Sofia no vol treballar

Us vull presentar una situació amb la qual fa cert temps que batallo i a on no he aconseguit trobar una solució eficaç.

Sofia és una nena de 3r de l’ESO. Té un entorn social i familiar molt complicat que es reflecteix amb la seva actitud a classe. No vol treballar ni vol participar en cap activitat de les que proposo. A la meva matèria (i crec que a totes) es mostra passiva a l’inici i disruptiva a mesura que va avançant la classe i es va avorrint.

Contínuament em demana sortir fora de l’aula per anar al lavabo o per anar a parlar amb determinat profe. Tot excuses per sortir de l’aula i poder passejar pels passadissos.

Li he donat fitxes adaptades i material que he elaborat específicament per ella. Una pèrdua de temps, que no valora. Sovint al final de la classe em trobo el dossier que li he donat tirat per terra.

No sé com treballar amb aquesta nena. Estic desesperat!

Teniu alguna idea?

2 comentaris a “Sofia no vol treballar

  1. La solució per la problemàtica amb la Sofia no és senzilla i requereix de moltes accions conjuntes i coordinades per aconseguir alguna millora.

    Crec que s’hauria de tractar amb l’equip docent i establir uns mínims de treball compartits per la Sofia. El mateix crec que s’hauria de fer amb les normes. Pactar entre l’equip els límits a aplicar i comunicar-ho a la Sofia. Si l’actuació és coordinada i conjunta, crec que es pot aconseguir alguna millora.

  2. Gràcies per compartir aquesta experiència i aquesta necessitat. Davant d’aquesta situació, crec que el més important i adient és comptar amb l’equip de professionals vinculats amb aquest grup i amb l’alumne: en primer lloc, parlar amb el tutor/a, i també amb l’orientadora referent. De ben segur que poden aportar propostes per millorar la participació de l’alumna a classe. Si cal, fins i tot, es pot demanar una observació directa a l’aula de l’orientadora i, fins i tot, una entrevista amb l’alumna per conèixer bé les seves necessitats i arribar a acords conjunts entre les dues parts.
    Jo personalment crec que aquesta alumna no troba el seu lloc a l’aula, que pot ser per molts motius no necessàriament vinculats als problemes de casa, per això actua d’aquesta manera. Potser es poden potenciar activitats on l’alumna tingui un paper més actiu, activitats cooperatives on se li pugui assignar un rol específic i unes responsabilitats sobre la resolució de l’activitat. Presentar activitats significatives, que vegi que tenen una trascendència més enllà de l’aula, i que estiguin contextualitzades en temes propers als seus interessos.
    També pot ser interessant fer reforç positiu oral dels assoliments que sigui autèntic, per pocs que semblin. I acompanyar-la perquè no se senti sola a l’aula, que senti que és escoltada, i convidar-la a participar. També pot ajudar compartir amb ella els objectius per aquella sessió i acordar amb ella les accions que ha de dur a terme, però sessió a sessió (amb un seguiment més proper es podria aconseguir recuperar la seva motivació).
    Tal com deia Einstein, “si busques resultats diferents, no facis sempre el mateix”. Per això és súper important compartir i construir tots plegats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *