Xerrades sobre el nou Decret d’Inclusió

Durant el mes de maig del 2017 vam poder assistir a les xerrades sobre el Decret d’Inclusió tant mestres d’Educació Especial com psicopedagogs de la zona de Sabadell

Aqui teniu les 5 presentacions per que pugueu fer un cop d’ull als plantejaments sobre l’Escola Inclusiva.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Teclat Gegant

rrr

Experiència sota el  Disseny Universal de l’Aprenentatge: 

Com podem a partir de l’experiència del “ teclat gegant” portar a la pràctica un entorn d’aprenentatge en el qual  l’activitat en qüestio proporciona multiples maneres d’expressió: veure, escoltar, escriure, comprendre, organitzar-se, jugar, motivar,  participar, col.laborar, recordar, autoregular-se, tenir temps d’espera, entendre, comunicar-se

 

  • Proporcionar múltiples mitjans de representació (el «què» de l’aprenentatge). Els alumnes difereixen en la manera en què perceben i comprenen la informació que se’ls presenta. Per tant, cal oferir diferents opcions per abordar continguts a través de diferents canals de percepció (auditiva, visual, motriu) i, d’altra banda, proporcionar la informació en un format que permeti el màxim possible ser ajustat per l’alumne.
  • Proporcionar múltiples mitjans per a l’acció i l’expressió (el “com” de l’aprenentatge). Els alumnes difereixen en la manera com poden «navegar» enmig de l’aprenentatge i expressar el que saben. Per això, cal oferir variades opcions per a l’acció (mitjançant materials ( en aquest cas la catifa) amb què tots els alumnes puguin interactuar), facilitar opcions expressives i de fluïdesa (mitjançant facilitadors per a la utilització de programes i diferents recursos materials) i procurar opcions per les funcions executives (a través de l’estimulació de l’esforç, de la motivació cap a una meta).
  • Proporcionar múltiples mitjans de compromís (el «perquè» de l’aprenentatge). Els alumnes difereixen en la manera com es poden sentir implicats i motivats per aprendre. Per tant, caldrà oferir opcions àmplies que reflecteixin els interessos dels alumnes, estratègies per afrontar tasques noves,.

La catifa de ball

La catifa de ball és un perifèric per a jocs de videoconsoles i d’ordinador.  Habitualment estant dividides per caselles en  una matriu de 3×3.

Les caselles són com grans botons pensats per ser premuts amb els peus. El nom de catifa de ball, en anglès dance mat o dance pad, es justifica en què la majoria dels videojocs per als quals està dissenyada es basen en el ball seguint el ritme de la música o d’una cançó.

Altres videojocs requereixen que el jugador es mogui accionant les caselles apropiades per interactuar amb el joc a la pantalla del televisor o de l’ordinador.

En aquesta  presentació es pretén explicar i practicar com utilitzar la catifa de ball com a perifèric d’entrada a l’ordinador, ampliant els seus usos com a ajuda tècnica de baix cost, per tal de treballar amb l’alumnat d’una manera diferent,  motivadora i  atractiva .

En aquest cas es vol fer servir com  un teclat gegant.

Alguns usos que li podem donar a la catifa són: per accedir a l’ordinador, per comunicar-se, per aprendre, per estimulació (visual, tàctil i auditiva), per exercitar el moviment i, és clar,  no menys important  per  jugar.

  • Treball cooperatiu en petits i/o grans  grups. En el terreny afectiu estableixen vincles, es posen en el lloc dels altres i construeixen junts el coneixement.
  • Experimentació amb diferents aplicacions i diferents propostes de manera col.laborativa . . Treballar a través de la via visual, auditiva, corporal…
  • En aquesta  presentació es pretén explicar i practicar com utilitzar la catifa de ball com a perifèric d’entrada a l’ordinador, ampliant els seus usos com a ajuda tècnica de baix cost, per tal de treballar amb l’alumnat d’una manera diferent,  motivadora i  atractiva .Objectius d’aprenentatge
    • Identificar vocabulari relacionat amb algún tema colors, espai, cos…. En funció del tema que es treballi
    • Comprendre  i reconeixer nou vocabulari.
    • Discriminació fonética.
    • Comprendre instruccions i consignes orals i escrites de l’aplicació en qüestió
    • Escriure parules  a partir d’un model proposat ampliant el vocabulari o consolidant
  • USOS QUE PODEM DONAR A LA CATIFA DE BALL

catifa

A l’escola on treballo   fem servir diferents programes informàtics per treballar  aspectes referits al domini del ratolí, orientació, iniciació a l’escriptura, numeració, operacions bàsiques.. entre els quals hi ha: gcompris, sebran , minisebran, limpiadibujos, scratch.

