Estada de l’Escola Minerva

f399Els dies 11,12 i 13 de març l’Escola La Minerva ha fet una fantàstica estada a Can Santoi.
Els alumnes van descobrir Collserola i el seu clima tot estudiant les escletxes, fent un recorregut al voltant de la riera i treballant la meteorologia i els seus instruments.
El primer dia van analitzar la formació de les escletxes tot esbrinant els materials inferiors i superiors i deduint la seva història f122geològica. Per les tardes van fer una gimcana d’instruments i sensacions, un programa de televisió on per equips van fer d’homes i dones del temps, de càmeres, d’apuntadors i de directors i van fabricar amb material reciclable diferents instruments meteorològics.
El segon dia va fer un sol fabulós que van aprofitar per fer els diferents tallers d’energia solar: escalfar aigua amb col·lectors solars, generar electricitat a partir d’una miniplaca fotovoltaica i fer pomes al forn amb la cuina solar.
El tercer dia van fer una ruta circular al voltant de la riera per estudiar les comunitats vegetals que hi ha en les dues vessants i al voltant de la riera, també van recollir macroinvertebrats que després van observar amb la lupa binocular i van descriure ajudats d’unes fitxes específiques.
Ha estat una estada molt profitosa. Els alumnes han fet moltes activitats, han après molt del medi i estaven molt contents!f277

 

 

 

La riera de Vallvidrera

f44El dilluns 9 de març els alumnes de 2n d’ESO de l’Escola Isabel de Villena d’Esplugues van fer un estudi ecològic de la riera de Vallvidrera en els trams del Vern de 12 branques i de la font de Campreciós. Un cop allà van prendre mesures de la temperatura de l’aire i de l’aigua i van analitzar diferents paràmetres de l’aigua com la olor, la transparència i la presència d’escuma. Van calcular la velocitat del corrent amb l’ajuda d’un suro, un cronòmetre i una cinta mètrica i també el cabal mesurant la profunditat amb un flexòmetre en diferents trams. Després van identificar diferents plantes al·lòctones i autòctones i van recollir invertebrats amb els salabrets.
A l’aula van visualitzar els invertebrats amb la lupa binocular i consultant unes fitxes van saber més coses sobre la seva alimentació, respiració i desplaçament.
Finalment van sumar els índex biològics dels invertebrats trobats per saber la qualitat de l’aigua de la riera que va resultar mediocre en part degut a la contaminació generada per l’activitat humana. Van col·laborar en millorar l’entorn recollint  les deixalles que hi havia.

Gràcies i fins la propera!

 

 

 

 

Vistes de Barcelona i Collserola des de la Torre

f88El dimarts 10 de març els alumnes del cicle mitjà i superior del ZER Plaurcén de la comarca del Pla d’Urgell van realitzar l’activitat de la Torre de Collserola.
Van anar deduint la funció de la Torre i la seva alçada. També van enganxar una seqüència de quatre vinyetes sobre els passos que es van seguir en la seva construcció. Dins la torre van veure imatges de diferents torres de telecomunicacions que hi ha al món ordenades segons la seva alçada. Després van pujar fins la planta 10 de les plataformes on es troba el mirador per gaudir de les vistes. Tot i que hi havia poca visibilitat van poder veure  llocs significatius amb l’ajuda dels plafons que hi ha. Finalment van reflexionar sobre la necessitat de protegir l’entorn verd per tots els beneficis que ens aporta.

 

La Brolla d’estepes i l’alzinar litoral

f177Els dies 2, 3, 5 i 6 de març els alumnes de 1r d’ESO de l’institut Olorda de Sant Feliu de Llobregat han fet l’activitat de comunitats vegetals al nostre Camp. Cada dia i dividits per grups han treballat dues vessants diferents recollint dades de:  temperatura de l’aire, temperatura del sòl,  humitat relativa,  intensitat de llum, orientació i velocitat de l’aire. També han fet una gimcana per reconèixer, identificar i observar amb detall diferents plantes representatives de cada comunitat.
f133Un cop a l’aula han contrastat les hipòtesis inicials amb les dades obtingudes a cada vessant i han pesat i posat a l’estufa diferents mostres de fulles per saber la quantitat d’aigua que contenen i poder esbrinar si hi ha diferències entre ambdues comunitats.
Han estat  alumnes molt treballadors i excursionistes, doncs han pujat cada dia des de l’estació de renfe de Molins de Rei a Can Santoi caminant tot gaudint del paisatge i la natura.

Felicitem des d’aquí a l’Ampar i al professorat que ha participat cada dia!

 

 

 

Resum meteorològic: febrer 2015

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:ametller

Temperatura mitjana: 6,5 ºC
Temperatura màxima absoluta: 19,3 ºC el dia 23
Temperatura mínima absoluta: -4,2 ºC el dia 6
Pluja acumulada: 10 l/m2
Pluja màxima en un dia: 6,2 l/m2 el dia 4
Cop de vent màxim: 53,1 km/h el dia 24
Direcció predominant del vent: E

Del mes de febrer destaquem uns primers deu dies una mica freds i l’escassedat de precipitacions, que tanmateix correspon a la normalitat en aquesta època de l’any.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

El nostre amic el Sol

f133

Els alumnes de 3r de l’escola la Sínia de Molins de Rei han fet el projecte d’energia solar els dies 24, 25 i 26 de febrer. Cada dia han fet tres activitats:

-Generar electricitat que moure unes aspes mitjançant una miniplaca fotovoltaica

-Escalfar aigua en uns col·lectors solars.

