DE 1892 A 1931. EL MODERNISME
En un període de quaranta anys es produeix en la literatura catalana una quantitat i diversitat d’obres sense precedents. Modernisme, Noucentisme i Avantguardes se succeeixen i conviuen o coexisteixen, i encara podem trobar autors que s’escapen de la classificació estricta dintre d’aquests moviments. El quadre següent ens permetrà situar-nos de forma molt general en les diferents tendències.
|
EL MODERNISME: conceptes generals i etapes. A finals del segle XIX començà a Catalunya un moviment cultural anomenat Modernisme que coincidí i es relacionà amb altres “modernismes” d’Europa, per bé que aquí tingué unes característiques pròpies ben remarcables. El Modernisme català abastà tots els camps artístics: la pintura, l’escultura, l’arquitectura, l’orfebreria, el moblisme… i també la literatura. Tot i ser un moviment complex i fins i tot contradictori, el que pretenia el Modernisme era una transformació de la societat a través de la cultura, és a dir, volia passar d’una cultura regional i tradicionalista a una altra nacional que fos autosuficient, moderna i comparable a les europees. L’inici del Modernisme coincideix, i en part s’explica, amb la situació de la burgesia que tanca una etapa d’obsessiva acumulació de capital, generadora d’una ètica d’estalvi i treball i n’entra en una altra de modernització, de creixent consum capitalista en què sobretot els sectors més joves volen començar a gaudir de la riquesa acumulada. Així, un grup d’intel·lectuals sorgits de la burgesia s’enfronta críticament a la seva pròpia classe i reclama un lloc dirigent en el procés cultural per tal de treure Catalunya del seu endarreriment en relació a Europa. En alguns casos, en els inicis del moviment, l’enfrontament amb la burgesia és tan radical que es produeix un trencament amb la societat per part del artistes que amb el temps s’anirà esvaint.Quant al Modernisme estrictament literari, se sol citar com a data d’inici l’any 1892, coincidint amb la primera festa modernista del Cau Ferrat de Sitges i un conjunt de propostes renovadores que comencen a aparèixer a la revista “L’Avenç“. S’estableixen dues etapes en el moviment. En la primera -d’aparició i extensió del moviment- que va des de 1892 a 1900, els intel·lectuals s’aglutinen a l’entorn de “L’Avenç” en dues tendències estètiques i ideològiques: regeneracionista i esteticista, que acabaran separant-se per tornar a confluir i equilibrar-se posteriorment a la revista “Catalònia”(1898-1900). Durant aquest període es publiquen també dues revistes de caire esteticista, “Quatre Gats” i “Pèl & Ploma” i tenen lloc les festes modernistes organitzades per Santiago Rusiñol. La segona etapa, que va des de 1900 a 1911, correspon al Modernisme triomfant. Els escriptors són units a través de la revista “Joventut” (1900-1906) de caire molt eclèctic, en la qual apareixen els principals escriptors i tendències europees del moment. En aquest període s’arriba a una certa assimilació d’escriptors de la Renaixença, deixats de banda anteriorment, com Oller i Guimerà; es revaloritzen els Jocs Florals; la producció novel·lística esdevé força important, sobretot amb l’aparició del anomenat ruralisme o novel·la rural modernista. No obstant tot això, de forma clara a partir de 1906, comencen a aparèixer els primers símptomes del Noucentisme, el moviment que prendrà el relleu als modernistes. El regeneracionisme Els regeneracionistes intentaven renovar tots els aspectes de la societat en què vivien, aprofitant els aspectes que consideraven positius, però mirant de superar tot allò que els semblava vell i caduc. Les tendències anarquitzants que presidien l’activitat d’alguns grups al principi del moviment donaren pas a actituds més moderades, encara que en pocs casos prengueren part en la vida política organitzada de l’època.Llegirem ara algunes propostes regeneracionistes a través de tres textos significatius. El primer, de Jaume Brossa, és potser el que millor il·lustra els propòsits generals i l’actitud regeneracionista. Es tracta d’una mena de manifest tant per la contundència de les seves afirmacions com pel caràcter programàtic que té. Text 1 Les diatribes llançades contra el caràcter espanyol en general ens porten a dirigir algunes amonestacions al caràcter català en particular.