Com motivar al nostre alumnat en la virtualitat?
BONES PRÀCTIQUES EN LA GESTIÓ DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Us comparteixo una ponencia de les companyes de l’Institut de Sales de Viladecans relacionada amb la gestió de les competencies bàsiques a la ESO i del procés d’orientació educativa
Presentació xarxa qualitat 11_03_21
https://drive.google.com/file/d/1VSce5XZUjY02sPu10cWSos0Uq2gMA-_R/view?usp=sharing
Minecraft Education
Minecraft Education és un joc del tipus Open-Map que promou la creativitat, la col·laboració i la ressolució de problemes en un entorn inmersiu a on l’unic límit que pots posar és la teva imaginació.
Aquesta eina permet generar projectes col·laboratius a partir de la proposta de reptes en format de lliçons.
Tots els alumnes i professors del nostre institut tenen accés gratuit a aquesta plataforma.
Et recomanem que acedeixis a l’enllaç, descarreguis el programa i començis a picar pedra!!
https://education.minecraft.net/get-started/download/
Ensenyem a fer preguntes o a respondre-les?
En aquest interessantíssim debat, Xavier Sala i Martín exposa les seves raons en contra del model tradicional d’exàmens de sel·lectivitat i questiona el paper de la docència clàssica.
Una reflexió molt interessant que us recomano escoltar
Després d’escoltar a Sala i Martín, què en penseu? Esteu d’acord o en desacord? Que creieu que podríem fer per canviar les nostres metodologies?
Sobreviure a l’aula
Gamificar l’aprenentatge
El divendres 22 de febrer vam assitir a la jornada DIGIBAIX que va tenir lloc a l’Ateneu d’entitats de viladecans.
Oriol Ripoll va realitzar una xerrada sobre gamificació.
Aprenentatge basat en jocs: utilitzar jocs a l’aula i treure-li suc
Gamificació: fer viure experiències educatives, experiencies interessants utilitzant elements del joc.
Tchuka Ruma: es un joc adapatat per dones i nens originari de Costa d’Ivori. Es una variant que es juga en solitari.
Gamificar consisteix en generar un centre d’inter´`es a partir lde la qual generem continguts educatius.
Per fer aprenentatges amb jocs cal preguntar-se:
1- Aquest joc a aqute s’assembla.
2- Com puc trobar un joc que em serveixi per treballar aquest conceptes.
@natxo1d10
El Ministeri del Temps
REPTE: Treballar el gust per la lectura
CONDICIONS: MAXIM 1 SETMANA. POT SER LLEGIR PER PLAER O PER DESCOBRIR NOUS ELEMENTS
1- ELS ALUMNES HAN DE VIURE AIXÒ COM UN JOC
-REPTE CLAR AMB UNA forma àgil d’aconseguir-ho
-l’utilitzarem per explicar una historia
-A on els jugadors han de prendre decisions interessants
Primer hem de crear un mon a on ambientar aquesta història.
MON:
personatge
repte
A theory of fun: Raph Koster Jugues a un joc mentre et continua sorprenent
Educa Verd Play #EFTeam
Treball dels valors a partir d l’educació física.
Aprenentatge Cooperatiu. Sessió 5
TECNICA DEL PUZZLE
Estrategia cooperativa complexa. Es reparteixen diferents textos. Es fa una primera lectura a on es pot subratllar.
Després es formen grups d’experts i es reuneixen en un nou grup. Han de llegir de nou el text i havien d’arribar a un consens amb un únic producte (mapa conceptual, esquema) Un cop l’han acabat havien de tornar al seu grup
Es potencien habilitats de llegir i parlar. Tots són protagonistes i tenen el ron d’expert
2R5M–> Valora la part acadèmica. Que és el que has aprés avui?
Quick–> enquesta per saber com se senten els alumnes davant una situació d’aprenentetge. És un full a mode de bafarada amb la pregunta: com t’has sentit avui a la classe de matemàtiques. Permet resituar al docent al procés d’ensenyament
Diferencia entre progunta i una bona pregunta:
Pregunta: es una pregunta de tipus memòristic: Quins son els rius del vessant atlàntic?
Bona pregunta: implica un raonament.Per que els rius del vessant atlàntic són més curts?
ESTAT: es la segona part del puzzle. No s’utilitza gaire perque consumeix molt de temps es un puzzle, questionari grupal a on cadascu es fa preguntes a nivell individual i després el professor fa les preguntes individualment.
TÈCNICA DEL PUZZLE APLICADA A LA TÈCNICA DELS DICTATS
Rols: coordinador: vetlla perquè tothom tingui el material. Portaveu. Control del soroll i control del temps.
