Crear tres espais ambientals diferents per recuperar els ritmes biològics del dia i la nit. Aquesta és la principal recomanació que els enviats de la NASA han fet als responsables de la mina de Copiapó, que el passat 5 d’agost es va esfondrar i va enterrar a 700 metres sota terra 33 miners.
Segons els científics, és imprescindible aconseguir que els treballadors recuperin els patrons de son i tinguin una activitat diària, cosa que només és possible si es “treballa amb una rutina de llums, d’exercicis físics i d’alimentació”. Per això, recomanen la creació de tres espais ben diferenciats, entre els quals un comptaria amb llum permanent i on els miners podrien xerrar, o passar l’estona; un altre estaria mig il·luminat, i serviria per treballar, i un tercer que estigués completament a les fosques i que es dediqués només a les hores de descans. D’aquesta manera, el grup es podria dividir en tres i cadascú podria aprofitar durant una franja concreta del dia un dels tres espais, fet que, segons els experts de la NASA, els ajudaria molt a tirar endavant tant físicament com mentalment.
A més, pel que fa a la manca de llum, des de la NASA s’aconsella que se’ls administrin dosis de vitamina D ja que “tant els astronautes com els miners no estan exposats a la llum del dia, i per tant és imprescindible aportar aquest tipus de vitamina d’una altra manera”.
(Continua llegint l’article…)
Quant a mamoros8
Sóc Llicenciada en Ciències Geològiques (UB) i, actualment, professora de Biologia i Geologia a l'INS Julio Antonio de Móra d'Ebre des del setembre del 2014. Abans, he estat cinc cursos a l'INS Terra Alta. També he treballat al Berguedà, Barcelonès, Anoia, Osona i Baix Camp. He estat sis cursos exercint de professora de Tecnologia en diversos instituts del Baix Llobregat. En total són uns 30 anys d'experiència en diversos llocs i disciplines.
El 2010 vam crear el Blog Rosalind Franklin des del Departament de Ciències de l'INS Terra Alta i, actualment, està "en custòdia compartida" entre Ins Terra Alta i Ins Julio Antonio. Allí s'hi exposen tot de materials de Física, Química, Biologia i Geologia que treballem amb els alumnes o altres notícies d'interès relacionades amb les ciències.
A més, per continuar la divulgació i l'apropament amb els alumnes, el 2013 es va crear la pàgina de Facebook Geologia 4t d'ESO, i més tard la pàgina Rosalind Franklin Blog per la divulgació de la Biologia. També ens trobareu a Instagram RFranklinBloc i X/Twitter (RFranklinblog i Geologia 4t ESO), i també a Bluesky (@rfranklinbloc.bsky.social i @geologia4teso.bsky.social).
"Qui s'atreveix a ensenyar mai pot deixar d'aprendre" [J. Cotton]
Aquest article s'ha publicat dins de
General i etiquetat amb
salut. Afegiu a les adreces d'interès l'
enllaç permanent.