[…] Si fóssim francs i sincers, hauríem de reconèixer que del renaixement literari ja es va oblidant un immens bagatge que abans ens havia complagut i que ara veiem que es fullaraca. L’excessiu culte al passat que s’apoderà del regionalisme esterilitzà tota concepció moderna, convertint el catalanisme literari en una resurrecció arqueològica. D’una literatura que sols havia de tenir per inspiradora l’ànima del poble, ses costums i sos ideals, ses alegries i ses tristeses, se’n va fer un conreu d’hivernacle, la major part deguda a la llavor que ens donà el romanticisme francès.[…] Pel pervindre de Catalunya no cal esperar res de l’aristocràcia ni de la burgesia, que ha estat en el present segle la monopolitzadora de la riquesa catalana, sinó que tenim que girar els ulls vers la massa anònima, adscrita a la gleva, conservadora del geni de la raça, la que s’ha emportat la pitjor part en la relaxació del nostre caràcter, i que, moguda per diferents i oposades influències, és l’única que ens pot donar nova saba si volem reanimar l’esperit regional de Catalunya.[…] 1. Què critica Brossa del regionalisme i de la literatura de la Renaixença? 2. Fins quin punt Brossa creu que la nova cultura que ell defensa ha de tenir en compte el passat? 3. Quina classe social creu l’autor de l’article que ha de tenir un paper preponderant en la recuperació cultural de Catalunya? Per què? 4. Quines nacions proposa Brossa com a model a seguir? Quin et sembla el motiu d’aquesta tria? 5. Encara que a les preguntes anteriors ja s’ha fet referència a algunes de les propostes de Brossa per modernitzar Catalunya, enumera-les ara seguint l’ordre en què apareixen en el text. Amb un títol tan contundent com és “La independència de Catalunya”, Maragall, que es convertirà en un dels homes més respectats i influents de la societat catalana de la seva època, proposa un trencament amb el pensament i la cultura castellana que creu allunyada de la personalitat catalana i, a més, dóna les claus per tal d’aconseguir-ho. El radicalisme que mostra Maragall en aquest article, tan propi dels primers temps del moviment, s’anà apaivagant amb posterioritat.
Text 2 1. Enumera les idees i propostes que exposa l’autor al llarg de l’article. 2. En resum, quina tesi defensa Maragall en aquest text? 3. Amb quin to (humorístic, irònic, tendre, dur, etc.) escriu Maragall l’article? Per què fa servir aquest to? Justifica les teves respostes amb exemples. 4. Comenta les idees exposades per Maragall en la part del text que es troba en negreta: Penses que tenia raó? Com veus, en la nostra època, la situació que descriu? 5. Maragall afirma que el pensament de la gent es nodreix de la lectura dels diaris i de les representacions teatrals. Quins penses que són en l’actualitat els principals mitjans de formació d’opinió? Raona la teva resposta. 6. Quant al teatre, l’escriptor parla de fer la guerra al “género chico” i anar a veure, entre altres, les gatades de “Pitarra” i l’humorisme de Vilanova. Explica les característiques principals d’aquestes tres modalitats teatrals. Totes les nacions i races neixen i prosperen en la història quan tenen de dir alguna cosa de nou en la contínua evolució progressiva de la humanitat. La Grècia era prospera i gran quan representava la llibertat de la raó contra el fatalisme submís de les decadents races orientals; Alexandria, quan, fonent l’esperit racionalista amb el religiós d’Orient, ajudava a la creació del cristianisme; Roma, quan va portar la civilització a l’Occident, creant, com poble conquistador i colonitzador, els principis del dret; la França de l’Edat Mitja, quan posava els fonaments del nou esperit europeu; i així fins les nacions més petites, com les ciutats de la Itàlia del Renaixement, quan portaven la llibertat de l’art i de la ciència. 1. Comenta els dos paràgrafs que figuren en negreta en el text, tot tenint en compte la resta de l’article. 2. Digués els dos conceptes que et semblin més importants en el procés argumentatiu del text: regeneració, síntesi, descomposició, intuïció, intel·ligència, territori, universalisme. Defensa la teva tria. 3. Quines diferències de tipus ideològic remarcaries entre aquest text i el que has llegit abans de Maragall? |
L’esteticisme. Diversitat d’influències dins el moviment.
