Els cometes són astres formats per gas gelat i pols procedents de l’antiga nebulosa a partir de la qual es va formar el Sistema Solar fa aproximadament 4700 milions d’anys.
Aquests cossos, que es troben majoritàriament a la perifèria del Sistema Solar, al núvol de Oort, poden experimentar pertorbacions gravitatòries i desplaçar-se en òrbites molt excèntriques cap al Sol.
Quan s’apropen al Sol, els cometes pateixen un desgastament com a conseqüència de l’impacte de la llum i del vent solar contra el gel, que s’evapora alliberant la pols i formant dues cues, una de gas i una altra de pols. Aquestes cues se situen sempre en posició oposada a la del Sol i no segueixen, per tant, la direcció de la trajectòria de desplaçament del cometa (consulta també els continguts 1.3. El Sistema Solar).
T’atreveixes a fer un stop motion de la trajectòria d’un cometa? Et proposo que realitzis un stop motion d’un cometa apropant-se a la Terra i al Sol.
Un stop motion és una pel·lícula d’animació produïda a partir de fotografies consecutives d’un objecte inanimat que movem entre fotografia i fotografia perquè sembli que es mou tot sol a la pel·lícula. Els detalls els pots trobar al Viquipèdia. Mira també per internet alguns exemples que t’ajudin a agafar idees.
Necessitaràs retoladors, llapis de colors, cartolina negra que faci d’espai, i cartolines blanques per dibuixar el Sol, la Terra, el nucli del cometa, les cues… Podràs utilitzar el mòbil amb un pal selfie per fer les fotografies (o una càmera amb trípode). Per unir les fotografies i formar la pel·lícula, trobaràs multitud d’aplicacions gratuïtes per a mòbil, o pots utilitzar aplicacions per a ordinador d’entre les que habitualment venen amb la configuració del sistema operatiu… però no et dono més pistes, perquè aquí el que cal és que et sentis lliure i deixar anar la teva imaginació i ser creatiu al màxim!
AVALUACIÓ
Aquesta activitat ens permet treballar els següents objectius per tal d’avaluar el progrés en l’assoliment de les competències. Tingueu-los en compte durant la realització de l’activitat:
Obj. 3: Em comunico i participo de forma diversa, utilitzant tots els recursos possibles, també els artístics, plàstics, audiovisuals i corporals. (CC8)
Obj. 9: Em coordino amb tot l’equip de treball per distribuïr tasques i em responsabilitzo tant de les meves com de les dels meus companys. (CC3, CE3)
Obj. 11: Em faig responsable del treball en equip i hi participo activament. (CC7)
Obj. 14: Respecto les opinions dels altres, participo dels debats amb actitud oberta i positiva defensant els drets propis i dels altres, assumint també els deures, i coopero de manera compromesa en les activitats d’aula i de centre. (CC6)
Obj. 22: Consulto textos científics divulgatius, dels quals identifico i recullo la informació més rellevant per als meus interessos per fer-ne un ús posterior. (CC1)
Obj. 34: Incorporo com a part de mi els coneixements assolits a la matèria i els aplico en el desenvolupament de propostes d’aprenentatge de qualsevol altra matèria o situació. (CC3)
Obj. 35: En el desenvolupament d’un projecte o treball reflexiono sobre les necessitats i objectius, sobre l’impacte dels resultats i sobre l’assoliment dels objectius. (CC7)
Obj. 45: Reconec els principals riscos naturals relacionats amb l’exposició solar i els processos geològics i reflexiono sobre les mesures de prevenció. (CE6)
Obj. 50: Utilitzo les aplicacions i tecnologies digitals amb responsabilitat i respecte per comunicar-me amb la comunitat educativa i participar en projectes col·lectius. (CC4)
Obj. 52: Em mostro obert a aprendre sobre noves aplicacions i tecnologies digitals, especialment si contribueixen a la sostenibilitat i preservació del medi. (CC4)
Deixa un comentari