Ja són vuit les empreses que produeixen oli d’arbres monumentals a la zona del Sénia.
El terme d’Ulldecona és el que disposa de més oliveres mil·lenàries del territori que conforma la Taula del Sénia (24 municipis als extrems de Catalunya, València i l’Aragó), amb 1.234 dels 4.157 exemplars comptabilitzats amb un tronc superior als 3,5 metres de perímetre a 1,30 metres del terra. N’hi ha a la Foia i als peus de la serra del Montsià, però és a la partida de l’Arion on s’hi concentra la major densitat. El paratge, on ja es realitzen visites guiades de forma puntual, es convertirà ara en un Museu Natural perdonar a conèixer aquest patrimoni. Es tracta d’una iniciativa de la Mancomunitat de la Taula del Sénia, que serà subvencionada per la Fundació Biodiversitat del Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí. Actualment s’està acabant de redactar el projecte, que incorporarà informació i senyalització de tot l’espai, on s’hi troben exemplars de grans dimensions com ara la coneguda Farga de l’Arion. A més, s’adequarà una de les cases de camp de la zona com a centre d’informació i recepció dels visitants, a més de punt de venda de l’oli. El projecte contempla un segon Museu Natural, en un indret encara per determinar (provablement dins de territori valencià).
(seguir llegint la notícia).
Quant a mamoros8
Sóc Llicenciada en Ciències Geològiques (UB) i, actualment, professora de Biologia i Geologia a l'INS Julio Antonio de Móra d'Ebre des del setembre del 2014. Abans, he estat cinc cursos a l'INS Terra Alta. També he treballat al Berguedà, Barcelonès, Anoia, Osona i Baix Camp. He estat sis cursos exercint de professora de Tecnologia en diversos instituts del Baix Llobregat. En total són uns 30 anys d'experiència en diversos llocs i disciplines.
El 2010 vam crear el Blog Rosalind Franklin des del Departament de Ciències de l'INS Terra Alta i, actualment, està "en custòdia compartida" entre Ins Terra Alta i Ins Julio Antonio. Allí s'hi exposen tot de materials de Física, Química, Biologia i Geologia que treballem amb els alumnes o altres notícies d'interès relacionades amb les ciències.
A més, per continuar la divulgació i l'apropament amb els alumnes, el 2013 es va crear la pàgina de Facebook Geologia 4t d'ESO, i més tard la pàgina Rosalind Franklin Blog per la divulgació de la Biologia. També ens trobareu a Instagram RFranklinBloc i X/Twitter (RFranklinblog i Geologia 4t ESO), i també a Bluesky (@rfranklinbloc.bsky.social i @geologia4teso.bsky.social).
"Qui s'atreveix a ensenyar mai pot deixar d'aprendre" [J. Cotton]
Aquest article s'ha publicat dins de
Biologia,
Ciències de la Terra i del Medi Ambient i etiquetat amb
Medi natural. Afegiu a les adreces d'interès l'
enllaç permanent.