El corrent esteticista aparegué en l’inici del moviment entre aquells intel·lectuals que, com els regeneracionistes, veien la necessitat de canvis diversos en la societat, de modernitat, d’acostament a Europa, però al contrari que aquells, no creien possible la intervenció directa a causa d’uns plantejaments diferents i irreconciliables entre ells i la resta de gent, i com a conseqüència s’aïllaven d’un entorn que els semblava que no els entenia i els rebutjava i al qual ells menyspreaven, i buscaven la creació d’una obra artística que tingués valor per ella mateixa.
Dintre dels esteticistes sorgí l’anomenada bohèmia daurada. Es tractava d’aquells artistes, fills sobretot de la burgesia barcelonina, que es podien permetre viure tranquil·lament dedicats a la seva obra perquè no tenien problemes econòmics. Cal afegir que amb el temps anaren suavitzant els seus plantejaments i s’anaren acostant a la societat que al cap i a la fi, en paraules del propi Rusiñol a través de Ramonet a L’auca del senyor Esteve “pagava el marbre”, és a dir, mantenia, tant si aprovava o no la seva conducta, els seus fills perquè poguessin realitzar els seus desitjos.
El text que llegirem a continuació ens proporcionarà els elements necessaris per a entendre les propostes dels modernistes anomenats esteticistes. Santiago Rusiñol, capdavanter d’aquest moviment, expressa les seves emocions i els seus desitjos amb desencís i esperança al mateix temps. Desencís per quant la situació que observa en la societat a la qual pertany no sembla gens favorable als propòsits i les il·lusions dels que, com ell, pensen en la validesa de l’art per l’art i amb el que això comporta, i esperança pel fet que se sent satisfet de la seva opció i d’aquells que l’acompanyen i d’un futur més favorable.
Text 4
Es la tercera vegada que el “Cau Ferrat” se reuneix a prop del mar; la tercera vegada que, fugint del soroll de la ciutat, venim a somniar al peu d’aquesta platja hermosa, a sentir-nos bressar al compàs de les onades, a prendre aigües de poesia, malalts com estem del mal de prosa que avui corre a la nostra terra.
Venim aquí fugint de la ciutat, per trobar-nos tots junts i junts cantar lo que ens surti del fons del sentiment, per treure’ns el fred que corre per les venes de tothom aixoplugant-nos sota la bandera de l’art; per banyar-nos i embriagar-nos de sol, de sol i llum que ens assequi per un moment la tristesa de la boira. Venim perquè necessitem expolsar-nos de sobre tanta farsa egoista, tanta sensatesa fingida, tanta farda de sentit comú, tanta serietat fingida o riure estúpid com ha imposat el menestral enriquit per una banda i per altra la democràcia, an aquesta terra nostra que, per por d’ésser boja, se’ns va tornant ensopida […]
L’art per l’art agonitza, per fer lloc a l’art comerç, a l’art cromo, a l’art barato, a l’art llustrós, que és el que entén la democràcia de l’art. Res de somniar, amics meus; res de veure visions, de sentir passar vaguetats allà on els núvols que es formen a l’atmosfera del pensament; de cloure els ulls mirant per dintre un més enllà difumit, d’enamorar-se d’ombres desconegudes: sempre el natural per pauta, sempre esclaus i lligats d’aquest natural ple de lletgeses i tristors, guarnit de baixeses d’esperit i de misèries morals, habitat d’homes somorts, mirant el passat com un llibre sense fulls, no creient en el pervindre, paixent resignats les engrunes del present […]
Ella vindrà, aquesta aurora; ella vindrà algun dia, malgrat els núvols negres; i el goig de sentir-la que s’acosta, de pressentir que els artistes aquells i aquells poetes, des de llur tomba immortal i gloriosa ne veuran d’altres com ells, ens fa viure esperançats, an els que creiem en una hermosa renaixença. Molts per ells treballen, molts hi somnien, molts coven en el fons del pensament idees noves i veuen passar visions d’un art que vola; molts senten ja la febre de l’empenta; molts hi sofreixen ocults sentin el formigueig de quelcom indecís que els diu pressentiments a cau d’orella i els fa veure colors indefinits; molts hi sospiran i esperen el raig potent de claredat, d’inspiració, de llum ja feta, que els arrencarà del cap la idea nova, la nova llum, l’obra parida del somniat modernisme.
