i el de la cuina solar.

En el taller fotovoltaic van generar electricitat mitjançant una placa fotovoltaica tot utilitzant la llum del Sol. Amb l’electricitat obtinguda van aconseguir moure les aspes que estaven connectades a un motor petit.

En el taller dels col·lectors solars van posar aigua dins unes mànegues negres que deixaven exposades al Sol  dins d’unes caixes de fusta per després valorar l’augment de temperatura de l’aigua. A més aquests col·lector solars de cada grup presentaven variacions en el seu disseny: una tenia dos plàstics, una altra un sol plàstic i la tercera no en tenia cap.

En el taller de la cuina solar van fer pomes al forn tot aprenent a orientar bé la cuina solar i a valorar l’eficiència de concentració de calor al centre per la seva forma parabòlica

Per acabar, els grups que havien fet el t3aller de cuina solar i el del col·lectors se’ls van explicar entre ells i entre tots van acabar de fer la mesura de la temperatura de l’aigua dels col·lectors solars.

Finalment van anar tots al laboratori per a fer una valoració dels resultats obtinguts i els van comparar amb les hipòtesis inicials.

Van ser uns tallers molt profitosos ja que el Sol ens va acompanyar durant tota la jornada i va fer possible el bon funcionament de les activitats.

Els caçadors de bolets de Sant Joan Despí

El dimecres 26 d’octubre els alumnes de 5è de l’Escola Joan Perich i Valls van investigar els bolets que es troben al voltant del Camp d’Aprenentatge de Can Santoi. 6

Primer vam parlar de tot el que sabíem respecte als bolets i el seu regne el fongs. Després dividits per grups van recollir bolets característics de diferents zones Abans de recollir-los els hi han posat un nom inventat i han especificat el substrat sobre el que estava i si creixia sol o en grups. Un de cada grup feia de secretari i ho apuntava en una llista de recol·lecció. Déu-n’hi do la imaginació que tenen!

Un cop al laboratori els van descriure i mesurar seguint unes pautes on també van observar espores al microscopi i detalls de diferents himenis amb les lupes binoculars.

1

Va ser un grup molt implicat i treballador.

Fins la propera!

Els investigadors de l’Escola Castellciuró

El passat 3 de novembre, els alumnes de 5è de l’Escola Castellciuró de Molins de Rei van fer una sortida de camp per tal de comprovar si les seves hipòtesis sobre la vegetació dels dos vessants de la vall de la Rierada eren correctes o no. vessants_cve
Aquí teniu una imatge de la vall.

Les preguntes i hipòtesis que van treballar a l’escola abans de la sortida van ser:

  • Seran diferents les condicions ambientals (temperatura, llum, vent, humitat…) als dos vessants?
  • Serà igual la vegetació als dos vessants? Si és diferent, com?

img_8021Durant la sortida, i organitzats en diferents grups a cada vessant, van prendre dades ambientals amb els aparells adequats (termòmetres, luxòmetres, higròmetres…) i van observar les característiques de les plantes. Després, al laboratori de Can Santoi, van poder comparar les dades dels dos vessants i van corroborar que les seves hipòtesis eren encertades.

Un cop a l’escola encara tindrien feina: elaborar gràfics, acabar de contrastar i interpretar les dades i fer les conclusions finals.

Va ser un grup molt motivat i participatiu. Fins a una altra!

Resum meteorològic: octubre 2016

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

boiraTemperatura mitjana: 16,1 ºC
Temperatura màxima absoluta: 25,9 ºC el dia 1 
Temperatura mínima absoluta: 8,1 ºC el dia 30
Pluja acumulada: 47,8 l/m2
Pluja màxima en un dia: 11,4 l/m2 el dia 13 
Cop de vent màxim: 43,5 km/h el dia 6 
Direcció predominant del vent: E

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Itinerari geològic per Santa Creu d’Olorda

