CONFINAMENT AMB ULLS D’ADOLESCENT

Iniciem avui una nova secció de la revista anomenada CONFINAMENT AMB ULLS D’ADOLESCENT. En aquesta secció publicarem diferents testimonis del dia a dia d’un adolescent durant aquests dies de confinament.

Llegiu-los i segur que us hi sentireu identificats. Cliqueu a sobre de la secció per llegir els diferents testimonis.

I si voleu explicar-nos la vostra experiència durant aquests dies, envieu-nos el vostre article a revista@ies-sabadell.cat, i el publicarem.

Molts ànims a tothom!

TOT SOBRE EL CORONAVIRUS

QUÈ ÉS EL COVID-19?

Els coronavirus són una família àmplia de virus que normalment afecten només animals, però alguns tenen la capacitat de transmetre’s dels animals a les persones. El coronavirus SARS-CoV-2 és un nou tipus de coronavirus que pot afectar les persones i es va detectar per primera vegada al desembre de 2019 a la ciutat xinesa de Wuhan, província de Hubei. Encara hi ha moltes qüestions que es desconeixen en relació amb la malaltia que produeix: la COVID-19.

El covid-19 presenta, en principi, una simptomatologia similar a la grip, però pot arribar a ser molt més greu en alguns casos.

EL CORONAVIRUS A SABADELL 

Actualment, Sabadell és la segona ciutat amb major nombre d’infectats de Catalunya, només superada per Barcelona. Tot i així, de moment només es poden prendre les mateixes mesures que hi ha a la resta de l’estat.

CORONAVIRUS ALS ESPORTS        

Com tots sabem, una part de les mesures va ser limitar el nombre de persones assistents a actes públics i, després, el confinament total, impedint la realització d’esports profesionals. A nivell individual, és recomanat realitzar activitats físiques a dins de casa per a mantenir-se saludable.

COM AFECTARÀ AQUESTA PANDÈMIA A L’ECONOMIA?

Un dels primers efectes seran uns pressupostos reduïts en els propers anys per part dels governs més afectats, a causa de la gran inversió en material sanitari que estan realitzant. Els més afectats per aquesta situació serien els autònoms i les petites empreses perquè si no reben una assistència financera (que augmentaria els problemes econòmics dels governs) no es podran mantenir. Les empreses que es mantinguin segurament hauran de fer fora a molts treballadors per a mantenir-se, i augmentarà l’atur. L’atur disminuirà el consum, fent que es pugui generar més atur. Si els governs intenten salvar totes les empreses, podrien acabar en deute amb altres països o havent d’incrementar els impostos, fent que algunes empreses també desapareguin. L’impacte serà diferent a cada país, però segurament hi haurà una nova crisi.

Aquí hi ha les diferents mesures aplicades a Espanya.

Aquest és un enllaç on hi han les dades oficials d’afectats pel covid-19.

Visita al CRAM

En aquest article parlarem sobre el CRAM, Aquest és el lloc que vam visitar els alumnes de 3r d’ESO en la darrera sortida de tutoria i ens va semblar molt interessant, tant com per fer un article perquè tothom pugui saber què és el CRAM i per què és important.

Comencem:

QUÈ ÉS EL CRAM?                                                                                                           El CRAM (Centre de recuperació d’animals marins) és una organització que ofereix ajuda als animals aquàtics per ajudar-los a millorar en salut i estat. Donen suport a animals com ara tortugues, dofins, taurons, balenes, aus marines, mantes, rajades, etc. Normalment quan han d’ajudar a algun animal és per la quantitat de plàstic ingerit, per pesques accidentals o altres casos. Gràcies a aquesta organització s’han aconseguit salvar o concedir una vida millor a animals que ho necessitaven.

PER QUÈ HO FAN?                                                                                                           Ho fan per aconseguir donar una vida millor als animals marins i aconseguir millorar la seva experiència sota l’aigua, i per mantenir viu l’ecosistema marí que al final és una cosa que ens afecta a tots.

CASOS ESPECIALS:

Us explicarem les commovedores històries de tortugues que actualment habiten al CRAM a causa de les seves males experiències passades, que no han fet agradables les seves vides. Gràcies al CRAM les seves vides han millorat, però les seves històries sempre seran recordades.

