L’huracà Sandy

El cap de setmana passat l’huracà ‘Sandy’ va encendre totes les alarmes a la costa est dels Estats Units, i entre moltes altres conseqüències va obligar a tancar preventivament la Borsa de Nova York, que no tancava per culpa del temps des de l’huracà ‘Gloria’, l’any 1985.

Què és un huracà?
Els huracans sempre es formen sobre el mar en l’època en què fa més calor i l’aigua és calenta. Aquesta aigua escalfa l’aire que té al damunt. I quan aquest aire es barreja amb l’aire fred que hi ha més amunt, neix un remolí de grans onades, vent i pluja que comença a avançar.
A Europa no hi pot haver huracans. De fet, aquestes tempestes només existeixen en algunes zones del món. I a cada lloc tenen un nom diferent. Al sud-est d’Àsia, en diuen tifó, a l’Índia, cicló, a Amèrica és un huracà, i a Austràlia tenen un nom força divertit: “willy willy”. Són diferents maneres d’anomenar un mateix fenomen.

Els efectes del “Sandy”
L’aigua ha arribat a pujar més de 4 metres, i fins i tot ha entrat als túnels del metro. Mig milió de persones s’han quedat sense llum i el vent s’ha endut les façanes d’algunes cases. També hi ha hagut un munt d’incendis enmig de l’aigua.

El “Sandy” va iniciar el seu viatge a Haití i va continuar cap a Cuba, la República Dominicana, Jamaica i les Bahames, fins arribar als Estats Units, on va impactar, amb la seva màxima força, a 23 estats diferents.

Es calcula que, només als Estats Units, 1 milió de persones han hagut de marxar de casa seva.

Per què es diu “Sandy”?
Per identificar fàcilment els huracans se’ls posen noms de persona seguint l’ordre alfabètic, i es van alternant els de dona amb els d’home.
Si mirem els noms que s’han fet servir el 2012, veiem que després del “Sandy” – un nom de dona que comença per S – ve un nom d’home, “Tony”, després “Valerie” i així fins a arribar al final de l’abecedari.

InfoK 30/10/2012
Aquest article ha estat publicat en General, meteorologia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a L’huracà Sandy

1. Miriam San José diu:

És molt curiós veure com un fenomen atmosfèric, en aquest cas un huracà, perquè ha succeït a Amèrica, pot destrossar un país, en aquest cas 23 estats d’Estats Units. Ha deixat molts nens sense anar a l’escola, moltes families sense una llar,… Però el que realment em sorprèn és com es forma un huracà, tifó, willy willy o cicló. Mai hauria pensat que es forma perquè l’aigua del mar és calenta i quan aquesta aigua escalfa l’aire que té al damunt i es barreja amb l’aire fred que hi ha més amunt, neix un remolí de grans onades, de vent i de pluja.
    Realment aquest fenomen és un dels més sorprenents, per la seva formació i la seva força amb la que destrueix el que troba.

2. Jesús Oca Fernàndez diu:

Diuen que aquest huracà és un dels més forts de la història dels Estats Units, ya que ha arrasat un munt de cases i han mort un munt de persones.

3. Com pot ser que només la temperatura de l’aigua i l’aire pugui arribar a fer tant de mal a la nostre societat, que arribi a provocar inundacions, vents de 140km per hora, i fins i tot a matar a gent.

4. Maria Martinez diu:

M’ha semblat un vídeo molt curiós, ja que, l’ huracà Sandy va inundar els Estats Units i entre moltes altres conseqüències, va obligar a tancar prèviament la Borsa de Nova York. Aquests huracans que neixen al Carib es formen damunt del mar, durant l’època més calorosa. L’aigua està tan calenta que escalfa l’aire que té a sobre i quan aquest es barreja amb l’aire fred que té més amunt, neix un remolí de gran onades que es va desplaçant amb molta velocitat. Les conseqüències més greus del temporal les ha patit la ciutat de Nova York, hi ha hagut vint-í-un morts, inundacions inclús al metro, talls elèctrics i, fins i tot, un milió de nens no han pogut anar a l’ escola durant tres dies. És increïble les destrosses que pot fer la força devastadora de la natura.

5. Adrián Cantarone diu:

És una pena que hi hagi gent que ha perdut la seva casa, totes les seves pertinences i fins i tot família, per culpa d’aquest huracà, però contra la natura no hi ha res a fer. També m’extranya que aquest huracà hagi fet aquestes grans destrosses a un país tan evolucionat com els Estats Units d’Amèrica. Crec que hauran de passar uns quants anys perquè Nova York i Nova Jersey (les zones més afectades per aquest huracà) siguin com eren abans.