Mentre esperem, amics meus, per al nostre “Cau”, per aquest raconet íntim, per aquest riu arrecerat i modest, no volem demanar més que una gràcia: que sigui sempre, el nostre “Cau”, un “cau d’il·lusions i esperances”; que sigui un refugi per abrigar an els que senten fred al cor; un pedrís on reposar l’esperit que arriba malalt del camí enfangat de la terra; una ermita prop del mar, hospital dels ferits d’indiferència, i posada de pelegrins de la Santa Poesia, que vinguin a veure espai, a respirar núvols i mar i tempestats i serenes, a curar-se del mal del soroll, a omplir-se els pulmons de pau per tornar a volar amb més alè vers els boscos i bardisses de la vida i continuar la Santa Lluita […]
Això voldríem, oh poetes!, i, per lograr-ho, aquí davant dels nostres ulls tenim dos grans exemples per seguir: les ones per un costat buidant els més durs penyals, i per l’altre la constància de l’home doblegant i dominant el ferro verge. Flexibles com l’aigua amorosa podreu abatre els cors de roca; valents com els manyans de l’Edat mitja podreu doblegar les voluntats de la matèria. Treballem a cops de petons i de martells; i ne tant aquí tots junts, tots dels nostres, sense por d’orelles forasteres a l’art i a la poesia, podrem esbravar-nos cridant lo que no gosem dir moltes vegades rodejats del gran ramat: que volem ser poetes i que despreciem i planyem an els que no sentin la poesia; que estimem més un Leonard de Vinci o un Dant que una província o un poble; que preferim ser simbolistes, i desequilibrats, i fins bojos i decadents, a decaiguts i mansos; que el sentit comú ens ofega; que de prudència a la nostra terra en sobra; que no hi fa res passar per don Quixots allí on hi ha tants Sancho-Panzas que pasturen, ni llegir llibres encantats allí on no se’n llegeixen de cap mena.
Santiago Rusiñol: Discurs llegit a Sitges en la Tercera Festa Modernista, 1894.
- Al llarg del discurs es poden detectar un conjunt d’antítesis que segons l’autor s’estableixen entre els modernistes i la resta de la societat. Sabries completar la sèrie:
Modernistes | Societat |
poesia | |
boira | |
sentit comú | |
art comerç | |
“pervindre” | |
somni | |
don Quixots | |
simbolistes | |
amor a la província (Catalunya, etc.) |
- A més del sentit propi, poesia i prosa tenen en el text un significat simbòlic. Què creus que vol representar Rusiñol amb aquests dos termes?
- Creus que es sacralitza la funció de la Poesia, és a dir, de l’artista en aquest fragment?
- Qui són i quina actitud mostra Rusiñol envers tots aquells qui no participen de les seves idees?
- Quina funció s’atribueix, en el paràgraf cinquè, al “Cau Ferrat”?
- Després d’assabentar-vos de la història del “cau Ferrat”, organitzeu-hi una visita per tal d’acostar-vos a l’esperit de l’època.
Malgrat que hem vist dues tendències dintre del Modernisme, els intel·lectuals que en formaven part tenien idees i actuacions diverses, tant de tipus polític com estètic -allunyades, però, generalment, de postures conservadores-, i no tan sols això, sinó que molt sovint es donava el cas que un mateix escriptor sofrís una evolució notable en el seu pensament i, per tant, en les seves actituds i la seva obra. Necessàriament la busqueda de modernitat, és a dir, d’allò que fos nou, els abocava a una gran varietat d’influències, no sempre ben assimilades, però que els proporcionaven un dinamisme i una vitalitat importants.
Text 5
El número de “L’Avenç” que va amb el present, te l’envio perquè vegis l’estat del meu pensament en l’article “Nietzsche” que va firmat “Pamphilos” que sóc jo[…]
Ja hauràs vist per la premsa que de poc no ens rebenten a n’en Martínez Campos. Això ens dóna molta importància: els periòdics estrangers parlen de Barcelona com d’un gran centro anarquista, és a dir, que anem en primera fila del modernisme: Entre això i que el fill d’en Pitarra ha traduït la “Princesse maleine” de Maeterlink (¡Déu meu! ¿què sortirà?); i que en Tutan (¡En Tutan!) se’ens torna decadent (¡decadent!); i que sembla que la pròxima temporada teatral, tot serà Ibsen i Hauptman (“Els teixidors”, drama socialista); i que el governador ha prohibit “El enemigo del pueblo” del sobre dit Ibsen (no sé per què); i que al Liceu volen fer “La Walkirya”; i van a urbanitzar i fer la plaça de Catalunya monumental, t’asseguro que Barcelona ha entrat de ple “dans el mouvement”. jo no volia escriure més en el “Diari” perquè t’asseguro que col·locat com estic entre el “Brusi” i “L’Avenç” sent afalagat pels uns i pels altres, la meva posició és originalíssima.[…]
Carta de Joan Maragall a Antoni Roura (fragment), 1893.