 

CASIMIRO

Casimiro és una tortuga que, després de ser pescada per les xarxes d’un pescador, va ser ingressada en aquest centre amb un ull infectat. Van aconseguir desinfectar-lo però es va quedar cega d’aquest ull- Tot i això, no serà retornada al mar perquè no es podria valer per si mateixa a l’hora de caçar el seu aliment.

 

DAMM       

Damm és una tortuga que després de pescar-la i alterar la pressió que tenia sota el mar, al treure-la de sobte, igual que Casimiro, va presentar certs problemes, entre ells infecció als ulls, però aquest vegada no van poder salvar-li els ulls i els hi van haver de treure. Aquesta tortuga tampoc podrà ser retornada al mar perquè ja no te visió per poder sobreviure-hi.                                                                            

4×4

És una de les tortuges més grans del CRAM, és un dels exemplars més veterans del Centre i en aquests moments pesa, ni més ni menys, que uns 78 quilos. Va viure en un habitat en males condicions, que van ocasionar-li  molts danys: pèrdua de pigmentació, pèrdua de musculatura i problemes de mobilitat. Al principi es veia molt complicat que la tortuga es recuperés del tot, ja que tenia les articulacions molt atrofiades i no tenia força, però mica en mica es va fer un progrés i va aconseguir poder nedar i viure en aigua salada, a l’aire lliure i sense infeccions i finalment es va recuperar.

MASSA GRAN

Massa Gran és una tortuga que des de ben petita va ser ingressada al centre. A mesura que passava el temps Massa Gran s’anava fent més gran en edat i dimensions, per això ara és la tortuga més gran i vella del centre. La seva intenció des d’un principi era tornar-la al mar, cosa que ja no es possible perquè s’ha acostumat a viure en captivitat des de ben petita i no sabria guanyar-se la vida ella sola al mar.



TIPUS D’HABITATGES I ALTRES:

HABITATGES PER A TORTUGUES:

Aquest habitatge que veiem està preparat per a tortugues. Actualment hi està residint la tortuga 4×4. És un habitatge a l’aire lliure que millora l’estada a les tortugues que visiten aquest espai.

HABITATGES PER A AUS MARINES:

En aquest centre també acullen a aus marines per ajudar.les. Són aus que passen la major part de la seva vida en el medi marí. Les aus posseeixen adaptacions especials per poder sobreviure en el medi aquàtic, tals com la seva dieta, basada principalment en animals aquàtics com peixos, invertebrats, plàncton… o el seu cos, que està adaptat al busseig, Avui dia, les aus marines són considerades el grup d’aus més amenaçat del planeta



I fins aquí aquest petit viatge per algunes de les parts i coses més importants a remarcar del CRAM. Esperem que us hagi agradat i que us hagi fet pensar. Tots junts podem ajudar a fer del món un lloc millor.


Dia de la dona

El diumenge 8 de març es va celebrar el Dia de la dona per demanar la igualtat de gèneres. A Sabadell es va fer una manifestació on va assistir molta gent, sobretot dones i gent jove. La manifestació va començar davant dels jutjats i va anar fins al centre de la ciutat. També es va fer una manifestació a Barcelona on van assistir més de 50.000 persones.

Aquestes manifestacions es fan perquè les dones tinguin els mateixos drets que els homes. Com per exemple tenir els mateixos sous, que les dones no tinguin por de sortir al carrer soles o de ser maltractades pel simple fet de ser dones.

Després de les manifestacions el govern va aprovar una nova llei, anomenada “assetjament ocasional”, que diu que si pel carrer et diuen alguna cosa per intimidar-te pots denunciar i és assetjament.

Al nostre institut vam fer un crèdit de síntesi relacionat amb aquest tema. Vam fer activitats que ens feien raonar i reflexionar sobre tot el que està passant en la nostra societat. Per exemple, a català vam veure uns vídeos i vam reflexionar sobre les situacions masclistes que hi apareixien, i també havíem de crear un diàleg sobre “micromasclismes” i representar-lo. A castellà vam escollir unes cançons masclistes o feministes, vam analitzar la lletra i vam explicar quin paper feia la dona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEATRE A L’INSTITUT

                                            

En un teatre els actors i les actrius s’han d’aprendre un guió i representar-lo en directe davant del públic. El director o directora és qui dirigeix els actors i els aconsella com han d’actuar o interpretar cada personatge. Els actors s’han d’aprendre unes frases o accions d’un guió escrit per un autor teatral o dramaturg. 

