TIPOLOGIA TEXTUAL
- El text explicatiu
Concepte: té com a objectiu informar i aportar coneixements sobre un tema.
Tipus: Hi ha textos explicatius científics –diccionaris, enciclopèdies, manuals,llibres de text, exàmens, conferències,…- i divulgatius adreçats al gran públic amb temes d’interès general –fulletons de campanyes, d’informació,…-.
Estructura del text: El text explicatiu s’estructura entorn de tres parts:
- Introducció –presentació i situació del tema que es tractarà-,
- desenvolupament –desplegament de la informació- i
- resum o conclusió –resum dels conceptes exposats, valoració de la
informació i presentació de la conclusió a què s’ha arribat-.
Recursos lingüístics:
- Els paràgrafs subdivideixen, agrupen i ordenen la informació per fer-ne
més clara la lectura.
- El temps verbal predominant és el present d’indicatiu pel seu valor
enunciatiu i atemporal.
- Al lèxic cal triar el mot precís perquè no es produeixi cap ambigüitat. Hi
apareixen adjectius classificatius i especificatius, però no valoratius, ja que
aquest tipus de text no pretén convèncer ningú.
- Amb els connectors i les conjuncions s’estableix l’ordre i la progressió de
les parts i s’assegura la cohesió del discurs.
- La repetició de paraules i la utilització de sinònims o d’agrupacions per
hipònims o hiperònims.
- En les exposicions escrites s’utilitzen també il·lustracions, esquemes,
gràfics,… mentre que en les orals s’utilitzen projeccions, gràfics,…
- El text argumentatiu
Concepte: És un text que exposa de manera raonada i lògica unes opinions per tal de convèncer algú que manifesta una altra opinió. Hi predominen els judicis de fet –objectius- per sobre dels judicis de valor –subjectius-.
Tipus: els assaigs, els editorials, els articles d’opinió, els sermons, les queixes i reclamacions,…
Estructura del text: Les fases de la narració són:
- Exposició –on és la idea que es vol demostrar-,
- demostració –on s’expliquen els diferents arguments que serveixen per demostrar la tesi- i
- conclusió –on s’arriba al desenllaç de l’argument-.
Recursos lingüístics:
- Preguntes retòriques, cites cèlebres.
- Ús de l’oració negativa per contestar afirmacions de l’interlocutor o d’interrogatives retòriques per cridar l’atenció del lector.
- Verbs i oracions que expressen causa i conseqüència.
- Nexes conjuntius: ordinals, distributius i classificatius, adversatius, causals, finals…
- El text descriptiu
Concepte: Descriure consisteix a explicar com són les coses i les persones, a detallar-ne les característiques, l’aspecte o les qualitats que presenten.
S’acostuma a inserir en textos narratius o explicatius.
Tipus:
- La descripció objectiva –presenta les característiques sense
apreciacions personals, i hi domina la funció referencial i el llenguatge
denotatiu.
- La descripció subjectiva –detalla els trets passats per la visió personal,
prenent un valor significatiu al servei de la narració, i hi domina la funció
poètica amb llenguatge connotatiu-. Es poden descriure els trets físics
d’una persona -prosopografia-, els psicològics -etopeia- o els dos a la
vegada -retrat-; exagerar aquests trets -caricatura-; o descriure paisatges
rurals -topografia-…
Estructura del text: La descripció consta de dues parts:
- Tema –on es presenta el motiu de la descripció- i
- expansió –el desenvolupament del tema amb nova informació-.
Recursos lingüístics:
- El substantiu és el punt de partida, però l’adjectivació matisa i perfila.
- L’estructura oracional més utilitzada és l’atributiva, amb la presència de verbs definidors com ser, estar i semblar, i d’altres mostren les característiques com tenir, posseir o portar.
- Els temps predominants són el present i l’imperfet.
- Els adverbis situen l’objecte en l’espai, mentre que són escasses les
referències temporals.
- En lèxic hi ha una gran presència de mots de mateixos camps semàntics.
- Els recursos estilístics són la comparació, la metonímia i la metàfora.
- El text narratiu
Concepte: Narrar consisteix a relatar uns esdeveniments reals, versemblants o imaginaris, amb la finalitat d’entretenir o d’informar, segons quin sigui l’objectiu de la persona que narra.
Tipus: La narració es troba en textos de ficció com les novel·les, els contes, els relats, les llegendes; o bé en textos que recorden el que ha succeït, com als llibres de memòries, dietaris, biografies; i també en poesia.
Estructura del text: Les fases de la narració són:
- El plantejament –on es presenta la situació inicial-,
- el nus –on es desenvolupen els fets principals- i
- la resolució –on s’arriba al desenllaç de l’argument-.
Recursos lingüístics:
- Oracions predicatives: verbs d’acció.
- El temps verbal més representatiu és el passat, en pretèrit perfet, simple o perifràstic, pel seu aspecte perfectiu, amb altres temps de pasta (imperfet, plusquamperfet, perfet anterior, indefinit).
- Els adverbis i les locucions adverbials de temps i de lloc situen les seqüències de la narració.
- Els connectors poden expressar tant la successió temporal com la causal
- El text predictiu
Concepte: text explicatiu que exposa fets que es creu que poden succeir en un futur.
Tipus: Predicció meteorològica, explicació d’avenços de la ciència en el futur, explicació de característiques d’un viatge que hem de fer…
Recursos lingüístics:
- El temps més habitual és el futur.
- També es pot fer servir el condicional o perífrasis semblants: és
possible, podria ser que…
- El text instructiu
Concepte: serveix per ensenyar a fer una cosa, per dirigir, ordenar, exhortar o aconsellar algú sobre la manera de realitzar un procés, per donar les instruccions i els coneixements que obliguen a actuar d’una determinada manera per tal d’arribar a un fi.
Tipus: instruccions de muntatge, recepta de cuina, prospectes farmacèutics, instruccions d’elaboració d’un treball…
Estructura del text:
- La presentació –on es mostra el material o els elements que tenen
relació directa amb el procés que se seguirà i s’hi explica l’objectiu que es
vol aconseguir-.
- El procediment –on s’enumeren les accions que s’han de seguir i
s’explica com fer-ho-. La informació pot anar encapçalada per títols i
subtítols o diferents tipus de lletra
Recursos lingüístics:
- La sintaxi és simple, amb oracions coordinades, simples i curtes.
- El temps verbal més utilitzat és l’imperatiu, tot i que també es fan servir el present, el futur i la forma impersonal amb es, i hi apareixen les perífrasis d’obligació –haver de, caldre + infinitiu, cal que,…-.
- El lèxic no pot ser ambigu sinó que ha de ser concret i precís.
- Calen ordinals per mantenir l’ordre, i els connectors lingüístics ordenen i classifiquen o distribueixen les diferents parts. La puntuació delimita les
diferents parts la distribució de les quals ve determinada per la classe
d’instrucció.
- Compta amb els gràfics, il·lustracions, esquemes i d’altres recursos per
facilitar-ne el seguiment.