Daily Archives: 18 març 2011

Medi Social

Us proposem, a continuació, un recull d’enllaços de l’àrea de Medi Social perquè pugueu utilitzar-los amb els vostres alumnes.

Alguns es poden utilitzar a diferents cicles. També es pot donar el cas que treballin, a més a més, unes altres àrees.

EDUCACIÓ INFANTIL

CICLE INICIAL

CICLE MITJÀ

CICLE SUPERIOR

11121314151617181920

A continuació, un joc per conèixer Catalunya i la Generalitat. Clica a sobre la foto, per tal d’accedir-hi:

Aplicacions per a l’alumnat nouvingut

De text a veu

Us presentem una aplicació que podrà ajudar els alumnes nouvinguts a l’hora de practicar la pronúncia de les paraules i frases en català. A més a més, permet sentir paraules en d’altres idiomes, com l’anglès, convertint-se en una eina molt útil en les aules d’idiomes.

La frase desitjada s’ha d’introduir amb l’ajut del teclat. Clicant el botó  corresponent, el personatge reproduirà el text amb una perfecta sincronització amb els llavis., encara que  amb una veu un pèl massa sintètica. Es pot triar entre diferents persones i efectes per a reproduir la frase.

Clica a sobre la foto, per tal d’accedir-hi:

Viure a Catalunya. Làmines i guia didàctica

Col·lecció de 12 làmines indicades per treballar el llenguatge en situacions comunicatives de la vida quotidiana a les aules dels cursos de nivell inicial (acolliment lingüístic) i nivell bàsic. Les làmines s’han elaborat a partir de la publicació Viure a Catalunya. Vocabulari en imatges.

El temes tractats són: la casa, el parc, el bar i el restaurant, la ciutat, la muntanya i el camp, la platja i el port, el mercat i el supermercat, el temps, els transports, els oficis, el centre cívic i el centre comercial. Podeu consultar-les, en format PDF, tant amb els noms impresos com sense.

Clica a sobre la foto, per tal d’accedir-hi:

Galí

El Galí en línia ofereix materials basats en el programa JClic destinats a l’aprenentatge interactiu de la llengua catalana, especialment recomanat per als alumnes nouvinguts a Catalunya incorporats tardanament al sistema educatiu.

El Galí introdueix l’alumnat a un nivell bàsic de llengua catalana a partir d’activitats seqüenciades i programades que desenvolupen les habilitats bàsiques de coneixement lingüístic: escoltar, parlar, llegir i escriure. Es treballen el vocabulari i les expressions més bàsiques que requereix la integració de l’alumnat dins del sistema educatiu, en el marc de la metodologia d’autoaprenentatge lingüístic.

El Galí en línia conté més de 1.500 exercicis organitzats en 56 sessions de treball, que es reparteixen en sis grans blocs temàtics:

• Com s’escriu? Com es pronuncia ?

• Qui sóc ? Com sóc ?

• Quina hora és ? Quin dia som ? Què m’agrada ?

• Què menjo ? On visc ?

• Què faig ? Què Compro ? On vaig ?

• Morfosintaxi

Clica a sobre de la imatge, per tal d’accedir-hi:

Vincles

Els llibres Vincles han estat elaborats a partir de la programació de llengua catalana per a alumnat nouvingut, la qual segueix les pautes establertes al llibre “Nivell llindar per a escolars de 8 a 14 anys“.

El projecte total de Vincles comprèn l’edició de cinc volums, cadascun dels quals desenvoluparà una de les cinc àrees de la programació.

La programació està estructurada en cinc àrees:

• Els altres i jo

• Aquí i allà

• Fets, accions, estats

• Abans, ara, després

• Potser

Trobareu més informació a l’espai LIC de la XTEC.

Clicant a sobre la imatge, podreu accedir a les activitats en línia.

Vocabulari català

El Consorci per a la Normalització Lingüística ha editat un total de 21 publicacions sobre vocabulari de l’àmbit socioeconòmic, que ha elaborat l’Oficina de Català de Blanes, aprofitant la campanya “+ qualitat, + turisme, + Blanes” del Departament de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Blanes.

L’objectiu de la col•lecció és que sigui útil a qualsevol persona d’aquests sectors que tingui interès a millorar el seu vocabulari.

Hem trobat de molta utilitat aquests fulletons, per a les classes de català i per ampliar el vocabulari dels nouvinguts.

Entre els temes que es treballem hi ha: Roba i confecció, fleca i pastisseria, ferreteria, electrodomèstics, cuina i menjador, fruita i verdura, carnisseria,…

A continuació, us deixem com a mostra el vocabulari de la merceria:

D’altra banda, us oferim també la possibilitat d’imprimir unes fitxes de vocabulari bàsic en català, de diferent temàtica, que han estat pensades per ser utilitzades pels alumnes nouvinguts, però que poden fer servir la resta de l’alumnat tant d’Educació Infantil, com de Primària.

Aquí us deixem, com a mostra, el vocabulari bàsic sobre els Dolços, pastissos i gelats: