Els alumnes de 5è de l’Escola Mercè Rodoreda experimenten amb l’energia solar

Els dies 19, 20 i 21 d’octubre els alumnes d’aquesta escola de Martorell han realitzat  experiments relacionats amb l’energia solar.

Primer han fet una petita introducció sobre els diferents raigs que emet el Sol i la seva utilitat. Després, dividits en petits grups, han dut a terme tres tallers: el taller fotovoltaic, el taller amb col·lectors solars i el de la cuina solar.

En el taller fotovoltaic han generat electricitat mitjançant una placa fotovoltaica tot utilitzant la llum del Sol. Amb l’electricitat obtinguda aconseguien moure les aspes que estaven connectades a un motoret. En els dos primers dies que hi havia poc Sol ho van fer amb l’ajut de la llum provinent d’una bombeta.

En el taller dels col·lectors solars han posat aigua dins unes mànegues negres que deixaven exposades al sol durant una hora i mitja dins d’unes caixes de fusta per després valorar l’augment de temperatura de l’aigua causat per la calor del Sol. A més, “les caixes-col·lectors” de cada grup presentaven variacions en el seu disseny: una tenia dos vidres, una altra un sol vidre i la tercera no en tenia cap. La finalitat d’aquestes diferències era comprovar la capacitat de “trampa de calor” que genera el vidre quan rep radiació calorífica (efecte hivernacle). Prèviament, els alumnes s’han preguntat quina “caixa-col·lector” tindria la mànega amb l’aigua més calenta i perquè. Ha resultar ser un experiment molt interessant.foto_bloc

En el taller de la cuina solar han comprovat que la forma parabòlica de la cuina fa que la radiació calorífica del Sol es concentri en el seu centre (on hi situem una olla negra) i permeti obtenir unes temperatures elevades. També han après com s’ha d’orientar per a que el seu funcionament sigui més eficient i per tal que les pomes amb sucre que han preparat es fessin el més ràpid possible.

Per acabar, els grups que havien fet el taller de cuina solar i el del col·lectors se’ls han explicat entre ells i entre tots hem acabat de fer la mesura de la temperatura de l’aigua dels col·lectors solars. Després hem anat tots al laboratori per a fer una valoració dels resultats obtinguts.

Malgrat que no sempre ens ha acompanyat el nostre amic el Sol., esperem que hàgiu gaudit i après molt en tots els tallers.

Podeu trobar més informació d’aquests tallers al descriptiu de l’activitat i a l’article sobre la cuina solar

 

 

 

L’Escola Marius Torres al bosc de la Rierada

El divendres 16 d’octubre, els alumnes de 3r d’aquesta Escola de L’Hospitalet de Llobregat van descobrir el bosc de Collserola tot fent una gimcana que consta de tres parts.
Primer es van endinsar en el bosc per aturar-se davant d’un gran arbre per veure les seves parts i analitzar a fons la seva capçada, tronc, escorça, fulles i fruits. Després dividits en tres grans grups van iniciar el recorregut de la gimcana.

Així un grup va començar mesurant  d’alçada i perímetre  de l’arbre on estaven ajudats per un llapis i una cinta mètrica. Després van gravar la seva escorça amb ceres en un paper i descobrir mitjançant l’observació i seguint una clau dicotòmica que l’arbre que estan treballant és una alzina.

Un altre grup IMG_2839va utilitzar els seus cinc sentits per descobrir totes les sensacions que ens ofereix el bosc. També van aprendre a utilitzar una brúixola i descobrir que el vessant on es trobaven era l’obaga.

I un tercer grup va buscar en un tancat els números que prèviament havíem penjat en algunes plantes característiques de l’alzinar i ajudats per unes fitxes van aprendre els seus noms i algunes de les seves particularitats.

Un cop tothom va fer les tres activitats vam tornar al Camp d’aprenentatge per dinar i jugar.
Aquesta activitat va ser possible gràcies a l’implicació de tots els mestres i molt en especial de la Sílvia que es va fer càrrec d’una de les seves parts.

Moltíssimes gràcies i us hi esperem l’any vinent!

 

 

 

 

 

 

 

Alumnes de Cicle Mitja investiguen a fons la riera

IMG_0025Aquests alumnes de l’Escola Jacint Verdaguer de Pallejà han fet un treball de camp al voltant de la riera de Vallvidrera.
Primer s’han imaginat com era i un cop davant l’aigua ens han explicat el que més els ha impressionat.
Després han començat amb les mesures de temperatura, amplada i fondària. i ens han ajudat a recollir les dades per calcular el cabal pel projecte rius al qual participem en el tram de la riera on erem.

Un cop al laboratori van estudiar, ajudat per unes fitxes, els diferents invertebrats que havien caçat. Com cada invertebrat té un color associat a la qualitat de l’aigua, van comprovar el color que més predomina és el taronja que ens informa de la qualitat mediocre de l’aigua.
Van acabar l’activitat observant tots els animals trobats i valorant com podem col·laborar a mantenir més net el nostre entorn.
Després de dinar van  tornar els invertebrats a la riera en el tram de Can Castellví on els esperava l’autocar per tornar a l’escola.

 

Alumnes de 4t de l’Escola Marius Torres

dibuixUn grup d’alumnes d’aquesta Escola d’Hospitalet de Llobregat ha estat investigant la riera de Vallvidrera. Molt ben organitzats per grups han realitzat prèviament a l’escola dibuixos de com se la imaginaven i també han treballat el cicle de l’aigua i les parts de la lupa binocular.

Un cop a Can Santoi han fet un treball de camp extraordinari: han pres la temperatura de l’aire i de l’aigua, han mesurat la seva amplada i profunditat i amb l’ajuda d’un pot de RIE_E_M_Torresvidre l’han olorat, han vist la seva transparència i la poca escuma que es produeix al sacsejar el pot ple d’aigua. Després han identificat la vegetació més característica de ribera i han capturat un munt de petits invertebrats.

Al laboratori els han estudiat ajudats d’unes fitxes amb diferents dades que havien de trobar per després entre tots valorar la qualitat de l’aigua segons un índex (color) que se li assigna a cada invertebrat.

Hem acabat l’activitat projectant tots els macroinvertebrats trobats i explicant curiositats de cadascun d’ells.

Estada de l’Escola El Pilar

f21Els alumnes de 3r d’aquesta Escola de Premià de Mar han fet un munt d’activitats els dies 7,8 i 9 d’octubre. L’estada la vam dedicar principalment a la meteorologia. Cada grup portava el nom d’un tipus de núvol: altocúmuls, estrats. cúmulonimbus….Algunes estones de l’estada els passàvem mirant el cel per veure si trobàvem els núvols de cada grup.

El primer dia al matí, després de donar-los la benvinguda i d’explicar-los tot el que faríem a l’estada, van descobrir la riera i la seva vegetació. Els invertebrats que van caçar, els van  observar atentament amb les lupes binoculars i els van descriure i dibuixar per finalment deduir la baixa qualitat de l’aigua de la riera amb els colors que tenen assignats depenent de la seva tolerància a la contaminació.
A la tarda van fer la gimcana d’instruments meteorològics i la de sensacions; també van fer una simulació de programa del temps per televisió tot fent la previsió del temps de l’endemà basat en les dades de predicció del Servei Meteorològic de Catalunya (meteo.cat).

El segon dia al matí van aprendre a utilitzar la brúixola per arribar a la Serra de Can Juliàf37
a partir d’una sèrie d’indicacions dels rumbs a seguir a les cruïlles que s’anaven trobant. Pel camí van fer descobertes de minerals, de roques, d’ocells,  de petjades….
A la tarda cada grup va amagar un tresor que havia fet a l’escola i que després hauria de trobar un altre grup. Van haver de fer un plànol del tresor amb l’ajuda d’una brúixola i una cinta mètrica. Van acabar l’activitat trobant entre tots un tresor conjunt amb l’ajuda dels aparells GPS: una caixa de galetes per a berenar!

El tercer dia van descobrir la Torre de Collserola, la seva utilitat, com es va construir i els materials que la formen. Un cop a dalt van identificar alguns elements del paisatge i van analitzar les diferències entre el paisatge de cara a mar i de cara a muntanya.f8

Ha estat una estada fantàstica amb uns mestres molt implicats i alumnes molt treballadors.

Us esperem l’any vinent!

L’escola Benviure de Sant Boi ha investigat dues vessants de Collserola

El dilluns  28 de setembre i  dimarts 6 d’octubre, els alumnes de 5è d’aquesta escola han fet un treball de camp en dues vessants: un de solana i l’altre d’obaga. Totes dues prop del Camp d’Aprenentatge.

f5Primer van fer diferents hipòtesis de com pensaven ells que serien les característiques de les dues zones i un cop  endinsats en la vegetació i dividits per grups van prendre mesures de la temperatura ambient, la velocitat de l’aire, la humitat, l’orientació i la intensitat de la llum. Després per parelles i amb l’ajuda d’unes fitxes van identificar i estudiar les plantes més representatives de cada zona.
Per finalitzar van anar al laboratori i van posar en comú les dades trobades per verificar o descartar les hipòtesis inicials i també per saber segons els tipus de plantes trobades els noms de cada comunitat vegetal.

Acabaran aquesta activitat a l’escola fent una activitat flash on representaran en cada vessant el tipus de planta  i la seva abundància.

Fins la propera!

Resum meteorològic: setembre 2015

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Temperatura mitjana: 18,9 ºCcumulus_congestus
Temperatura màxima absoluta: 28,4 ºC el dia 1
Temperatura mínima absoluta: 10,1 ºC el dia 25
Pluja acumulada: 29,4 l/m2
Pluja màxima en un dia: 11,4 l/m2 el dia 30
Cop de vent màxim: 48,3 km/h el dia 16
Direcció predominant del vent: E

Setembre relativament poc plujós amb precipitacions concentrades en un parell de dies: el 10 i el 30.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Comencem el curs amb alumnes de l’Escola Estel

El divendres 25 de setembre van venir els alumnes de 6è de l’Escola Estel de Molins de Rei a investigar la riera i la seva qualitat.f22

Els va sorprendre la poca quantitat d’aigua que porta aquests dies la riera de Vallvidrera, però tot i així van gaudir de l’activitat tot analitzant l’aigua i el seu entorn. També van recollir invertebrats i fins i tot dos peixets. Després, al laboratori, amb l’ajuda d’unes fitxes van identificar els animals trobats i els van estudiar més a fons. Vam acabar l’activitat projectant-los amb la lupa binocular. La suma dels seus índexs biològics ens va indicar que la qualitat de l’aigua de la riera és dolenta.

També van col·laborar a mantenir més net l’entorn de la riera recollint algunes deixalles.

Gràcies!

Resum meteorològic: agost 2015

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Temperatura mitjana: 22,8 ºCarc_sanmarti_1
Temperatura màxima absoluta: 32,4 ºC el dia 7
Temperatura mínima absoluta: 13,7 ºC el dia 16
Pluja acumulada: 55 l/m2
Pluja màxima en un dia: 23,6 l/m2 el dia 1
Cop de vent màxim: 49,9 km/h el dia 1
Direcció predominant del vent: E

Aquest agost ha estat un mes relativament fresc i bastant més plujós que el d’altres anys.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc

Resum meteorològic: juliol 2015

Dades meteorològiques extretes de l’estació digital Davis Vantage del Camp d’Aprenentatge:

Temperatura mitjana: 25,2 ºCCirrus
Temperatura màxima absoluta: 36,2 ºC el dia 5
Temperatura mínima absoluta: 16,2 ºC el dia 1
Pluja acumulada: 2,6 l/m2
Pluja màxima en un dia: 1,2 l/m2 el dia 22
Cop de vent màxim: 45,1 km/h el dia 23
Direcció predominant del vent: E

Del mes de juliol podem destacar l’escassedat de pluges i les altes temperatures de la primera setmana.

Dades del mes
Més informació meteorològica a la pàgina del temps del bloc