A l’institut, l’any passat es va començar a fer una optativa de teatre a 1r i 2n d’ESO, dirigida per la Carme Martí. Aquest any l’optativa ha seguit, però aquesta vegada el professor és el Rubén Ortega, i l’optativa es fa a 1r i a 3r. 

Hem entrevistat alguns alumnes que fan teatre i el professor que els dirigeix, i ens han explicat què fan i com ho fan. A continuació podeu llegir les entrevistes que els hem fet.

ENTREVISTA A BEA BOCA I AYMAN ZYANI, DE 3R D’ESO

-Com ho feu per escollir el tema de l’obra?

– Ens ajuntem en un aula i fem una pluja d’idees.

-Com us sentiu quan sou a l’escenari  ?

-Estem molt nerviosos però quan comencem l’obra ens tranquil·litzem i fem que surti bé el diàleg.

-Quan sou a l’escenari, si us equivoqueu, què passa ?

-Canvies el diàleg i fas el màxim possible perquè no es noti i tingui sentit.

-Si una persona no ve el dia de l’obra, com ho solucioneu ?

-Sempre tenim una persona de reserva i uns dies abans s’ho estudia i intenta que surti bé.

-Què es necessita per fer teatre ?

-Que tinguis ganes d’aprendre el diàleg i també si et toca un personatge que no t’agrada que no et queixis.

-Per què vols fer teatre ?

– Per saber perdre els nervis.

-Quantes hores has d’assajar cada dia?

-Fem servir les hores d’optativa i si cal assajar més ens quedem a la tarda 2 hores.

Quantes obres de teatre has fet?

-Bea: jo n’he fet tres, perquè ja feia teatre l’any passat.

Aiman: jo només una, perquè soc nou d’aquest any. a teatre

-Com consideres el teatre ?

-Una activitat per perdre la vergonya i socialitzar-te amb el companys.

-Com us prepareu el diàleg?

-De tant repetim les escenes i se’t quedes amb el diàleg.

ENTREVISTA A RUBÈN ORTEGA, PROFESSOR DE TEATRE

 -Per què et vas fer professor de teatre ?

-Ens vam posar d’acord al departament, i la Carme va estar insistint que ho fes jo aquest any, i al final baix accedir.

-Quantes obres has fet ?  

-Com a director d’optativa n’hem fet una de 1r i dues de 3r.

-Com t’inspires per escriure una obra ?

-Depèn de cada obra, normalment miro pel·lícules o sèries per inspirar-me, i també depèn dels alumnes. També pot ser canviat el diàleg pels alumnes. I per aquest segon  trimestre vull fer a tercer una obra clàssica.

-Quina obra t’ha agradat més de les que has fet ?

-L’última que he fet amb els de tercer: Una visita inesperada.

 -L’any que ve faràs aquesta optativa ?

-Doncs no ho tinc molt clar, depen dels professors que hi hagi l’any que ve. A mi m’agradaria continuar però l’oferta serià pels de primer o de segon.

ERASMUS+ “SUSDI”

Fa dues setmanes, concretament la setmana del 26 de gener a l’1 de febrer, uns quants alumnes de 3r, 4t d’ESO i 1r i 2n de batxillerat van estar treballant en el projecte Erasmus juntament amb alumnes de Portugal, Àustria i Eslovàquia, els quals van ser acollits pels alumnes locals. Durant la setmana de l’ERASMUS es van dur a terme diferents activitats, tant a l’institut com fora.
El temps que van passar dins l’institut van estar aprofundint en el projecte “SUSDI” (sutinable diets), treballant les característiques de menjar de manera saludable i sostenible i creant plats que les compleixin. A més l’últim dia van rebre una visita d’unes integrants d’una cooperativa centrada en aquests temes que els van ensenyar de què anava la corresponent cooperativa i com contribuïa a la sostenibilitat per obtenir més coneixements sobre el tema. Finalment, l’últim dia van haver de crear una petita cançó que donés un missatge per conscienciar a qui l’escolti de portar un estil de vida una mica millor quant a la cura de nosaltres mateixos i del planeta.
Durant la setmana van fer altres activitats culturals relacionades amb la ciutat fora de l’institut, és a dir, van fer diverses excursions. El dimarts van fer una petita visita a Sabadell (Mercat Central i Ajuntament de Sabadell) i després van anar a fer-ne una a la UAB (Universitat Autònoma de Barcelona) i a la ICTA (Institut de Ciència i Tecnologia dels Aliments) on els nois i noies participants del projecte van rebre unes explicacions sobre el que es feia allà. Dimarts, les activitats van ser més participatives, ja que van anar a la fundació Alícia on van fer dues activitats relacionades amb l’alimentació sana i sostenible. Les activitats eren “CorreFogons“, on es van fer petits grups de 6 persones per preparar diferents plats (dels quals després van poder gaudir) i “Roda el món i torna al born” on van haver d’escoltar una petita explicació històrica sobre com ens van arribar certs aliments, per després utilitzar aquests aliments per elaborar alguna recepta. Finalment, dijous van visitar Barcelona, on van veure l’hospital de Sant Pau per fora i la Sagrada Família amb visita guiada. Van menjar a un restaurant sostenible anomenat Fresco. Finalment van visitar el Museu de la xocolata on van fer una tasta de diferents xocolates.
L’últim dia es van dedicar a presentar la cançó que havia fet cada grup i a l’hora de dinar van menjar diferents plats que havien preparat ells a casa seva, els quals eren sostenibles i saludables.