A partir de la sessió sobre la Dancepad que es va portar a terme a la primera Jornada d’Inclusió Digital, vaig poder conèixer aquest perifèric i el vaig fer servir en els programes esmentats anteriorment., presentant-los en les  II Jornades d’Inclusió Digital 2014

 

Durant aquest curs hem començat una nova proposta la qual consisteix en fabricar un Teclat gegant a partir dels següents element:

5 catifesatifa2

Lletres i números de goma eva

ati3 cat4 cati5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un concentrador de usb autoalimentat

auto

 

 

 

I el programa gratuit Joytokey que ens permetra canviar la funció de cada tecla de la catifa .joeCONFIGURACIÓ

El primer que hem de fer es veure com l’ordinador mitjançant el sistema operatiu assigna a cada zona activa de la catifa un número. Comprovem com a la catifa utilitzada per realitzar aquest document hi ha deu caselles o zones actives que es corresponen amb altres tants números que anomenarem botons. Per a aquesta comprovació anirem a:

Inici   i a la casella de busqueda posarem “ usb juego”

juego

 

 

 

 

 

 

 

Dins del Panell de Control farem clic a Dispositius de Joc amb el que ens apareixerà la següent finestra on seleccionarem la catifa (en el nostre cas ga-451 usb device). Un cop seleccionada la catifa farem clic al botó Propietats

sasa2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dins de la finestra de propietats de la catifa i a la pestanya “Prova” hem arribat on volíem per identificar la correspondència entre botons (números) i caselles de la catifa. (Observeu que en la següent finestra hi ha deu botons, dels quals  farem servir 8)

Una vegada veient que al pitjar qualsevol botò de la catifa s’ilumina els diferents botons podem obtenir la següent correspondència:

1. Fletxa esquerra
2. Fletxa avall
3. Fletxa amunt
4. Fletxa dreta
6. Diagonal avall esquerra (casella amb triangle)
5. Diagonal avall dreta (casella amb quadrat)
7. Diagonal amunt esquerra (casella amb X)
8 Diagonal amunt dreta (casella amb cercle)

botons

Una vegada tenint  localitzats els diferents botons de les catifes podem activar el programa joytokcy el qual ha d’estar sempre obert per que funioni, assignem les diferents lletres i/o números que volem al nostre teclat gegant, tenint en compte la correspondència de número de boto  de la nostra catifa.

joey

 

 

 

 

 

 

 

Per cada pestanya ” Joystick 1 , Joystick 2….. correspon al nombre de catifes.

Quins programes he fet servir?

Tux typing

tuxtipin

 

 

 

 

 

 

 

Tux of Math

math

 

 

 

 

 

 

Sebranse2

 

 

 

 

 

 

 

se3

 

 

 

 

 

 

 

Joc de Macedònia

mace

 

 

 

 

 

 

Documentació en googledocs:

 

Aqui podeu veure algun exemple d’ús:

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Hologrames amb Scratch

Durant el primer i part del segon trimestre des de la meva escola i concretament amb el grup de cinquè de primària hem complementat  el projecte sobre l’espai  ( busqueda d’informació, realització de maquetes dels planetes , visualitzaió d’escales del temps., univers..

Explicar com l’activitat minimitza les barreres d’aprenentatge de manera genèrica

Qualsevol tipus de proposta en què apareix una eina digital(tablet, portatil, PDI…) que permeti complementar, donar suport, engrescar  el treball que es fa a l’aula, ampliar coneixements, aprendre de manera divertida i  donar una importància  cap enfora alló que estan fent, fa que  tots els alumnes tinguin una gran predisposició cap a l’ativitat plantejada.

Pels alumnes amb més dificultats proporciona una manera de treballar uns mateixos continguts, iguals als dels seus companys d’aula, donar la possibilitat d’aconseguir uns resultats òptims  i permet fer-los partíceps de manera col.laborativa, amb la resta de companys de classe.

