- Conèixer aportacions sobre la pissarra convencional, la PD i la PDI.
- Descobrir els principis bàsics d’un programari de gestió d’un tauler digital.
- Proposar i analitzar l’ús didàctic de recursos TAC amb la Pissarra Digital.
- Conèixer repositoris de materials elaborats per fabricants, professorat,…
Distingim bàsicament dos tipus de pissarra digital, segons la forma en la qual puguem interactuar amb les imatges projectades. En Pere Marqués les defineix de la següent manera:
PISSARRA DIGITAL SIMPLE (PD): Sistema tecnològic, generalment integrat per un ordinador i un canó, que permet projectar continguts digitals en un format idoni per a visualització en grup. Es pot interactuar sobre les imatges projectades utilitzant els perifèrics de l’ordinador: ratolí, teclat…
La superfície de projecció pot ser una pissarra blanca, una pantalla de projecció o fins i tot una paret blanca.
La interacció es realitza necessàriament amb els perifèrics de l’ordinador: teclat, ratolí, tableta gràfica… que convé siguin sense fils tipus Bluetooth.
És una PD en la qual disposem a més d’una tableta gràfica i d’un pack de programari PDI. D’aquesta manera es pot interactuar des de qualsevol punt de la classe (si la tableta gràfica és sense fil) i es poden aprofitar totes les funcionalitats del programari que acompanya a les PDI: tinta digital, editor de presentacions, recursos de suport…
PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA (PDI): Sistema tecnològic, generalment integrat per un ordinador, un canó i un dispositiu de control de punter, que permet projectar en una superfície interactiva continguts digitals en un format idoni per a visualització en grup. Es pot interactuar directament sobre la superfície de projecció.
El seu valor afegit enfront de la PD és que permet interactuar directament sobre la superfície de projecció mitjançant un punter o amb els dits si és una PDI tàctil.
La superfície de projecció sol ser una pissarra blanca que inclou en el seu interior el “dispositiu de control de punter”. Si aquest dispositiu és una capseta externa transportable que es pot adherir a qualsevol pissarra blanca la PDI es denominarà PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA PORTABLE.
La Subdirecció General de Formació i Desenvolupament del Personal Docent ofereix al professorat un parell de cursos telemàtics, dins del Pla Marc de Formació Permanent, que us podem ajudar a aprofundir en l’ús i creació d’activitats per realitzar amb la PDI.
Aquests cursos estan pensats per ser realitzats durant el curs escolar i estant tutoritzats per formadors del Departament d’Ensenyament. Malgrat, tot qualsevol persona interessada pot consultar el temari i realitzar les activitats proposades, encara que en aquest cas, no tenen dret a obtenir el certificat.
A continuació, us deixem l’enllaç a cada curs:
Clicant el següent enllaç podreu obtenir més informació sobre la pissarra digital:
- Cal formació tècnica per part del professorat.
- Dependència del coordinador/a d’informàtica.
- Obliga al professorat a planificar més i a plantejar metodologies centrades en l’alumnat.
- Els recursos existeixen però s’han de trobar, seleccionar, classificar…
- Hi ha àrees que encara no disposen de molts materials.
- Encara, hi ha pocs recursos en català.
- Problemes tècnics: poca velocitat d’Internet, baixa connectivitat de la xarxa,… que provoquen pèrdues de temps.
- S’espatllen per tant, cal tenir un pla B i/o una pissarra alternativa.
- S’ha de conscienciar l’alumnat que n’ha de tenir cura.
Per agafar confiança amb la PDI:
- Farem servir el programari que coneixem millor.
- Prepararem un pla B.
- Crearem fulls d’enllaços per a cada àrea.
- Utilitzarem els documents de text i imatges que fèiem servir abans (DOC, PDF, ODT, PPT,…).
- Mantindrem els alumnes ocupats resolent el mateix exercici en un paper, quan un altre company/a estigui utilitzant la PDI.
Clicant a sobre la imatge, podreu trobar tot un seguit de presentacions, de diferents propostes didàctiques per utilitzar la PDI a les vostres classes:
Aquesta publicació ens pot ajudar a introduir la pissarra als alumnes. Cliqueu a sobre la imatge, per tal de accedir-hi:
En aquest apartat, us facilitem les eines necessàries per poder traure el màxim rendiment de la vostra PDI. Es tracta de diferents manuals on podreu conèixer les eines i possibilitats de la pissarra i d’una selecció de videotutorials que us ensenyaran pas a pas a realitzar alguna de les operacions bàsiques.
Clica a sobre de cada imatge, per accedir-hi:
També us oferim un model de:
Cartell d’instruccions: Es tracta d’un cartell per penjar al costat de la pissarra, per tal de recordar als seus usuaris, d’una forma ràpida i visual, quines són les actuacions a seguir per connectar i desconnectar la PDI i el canó.
Instruccions de la pissarra: És un document adreçat al professorat on es donen instruccions més detallades, per a la correcta utilització de la PDI i del canó de l’aula.
Cada pissarra té un programari específic que s’haurà d’instal•lar prèviament a l’ordinador al que hi està connectada, per tal que es pugui funcionar correctament. La majoria de pissarres incorporen, a més a més, un programari de creació d’activitats.
Malgrat la diversitat de pissarres digitals existents al mercat, ens centrarem en les Pissarres Smart i el seu programari, que és perfectament compatible amb la majoria de les marques i que s’està convertint en un estàndard. De fet, els cursos que ofereix el Departament d’Educació es basen en aquest programari i la immensa majoria de les activitats del repositori principal Alexandria han estat creades amb el programa Smart Nootebok.
Un altra característica interessant és la possibilitat d’instal•lar el programari als ordinadors de l’aula perquè els alumnes hi puguin realitzar les activitats, amb gairebé totes les prestacions. També el podrem instal•lar a l’ordinador de casa, per poder crear les activitats amb més comoditat.
D’altra banda existeix la versió Express que ens permetrà realitzar les activitats en línia, sense necessitat d’instal•lar el programa en cap ordinador.
En aquest taller, per tant, utilitzarem el programari Smart Notebook en la seva versió 10.
Clica a sobre la imatge per conèixer el programari i les seves possibilitats:
REPOSITORIS