Els alumnes van gaudir molt d’aquesta experiència i van fer un gran treball, sobretot van quedar molt contents d’haver pogut conèixer a gent d’altres països i practicar l’anglès amb ells.

Aquí us en deixem un vídeo:

https://drive.google.com/file/d/1DNhHFBPqsNadwuo8oCR1JOm1aFmyu7Dh/view?usp=sharing

Donació de Sang

Els alumnes de 3rC han estat treballant en un servei comunitari que consistia en fer una trucada al màxim de gent possible per assistir a una donació de sang que va tenir lloc el 5 de febrer passat al gimnàs de l’institut. Van fer un gran esforç anant a diferents instituts, escoles i altres espais públics i avisant a gent pel carrer, animant a tothom a participar-hi. Finalment van aconseguir que hi anessin moltes persones, de les quals es van obtenir 55 donacions, superant les del curs passat. A més d’aconseguir que hi haguessin molts assistents, van fer una cosa més important encara, conscienciar a molta més gent de la importància de donar sang, que era realment la proposta d’aquest grup classe.

 

CARNESTOLTES

Aquest divendres 21 de febrer celebrem el carnestoltes a l’Institut Sabadell amb un concurs de comparses que farem al pati. Concretament hi haurà dos concursos, un per a 1r i 2n d’ESO, i un altre per a 3r i 4t d’ESO. Cada classe ha escollit lliurement un tema del qual disfressar-se, i ha de preparar i presentar un ball per al concurs.

Com ens organitzarem? 

Les dues últimes hores del divendres les dedicarem al carnestoltes. Els alumnes tindrem la cinquena hora -de les 12:30 a 13:30h- per preparar-nos la disfressa, el maquillatge i acabar de preparar el ball que es farà posteriorment. I la sisena hora -de 13:30 a 14:30h- és quan farem el concurs de disfresses al pati.

Qui fa de jurat?

El jurat estarà format per una part del professorat i pels delegats de cada classe. Els delegats d’un nivell valoraran les comparses d’un altre nivell. Per exemple, els delegats de 4t valoraran les comparses dels alumnes de 3r i els delegats de 3r valoraran les comparses dels de 4t. I el mateix amb 1r i 2n.

Ah!, i recordeu que a l’institut celebrem els carnestoltes aquest divendres, però a Sabadell en general es celebra el dissabte a la tarda amb una rua a Ca n’Oriac, i el diumenge dia 2 de març, també a la tarda, amb una rua que travessa tota la ciutat.

BON CARNESTOLTES A TOTHOM!

El Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP)

Descripció del Dia Escolar de la No-violència i la Pau

El Dia Escolar de la No-violència i la Pau, conegut també com a Dia Mundial o Internacional de la No-violència i la Pau, va ser fundat l’any 1964 pel poeta i educador mallorquí Llorenç Vidal Vidal, i és una iniciativa d’educació No-violenta i Pacificadora, difosa internacionalment.

Es va començar a celebrar a causa de la mort de Mahatma Gandhi. A les escoles normalment es commemora fent diferents activitats, i gairebé sempre es fan servir els coloms perquè a l’antiguitat eren un símbol de bondat, d’harmonia i d’amor.
Aquest any ha estat el 72è aniversari de la mort de Gandhi.
Què fem a l’institut?
Dijous 30 de gener del 2020, hem celebrat el Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP) al nostre institut.
Nosaltres el que hem fet aquest any és fer un mural gegant de dues mans juntes que simulen la unió i la pau. Cada persona de cada grup-classe ha escollit una frase que tingui a veure amb la pau, i després les hem escrit al voltant de les mans i hem penjat el mural perquè el vegi tothom.

