Daily Archives: 19 març 2011

Aplicacions per a l’alumnat amb discapacitat visual

CRE ONCE

Al web del Centre de Recursos Educatius de l’ONCE trobem informació sobre l’Atenció Educativa que reben les persones amb discapacitat visual en l’Estat espanyol. També, hi ha informació sobre els projectes, activitats i recursos que, des dels diferents Centres de Recursos Educatius de l’Entitat, es posen a la disposició de la comunitat educativa.

Paulatinament s’aniran incrementant els continguts entre els quals es poden destacar: materials didàctics per treballar amb alumnes cecs, llibres especialitzats en l’atenció d’alumnes amb discapacitat visual, jocs informàtics i programes d’ordinador accessibles,…

Sonowebs

És una interessant aplicació que intenta posar àudio als articles dels blocs. Converteix el text en àudio i ofereix l’opció de col•locar un reproductor d’àudio en cada article mitjançant d’un codi embed.

L’objectiu primordial d’aquest projecte és facilitar l’accés a la gran quantitat d’informació present a Internet a les persones amb problemes visuals.

La lectura del text encara sona un pèl robotitzada, però el principal problema és que no reconeix el català. Esperem que aviat, incorporin aquest idioma.

Us deixem, com a exemple, l’àudio d’aquesta entrada que prèviament hem traduït al castellà:

Aplicacions per a l’alumnat amb discapacitat cognitiva

Contes SPC

Els Contes SPC publicats a l’espai Edu365.cat treballen els Sistemes Augmentatius i Alternatius de la Comunicació (SAAC) d’una manera lúdica i motivadora per potenciar la comunicació en els alumnes tenint en compte les seves limitacions.

Trobarem els següents contes:

• En Tabalet
  • La castanyera
  • Conte de Nadal
  • Carnaval al bosc
  • La llegenda de Sant Jordi
  • El globus
  • La bruixa Coloraina
  • El gegant de guix

Biblioteca de contes per a tots

Són contes interactius, d’estructura cíclica i senzilla que es desenvolupen en escenaris molt diversos (casa, escola, parc, teatre, granja, camp, mar, selva…) que ens permeten fixar l’atenció dels infants en alguns sons ambientals relacionats amb els entorns (del cos, de la casa, de vehicles, d’animals, de la natura, d’instruments musicals,…) i introduir lèxic contextualitzat corresponent a diferents camps semàntics.

Diem que és una biblioteca de contes per a tots perquè es presenten dues versions de cada conte, una amb locució i text i una altra amb locució, text i símbols SPC. Això fa que els puguin compartir nens i nenes amb necessitats diverses:

• Aquells que presenten discapacitat cognitiva, motriu i/o sensorial greu i permanent.
  • Els que presenten necessitats educatives especials en l’adquisició de la comunicació i el llenguatge.
  • Els que són usuaris de SAAC (Sistemes augmentatius i alternatius de la comunicació).
  • Alumnes d’educació infantil i primer cicle d’educació primària.
  • Alumnes nouvinguts amb poc domini de la llengua catalana.

Aquest material es concreta amb presentacions multimèdia que pretenen combinar l’atractiu de dos recursos especialment engrescadors pels infants i, que alhora, afavoreixen el desenvolupament de la comunicació i el llenguatge: els contes i el suport informàtic.

Tots ells venen acompanyats d’activitats d’aprofundiment que faciliten el treball sistemàtic de diversos continguts curriculars de forma interactiva.

Els contes i una part important d’exercicis complementaris són presentacions Power Point (Office 2003). També trobareu jocs per imprimir (dòmino, daus, memory, cartes,… amb format Word i altres activitats que necessiten programari específic: Clic,Toca-Toca, Exler,… generades amb el FACIL (Factoria d’activitats Combinades de Llengua o Logopèdia)

Aplicacions per a l’alumnat discapacitat motriu

La mosqueta

Al portal a part de noticies, articles, materials adaptats i específics per a la discapacitat motriu,… també hi trobareu un conjunt d’activitats destinades a nens i nenes amb discapacitats motrius, sensorial, cognitives i emocionals, i en general a tota la població infantil fins a 4 anys.

La característica diferencial d’aquestes és la forma d’accés que fa que persones amb greus problemes motrius o de relació també les puguin utilitzar.