Quadern de mates

quadern.jpgAquest és un programa que s’instal·la a l’ordinador i ens permet crear un quadern on, aprofitant la motivació que suposa treballar a l’ordinador, els alumnes poden practicar numeració i operacions bàsiques.

Es pot fer funcionar en xarxa, tot instal·lant-lo al servidor a una unitat compartida com la T:\. Després, només caldrà fer una drecera a cada un dels ordinadors clients.

És un programa de fàcil funcionament, tant per part dels alumnes com de l’administrador. A la portada hi ha 16 imatges d’animals, tants com grups d’alumnes es poden crear, que poden coincidir amb grups-aula o amb grups provinents de desdoblaments o de suport. Al clicar damunt d’una de les imatges es mostra la llista dels alumnes. Aquests, només han de clicar damunt el seu nom, triar l’activitat (pestanya) que vol treballar i entrar-hi clicant damunt el semàfor verd.

 pestanyes.jpg

A l’administrador li permet editar els nivells de dificultat de cada apartat, fer que es mostrin totes o només algunes de les pestanyes, assignar un nivell a un grup determinat i editar el llistat des alumnes, entre altres coses.

La versió estable més actual és la 5.0, però ja hi ha la 6.0 en fase de proves (beta) per si algú la vol provar. Us podeu descarregar el programa des de la web de l’autor on, a més, trobareu un complet manual sobre la seva instal·lació i utilització.

Kalipedia

11-3-2008-19336-1.jpgAquesta web, propietat de l’editorial Santillana, ens presenta una enciclopèdia temàtica adaptada, sobretot, per a l’educació secundària, tot i que moltes coses ja es poden treballar al cicle superior de primària.

Hi ha un apartat classificat per matèries i un altre, molt interessant, de recursos multimèdia, on es poden trobar animacions, àudio, fotos, vídeos…

Disposa, també, d’un cercador avançat força útil. Val la pena donar-li un cop d’ull per si hi ha algun recurs que puguem utilitzar!

Scriblink

scriblink.jpg Aquí tenim una pissarra online interactiva. Té les funcions bàsiques i elementals d’un editor gràfic i permet pujar una imatge que tinguem al nostre ordinador o escriure la URL d’on l’ha d’agafar. No ens cal registrar, només ens demanen el nom al començament, cosa que la fa més útil de cara a fer-la servir amb els alumnes.

Però allò que la fa més atractiva és que es pot convidar via e-mail a més participants de la mateixa pissarra, al mateix temps que es pot xatejar mentre dibuixem. Interessant per provar-ho amb els alumnes!

Atenció a la diversitat i TAC

Avui dia, el terme d’alumnes amb necessitats educatives especials engloba a qualsevol nen o nena amb dificultats d’aprenentatge, sigui quina sigui la seva causa: problemes en el desenvolupament, condicions de risc personal, familiar o social, alumnes d’incorporació tardana,… és a dir, qualsevol alumne que necessita una sèrie d’ajuts (pedagògics o de serveis) per tal d’aconseguir els objectius educatius.

No cal dir que l’ús de les TIC amb els alumnes amb necessitats educatives especials desperta el seu interès i motivació, l’estimula, simplifica els aspectes més mecànics de la feina, augmenta la productivitat i millora l’autoestima. D’aquí que sigui tan important utilitzar el racó d’informàtica de la classe ordinària per treballar alguns aspectes concrets amb aquests alumnes.

Aquestes són algunes webs on podeu trobar recursos per treballar amb aquest nens a l’aula:

Sudoku online

Navegant per la xarxa he trobat aquesta aplicació. És un generador de sudoku online. Hi ha una versió per als més petits (de 4×4) i la normal (de 9×9) i es pot escollir entre diferents nivells de dificultat.

Si el voleu incrustar al vostre bloc només cal que copieu el codi que us dóna la web http://www.sudoku-online.org/ i l’enganxeu a una entrada del vostre bloc. Això sí, queda una mica gran segons la plantilla del bloc. Si el voleu veure sencer, cliqueu damunt el títol d’aquesta entrada.

Us atreviu a fer-lo?

Cmap Tools

cmap.jpgEls mapes conceptuals són un instrument per a l’organització i representació del coneixement. És una xarxa on conceptes es relacionen entre sí mitjançant enllaços per a formar proposisions.

Ningú pot dubtar dels beneficis que aporta als alumnes l’elaboració de mapes conceptuals. Els ajuden a organitzar els conceptes adquirits sobre algun tema, de manera visual i atractiva, a destriar els conceptes clau, a representar de manera gràfica el coneixement. Resulta igualment útil com a tècnica d’estudi o, senzillament, avaluar els coneixements previs sobre un tema.