Aquí us deixem unes mostres del que hem fet avui:

 

ALUMNES QUE PRACTIQUEN ESPORTS FEDERATS

MANEL DE LA CRUZ ZOTES (3rE)

En Manel és un alumne del nostre institut que practica un esport curiós, l‘hockey línia. No és gaire conegut arreu de Catalunya, perquè l’hockey de 4 rodes i l’hockey herba són molt més comuns. Per practicar aquest esport és necessari portar proteccions (espitlleres, colzeres, casc….) i també calen uns patins i un pal (que s’anomenta stick) per donar-li al disc (el puk). A pista juguen 4 jugadors més el porter, però a l’equip són 12 jugadors més els dos porters. Hi ha diferents categories segons l’edat: prebenjamí, benjamí, aleví, infantil, juvenil, junior, sènior masculí i sènior femení. El seu equip és a Rubí (Cent Patins) i entrena dilluns, dimarts, dijous i divendres una hora i mitja. La seva categoria és infantil però puja a juvenil quan necessiten reforç. En Manel va marxar una setmana a Chicago a jugar un campionat internacional, i van aconseguir quedar en primer lloc. Felicitats, Manel!

NORA LÓPEZ MARCHAN (3rD)

La Nora López és una alumna del nostre institut que practica Taekwondo. Els seus horaris d’entrenament són de 20:30h a 21:30/21:45h, però quan té campionats entrena dues hores o dues hores i mitja. Practica Taekwondo en un club federat que es diu Subalee. Ara mateix està a la Selecció Catalana. En aquest esport necessita un kimono, un cinturó i proteccions de cap fins als peus. Hi ha 7 cinturons, ella va pel 6è,  i d’aquí a poc ja es podrà treure el negre. Les competicions que fa són de combat i de poomses. Aquest any els resultats no li han anat tan bé com a ella li hagués agradat, ja que es va lesionar en una competició de combat. Però ha aconseguit dos ors, dues plates i un bronze. Una de les coses per les quals va bé practicar Taekwondo és perquè et saps defensar a tu mateixa, ens comenta. Però també té una part dolenta, que et pots lesionar i pots estar molt de temps sense practicar-lo. La Nora ha hagut de sacrificar moltes coses, ja que quan li van dir que estava convocada per competir a València, va haver de deixar una altra activitat que també li agrada molt, el ball, ja que havia d’entrenar una hora i mitja o quasi dues hores. Ara mateix està entrenant a la classe dels adults, i és la més petita.

LUCÍA MAROTO (3rC)

Lucía Maroto, una alumna de 3rC, és una jugadora de waterpolo del Club Natació Sabadell. Entrena unes quinze hores setmanals normalment i el que fa en aquests entrenaments és nedar, xuts, “home de més i home de menys”, i també fa estones de partits i crossfit. La Lucía va decidir practicar aquest esport perquè el va veure diferent de la majoria i ara el que més li agrada és que s’ha tornat una forma d’expressar-se per a ella. Com a jugadora del Club Natació Sabadell participa en tres equips: cadet, juvenil i absolut B, on hi ha prop de 12 persones. El waterpolo afecta positivament la seva vida, tot i que per compaginar-lo amb la seva vida social o els seus estudis ha de ser molt organitzada per evitar la falta de temps. Una experiència important per a ella va ser quan aquest estiu va quedar primera al campionat d’Espanya de categoria cadet i terceres a la categoria juvenil. Per celebrar el campionat de cadet va haver d’anar a Màlaga, per tant es pot dir que ha viatjat gràcies a aquest esport. Tot i així, ella creu que el waterpolo no té gaire futur perquè no és gaire conegut i el salari no és molt alt. Com molts esportistes, té un referent o ídol del seu esport; en aquest cas, la Lucia té una jugadora preferida, que és Mica Garcia. A banda de bones experiències, també n’ha tingut de dolentes ja que s’ha fet lesions moltes vegades a les cervicals, les lumbars, les espatlles i l’esquena. La conclusió d’aquesta entrevista és que el waterpolo és un esport que pot ser agradable però molt dur a la vegada, i li donem gràcies a la Lucía Maroto per respondre les nostres preguntes.