-Fer pomes al forn a la cuina solar.​

 

Han aprés molt sobre les radiacions de llum i de f222calor del Sol. Les hipòtesis que plantejaven en cada cas han estat molt encertades i han deduït molt bé que el color negre absorbeix més calor i que els vidres en el col·lectors ajuden a escalfar millor l’aigua.
No totes els dies ha fet sol, però això no els ha impedit fer tots els experiments.
El darrer dia han realitzat amb èxit un simulacre d’evacuació i amb poc menys de 4 minuts ja estaven tots a l’esplanada de davant de la casa.

Gràcies i fins la propera!!

f244

Treball sobre energia solar

f66Avui els alumnes de 5è de l’escola Baloo de Barcelona han après molt sobre l’energia solar. Han estat interpretant les diferents radiacions que ens arriben del Sol i l’ús que els hi podem donar.
Tots han fet funcionar un molinet amb una miniplaca fotovoltàica i després per grups han escalfat aigua amb uns col·lectors solars i han fet pomes al forn amb una cuina solar.
Era un grup molt eixerit, analitzaven molt bé els resultats i les seves hipòtesis han estat força acertades.

Tot refent la història de la Colònia Güell

f77Els alumnes de 6è de l’Escola Amat Verdú de Sant Boi de Llobregat es van desplaçar els dies 3 i 18 de febrer tot caminant des de la seva escola fins la Colònia Güell.

Durant el recorregut pel poble, van poder veure les cases dels obrers i alguns dels edificis més singulars de la Colònia: Can Soler de la Torre, Ca l’Ordal, l’escola, el teatre Fontova, L’Ateneu Unió, la Casa bressol de les monges Carmelites…També van poder reviure la vida a la Colònia a les primeres dècades del segle XX mitjançant un muntatge audiovisual que recrea aquella època tot seguint el dia a dia d’una família obrera. Finalment van visitar la cripta de l’església que va dissenyar i construir Antoni Gaudí on van descobrir la seva simbologia i van aprofundir en els seus elements arquitectònics.

Si voleu més informació de la proposta didàctica podeu adreçar-cos a la fitxa descriptiva de l’activitat.

 

Els alumnes de l’Institut Andreu Nin investiguen la riera

Els dies 10 i 17 de febrer els alumnes de 1r d’aquest Institut del Vendrell han tingut l’oportunitat de fer una recerca sobre els trets més rellevants de l’ecosistema de la I_A_Ninriera; també han pogut determinar la qualitat de les seves aigües mitjançant la presència de determinats macroinvertebrats que ens serveixen d’indicadors biològics de contaminació.

Algunes de les espècies trobades en els dos dies van ser:
Sangoneres – Cucs – Barretets – Gambes d’aigua dolça – EfímeresEspiadimonis – Libèl·lules – Larves de mosques negres – Salamandres…

De tornada a l’Institut encara els queda feina per fer: calcular el cabal de la riera, completar un dibuix sobre els hàbitats dels animals i elaborar conclusions generals sobre l’estat de salut de la riera.

La bona actitud dels alumnes i la implicació activa del professorat han resultat essencials per al bon èxit de la sortida.

Estada dels alumnes del Cicle Mitjà de l’escola Cérvola Blanca

Els alumnes de 3r i 4t de Sant Martí de Tous han fet una estada molt profitosa al Camp d’Aprenentatge els dies 11,12 i 13 de febrer.f222
Van començar descobrint les escletxes del Papiol, analitzant les propietats dels materials: duresa, textura i com reaccionen amb l’aigua i l’àcid clorhídric. Van prendre mesures d’amplada, profunditat i orientació de les escletxes i van deduir la història geològica de la formació d’aquestes grans esquerdes.

Per les tardes van fer de meteoròlegs, aprenent a interpretar els instruments meteorològics i fent d’homes i dones de temps tot treballant en equip per fer la gravació d’un programa de predicció del temps a Catalunya. Aquest treball segurament els animarà a enllestir una estació meteorològica a l’escola.

El dijous af111l matí van continuar descobrint Collserola, però aquesta vegada des de la riera, analitzant els paràmetres de temperatura i velocitat de l’aigua, aprenent a identificar el nom d’algunes plantes que formen la vegetació de ribera i recollint mostres de marcroinvertebrats que un cop al laboratori van identificar i van valorar a través d’ells la qualitat de l’aigua de la riera de Vallvidrera.f333

El divendres van treballar l’aprofitament de les radiacións de llum i calor del Sol mitjançant la seva aplicació en les plaques fotovoltaiques, col·lectors solars i la cuina solar. Després de dinar van poder degustar d’unes postres a base de pomes  fetes amb aquesta energia renovable.

Ha estat una magnífica estada!

Fins aviat!