En motiu del centenari de la divisió del municipi de Santa Creu d’Olorda vam participar en una taula rodona sobre patrimoni i paisatge el dia 26 de setembre al Centre d’Estudis Comarcals. Allà vam exposar l’Itinerari geològic que realitzem amb alumnes de primer de Batxillerat.
Com a complement l’Arxiu Comarcal, el Centre d’Estudis Comarcals, l’USLA i Arrels Locals han organitzat dos itineraris gratuïts fins a la Creu per conèixer la història, el patrimoni i el medi natural. El primer itinerari ha anat a càrrec nostre i el vam refdsc_b012636_redalitzar aquest diumenge 6 de novembre amb les persones que s’havien apuntat.
Vam fer les 8 parades previstes: Pedrera dels ocells, cim del puig d’Olorda, cova de l’Or, el plec, els solcs, la font de Can Farrès, els fòssils i l’esvoranc d’un torrent en petit.

Vam fer un càlcul erroni de la durada i finalment el recorregut va durar 4 hores i mitja enlloc de dues, però vam gaudir d’una excursió diferent i ens vam enriquir amb les aportacions dels participants!

fdsc_b012647_1_redMés informació al Fet santfeliu on podeu veure més fotos i al web de l’arxiu comarcal.

 

Estada de l’Escola Pla de Puig de Sant Fruitós de Bages

Durant tres dies d’octubre (el 19, 20 i 21) els nens i nenes de cicle superior d’aquesta escola del Bages van poder descobrir indrets i racons de Collserola fins aleshores desconeguts i investigar diversos fenomens naturals.

El primer repte va ser interpretar com s’havien originat les Escletxes a prop del Papiol, que són com unes obertures d’uns 10 m de fondària i de diverses amplàries formades a les roques calcàries.

El segon repte, reconèixer l’entorn de la vall de la riera de Vallvidrera i analitzar les diferències climàtiques i de vegetació en els dos vessants; també determinar la qualitat de l’aigua de la riera a partir dels animals que hi viuen.
Tercer repte: descobrir tota mena de bolets, identificar la seva funció de dispersió d’espores i la feina que fan els fongs en la descomposició de la matèria orgànica.
Quart repte: descobrir què fa la natura amb les seves pròpies deixalles: les recicla? les descompon?, podem imitar-la?
Cinquè repte: com podem aprofitar l’energia solar, sobretot la llum i la calor.

Tots els nens, organitzats en grups, van estar molt motivats i van participar activament en totes les proves, experiments, gimcanes, itineraris, etc, que van realitzar per tal de resoldre els reptes plantejats. Alguns van tenir l’oportunitat de veure en directe una família de porcs senglars passejant i menjant a la vora de la riera.

Tot i que el temps no va acompanyar massa i que hi havia molts mosquits, va ser una estada magnífica que també va comptar amb jocs a la tarda i a la nit.

Gràcies a tots: als i a les mestres, Elisabet, Martí, Isabel i Josep Antoni i a tots els nens i nenes.

Els sediments de Pallejà ens expliquen la seva història geològica

3El dia 24 d’octubre els alumnes de 4t d’ ESO de l’Institut Joan Oró de Martorell, van realitzar una sortida de geologia a Pallejà per tal d’observar de primera mà la formació sedimentària del Triàsic (Mesozoic) que es remunta als 248 milions d’anys d’antiguitat.

Una mica més amunt de l’escola Angel Guimerà d’aquesta localitat es poden apreciar molt bé els afloraments, en nivells superposats de: conglomerats, gresos, argiles i calcàries.

Van analitzar cada afloraments tot mesurant estrats, alçades, direccions i capbussaments  de les capes; també van determinar la duresa i composició de les roques. Amb totes les dades recollides van poder interpretar l’origen de tota la seqüència que es correspon a una transgressió marina d’una plana al·luvial.

1Un cop al centre i amb la informació obtinguda podran realitzar la columna estratigràfica i un tall topogràfic de la zona per a determinar en quinavessant de muntanya es poden trobar surgències d’aigua.