400 científics d’arreu del món desxifren parts fins ara desconegudes del genoma humà

Quan es va anunciar l’any 2000 la descodificació del genoma humà com el full de ruta que fa que les nostres cèl·lules siguin com són, es van donar a conèixer entre 20.000 i 25.000 gens que formen l’anomenat “llibre d’instruccions” de la vida, en una roda de premsa sense precedents, en la qual van intervenir simultàniament Bill Clinton, que aleshores era president dels Estats Units, i Tony Blair, ex primer ministre britànic. Era una gran fita, però impregnada d’una creença que avui es confirma que és falsa. Aleshores es creia que els gens eren els únics que codificaven ordres i que eren molt independents. Els científics, però, no van trigar a adonar-se que la codificació era molt més complexa.

Ara fa cinc anys, es donaven a conèixer els primers resultats del projecte Encode, que ja apuntava que el que en un primer moment es va qualificar com a ‘ADN porqueria’, que ocupava el 95% del genoma i que es creia que no tenia cap funció, jugava en realitat un paper molt important. Ara arriben els resultats definitius que trenquen del tot aquest antic dogma i confirmen que, efectivament, són fonamentals.

(…)

“El projecte Genoma humà ens va mostrar que només el 2% del genoma conté gens, les instruccions per fabricar les proteïnes. Amb Encode hem vist que prop del 80% del genoma fa alguna cosa. Hi ha una gran part del genoma implicada a controlar quan i com es produeixen les proteïnes, més enllà de simplement fabricar-les”, explica Ewan Birney, de l’EMBL-EBI, coordinador de l’anàlisi.

(Llegeix l’article sencer…)

Sóc Llicenciada en Ciències Geològiques (UB) i, actualment, professora de Biologia i Geologia a l'INS Julio Antonio de Móra d'Ebre des del setembre del 2014. Abans, he estat cinc cursos a l'INS Terra Alta. També he treballat al Berguedà, Barcelonès, Anoia, Osona i Baix Camp. He estat sis cursos exercint de professora de Tecnologia en diversos instituts del Baix Llobregat. En total són uns 30 anys d'experiència en diversos llocs i disciplines. El 2010 vam crear el Blog Rosalind Franklin des del Departament de Ciències de l'INS Terra Alta i, actualment, està "en custòdia compartida" entre Ins Terra Alta i Ins Julio Antonio. Allí s'hi exposen tot de materials de Física, Química, Biologia i Geologia que treballem amb els alumnes o altres notícies d'interès relacionades amb les ciències. A més, per continuar la divulgació i l'apropament amb els alumnes, el 2013 es va crear la pàgina de Facebook Geologia 4t d'ESO, i més tard la pàgina Rosalind Franklin Blog per la divulgació de la Biologia. També ens trobareu a Instagram RFranklinBloc i Twitter (RFranklinblog i Geologia 4t ESO). "Qui s'atreveix a ensenyar mai pot deixar d'aprendre" [J. Cotton]
Aquest article ha estat publicat en Biologia, Ciències per al món contemporani. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.