Doncs, bé. Hi ha un programa, entre molts d’altres, que ens serveix per a elaborar mapes conceptuals. S’ha d’instal•lar a l’ordinador i configurar amb l’idioma castellà. És força intuïtiu i fàcil de fer servir i ens permet, també, cercar en línia altres mapes d’altres autors. Us el podeu descarregar des de http://cmap.ihmc.us/ si feu clic a

descarrega.jpg

Aquí en teniu una mostra de com pot quedar un mapa conceptual:

mapa.jpg

Hot Potatoes

Hot Potatoes és una aplicació gratuïta que s’instal•la a l’ordinador i ens permet crear activitats diverses per a ser resoltes, després pels alumnes. El programa és fàcil d’usar i es pot posar la interfície en català. Us el podeu descarregar de http://hotpot.uvic.ca/index.htm#downloads.

Es poden crear cinc tipus diferents d’activitats:
hotpotatoes.jpg

  • JMix: exercicis de frases barrejades
  • JCross: puzzles de mots encreuats
  • JQuiz: exercicis de múltiples opcions o respostes curtes
  • JCloze: exercicis d’omplir espais en blanc
  • JMatch: exercicis d’emparellament

Un cop creades les activitats, es pot desar el projecte (anomena i desa) per a poder afegir o modificar després. Però per deixar les activitats llestes per a utilitzar s’ha de crear una pàgina web (fitxer/crea pàgina web/exporta a HP6).

A part de ser d’utilitat per a la pràctica d’uns continguts concrets, aquestes activitats es poden fer servir, per part dels alumnes, com a avaluació, ja que permet desar les activitats fetes (fitxer/anomena i desa la pàgina).

Trobareu nombrosos tutorials sobre Hot Potatoes, entre ells:

http://www.ciberconta.unizar.es/LECCION/tutoriales/hotpotatoes/inicio54.htm

http://www.educarm.es/materiales_diversidad/start_ns.htm

http://campusvirtual.uma.es/hotpot6/

Kid Pix

kidpix.jpgEs tracta d’un programa interactiu que permet que els nens i les nenes creïn imatges amb el Kid Pix manipulant una o més eines de dibuix. Amb el mode menuts, per a nens petits, fins i tot els nens de tres anys poden treballar amb el Kid Pix. Poden experimentar amb les eines del programa i amb les opcions, sense que, accidentalment, puguin bloquejar o esborrar una de les opcions, o sortir del programa.

El professorat pot controlar quines biblioteques gràfiques han d’estar actives per a un projecte. Amb el Kid Pix Deluxe 4 per a escoles és molt fàcil crear plantilles personalitzades i afegir notes i instruccions als projectes. Aquesta opció és ideal per a una classe enfocada cap a un tema determinat o per a les necessitats especials de l’alumnat.

El professorat pot afegir unes instruccions a les plantilles d’un projecte que l’alumnat podrà escoltar amb la funció TTS bilingüe.

Les plantilles de la màquina d’idees ara estan organitzades per àrees curriculars.

(Informació extreta de http://www.xtec.cat/satis/ra/kidpix/kidpix/index.htm)

Generadors d’activitats de matemàtiques

toomates.jpgLa web http://www.toomates.net/ ens ofereix tota una sèrie d’activitats de matemàtiques llestes per a descarregar en format Word i imprimir.

Però el més interessant és que també ens permet baixar-nos alguns dels generadors que ens “fabriquen” aquest fulls d’activitats, de manera que en podem fer molts més i cada vegada diferents.Aquests generadors no són més que fulls de càlcul (Excel) que ens permeten canviar totes les dades numèriques de cada full només pitjant la tecla de funció F9.

El treball col·laboratiu en xarxa

Els projectes telemàtics són una nova forma de treballar utilitzant internet. Es tracta de participar de forma col•laborativa amb d’altres classes o centres tot utilitzant la xarxa. En podeu trobar alguns exemples a:

http://www.iearn.es/index.php?option=com_jportfolio&cat=1&Itemid=43

http://www.seccat.com/xarsec/

http://www.lacenet.org/cat/inici.html

http://www.xtec.net/%7Escapella/la.htm

http://acte.xtec.cat/%7Escapella/sebas/figures/catal.htm

http://iearn.pangea.org/publicart/

http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/tdep1/modul_4/practica_4.html

http://xtec.cat/ticaula/recursos/index.htm#projectes

Vegeu un exemple de projecte telemàtic dirigit a alumnes d’educació infantil i cicle inicial:

projecte.jpg

Les caceres del tresor

Una cacera del tresor és una aplicació semblant a la webquest, però més senzilla, on es proposen una sèrie de preguntes sobre un tema determinat als alumnes i es donen també les webs on cercar la informació necessària per a respondre-les. Sol haver, al final, una “gran pregunta” on s’intenta que l’alumne integri tot el coneixement construït amb la resta de les preguntes. El procés no està tan guiat com a les webquest i, encara que també es pot fer de forma col•lectiva, s’adapten més a fer un treball individual.

Vegeu-ne unes quantes:

http://www.xtec.es/~ncoma4/caces/index.htm

http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/index.htm

http://www.xtec.es/~mlluelle/caceres.htm

http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/index.htm

http://www.jverdaguer.org/aula/course/category.php?id=36

http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/clasi.htm

http://www.aula21.net/cazas/ejemplos.htm

http://www.aulaintercultural.org/mot.php3?id_mot=430?=ca

També aquí podeu utilitzar una plantilla per construir caceres del tresor a:

caceres.jpg

Construcció col·lectiva del coneixement: la webquest

Una webquest és una activitat didàctica que proposa una tasca determinada als alumnes, amb l’elaboració d’un treball col•laboratiu i basada en la recerca d’informació a Internet. Sol ser una tasca guiada on s’ofereixen directament les webs d’on es pot treure la informació necessària. És important recalcar que es tracta d’un treball col•laboratiu, no individual, on els alumnes es reparteixen unes determinades funcions o rols a l’hora de desenvolupar les diferents tasques i que sol durar més d’una sessió.

Aquí en podeu trobar unes quantes:

http://webquest.xtec.cat/httpdocs/index1.htm

http://webquest.xtec.cat/enlla/

http://www.xtec.cat/recursos/webquests/htm/indexepri.htm

http://blocs.xtec.cat/webquest

http://weib.caib.es/Recursos/webquest/recull.htm

http://platea.pntic.mec.es/~erodri1/BIBLIOTECA.htm

http://www.xtec.cat/%7Ecbarba1/lesmeveswq.htm

http://www.xtec.es/%7Ecbarba1/portalsWQ.htm

http://www.xtec.net/~cbarba1/RECURSOS/recursoprojectes.htm

Si voleu intentar fer-ne una vosaltres podeu fer servir la plantilla que ens ofereixen en línia:

webquest.jpg

Però també us podeu descarregar plantilles per a treballar en local a http://www.xtec.es/%7Ecbarba1/eines/eines.htm.

Per aprofundir una mica més teniu un curs dedicat exclusivament a aprendre a elaborar webquests a http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/td109/index.htm

La videoconferència

La videoconferència és un mitjà pel qual ens podem comunicar amb altres persones, amb vídeo i so al mateix temps, cara a cara i en temps real, mitjançant internet.

Per fer una videoconferència és necessari tenir una connexió a internet de bona qualitat (una ADSL o cable), una webcam o càmera de vídeo digital i cert software (programa) instal•lat al nostre ordinador.

Hi ha molts programes que ens serveixen per fer videoconferències de forma gratuïta. Alguns són molt coneguts, com el Messenger de Hotmail, el Messenger de Yahoo o l’Skipe. Tots ells, a part de poder xatejar (escrivint), ens permeten portar una conversa d’àudio (com si parléssim per telèfon) o una videoconferència on, a més de parlar, ens podem veure.

Però avui us presento un altre programa, potser no tant conegut, però que ens permet fer una videoconferència amb fins a sis càmeres al mateix temps. Així, una classe es pot comunicar al mateix temps amb altres cinc classes d’altres escoles, d’altres municipis, d’altres comunitats, d’altres països, d’altres continents!!!

Es tracta de ooVoo, un programa gratuït que cal descarregar i instal•lar al nostre ordinador. Fem-ne una prova. Accediu a la web i descarregueu el programa fent clic a

obtiene.jpg

Deseu-lo a l’escriptori i instal•leu-lo a l’ordinador. Li heu de posar un nom d’usuari i una contrasenya, que poden ser les mateixes de sempre. Llavors, inicieu el programa i afegiu algun contacte per poder realitzar una videoconferència. Penseu, però, que abans heu de connectar una webcam a l’ordinador mitjançant el cable USB i esperar que s’instal•li.

Podeu afegir contactes clicant a la icona

contactos.jpg

Després, per començar una videoconferència, seleccioneu un contacte i, després, aneu a Operaciones i Iniciar llamada de vídeo de ooVoo. Finalment, espereu que el vostre contacte accepte la petició i… ja podeu comunicar-vos!

Si analitzau bé el programa, veureu que té diverses possibilitats: enviar arxius, iniciar una sessió de xat o enviar un missatge de vídeo.

Recursos MAV

Trobarem multitud de recursos per a treballar la imatge en moviment a diferents llocs:

http://www.edu365.cat/videofoto/

http://www.edu365.cat/videofoto/animacio/index.htm

http://www.xtec.es/%7Elcasas1/

http://www.xtec.net/audiovisuals/seriesdvd/index.htm

http://www.xtec.net/videoteca/

http://www.edu3.cat/

http://www.xtec.net/audiovisuals/pagines/directorivideos.htm

http://www.xtec.net/audiovisuals/mediatic/index.htm

http://www.xtec.net/audiovisuals/propostes/index.htm

http://www.xtec.net/audiovisuals/

La càmera de vídeo i el tractament digital

cameravideo.jpg

Podem trobar informació sobre el funcionament de la nostra càmera de vídeo a http://www.xtec.net/audiovisuals/sav/jt0506/.

studio81.jpgPerò, què en fem dels clips de vídeo que filmem? Doncs, donar-li un tractament digital per tal de convertir-los en una pel•lícula. El programa que ens serveix per a fer aquesta tasca i que tenim a l’escola és l’Studio 8. En trobarem un petit curs a http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/tdv31/index.htm.