Com a mestre  permet veure les diferents formes de treballar dels alumnes i la manera de portar a terme els seus projectes. Moltas vegades amb dinàmiques diferents i rols diversos la qual cosa beneficia el desenvolupament de cada un dels alumnes.

L’experiència en si intenta enriquir, motivar i donar noves eines que permetin potenciar l’autonomia dels ’alumnes , el treball cooperatiu, la capacitat d’’aprenentatge  entre  companys i aconseguint extrapolar totes aquests aspectes més enllà de l’aula.

L’atenció que es dóna des del nostre centre educatiu a l’alumnat amb més dificultats es un tema que preocupa i segueix preocupant de manera constant en el dia a dia  de la nostra realitat educativa.

Des de la nostra escola s’intenta  ja no focalitzar la mirada exclusivament  i de manera generalitzada  en les dificultats  dels alumnes, sinó tenir en compte el context, el desenvolupament de l’alumne,l’entorn social….

L’experiència docent a la nostra escola ens fa veure de manera   generalitzada que tots els alumnes vénen amb la seva motxilla, tots tenen  necessitats educatives.

L’experiència  que es planteja pretén complementar el projecte  “ L’espai” que s’està treballant  aquest curs.

A partir de l’ús de l’aplicació Scratch Junior i de la construcció d’una petita piràmide Hologràfica s’elaboraran diferents projectes digitals on es treballaran alguns planetes i satèl.lits.

Aquesta activitat  pretén  aprofundir i complementar  els aprenentatges dels alumnes.

Podem dividir l’experiència en dues parts amb un total d’unes 10 sessions.

Una primera part en la què s’ensenyarà als alumnes l’ús de l’aplicació ( insertar imatges i/o so, escenaris, com es programen moviments…).

Déspres d’haver fet diferents proves en parelles, s’inicia el projete sobre l’espai en l què a partir de les diverses propostes  han de treballar un planeta o satel.lit; fent una fotografia, programant un moviment, fons i  una veu explicativa….

Una segona part de l’experiència consisteix en  elaborar la piràmide troncada de base quadrangular, per tal d’aconseguir  una similitud a un vidre   que ens permeti  visionar un holograma.

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Imatge de previsualització de YouTube

 

Imatge de previsualització de YouTube

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Piano màgic de Nadal

Aquest curs hem elaborat un nou piano a les escales de l’escola gràcies al grup de 4rt de primària i la col.laboració d’alumnes de l’aula E. E: dels cursos de primer, segon, tercer i quart.
Aquesta vegada la intenció ha estat poder veure i conèixer el funcionament de la targeta makey-makey i posar-la en funcionament mitjançant l’elaboració de material molt senzill com cartró, cinta d’alumnini, cables, suro, i molta creativitat.
En aquest cas hem posat música de Nadal per dinamitzar aquest útims dies de Desembre.
Aqui poso alguna imatge i o video.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Lletres amb el nostre cos

Durant el mes de Novembre els alumnes de 1r de primària hem elaborat tot l’abecedari a partir del nostre cos .

Les imatges estan fetes a l’aula de psicomotricitat utilitzant 2, 3, 4  nens i/ o nenes per elaborar les diferents lletres de l’abecedari posant el cos en diferents posicions per intentar realitzar la grafia el més semblant possible a la lletra en qüestió.

Aquí teniu el resultat: ( cliqueu a la imatge per poder veure totes les lletres:

e

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Experiències amb Bee-Bots

Durant aquestes setmanes hem pogut fer diferents experiències amb el robot bee-bots a  partir del  prestem per part del CRP de Sabadell .
Hem elaborat diferents catifes en les que introduient imatges referides als projectes que s’estan treballant: ( l’espai grup de 5è primària, els tigres grup de 2nBP4, els lleons grup de 2n A , els dinosaures  grup de 1r de primària i els cagrossos grup de P5)

La idea principal es complementar mitjançant aquests taulells el treball que es porta a terme per les tutores i tutors de l’escola

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Petjades d’animals

Des de l’Escola  concretament  a primer i segon A i B s’estant treballant projectes d’animals ( dinosaures, tigres, lleons)

A partir d’aquest treball sobre els animals , hem elaborat unes petjades amb paper, cartró, cola  i aquest ha sigut una mostra de la feina feta pels nens.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Carta de final de curs

Habitualment en aquest bloc, com en altres blocs educatius acostumo a fer articles  i/ o pàgines amb recursos, materials,  enllaços interessants….