Funcio del docent
Orientar-guiar-superviso-reconduiexo
Dictat Cantat
A partir d’una cançó, i els alumnes han d’intentar trobar la lletra. Primerament. S’escolta individualment. (2 vegades) Després en parelles o en grups petits es compara.
PRIMERA ESCOLTA (individual)–> Escriure la cançó
SEGONA ESCOLTA( individual)–> Omplir buits
TERCERA ESCOLTA (en parelles o grups peitts –> Completar i comparar
Mig dictat
Dictat tradicional a on l’alumne ha d’afegir algunes frases o paraules inventades. Finalment es fa una lectura d’alguns dels textos.
Es podria donar una bossa de paraules o verbs que es volen conjugar.
Un cop ha finalitzat l’activitat es podria fer un mapa mental amb les idees principals que s’han treballar durant aquella sessió per aprofundir els coneixements i conceptes que s’han adquirit.
ACTIVITAT DE LECTURA COMPARTIDA: Quatre lectors i un text
Sempre hi ha un producte final construit per tots que acaba sent un text o una redacció. Cal assumir 4 rols diferenciats:
1- Lector: llegeux en veu alta el text
2-Detectiu: atura la lectura cada vegada que no entengui alguna paraula.
3-Perioista: diu quina és la idea principal del text i el relaciona amb altres coneixements
4- Escriptor/a: fa el resum de la lectura
AVALUACIÓ:
Només s’avalua la feina individual i com ha exercit cadascú els seus càrrecs.
Per aprofundir:
El rompecabezas del aprendizaje cooperativo: la técnica puzzle
Gamificació a l’aula. Escape Room &Breakout Edu
El dimecres 21 de novembre el Carlos ocando i el Jorge Lorenzo van participar al Taller de Gamificació que va organitzar el CRP de Gavà i que es fa fer a l’institut Miramar de Viladecans.
Com a formadors van participar el Xavier Suñé (xsune@xtec.cat) i la Mita Jordan (mjordan1@xtec.cat)
L’objectiu és conèixer 2 recursos que es poden utilitzar a l’aula: Breakout Edu Escape Room.
Aquesta va ser la presentació que es va fer servir
El breakout Edu consisteix en l’obertura d’uns cadenats per resoldre uns reptes o problemes que el professor planteja als seus alumnes.
Proposta gamificada: agafar un tema a treballar amb els alumnes i de principi a final s’inclouen estratègies gamificades.
Per agafar la idea del que vol dir gamificació ens van passar aquest vídeo.
Característiques d’una experiència gamificada
1- Hi ha regles del joc.
2- Hi ha una narrativa que genera la xispa per que l’alumne es motivi per a participar en l’activitat.
3- Hi ha un repte clar amb un “premi” final a assolir.
Ens proposen un repte consistent en salvar als animals d’un virus mortifer que fa dormir a tots els animals. Es tracta de trobar t’antidot que permetrà salvar els animals. Aquest antidot està amagat a dins d’unes caixes.
La primera activitat consistia en a partir d’una sopa de lletres trobar les pistes necessàries per poder saber els 3 números que permetrien obrir el primer cadenat.
Un cop es van trobar els 3 numeros, es va obrir la caixa. Al seu inetrior hi havia 4 sobres amb:
1- Paper amb tinta invisible que s’ha de descobrir amb una llanterna de UV
2- Notes amagades (amb snotes) o qualsevol sistema de codificació
3- Una imatge esferica , amb una pregunta que estava relacionada amb la imatge
4- Un codi QR amb un missatge amagat.
Es tracta d’anar obrint cadenats per a resoldre el repte proposat.
Recursos per amagar notes
https://snotes.com/snotes/login.php
Per fer una pàgina web de forma rapida es pot fer servir aquest recurs
https://www.strikingly.com/
ESCAPE ROOM
Es reparteixen uns post its a on cadascú de nosaltres ha de posar el nom. >Cada posit es d’un color i això ens permet agrupar-nos.
Tenim 30 minuts per a resoldre l’enigma proposat.
La motivació o narrativa de la historia es la següent: un mosquit transmert una malaltia infecciosa.
Web amb recursos
http://gami-fundamentals.strikingly.com/
Dislexia
Coneixes què és la dislexia? De quina forma pots ajudar als teus alumnes amb aquest problema?
Aquesta vídeos i recursos poden ser d’ajuda davant un alumne amb aquesta dificultat d’aprenentatge
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zafiGBrFkRM[/youtube]
Aquest altre vídeo ha estat creat per la British Dyslexia Association. A la seva pàgina web també hi ha moltes orientacions i guies per treballar amb nens amb dislexia.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=11r7CFlK2sc[/youtube]
Aquests enllaços poden ser-vos d’utilitat
https://www.bdadyslexia.org.uk/parent/welcome-mumsnetters