- En la carta se citen tres autors estrangers que influïren molt sobre els modernistes. Busca informació sobre aquests autors i escriu les característiques més rellevants de la seva literatura; a continuació indica tres de les seves obres més conegudes.
AUTORS | CARACTERÍSTIQUES DE L’OBRA | OBRES |
|
||
|
- Sembla que Maragall dóna a entendre que el fet que Barcelona sigui en aquell moment una ciutat on l’anarquisme era força estès és sinònim d’intensitat del modernisme. Per què creus que fa aquesta identificació?
- Maragall col·laborava en dos periòdics l’any 1893: El “Diario de Barcelona” i “L’Avenç”. Busca informació sobre aquestes dues publicacions i especifica la seva tendència ideològica en l’època en què l’escriptor hi treballava.
- Quina sensació general trobes que comunica Maragall a través d’aquesta carta? Raona la teva resposta.
El fragment de Brossa que llegirem a continuació evidencia la gran varietat d’escoles i tendències artístiques que aparegueren a principi de segle. L’article naix de la necessitat que sent l’autor d’aclarir les característiques de la literatura modernista, davant la qualificació de decadentista que li atribuïen la gran majoria de lectors i crítics. Brossa al·ludeix a l’àmplia gamma d’idees, valors, estils, etc -de vegades contraris- de la nova literatura i es compromet a donar-la a conèixer, a explicar-la en successius articles.
Text 6
Ja fa temps que es parla de literatura moderna, atribuint-li a causa de no conèixer-la bé, una pila de coses de les que no és responsable. L’haver existit una escola que va anomenar-se decadent, filla dels refinaments baudelerians, i l’haver topat aquesta amb un cert renaixement místic i neocristià, ha sigut la causa de que a tota la literatura moderna se li hagi volgut donar per alguns una significació del tot decadent.
Ni l’escola simbolista, ni la neo-realista, ni la parnassiana, ni tampoc la majoria de les entitats lliures que no estan ficades en cap agrupament, accepten la tendència del decadentisme, quan menos en el fons. És veritat que la majoria d’elles procura buscar en la forma tots els refinaments per a donar sensacions noves i més subtils; però amb això no fan més que enriquir els medis de produir l’emoció estètica més perfecta i de reproduir la realitat d’una manera més justa i més acabada. Nosaltros, que fins ara hem procurat estudiar la gran eflorescència, l’anarquia i la independència de temperament de l’art d’ara; nosaltros, que hem sigut els defensors acèrrims de tota la literatura moderna amb les seves múltiples manifestacions, acceptem el guant que s’ha tirat contra d’ella i procurarem més que abans donar-la a conèixer amb tota la detenció i anar aclarint la grossa ebullició d’idees que hi ha en l’art general d’avui dia.
Abans, amb quatre autors que coneguessin més o menos detingudament, un crític o un aficionat se’n sortia per a poguer dissertar sobre la literatura o l’art; però els que ho vulguin fer avui dia sense un estudi detingut i a consciència de totes les escoles, de totes les tendències i en tots els sentits, ja siguin socials o estètics, s’exposen a no compendre-hi res. L’instint de renovació social, junt amb els nous modos de compendre la bellesa i la forma de l’art modern, que van del misticisme més exagerat al materialisme més realista, i del cristianisme més fraternal a l’anarquisme individualista i la preponderància dels més forts, exigeixen un anàlisis i una comprensió absoluta de cent autors i de centes tendències amb un criteri ample i comprensiu.
Jaume Brossa. “Recollim el guant” (fragment), “L’Avenç”, 1893.
- Deixant de banda escoles concretes, podem arribar a la conclusió que el que Brossa anomena “literatura moderna” té unes característiques comunes? Quines són?
- En l’article se citen de forma explícita quatre escoles literàries. Les sabries enumerar i explicar els seus tret més importants?