En aquest article voldria fer una petita excepció i posar la carta d’una companya de professió que durant el curs  2015-2016  va compartir experiència docent en el meu centre.

Aquesta mestra substituta, va iniciar la seva  primera experiència docent  com a mestra d’escola pública en el nostre centre amb l’especialitat d’Anglès.

Amb el consentiment de l’autora m’agradaria compartir amb tots vosaltres  la carta que va realitzar per l’escola.

Aquesta carta va ser  llegida en claustre i  va emocionar a més d’un mestre entre els quals en trobo jo.

Hoy se acaba  un curso escolar que ha sido increíble! El día 16 de septiembre empezaba un gran reto para mí! enseñar Inglés y otras materias  a niños  y niñas de Educación Infantil i Primaria . Y ahora que estamos a 21 de junio no puedo  hacer otra cosa que no sea dar gracias. Gracias por la experiencia tan enriquecedora que he vivido día tras día. Por todo  lo que he aprendido de vosotros/as  y todo lo que me habéis  enseñado!!  Doy gracias por confiar en mi para que yo también pudiera enseñaros y por dejarme cumplir mi sueño como maestra. Este año  me ha quedado claro que realmente es mi vocación y no hay trabajo más bonito y que recompense tanto!!

 

Doy gracias al día 15 de septiembre me llamara para dar clases en una escuela de Sabadell , en una escuela  donde conviven diferentes  culturas  y donde no siempre  es fácil( en ninguna escuela lo es )  pero aun es más satisfactorio!  Este año he aprendido que en la lengua árabe  no existe la letra “ I “  i por tanto mi nombre no podría escribirse igual pero  se las apañaron bien para enseñarme  más o menos  como  sería. He aprendido que en árabe la palabra ” bisiushna”   significa guapa (aunque  dudo muchísimo que se escriba así). También  he aprendido que en algunos  países de África se hablan muchas lenguas  como por ejemplo  el Mandinka.  Que el pueblo gitano tiene su propia  bandera. Convivir con tantas culturas es tan enriquecedor…!

 

Pero sobretodo doy gracias  por todo el cariño recibido cada día durante  todo este magnífico  año por parte de los niños y niñas pero también  del magnífico claustro del Agnès  Armengol !! Porque los niños son increíbles  pero no sería  posible si detrás no hubiera unos maestros  tan estupendos que se esfuerzan  día tras día por el bien de sus alumnos y alumnas.

 

La verdad es que no sé donde estaré el año que viene, pero esté donde esté (que espero que pudiera seguir  siendo aquí) solo espero que sea la mitad de increíble que este año!!!

 

Dedicado a todos los niños  y niñas del Agnès  Armengol  y a todo el claustro!! De parte de alguien que os quiere muchísimo a todos y todas!!!

 

 

                                                                                                              Inés

 

                                                                     21 de Junio de 2016″

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Petita experiència amb Makey makey i sentiments P5

A partir del conte el monstre de colors  treballat a l’aula, amb el qual es treballen diferents sentiments ( alegria, por, ràbia, tristesa, calma…) a partir de l’explicació del conte, de la verbalització i fer-se partícips dels barrejats dels monstre i com a partir de petits pots  de plàstic endreçaven aquests sentiments i a la vegada li donaven color.

A partit d’aquest treball previ es va aprofitar per realitzar tot un recull a nivell digital de audios dels alumnes on expressaven el seu sentiment per després fer una petita sessió a traves d’un projecte elaborat amb el programa scratch i la targeta Makey makey , el resultat del qual va ser el següent:

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Coets

Durant aquests útims dies de curs hem fet una petita cloenda de projectes treballats a l’escola.
Concretament amb els grups de P5 i 3r de primària els quals han treballat el projecte sobre els planetes vam decidir conjuntament amb els tutores i tutors de referència de poder portar a terme un experiment amb material reciclat de fer volar un coet.
Material:

– Inflador de roda
– tub de goma.
– Ampolles
– suro

 

COETS  p5 INFANTIL

 

 

 

 

COETS 3R PRIMÀRIA

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari